جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۳
رحمانی‌فضلی در آستانه یک تصمیم مهم؛

معاونت سیاسی وزارت کشور از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 401282
خبرها حاکی از آن است که ساختمان خیابان فاطمی که همچنان در انتظار معاونت سیاسی خود به سر می برد؛ در روزهای آتی از با تصمیم گیری وزیرکشور از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.
معاونت سیاسی وزارت کشور از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟
به گزارش جهان به نقل از عرش نیوز، وزیرکشور که در ماه های گذشته حملات و انتقادات گسترده ای از سوی اصلاح طلبان را تحمل کرده است و زیر فشارهای طرفداران دولت نیز بوده است تا روزهای آینده با تصمیم این وزارتخانه از سردرگمی و کش مکش های سیاسی خارج خواهد شد و به شایعات و گمانه‌زنی ها پایان خواهد داد.

گزینه پیشنهادی روحانی به رحمانی فضلی

در این باره شنیده می شود چندی پیش با توجه به طولانی شدن روند انتخاب معاونت سیاسی وزارت کشور و همچنین «گزینه های نه چندان مناسب این معاونت» ، رییس جمهور گزینه ی خود را به رحمانی فضلی وزیر کشور معرفی می کند و خواستار معرفی «صالحی امیری» در این سمت حساس می شود. اما گویا وزیر کشور تا این لحظه در برابر خواسته رییس جمهور مقاومت کرده است و همچنان درصدد است ، گزینه های خود را در این سمت معرفی کند.

البته طی روزهای گذشته سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که معاون سیاسی وزارت کشور چه زمانی معرفی خواهد شد؟ گفت: این معاونت البته جایگاه حساس و امروز هم با سرپرست در حال اداره شدن است و ان شالله یک فرد متناسب و شایسته این معاونت در آینده ای نزدیک معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از یک منبع آگاه نزدیک به دولت شنیده شده است که معاون اول رئیس جمهور با آقای امیری برای تصدی پست معاونت سیاسی وزارت کشور مخالف است و آیا شما صحت این موضوع را تائید می کنید یا خیر؟ تاکید کرد: زیاد به اینگونه اخبار اعتنا نکنید. ان شالله معاون سیاسی وزارت کشور در آینده ای نزدیک معرفی خواهد شد. البته سرپرست امروز معاونت سیاسی یعنی آقای امیری هم شخصیت بسیار محترم و مقبول دولت است.

پای چه کسی در معاونت سیاسی وزارت کشور در میان است؟

وزارت ساختمان خیابان فاطمی همچنان در انتظار معاونت سیاسی خود است؛ اصلاح‌طلبان از چند ماه قبل در اقدامی هماهنگ برای فشار به وزیرکشور لب به «انتقاد» از خالی ماندن این معاونت کردند تا فرجام این فشارها به معاونت یک اصلاح‌طلب برسد.

در همین راستا بود که رسانه های اصلاح طلب از افراد و گزینه های متعددی نام بردند که یکی پس از دیگری تکذیب شد.

مطهره شفیعی چندی پیش در صفحه سیاسی روزنامه آرمان از گزینه جدیدی برای تصاحب کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور خبر داد؛ وی در همین راستا نوشت که روز پنجشنبه شایعه‌ای شنیده شد: «قرار است یک خانم بر کرسی معاونت سیاسی وزارت کشور تکیه بزند» درباره نام او خبری به بیرون درز پیدا نکرد اما اینطور گمانه‌زنی شد که احتمالاً کسی برای این سمت انتخاب می‌شود که سابقه کار در وزارت کشور داشته است. حالا باید میان زنان به دنبال گزینه اصلی بود.

ازجمله این زنان می‌توان به زهرا شجاعی اشاره داشت که در سال ۷۰ مشاور وزیر کشور بود و توانایی‌های خود را چه آن زمان و چه پس از آن نشان داد. اشرف بروجردی هم از سال ۷۶ تا ۸۰ یعنی در ۴ سال نخست دولت خاتمی بر کرسی مشاور وزیر کشور تکیه زده بود که او هم پس از آن با تداوم برنامه‌هایش در خارج از ساختمان فاطمی نشان داد گزینه لایقی بوده است. خارج از وزارت کشور هم نام پروین داداندیش مطرح است که در زمان انتخابات نقشی در تبیین سیاست‌های حسن روحانی داشت. او دکترای علوم سیاسی از دانشگاه ورشو، لهستان دارد و به‌خوبی با دنیای سیاست آشناست. مسئول گروه کشورهای غیراسلامی معاونت بین‌الملل دفتر امور زنان ریاست‌جمهوری هم بوده است. زنان دیگری هم هستند که در وزارت کشور حضور داشتند اما به‌واسطه اینکه پس از خروج از این وزارتخانه ترجیح دادند فعالیت زیادی نداشته باشند نمی‌توان نام آن‌ها را در لیست گزینه‌های احتمالی معاونت سیاسی وزارت کشور جای داد. آن‌طور که در سایت وزارت کشور آمده است معاونت سیاسی این وزارتخانه شامل ۳ بخش دفتر امور سیاسی، دفتر انتخابات و دفتر تقسیمات کشوری می‌شود.»

هفته گذشته نیز روزنامه تازه تاسیس اصلاح طلبان از «عبدالمحمد زاهدی،استاندار اصلاح‌طلب استان کردستان برای این سمت پیشنهاد شده است» نام برد.

روزنامه مردم امروز از «اختلاف» در دولت نسبت به گزینه‌های معاونت سیاسی خبر داد. اسحاق جهانگیری به دستور رییس‌جمهور باید گزینه‌های معاونت سیاسی ساختمان فاطمی را تأیید کند اما وی ساز مخالف می‌زند؛ روزنامه مردم امروز به نقل از منابع آگاه نوشت: «عبدالمحمد زاهدی،استاندار اصلاح‌طلب استان کردستان برای این سمت پیشنهاد شده است. او گزینه پیشنهادی ستادهای روحانی بوده و گفته می‌شود اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز با انتصاب او در این سمت موافق است».

تکذیب وزارت کشور به شایعات رسانه‌ای

فردای همان روز بود که خبر «اختلاف» در دولت نسبت به گزینه‌های معاونت سیاسی توسط خود وزارت کشور تکذیب شد.

حسينعلي اميري سخنگوي اين وزارت خانه مطرح شدن نام عبدالمحمد زاهدي به عنوان معاون سياسي وزير کشور را رد کرد و گفت: بنده در این مورد چیزی نشنیده‌ام، البته این سؤال را آقای رحمانی‌فضلی باید پاسخ دهد.

اميري همچنين درباره احتمال اختلاف بین وزارت کشور و معاون اول رئیس‌جمهور برای معرفی گزینه معاونت سیاسی این وزارتخانه نیز، گفت: این موضوع را آقای رحمانی‌فضلی و آقای جهانگیری باید بگویند؛ بنده از نیت‌شان خبر ندارم. البته هم آقای جهانگیری و هم آقای رحمانی‌فضلی به بنده لطف دارند، اما نمی‌دانم نیت‌شان چیست.

اما خبری که توسط روزنامه های اصلاح طلب منعکس شده بود خبر از اختلافاتی می داد که تنها علت آن ساز مخالف اسحاق جهانگیری با گزینه های معرفی شده توسط رحمانی فضلی بود.

سرنوشت معاونت سیاسی وزارتخانه به کجا ختم می شود؟

در این باره لازم به ذکر است که پیش از این افراد بسیاری جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور را بر عهده داشته اند. عباس آخوندی در زمان ناطق نوری، سیدمحمد صدر در دوران حضورعلی‌اکبر محتشمی‌پور، علی تابش در کنار علی‌محمد بشارتی، مصطفی تاجرزاده در زمان وزارت عبدالواحد موسوی‌لاری، علی جنتی در دوران وزارت مصطفی پورمحمدی و پس از او مجتبی ثمره هاشمی و علیرضا افشار عهده‌دار سمت معاونت سیاسی وزارت کشور در این سال ها بوده اند. افشار در دوره مرحوم کردان همین سمت را حفظ کرد و پس از او کامران دانشجو هم در زمان حضور صادق محصولی در وزارت کشور در جایگاه معاونت سیاسی حضور یافت. صولت مرتضوی هم در زمان محمد نجار در اتاق معاونت سیاسی حضور داشت و در دولت یازدهم که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور شد، سیدکاظم میرولد معاونت سیاسی را عهده دار بود که خرداد ماه استعفا داد. حالا از خرداد ماه سال جاری، جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور بدون مسئول باقی مانده و خبرها حاکی از آن است که طی هفته آینده، رحمانی فضلی یکی از گزینه های مدنظر خود یا یک گزینه تحمیل شده از سوی دولت را برای این جایگاه منصوب خواهد کرد و به این کش مکش های سیاسی پایان خواهد داد.

باید یک هفته دیگر منتظر ماند و دید که آیا قفل معاونت سیاسی وزارت کشور باز خواهد شد و وزیرکشور پاسخ دقیقی در خصوص ابهامات و شایعات مطرح شده در طول این چندماه گذشته خواهد و یا باز هم باید منتظر کش مکش های سیاسی دولت یازدهم در وزارت کشور باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداییش آقای رحمانی فضلی شخصیت مدبر و درستی بوده و تا کنون مدیریت خوبی را در عرصه های مختلف اعمال کردند
Iran, Islamic Republic of
يعني واقعا تو دولت يازدهم يه "مرد " پيدا نميشه كه اين پست رو بهش بدن اونوقت يه زن بايد بياد سكان سياسي كشور رو به دست بگيره !!!!
دولت بن بست!