پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

لیلاز: اوباما تورم ایران را کاهش داد!

يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 401009
«مشاهده می‌کنیم که به محض مکالمه تلفنی بین روحانی و اوباما و سیاست جدید روحانی، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری به بازار اقتصاد ایران حکمفرما شده است و در نتیجه ما شاهد کاهش شدید تورم به خصوص در حوزه مواد غذایی هستیم»!
به گزارش جهان به نقل از فارس، سعید لیلاز، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که در محافل سیاسی و رسانه‌ای این طیف بیشتر با نظریات اقتصادی شهره است، اخیراً در بخشی از یک یادداشت در روزنامه اعتماد نوشته است:

متأسفانه لیلاز در حالی از تماس تلفنی بین رئیس‌جمهور روحانی و اوباما به نیکی! یاد می‌کند که جدای از بی‌دستاوردی ملموس این تماس چه در بعد اعتقادی و آرمانی و چه در بعد معیشتی و اقتصادی؛ این حرکت در کلام رهبر فرزانه انقلاب نیز با کنایه‌ی «اقدام نابجا» مورد اشاره قرار گرفت.

همچنین مشخص نیست که آقای لیلاز بر چه مبنایی پیش‌بینی ‌پذیری اقتصاد ایران را منبعث از آن اقدام نابجا! در کنار سیاست‌های اقتصادی دولت می‌داند زیرا اگر حرف ایشان درست بود پس قاعدتاً چندین نامه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری نوشته است، می‌توانست ید بیضای بزرگتر و ملموس‌تری را در اقتصاد ایران آشکار کند!(که نکرد)

وی همچنین در حالی مدعی کاهش تورم در حیطه مواد غذایی شده است که گران شدن نان و حتی گران شدن آب معدنی و گوجه فرنگی؛ مسئله‌ای نیست که قابل لاپوشانی و انکار در مقابل چشمان باز مردم را داشته باشد.

این در حالی است که شاید منظور آقای لیلاز نیز همانند برخی دولتیان از کاهش تورم، کاهش افزایش توّرم منتهی به تنش اقتصادی بوده باشد که البته همین مسئله نیز در ماجرای گرانی یک‌باره قیمت گوجه‌فرنگی و نیز تناقض‌گویی‌ها پیرامون اینکه دولت مخالف افزایش قیمت نان است اما اجازه آنرا می‌دهد! مورد خدشه واقع شد.

لیلاز که پیش از این اقدام به بیان برخی تعاریف اهورایی از دولت رئیس‌جمهور روحانی کرده و مثلاً گفته بود «روحانی هم‌اکنون ۳۰ میلیون رأی دارد» و «روحانی قهرمان واقعی عدالت‌پروری است» در سال گذشته و در هنگام عقد توافق ژنو نیز به سایت جماران گفته بود: (با این توافق) در کوتاه مدت دریافت‌های ارزی ایران بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت!

شایان ذکر است که اظهار نظر لیلاز مبنی بر «افزایش ثبات» در اقتصاد ایران یک حرف درست است که پس از روی کار آمدن دولت رئیس‌جمهور روحانی محقق شد و بصورتی ملموس قابل مشاهده است.

این مسئله اگرچه می‌تواند لزوماً به دلیل اعمال سیاست‌های اقتصادی نباشد اما به هر حال یکی از نقاط خوب کارنامه اقتصادی دولت یازدهم، مسئله افزایش ثبات و آرامش در اقتصاد ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *