جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۲۶
با توطئه نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران؛

۱۸ هزار میلیارد تومان از جیب دولت و ملت ایران رفت!

سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 401510
درحالی آمریکا و اروپا در جریان مذاکرات۱+۵ با بازگشت بخشی از درآمد نفت بلوکه شده ایران موافقت کرده بودند که با توطئه جدید این کشورها و عربستان با کاهش قیمت نفت، تاکنون۵.۲میلیارد دلار معادل ۱۸هزار میلیارد تومان درآمد نفت ایران کاهش یافت.
۱۸ هزار میلیارد تومان از جیب دولت و ملت ایران رفت!
به گزارش جهان، قیمت جهانی نفت و به‌تبع آن قیمت نفت ایران از ژوئن ۲۰۱۴ روندی نزولی را طی کرده و در نتیجه، درآمد تولیدکنندگان طلای سیاه به‌شدت کاهش پیدا کرده و قیمت نفت ایران در حال حاضر به زیر ۴۵ دلار رسیده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اوپک قیمت نفت سنگین ایران از ژوئن ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۶۰ دلار کاهش یافته و از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به زیر ۴۵ دلار در حال حاضر یعنی تواسط ژانویه ۲۰۱۵ رسیده است.

قیمت نفت ایران از ۱۰۷.۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۱۰۶.۲۱ دلار در ماه جولای کاهش یافته است. این رقم در ماه اوت با افت حدود ۵دلاری به ۱۰۱.۴۲ دلار در هر بشکه رسیده است. در ماه سپتامبر نیز هر بشکه نفت ایران در برابر ۹۶.۱۴ دلار معامله شده که این رقم در ماه اکتبر حدود ۱۱ دلار کاهش داشته و به ۸۴.۶۱ دلار رسیده است. در ماه نوامبر نیز قیمت نفت ۱۰ دلار کاهش داشته و به ۷۴.۴۶ دلار رسیده است.

با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران طی ماه‌های ژوئن تا نوامبر و با توجه به متوسط قیمت‌های ماهانه نفت ایران کل درآمد نفتی ایران در این دوره ۱۷.۱۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

بر این اساس زیان ایران از افت قیمت نفت در ماه‌های ژوئن تا نوامبر بالغ بر ۲.۲۳۵ میلیارد دلار بوده است و به‌عبارتی دیگر درآمد نفتی ایران ۱۱ درصد کاهش یافته است. چنانچه قیمت نفت در سطح ۱۰۷.۴۵ دلار باقی می‌ماند درآمد نفتی ۱۹.۳۴۱ میلیارد دلاری در ماه‌های ژوئن تا نوامبر عاید ایران می‌شد.

از اول دسامبر برابر با ۳ آذر افت قیمت نفت شتاب بیشتری گرفته است و از بیش از ۶۰ دلار به زیر ۴۵ دلار در حال حاضر رسیده است که بدین ترتیب طی ۵۰ روز گذشته نیز با افت بیش از ۶۰ دلاری متوسط قیمت نفت ایران حدود ۳ میلیارد دلار دیگر درآمد نفت ایران کاهش یافته و مجموع زیان ایران از کاهش قیمت نفت رد سال جاری به بیش از ۵.۲ میلیارد دلار رسیده است که معادل بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان است.

زیان چند میلیارد دلاری ایران از افت قیمت نفت در حالی است که بسیاری از تحلیلگران انگشت اتهام را به‌سوی دیپلماسی نفتی کشور دراز کرده‌اند و معتقدند دستگاه نفتی کشور در استفاده از ظرفیت‌های کشور برای مقابله با سقوط قیمت‌ها با جدیت عمل نکرده است.

در عین حال بسیاری از تحلیلگران هم معتقدند، گروه ۱+۵ به سرکردگی آمریکا در مقابل امتیاز ناچیزی که در مذاکرات هسته‌ای با آزاد کردن چند میلیارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده خودمان به ایران داده است، برای پس گرفتن این امتیاز با همکاری عربستان سعودی توطئه کاهش قیمت نفت را در پیش گرفته و تا کنون بیش از ۵ میلیارد دلار به ضرر ایران شده است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زمانی که نفت به بالای 100 دلار رسید آیا چیزی به جیب مردم رسید ؟؟؟!!! اکنون میگویید ازجیب مردم رفت !!!!!
رکود بازار و ... به خاطر کاهش قدرت ارزی تولید کنندگان است که در آینده نزدیک تورم ناگهانی و رشد بیکاری را در پی دارد. معلوم شد چی از جیب مردم رفت!؟
ترکیب ظریف و زنگنه جواب داد!!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
این همه پیشرفت و آبادانی کم بود؟؟؟
از فناوری هسته ای تا تولید موشک و فضاپیما، از بودجه های عمرانی تا احداث پالایشگاه، از مسکن مهر تا وامهای تولیدی و هزاران چیز دیگری که چشم بینا می خواهد
اون دوران همه داشتن معجزه هزاره سوم رو حلوا حلوا می کردن
آره هدفمندی بدون پرداخت نقدی انجام نشد.
برعکس الان که مرحله دوم هدفمندی بدون افزایش یارانه نقدی مردم انجام شد. نون بدون افزایش یارانه اش گرون شد و....
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه اونایی که میخواستن در پرونده هسته ایی برا غربیا اعتماد سازی بکنن،و خراب کردند.
اردبیل قیزی
United States
لطفا لبخند بزنید .روابط دیپلملتیک یعنی این.
ای کاش تو این دوره کروبی کاندید میشد و کروبی رئیس جمهور میشد مطمئنم صدها برابر بهتر از روحانی عمل میکرد
محسن
Iran, Islamic Republic of
تازه ما که نمی دونیم در پروتده کرسنت چه خبره!
مرگ بر آل سعود
کاهش قیمت نفت نتیجه تعامل با کدخدا و دیپلماسی لبخند است.
تاببینیم تدیبرچگونه ازاین میگذرد؟
از جیب مردم
Iran, Islamic Republic of
دیگه مهم نیست . این پولها کی دست ملت رو گرفته بعد هر روز داره صداش درمیاد که فلان کس هزاران میلیارد تومان اختلاس کرد و رفت یا اصلا نرفت داره الان به ریش مردم میخنده یا توی فلان ارگان چند هزار میلیارد ناپدید شده . هیچ کس هم جواب نمیخواد ازشون
Iran, Islamic Republic of
اون مردي كه به قول دولت 11 با همه دنيا جنگ داشت اما نميدونيم چطور نفت 130 دلار بود و جرات نداشتن پايين بيارنش رفته ......
حالا دولتي اومده كه با همه دنيا تعامل داره به كدخدا با لبخند دست دوستي ميده اما نفت مياد زير 50 دلار .....
البته اينم شايد از بركات و توانايي هاي دولت در پايين آوردن نرخ تورمه كه جهاني هم شده..........
با تدبیر همه مردم را بیچاره کردند
شریفی
بسمه تعالی
این دولت با سر کار آمدنش تمامی خیر و برکت را از این سرزمین برداشته است آب که نیست، پول که نیست، عزت و احترام که نیست، دیانت و درد دین داشتن که نیست و ....
محمد
نتیجه لبخند به شیطان و اخم به ملت مومن ایران در دولت بی تدبیری و ناامیدی همینه دیگه
خدا از سر تقصیراتشان نگذرد و تو همین دنیا رسوا می شوند ان شا الله
مينابي
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آل پسته
لبخندهای راهگشای ظریف!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
بهتره حالا قهقه بزنه ظریف خان!
sa ja
این آقایون که مدام به دولت قبل میگفتند عرضه برقراری رابطه دوستانه با عربستان نداره، حالا چرا همه با هم رفتند تو لاک دفاعی!!!!!!!!!!یکیو بفرستید کف پاهای جناب عبدالله ماچ کنه شاید درست شد!!!!شما که میگید اصل منافع ملیه/الان منافع ملی در گروه ماچ کردنه!حیف که منتشر نمیکنه جهان!
اون وقتی که بالای 100 دلار بود چی گیر ملت اومد که حالا قراره نیاد ؟
پولا رو نگذاشتند به ایران بیاید و بلوکه کردند و حالا با دست دادن به امریکائیها دارند ذره ذره با لبخند میگیرند !
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سعید
به این مبلغ از دست رفته اضافه کنید میلیاردها تومان حق ماموریت دلاری دیپلمات ها و کارشناسان و همراهان آنها را ( جدا از هزینه اقامت و خورد وخوراک و سوغاتی ! )در این مدت یکسال و نیم که خدا میداند قرار است تا کی ادامه یابد. خوش بحال آنها و ید بحال .