کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این کاریکاتوریست هم ترور شد/ ما همه ناجی‌العلی هستیم‬

امت اسلامی , 23 دی 1393 ساعت 18:59

ناجی در سير تكاملي حيات هنري خود از طراحان به نام عرب شدن کاریکاتوریست به خاطر طرح‌هایش بارها مورد تهدید قرار گرفت و سرانجام در ۲۲ جولای ۱۹۸۷ هنگام رفتن به دفتر روزنامه «القبس» در لندن ترور شد و به اغما رفت


گروه فرهنگ جهان نیوز: ناجی العلی کاریکاتوری است که در سال ۱۹۳۶ در روستای شجره چشم به جهان گشود. یازده ساله بود که ناچار شد زادگاه خود را ترک کند، او مانند بسیاری از آواره‌گان فلسطینی به عین‌الحوه ارودگاه پنهاهندگان فلسطینی مهاجرت نمود.

العلی در آنجا از ستمی که به هموطنانش رفته بود آگاهی کاملی کسب کرد و تا پایان عمرش نسبت به این مسئله موضع گیری نمود.

ناجی العلی در سال۱۹۶۰ وارد دانشگاه لبنان شد و در سال۱۹۶۳ به کویت عزیمت و با مجله الطلیعه الکویتیه در زمینه کاریکاتور همکاری می‌کرد. وی در سال۱۹۷۷ برای روزنامه السفیر لبنان کاریکاتور تهیه می‌کرد. طرح‌های کاریکاتوری او مضامین ضد صهیونیستی و انتقادی از اوضاع ساز شکارانه عرب داشت.

ناجی در سیر تکاملی حیات هنری خود از طراحان به نام عرب شدن کاریکاتوریست به خاطر طرح‌هایش بارها مورد تهدید قرار گرفت و سرانجام در ۲۲ جولای ۱۹۸۷ هنگام رفتن به دفتر روزنامه «القبس» در لندن ترور شد و به اغما رفت. ۳۸ روز پس از این حادثه خالق «حنظله» از دنیا رفت و حنظله را به عنوان یک نماد باقی گذاشت.

جالب اینجا است که هیچگاه این چنین حرکت ونمایشی برای ترور ناجی العلی صورت نپذیرفت و غرب او را سانسور نمود.

در ذیل بخشی از آثار این هنرمند شهیر فلسطینی که توسط سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، تقدیم می گردد.




















































کد مطلب: 401599

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/401599/این-کاریکاتوریست-هم-ترور-همه-ناجی-العلی-هستیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com