سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲۲
۱۲
تصویر اولین ترکیب ایران مقابل قطر

نبرد با تیم چند ملیتی/ دقیق ترین تاریخچه بازی‌های ايران و قطر

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 401567
تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون ۱۹ بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این نوزده مسابقه، تیم کشورمان به ۱۱ پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده است.
نبرد با تیم چند ملیتی/ دقیق ترین تاریخچه بازی‌های ايران و قطر
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا: تیم ملی فوتبال ایران،‌ پنج شنبه این هفته در چارچوب مقدماتی جام ملتهای آسیا در حساس‌ترین بازی به مصاف تیم قطر می‌رود. نتیجه این دیدار برای تیم ملی کشورمان برای راهیابی به مرحله بعدی پراهمیت است.‌

تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون ۱۹ بار به مصاف یکدیگر رفته اند که در این نوزده مسابقه، تیم کشورمان به یازده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و پنج بازی با نتیجه مساوی پایان یافت.

‌اولین بازی تاریخ دو تیم در یازدهم آذر ۱۳۶۷ در دوحه قطر در چارچوب بازی‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد.

در آن دیدار که مرحوم دهداری، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، دو بر صفر به برتری رسید.

در نخستین بازی تاریخ دو تیم که با قضاوت واتروت میشل، داور فرانسوی در شهر دوحه برگزار شد، تیم ملی ایران با این ترکیب به مصاف حریف رفت:

احمد رضاعابدزاده، جواد زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، مرتضی فنونی‌زاده (۷۲ مجید نامجو مطلق)، نادر محمدخانی، مرتضی کرمانی مقدم، سیروس قایقران، صمد مرفاوی (۷۵ محمد حسن انصاری فر)، مجتبی محرمی، فرشاد پیوس و کریم باوی.
سرمربی: پرویز دهداری

تصویر اولین ترکیب ایران مقابل قطر
بازیکنان قطر: بقیریونس احمد، علی داهام محمد، خلیفه محمد، یوسف مبارک، ملاله عادل، احمد عیسی، مفتاح منصور، صوفی محمد یا سین، خمیس عادل ، الخطیر مبارک و بوکاربال عادل .

از جمع مربیان، محمد مایلی کهن با چهار بار مربیگری مقابل قطر از این حیث رکورددار است و در میان بازیکنان، عابدزاده به همراه دایی، هر کدام با پنج حضور مقابل قطر از این جهت دارای رکورد جالبی هستند؛ افزون بر اینکه علی دایی با به ثمر رساندن چهار گل، بهترین گلزن ایران مقابل قطر بوده است.

علیرضا نیکبخت واحدی نیز سه گل برای تیم ملی مقابل قطر به ثمر رساند و اشکان دژاگه، کریم باقری، وحید ‌هاشمیان، میلاد میداودی ، احسان حاج صفی و رضا قوچان نژاد نیز هر کدام دو بار موفق به گشودن دروازه قطر شدند. جالب اینکه اشکان دژاگه بود در نخستین بازی‌اش برای تیم ملی در دقایق ۵ و ۵۵ گل‌های ایران را به ثمر رساند.‌.

تاریخچه کامل دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر به شرح زیر است:

بازی شماره ۱: ایران دو، قطر صفر ـ ‌ ۱۱ آذر ۱۳۶۷ دوحه، جام ملت‌های آسیا؛ گل‌ها: کریم باوی، فرشاد پیوس.

بازی شماره ۲: ایران دو، قطر صفر ـ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۵ ‌تبریز، دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا حکیم‌زاده، ادموند اختر.

بازی شماره ۳: ایران یک، قطر صفر ـ ۱۱ خرداد ۱۳۷۵ ‌دوحه، دوستانه‌؛ ‌گل: ابراهیم تهامی.

بازی شماره ۴: ایران سه، قطر صفر ـ ۱۱ مهر ۱۳۷۶ ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: کریم باقری ـ دو گل، علی دایی.

بازی شماره ۵: قطر دو، ایران صفر ـ ۱۶ آبان ۱۳۷۶ ‌دوحه انتخابی جام جهانی.

بازی شماره ۶: قطر یک، ایران دو ـ ۱۰ مرداد ۱۳۸۰ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علی دایی ـ دو گل.

بازی شماره ۷: قطر دو، ایران یک ـ ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره ۸: ایران سه، قطر یک ـ ۲۲ مهر ۱۳۸۳ ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا نیکبخت واحدی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی.

بازی شماره ۹: قطر دو، ایران سه‌ ـ ۴ فروردین ۱۳۸۶ ‌دوحه انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: وحید‌هاشمیان ـ دو گل، آرش برهانی.

بازی شماره ۱۰: فروردین ۱۳۸۶ ‌دوحه، دوستانه‌؛: ایران یک، قطر صفر ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره ۱۱: قطر صفر، ایران صفر ـ ۲۰ دی ۱۳۸۶ ‌دوحه دوستانه.

بازی شماره ۱۲: ایران شش، قطر یک ـ ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ ‌تهران، مسابقات غرب آسیا‌؛ ‌گل‌ها: میلاد می‌داودی ـ دو گل، احمد آل نعمه، احسان حاج صفی، ‌هادی عقیلی، جلال رافخایی.

بازی شماره ۱۳: قطر صفر، ایران یک ـ ۱۹ آبان ۱۳۸۷ ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: غلامرضا رضایی.

بازی شماره ۱۴: قطر سه، ایران دو ـ ۷ دی ۱۳۸۸ ‌دوحه تورنمنت قطر‌؛ ‌گل‌ها: میلاد زنیدپور، احسان حاج صفی.

بازی شماره ۱۵: ایران صفر، قطر صفر ـ دی ۱۳۸۹ ‌دوحه، دوستانه.

بازی شماره ۱۶: ایران یک، قطر یک ـ شهریور ۱۳۹۰ ‌دوحه، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گل‌: ‌هادی عقیلی.

بازی شماره ۱۷: ایران دو، قطر دو ـ ۱۰ اسفند ۱۳۹۰تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گلها‌: ‌ اشکان دژاگه (۲گل ۴ و ۵۰ برای ایران) و ابراهیم خلیفه ۹ و کاسولا محمد ۸۶ برای قطر

بازی شماره ۱۸: ایران صفر، قطر صفر ـ ۲۳ خرداد ۹۱ تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛

بازی شماره ۱۹: ایران یک، قطر صفر ـ ۲۳ خرداد ۹۱ دوحه، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ کل: رضا قوچان‌نژاد(گوچی) در دقیقه ۶۵

شرح دوبازی آخر دو تیم:
شرح بازی شماره ۱۸:

دو تیم - توقف ایران مقابل قطر در حضور ۱۰۰ هزار نفر
دو سال پیش در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۱ دیدار تیم‌های ایران و قطر در مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی برزیل از ساعت ۲۰ در حضور صد هزار بیننده در ورزشگاه آزادی آغاز شد و با تساوی بدون گل پایان یافت.

تیم ملی بازی را مسلط بر توپ و میدان شروع کرد و چندین حمله روی دروازه قطر انجام داد اما دقایقی بعد تیم قطر از لاک دفاعی بیرون آمد و به سمت دروازه ایران حرکت نموده و خطراتی را هم ایجاد کرد.

دقیقه سی‌ بازی، تیم ملی بار دیگر جان تازه ای گرفت و حتی ضربه نکونام به تیرک دروازه برخورد کرد؛ اما بلافاصله ایران صاحب موقعیت دیگری شد، ولی با بدشانسی این موقعیت‌ها از دست رفت. دقیقه ۳۵ بازیکنان قطر حمله خطرناکی انجام داد که رحمتی به خوبی این توپ را دفع کرد.

تیم ملی در نیمه دوم بازی هجومی تری به نمایش گذاشت، ولی بازی بسته قطری‌ها کار را برای مهاجمان تیم ملی سخت کرده بود و حتی اعتراض بینندگان را هم در پی داشت.

حملات تیم ملی ادامه داشت اما تاکتیک ایران برای باز کردن دروازه قطر مثمر ثمر واقع نشد. تیم ملی که در بازی با ازبکستان هم نمایش جالبی نداشت و توقع می‌رفت امروز مقابل صد هزار بیننده خودی بهتر ظاهر شود و نتیجه بهتری بگیرد بازی ناامید کننده ای نشان داد و بدون گل متوقف شد. ایران در دو بازی مرحله قبل نیز دو بار برابر قطر متوقف شده بود.
تیم ملی که در بازی اول خود در این مرحله ازبکستان را یک بر صفر شکست داده بود با این تساوی چهار امتیازی شد. قطر که در دو بازی قبل خود مقابل تیم‌های لبنان و کره جنوبی سه امتیاز به دست آورده بود، با این تساوی چهار امتیازی شد. در این گروه کره با شش امتیاز اول است و ایران با ۴ چهار امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد.

داور استرالیایی بازی به ابراهیم ماجد و سزار از قطر و تیموریان و کریمی از ایران کارت زرد نشان داد.

ترکیب تیم ملی ایران:
مهدی رحمتی، خسرو حیدری، سید جلال حسینی، مهرداد پولادی،‌هادی عقیلی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، حسین ماهینی (۵۳- اشکان دژاگه)، احسان حاج صفی (۴۶- محمدرضا خلعتبری)، علی کریمی و کریم انصاری فرد (۹۰- مازیار زارع)
سرمربی: کارلوس کی‌روش

گزارش آخرین بازی دو تیم :سه امتیاز شیرین‌تر از عسل
شرح بازی شماره ۱۹ :
تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی برابر قطر برای صعود مستقیم به جام جهانی برزیل امیدوار شد.
تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه در ورزشگاه السد در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به مصاف تیم قطر رفت که این بازی با نتیجه یک بر صفر به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید.

رضا قوچان‌نژاد(گوچی) در دقیقه ۶۵ با حرکت پا به توپ در عمق دفاع قطر در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان قطر قرار گرفت و توانست با یک ضربه فنی و دقیق درواز‌ه قطر را فتح کند و گل ایران را به ثمر برساند.

قوچان‌نژاد در دقیقه ۷۲، یک گل دیگر به ثمر رساند که کمک‌داور آفساید این بازیکن را اعلام کرد.

مالک عبدالبشیر سنگاپوری به قاسم برهان و بلال محمد از قطر و رضا قوچان‌نژاد از ایران کارت زرد نشان داد.

در این بازی کارلوس کی‌روش به دلیل محرومیت اجازه نشستن روی نیمکت تیم ملی را نداشت و از روی سکوها بازی را نظاره کرد.

ایران با این پیروزی شانس صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را پیدا کرد.

ایران پیش از این یکبار دیگر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان با گلزنی وحید هاشمیان توانسته بود قطر را حذف کند. قطر با این شکست کمترین شانس را برای صعود به جام جهانی دارد و تقریبا حذف شده است.

 تیم ملی ایران با این پیروزی ارزشمند از ۶ بازی صاحب ۱۰ امتیاز شد تا هم امتیاز با کره جنوبی پس از ازبکستان ۱۱ امتیازی شانس خود را برای صعود به جام جهانی افزایش دهد. تیم ملی قطر نیز با ۷ امتیاز از ۷ بازی شانس رسیدن به جام جهانی را از دست داد.

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران:

رحمان احمدی، سیدجلال حسینی، امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، پژمان منتظری، جواد نکونام، آندو تیموریان، مجتبی جباری(از دقیقه ۸۳ محمدرضا خلعتبری)، خسرو حیدری(از دقیقه ۹۰ غلامرضا رضایی)، رضا قوچان‌نژاد(از دقیقه ۸۸ امید ابراهیمی) و مسعود شجاعی.
سرمربی: کارلوس کی‌روش
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدی
به امید برتری ایران - ایول جهان با آمارهای اختصاصی موفق باشید
والا مقام
قطر زخم خورده است و انتهاری بازی میکند ایرانی ها باید حواسشان جمع باشه - در درجه اول باید خط دفاعی رو محکم کرد و بعد به فکر حمله باشه
محمد
اتفاقا این خوبه، چون دیگه نمی‌تونن مثل بازیشون تو تهران اتوبوس پارک کنن جلو دروازه، بد شانس نباشیم و بچه‌ها جدی بگیرن بازی رو میشه رو برد پرگل حساب کرد
ابوذر
عکس اولین بازی ایران باحال بود ، امیدوارم ایران ببره روی ع...رو کم کنه و...
محسن
راس میگن دیگه
دیدید که درست در اومد
یادش بخیر اون موقع که فوتبال هنوز سیاسی نشده بود...... اومد آزادی و بحرین بردیم و به راحتی صعود کردیم
یاور
خطاب به اون آقایی که نوشته

هی روزگار... یه زمانی دلمون خوش بود به تیم ملیمون

عرض کنم هروقت همه چیز درست شد فوتبال هم درست میشه . مثل ژاپن
شاهین
2-0قطر
کاملا مشخصه /
تازمانی که بازیکنای ما فکر اینن که اتوی موشون بهم نریزه و زیر ابروشون موقع بازی در نیاد همینه.
اینا فقط فکر پولن و ماشین اخرین مدل
بازیکنهای جوون خوبی داریم.اما تا موقعی که جناب کی روش نسبت به ضعف تیم ملی روی ضربه های آزاد تیم های مقابل بی تفاوته نمیشه زیاد امیدوار بود!
بگذار به عربها پیروز بشیم ,هر چی که هست مهم نیست
بازی صفز بر صفز میشه
از شخصی که در اظهار نظرش نوشته" ...به عربها پیروز بشویم" خواهش می کنم در نوشتن به زبان فارسی بیشتر احترام بگذاریم. کمی دقت و کمتر عجله کردن بد نیست .
ميثم
Iran, Islamic Republic of
آخر آمار