شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

مسئولان همچنان شعار می‌دهند/ پایتخت در آستانه روز هوای پاک!

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 402207
در حالی به 29 دی‌ماه روز هوای پاک نزدیک می‌شویم که خبری مبنی بر پاکی هوا از هیچ رسانه‌ای شنیده نمی‌شود و خطوط قرمز نمایشگرهای کیفیت هوا در تهران و سایر کلانشهرها هم قصد پایین آمدن از سطح ناسالم را ندارند.
مسئولان همچنان شعار می‌دهند/ پایتخت در آستانه روز هوای پاک!
به گزارش جهان به نقل از دانا، معضل آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرهای کشور از آن دست موضوعاتی است که به مرور زمان دچار فرسودگی شده و از آنجایی که متاسفانه مسئولان ذیربط بیش از آن که اقدام عملی برای بهبود وضعیت نمایند، همایش برگزار می کنند و پشت تریبون و میکروفون حاضر می شوند.

اما این روزها هوای تهران در شرایط مطلوبی قرار ندارد و بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد؛ نه از آن جهت که آنگونه که برخی تلاش دارند القا کنند، این موضوع دستمایه‌ای برای نقد دولت واقع شده است بلکه از این رو که به‌طور مستقیم سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.

در سال‌های مسئولیت دولت دهم، با افزایش آلودگی هوا، دولت نسبت به تعطیلی مدارس مبادرت می‌ورزید اما دولت یازدهم همواره هرگونه تعطیلی مدارس و مهدهای کودک در زمان بروز بحران آلودگی هوا را رد کرده است.

جالب است خانم ابتکار که سابقه مدیریت بر سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات را نیز در کارنامه خود دارد، مدعی می شود «در سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی این شهرها در نظر گرفته شده بود که در نتیجه متوقف شدن این برنامه‌ها وضعیت آلودگی شهرها نیز شدت گرفته است.»

یافتن مقصر و انداختن تقصرات به گردن دولت قبلی حالا در سازمان حفاظت از محیط زیست نیز رخنه پیدا کرده و ابتکار هم دولت قبلی را مقصر همه مشکلات امروز کشور می داند!

در حالی به ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک نزدیک می‌شویم خبری مبنی بر پاکی هوا از هیچ رسانه‌ای شنیده نمی‌شود و خطوط قرمز نمایشگرهای کیفیت هوا در تهران و سایر کلانشهرها هم قصد پایین آمدن از سطح ناسالم را ندارند.

ماندگاری این میهمان ناخوانده به لطف پایداری شرایط جوی،در هفته های اخیر در پایتخت تا جایی پیش‌رفت که حتی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم وضعیت هوای پایتخت را در آستانه هشدار اعلام کرد.

حال سوال اینجاست که مسئولان دولتی از اهالی وزارت نفت گرفته تا مسئولان سازمان محیط زیست که ادعای تلاش جدی برای کاهش آلودگی هوا داشته اند، در چه زمینه ای تلاش خود را به کار گرفته اند.

در این میان برخی از نمایندگان خانه ملت نیز آماری مبنی بر مرگ و میر سالانه حدود ۵۰۰۰ نفر از تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا می‌دهند.

حذف بنزین پتروشیمی و واردات بنزین از خارج از جمله مباحثی بود که رئیس سازمان محیط زیست از ابتدای ورودش به سازمان محیط زیست و تکیه بر سکان مدیریت محیط زیست بر آن تاکید زیادی داشت.

اما بنزین وارداتی هم کارساز نشد و نه تنها دردی از آلودگی هوای تهران رفع نکرد بلکه بر افزایش آلودگی هوای این کلانشهر دامن زد. در مقابل اصرار‌های خانم ابتکار بر بالا بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی و همچنین داشتن اسنادی درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها کمیسیون اصل ۹۰ مجلس این ادعا را رد کرد.

این در شرایطی است که دولتی ها در طول یکسال و نیم گذشته تنها به اقدامات شعاری و بی اثر در زمینه آلودگی هوا پرداخته اند و وعده های خود را یکی پس از دیگری به ورطه فراموشی سپرده اند. .

به هر حال مردم شهر تهران سال‌هاست تاوان و هزینه‌های گزاف بی تدبیری مسئولان در آماده نکردن حمل و نقل عمومی به نیاز شهروندان، محدود نشدن تردد خودروهای شخصی، افزایش صنایع آلوده و... را می‌دهند و این بی تدبیری حتی در دولت تدبیر و امید نیز ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *