چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

چراغ جشنواره جام جم خاموش شد

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 402114
بر اساس تصميم برخي مديران جديد صدا وسيما قرار نيست امسال جشنوراه جام جم برگزار مي شود؛ اين در حالي است كه به گفته برخي هنرمندان، تاثير برگزاري چنين جشنواره اي و رقابت ميان كارگردانان و هنرمندان بزرگ تلوزيون تاثير مثبتي در بهبود كيفيت توليدات رسانه ملي و جذب مخاطب داشته است. از اين رو طرح مسئله مالي از سوي مسئولان رسانه ملي به نوعي كج سليقگي آنها را به مخاطب و اهالي هنر نشان مي دهد.
چراغ جشنواره جام جم خاموش شد
به گزارش جهان به نقل از پارس، بر اساس تصميم برخي مديران جديد صدا وسيما قرار نيست امسال جشنوراه جام جم برگزار مي شود.

اين جشنوراه به همت معاونت سيما در سه دوره برگزار شد و محلي براي رقابت آثار تلوزيوني بود و از لحاظ سطح كارشناسي و داوري توانست جايگاه مطلوبي را كسب كند، به گونه اي كه جشنواره فجر با قدمت بيش از سي سال با رقيبي حرفه اي مواجه شده بود. پس از تغييرات صورت گرفته در معاون سيماي رسانه ملي، به طور غير رسمي برگزاري جشنواره بين المللي تلوزيوني جام جم منتفي شد.

هرچند در مورد چرايي اين موضوع اطلاع رساني نشده است اما برخي مسئولان صداوسيما در پاسخ به اعتراض يكي از تهيه كنندگان، مسائل مالي را علت اصلي اين تصميم مديران جديد رسانه ملي عنوان كرده اند.

اين در حالي است كه به گفته برخي هنرمندان، تاثير برگزاري چنين جشنواره اي و رقابت ميان كارگردانان و هنرمندان بزرگ تلوزيون تاثير مثبتي در بهبود كيفيت توليدات رسانه ملي و جذب مخاطب داشته است. از اين رو طرح مسئله مالي از سوي مسئولان رسانه ملي به نوعي كج سليقگي آنها را به مخاطب و اهالي هنر نشان مي دهد.

در همين خصوص يك كارگردان معروف سينما و تلوزيون به «پارس» گفت: متاسفانه مديريت جديد سيما، روش و مشي «احمدي نژادي» دارد به اين معنا كه سعي دارد هر چه در دوره مديريت قبلي وجود داشت را از بين ببرد فارغ از اينكه آيا اين حركت، مثبت يا منفي است.

وي افزود: در حال حاضر بسياري از برنامه هاي تلويزيوني كه مورد اقبال مردم بود تعطيل شده است.

تعطيلي برنامه هايي چون شناسنامه، ديروز، امروز فردا، برخي از رويه هاي قبلي، حذف شبكه جام جم(از دستگاههاي گيرنده و اجبار مردم به استفاده از ماهواره جهت دريافت آن) و.. از جمله اين موارد محسوب مي شود.

وي با بيان اينكه دوره هاي مختلف جشنواره جام جم باعث ايجاد شور و هيجان در ميان هنرمندان و موجب همبستگي بيشتر رسانه ملي با اهالي هنر مي شد گفت: اين جشنواره با نگاه متعهدانه و حرفه اي به گزينش آثار خود مي پرداخت و باعث ريل گذاري جديد در روند توليدات رسانه ملي شده بود به طوري كه ما از سال گذشته تلاش داشتيم بر اساس استانداردهاي جدي كه در جشنواره يك كار انتخاب شده، فعاليت خود را ارتقا دهيم.

اين كارگردان معروف سينما و تلوزيون خاطرنشان ساخت: اميدوارم با برگزاري جشنواره جام جم، شائبه بي برنامه گي و مخالفت بدون دليل با مديريت سابق از معاون جديد رسانه ملي در امور سيما برطرف شود.

لازم به ذكر است در سومين جشنواره جام جم در دي ماه ۱۳۹۲ از همسر شهید یعقوبی (خانم ابراهیمی) و خانواده های شهیدان زین الدین، حسن شاطری، شیرودی و کشوری از خانواده های معظم شهدا بودند که در این جشنواره از آنها تجلیل شد.

در بخش تجلیل از هنرمندان از علی نصیریان، مهدی فخیم زاده، آتیلا پسیانی، سیروس گرجستانی، ابوالقاسم طالبی(كارگردان قلاده هاي طلا)، سالار عقیلی، پرویز شیخ طادی، حسین یاری ، مسعود بهبانی نیا و اکبر عبدی قدردانی شد.

در زمینه تولیدات الف ویژه معاونت سیما از مسعود جعفری جوزانی برای سریال تاریخی در چشم باد، کیانوش عیاری برای مجموعه تلویزیونی روزگار قریب، کمال تبریزی برای مجموعه تلویزیونی شهریار، داود میرباقری برای سریال مختارنامه، فرج الله سلحشور برای سریال یوسف پیامبر، یدالله صمدی برای سریال شوق پرواز، ضیاالدین دری برای سریال تاریخی کلاه پهلوی، محمدحسین لطیفی برای سریال تاریخی نردبام آسمان، شهرام اسدی برای سریال تاریخی شیخ بهایی و حسن فتحی برای مجموعه تلویزیونی مدار صفر درجه تقدير به عمل آمد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز این جایزه مشترکا به سودابه بیضایی برای بازی در «ارمغان تاریکی» و آفرین عبیسی به خاطر بازی در سریال «رقص پرواز» اهداء شد. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد ضمن احترام و سپاس از مهدی هاشمی برای بازی در سریال «رقص پرواز» به آرش مجیدی به دلیل بازی به یاد ماندنی اش در سریال «ارمغان تاریکی» تعلق گرفت.

همچنین جایزه بهترین اثر حوزه انقلاب اسلامی مجموعه تلویزیونی «ارمغان تاریکی» به تهیه کنندگی سید احمد کاشانچی و در حوزه دفاع مقدس مجموعه «رقص پرواز» به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان به عنوان بهترین اثر برگزیده معرفی شدند.

در اين جشنواره ضمن تشکر از سعید نعمت اله فیلمنامه نویس و راما قویدل کارگردان مجموعه «روح الله» به خاطر خلاقیت و نگاه لطیف به معرفی و ساده و صمیمی حضرت امام خمینی (ره)؛ به دلیل نگاه توام با واقعیت و هوشمندی متعهدانه و شناخت صحیح از فضای داستان و ساخت باورپذیر به جلیل سامان برای سریال های «پروانه» و «ارمغان تاریکی» تعلق گرفت.

همچنین تلاش مسئولانه و هنرمندانه برای معرفی و شناخت نقش استعماری آمریکا در سریال «یک مشت پر عقاب» جایزه ویژه هیات داوران به بهروز خوش رزم اهدا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *