جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۱۵ هزار، ماهی در سد كرخه تلف شدند

يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 401116
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: بر اثر آلودگی ناشی از ورود گازوئیل به آب، ۱۵ هزار قطعه ماهی در سد كرخه تلف شد.
به گزارش جهان؛ احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با مهر اظهار كرد: برای محاسبه تلفات ماهیان در حوادث آلودگی رودخانه معمولا برآورد می كنیم چون شمارش دقیق آنها به صورت تك تك امكان پذیر نیست.

وی افزود: در واقع مسیری از رودخانه به عنوان مثال پنج كیلومتر را طی كرده و شمارش می كنیم تا آنجایی كه آلودگی ادامه دارد از روشی استفاده می كنیم كه حاصلضرب این محاسبه است و بعد برآورد می كنیم در حال حاضر برآورد اولیه برای این حادثه حدود ۱۵ هزار قطعه است.

مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح كرد: تركیبات سوخت های فسیلی مانند نفت، بنزین و گازوئیل وقتی وارد آب می شود چون مملو از تركیبات آلی هستند اگر آن آب به مصرف كشاورزی برسد به زمین های كشاورزی و حتی محصولات آسیب رسانده و اگر هم به مصرف برسد سلامت و بهداشت افراد را تهدید می كند.

لاهیجان زاده بیان كرد: این تركیبات در خود آب هم اگر باشد وارد بافت آبزیان شده و اگر به مصرف خوراكی برسند سلامت افراد را تهدید می كند. به صورت كلی این مواد به دلیل وجود تركیبات شیمیایی بسیار خطرناك هستند.

وی در پایان گفت: بخش عمده ای از این مواد گازوئیلی یعنی در حدود ۸۰ تا ۹۰ جمع آوری شده و روزهای گذشته هم بازدید داشتیم. طی چند روز آینده هم بازدید خواهیم داشت و تا زمانی كه توسط ما تائید نشود باید فعالیت پاكسازی ادامه پیدا كند.

هفته قبل معاون عمرانی استانداری خوزستان پیش از این در خصوص حادثه نشت گازوئیل به رودخانه کرخه به خبرنگار مهر گفته بود: متاسفانه با سهل انگاری پیمانکار خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت و حادثه ای که در شمال خوزستان و همچنین بخشی از استان لرستان به وجود آمد میزان ۵۰ هزار لیتر گازوئیل به رود خانه کرخه وارد شد و نگرانی هایی را برای ما به وجود آورد.

احمد سیاحی افزود: هماهنگی هایی با معاونت عمرانی استانداری لرستان انجام دادیم و خوشبختانه تا حد مطلوبی از پیشروی آلودگی جلوگیری کردیم. بیشترین نگرانی ما رسیدن آلودگی به مخزن سد کرخه بود که مستقیما با اراضی کشاورزی زیادی در اتباط است بود و ما سعی در جلوگیری از گسترش آلودگی کرده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *