پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واریز یارانه شیر پس از ۷ ماه

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 401290
اگرچه دولت از یک سال گذشته تاکنون با سه اقدام از جمله پرداخت دو دوره یارانه ۳۰۰ و ۲۲۵ میلیارد تومانی و اجرای طرح خرید تضمینی شیرخام از دامداران حمایت کرده اما هنوز تا اجرایی شدن تمامی مطالبات کشاورزان فاصله دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، تولید شیر و حمایت از تولید‌کنندگان شیر خام به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند همواره یکی از دغدغه‌های دولت بوده که با روش‌های مختلف در یک سال اخیر از این بخش تولیدی پشتیبانی شده است.

در این راستا دولت با اختصاص یارانه‌ ۳۰۰ میلیارد تومانی چهار ماه پایانی سال ۹۲ و ۲۲۵ میلیارد تومانی یارانه بهار امسال تمام همت خود را برای حمایت از این بخش تولیدی به کار برد، اگرچه در پرداخت زود هنگام و تمام و کمال آن چندان موفق عمل نکرد.

یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی، ۴ ماه پایانی سال گذشته با تأخیر چندین ماهه پرداخت شد و به گفته احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران، بخشی از این یارانه از ۲۰ اسفند ۹۲ تا پایان همان سال هنوز به تولید‌کنندگان داده نشده است.

همچنین دولت به دنبال حمایت از تولید‌کنندگان شیر‌خام مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان به عنوان یارانه شیر بهار امسال اختصاص داد که تا اواسط آبان ماه سال جاری هیچ خبری از تأمین اعتبار و پرداخت آن نبود، به طوری که دامداران خواستار برگزاری جلساتی با مسئولان دولتی شدند و به دنبال آن جلسات یارانه ۲۲۵ میلیارد تومانی بهار ۹۳ از سوی دولت به حساب وزارتخانه جهاد کشاورزی واریز و وزارتخانه هم پس از انجام مقدمات لازم، پس از گذشت ۷ ماه بالاخر شنبه گذشته پرداخت آن را به تولید‌کنندگان شیرخام آغاز کرد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران درمورد پرداخت یارانه بهار ۹۳ گفت: طبق مصوبه دولت قرار بود که به ازای هر کیلوگرم شیر مبلغ ۱۹۰ تومان یارانه پرداخت شود، اما با توجه به میزان تولید شیر در سه ماهه ابتدای امسال و مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان به هر کیلوگرم شیر فقط ۱۲۵ تومان یارانه تعلق می‌گیرد و دولت به ازای هر کیلو ۶۵ تومان به تولید‌کنندگان بدهکار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه دولت یارانه شیرخام تابستان را بلاتکلیف گذاشته، اما با اجرای طرح حمایتی خرید تضمینی شیرخام از تولید‌کنندگان در برخی استان‌های کشور از جمله تهران، قزوین و اصفهان باز هم به شکلی دیگر در صدد حمایت از تولید‌کنندگان این قشر برآمده است.

این تصمیم دولت به دنبال عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان توسط صنایع لبنی اتفاق افتاد و براساس آن سازمان تعاون روستایی کشور خرید تضمینی شیر خام با کیفیت از تولیدکنندگان را از ابتدای آذر ماه امسال به اجرا در آورد.

این گزارش می‌افزاید: دولت هنوز ۵ ماه علوفه معوق سال ۹۲ تولید‌کنندگان شیرخام و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر از ابتدی تیر تا آذر‌ماه سال ۹۳ را که قیمت مصوب خرید شیر خام ۱۴۴۰ تومان اعلام شد و کارخانجات به آن عمل نکردند، را به دامداران و تولید‌کنندگان شیرخام بدهکار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *