چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

فعلا پرمصرفها یارانه بیشتری می گیرند

موافق مدل IBT برای حذف یارانه پرمصرف‌ها هستم
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 401198
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: من با استفاده از نظام پلکانی افزایشی (IBT) در فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها موافقم ولی اجرایی شدن این موضوع به بررسی‌های نمایندگان مجلس بستگی دارد.
به گزارش جهان، حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با فارس در مورد پیشنهادات مطرح شده درباره اصلاح معیارهای تخصیص یارانه به مردم گفت: در شرایط فعلی، اگر با درصد ثابت افزایش قیمت داشته باشیم، بازهم افراد پرمصرف که معمولا قشر پردرآمد را هم تشکیل می دهند، بیشتر یارانه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: قطعا ایده ال این است که دولت و مجلس الگویی در نظر بگیرند تا یارانه و تخفیف ویژه را به افراد مصرف کننده زیر الگوی مصرف بدهند، درحقیقت، معیار را باید الگوی مصرف قرار دهیم و برای آن استاندارد مصرف پیش بینی شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: مصرف کنندگان حامل های انرژی را می توان بر اساس میزان مصرفی که دارند، تقسیم بندی کرد و دستگاه های اجرایی هم مشکلی با این موضوع ندارند.

نماینده مردم زرند در ادامه با اشاره به اینکه کاهش مصرف ایجاد شده با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها به مرور با کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارزی و بدنبال آن تورمی که بوجود آمد، از بین رفت و مصرف حامل های انرژی دوباره افزایش یافت، گفت: قطعا اگر پرمصرف ها مهار شوند، هم کاهش مصرف خواهیم داشت و هم هزینه‌های کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به اشاره به این که استفاده از نظام پلکانی افزایشی (IBT) در فاز سوم هدفمندی یارانه ها به بررسی های نمایندگان مجلس بستگی دارد، اضافه کرد: IBT یعنی اینکه قیمت برای افراد زیر الگوی مصرف ثابت نگه داشته شود و یا بصورت جزیی افزایش یابد و قیمت برای افرادی که بالاتر از الگو مصرف می کنند یا کلا آزاد شود و یا پلکانی افزایش یابد و من با اجرای این طرح موافق هستم.

امیری خامکانی با اشاره به اینکه به کامیون های غیرفعال و از رده خارج شده هم سهمیه گازوییل اختصاص داده می شود، گفت: در صورتی که مصرف گازوییل خودروهای سنگین براساس حمل بار در کیلومتر توسط بارنامه مشخص شود و سهمیه این خودروها با توجه به پیمایش اصلاح شود، نگرانی دولت در رابطه با قاچاق گازوییل برطرف خواهد شد.

اخیرا در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴ در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی در کمیسیون های انرژی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده از نظام پلکانی افزایشی (IBT) برای اصلاح قیمت و نحوه تخصیص حامل های انرژی در فاز سوم هدفمندی یارانه ها مطرح شده است و این موضوع در کمیسیون های مذکور در حال بررسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *