جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۱
۳۵
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:

فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 400852
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به فضای دانشگاه آزاد گفت: فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است.
فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سیدحسن خمینی در اختتامیه همایش معاونان و مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور که در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به وجود تعاریف متعدد از مفهوم «فرهنگ» اظهار داشت: در کتب و منابع مختلف، تعریف جامعی از فرهنگ وجود ندارد و اصولا واژه‌هایی از این جنس، دارای کژتابی است، زیرا ممکن است افراد مختلف از کاربرد آنها، معانی مختلفی را اراده کنند. لذا وقتی همه می‌گویند می خواهیم کار فرهنگی کنیم، مشخص نیست که منطور دقیق آنها چیست.

وی با بیان اینکه تعریف هر امری، گاهی تعریف «مفهوم به مفهوم» و گاهی تعریف «مفهوم به مصداق» صورت می‌گیرد، افزود: تعریف به شیوه نخست دشوار، در عین حال راهگشا اما گاهی کژتاب است، اما در شیوه دوم، پدیده ها را با نشان دادن مصداق بطور مستقیم تعریف می کنیم.

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه در تعریف فرهنگ باید بدانیم که آن را تعریف به مفهوم یا مصداق می‌کنیم، ادامه داد: تعریف‌گران تاکنون تلاش کرده‌اند تا فرهنگ را به مصداق تعریف کنند و آن را مجموعه ارزش‌ها، اعتقادات و سمبل‌ها خوانده‌اند. اما مشکل اینجاست که این امور را اگر تک تک بیان کنید، بضا جامع مفاهیم دیگر هم می‌شوند. از سوی دیگر برخی، فرهنگ را به کلیه اشکال زندگی، زبان، آداب و رسوم، موسیقی، علم و مواردی از این دست تعریف کرده‌اند.

وی یادآور شد: بشر از وقتی پدید آمد نیازهایی چون خوراک و پوشاک داشت و کم کم شروع به بر آورده کردن آنها کرد که در هر نقطه‌ای از جهان به تناسب شرایط، به اشکال مختلف به آنها پاسخ داد. او برای انتقال این سنت‌ها از نسلی به نسل دیگر نهادهایی را نیز تشکیل داد.

یادگار امام در همین زمینه ادامه داد: وقتی می‌خواهید ببینید که دایره فرهنگ یک ملت چقدر است؛ باید به وسعت دایره لغات زبان آن توجه کنید، زیرا وقتی دایره لغات در میان قومی، گسترده شد نشان می دهد که آن قوم نیازهای خویش را بیشتر می داند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه تعریف دیگر فرهنگ، «گنجینه تجربیات بشر» است، اظهار داشت: بشر در طول زندگی خویش تجربیات را کنار هم گذاشته و برای انتقال آنها نهادهایی را تشکیل داده است؛ مجموعه آنچه برای تأمین نیازها فراهم آمد، در جامعه به یک ارزش تبدیل شد و جامعه آنها را قبول کرد که مجموعه آنها فرهنگ را تشکیل می دهد. اگر این فرهنگ در جامعه تبدیل به هنجار شد و برای اثبات آن، به استدلال و برهان نیاز نبود، چه بهتر؛ اما اگر این اتفاق نیفتاد و ارزش ها تبدیل به هنجار نشد، کماکان یک فرهنگ است. فرهنگ مجموعه تجربیات بشر است و از همین طریق نیز «زیر فرهنگ ها»یی مانند فرهنگ روستایی و... پیدا می شود که تجربیات گروههای خاصی هستند.

وی ادامه داد: ما در دنیا با فرهنگ‌های مختلفی رو به رو هستیم، زیرا تجربیات بشر همواره متفاوت بوده است و آنها این خوراک های فرهنگی را در طول زمان به یکدیگر منتقل کرده و اساسا عرصه فرهنگ محل داد و ستد میان نسل ها و اقوام و مختلف است.

یادگار امام با بیان اینکه جامعه ما برای حفظ سنتها نهاد روحانیت را تشکیل داد، افزود: اگر برای حفظ تجربیات، یک جامعه سازماندهی ایجاد کرد، نام آنها نهاد است که در جوامع امروزی، دولت، آموزش و پرورش و... از جمله آنهاست.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه در فرهنگ‌های پیشرفته، جامعه نیازهای خود را بیش از فرهنگ‌های غیر پیشرفته می‌شناسد، گفت: چنین جوامعی، بهترین روش را برای رفع نیازها برمی‌گزینند و آنها را تبدیل به ارزش می‌کنند که نتیجه آن پدیده فرهنگ است؛ اگر این ارزشها تبدیل به هنجار شدند جامعه آنها را بدون دلیل می پذیرد و تبدیل به یک پارادایم می‌شود.

وی در همین زمینه به بیان چند نمونه تاریخی پرداخت و یادآور شد: رضاخان می‌خواست نهاد روحانیت را از میان ببرد، اما به دلیل آنکه جامعه این خواسته او را قبول نداشت؛ هدف او محقق نشد، اما از سوی دیگر برنامه او برای تغییر لباس مردم تجربه جدیدی بود که تبدیل به یک هنجار شد. نمونه دیگر این موضوع را در تلاش کمونیسم شوروری برای از میان بردن دین در جوامع آسیای میانه تحت سلطه‌اش شاهد بودیم که به دلیل نیاز بشر به دین داری و معنویت این هدف بعد از هفتاد سال تحقق نیافت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه یکی از شروط کار فرهنگی به کار گیری دانشجویان است، ادامه داد: در کار فرهنگی باید تبدیل ارزشها به هنجار، هدف کار قرار گیرد و تصدی‌گری در این بخش‌ها کار کاملی نیست؛ لذا بگذاریم دانشجویان و تشکل‌های مردم نهاد خودشان کار کنند.

وی با یادآوری اینکه در سی سال اخیر برخی چیزها از درون جامعه جوشید، گفت: امام هیچ وقت به مردم نگفت با حجاب شوید، اما مردم آن زمان با حجاب شدند؛ همچنین کسانی که شهید شدند گرچه پروش یافته نظام قبلی بود، اما در حوزه مغناظیس امام پروش یافتند، زیرا او کار فرهنگی می کرد؛ کار فرهنگی او اعزام مبلّغ نبود، بلکه وقتی فرهنگی را به جامعه منتقل می کرد، مردم می گفتند اگر اینهایی که می گویید همان چیزهایی است که خودت هستی، آن را قبول می کنیم. در حالی که اگر کسی کوه غرور، تکبر و نخوت باشد، مردم می پرسند پس چرا خودت به این حرفها عمل نمی کنی. لذا اگر در جایی آخوند خوبی بوده است، مردم را نیز به سمت خوبی برده است.

سید حسن خمینی تصریح کرد: در امور عبادی بطور خاص، افراد بنا به اصرار کاری را انجام نمی دهند و محیط دانشگاه از حیث تصدی فرهنگی باید در اختیار خود دانشجویان قرار گیرد و ما صرفا راهنمایی کنیم.

*فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد سپس با اشاره به فضای این دانشگاه، نکته‌ای انتقادی را مطرح کرد و گفت: فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است؛ اگر این فضا در سایر ادارات هم وجود داشته باشد در اینجا نباید اثری از آن باشد؛ زیرا القاب همواره راهزن بوده‌اند. می نمی‌توانیم بگوییم اینگونه هستیم، اما تو خوب باش!

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ فقط به مسائل اخلاقی محدود نمی‌شود، گفت: باید مراقب باشیم فرهنگ بد( به معنای بداخلاقی یا بی‌فایدگی یک فرهنگ) را تصحیح کنیم، اما بدانیم که هرچه جزو فرهنگ هست، لزوما جزو مسائل اعتقادی نیست. در همین زمینه مقام معظم رهبری تعبیری دارند که چادر تنها وجه حجاب نیست، اما حجاب برتر است و اشاره می کنند که چادر از نشانه‌های فرهنگی ماست؛ همانطور که هر فرهنگی به روش خود حجاب را اجرا کرده است. لذا تعطیم شعائر یک نیاز دینی است اما اجرای آن بستگی به فرهنگ و سنت هر جامعه دارد.

سید حسن خمینی توصیه کرد: در دانشگاه آزاد حواسمان الزاما به فضای درون دانشگاه نباشد بلکه به فرهنگ ایرانی که اعم از فرهنگ دینی است توجه کنیم؛ به عنوان مثال نوروز جزو فرهنگ ملی ماست و ما بسیار به آن ارزش می‌گذاریم؛ در هر حالی که مکن است در اسلام روایت و حدیث صریحی هم در مورد آن وجود نداشته باشد. بنابراین با به‌کار بردن تعبیر فرهنگ بلافاصله ارزش‌های دینی به ذهنمان نیاید؛ زیرا گرچه ارزش‌های دینی جزو فرهنگ ماست، اما بحث‌ها و اجزاء دیگری هم در آن وجود دارد.

*نمی‌شود گفت «امام تا سال ۱۳۶۶» را قبول دارم و این دو سال آخر را قبول ندارم

یادگار گرامی امام در بخش پایانی سخنان خود به موضوع «تحجر» پرداخت و گفت: جامعه ما معتقد است که امام راحل قرائت برتر، کامل تر و صحیح تر از دین را دارد. باید ببینیم همانطور که آیت الله هاشمی هم به این موضوع پرداختند، فرمایشات یکسال آخر عمر امام در خصوص تحجر، امروز کجاست؟ ایشان در مقابل چه کسی گفت می خواهم فدای مبارزه با تحجر شوم؟ نمی‌شود گفت «امام تا سال ۱۳۶۶» را قبول دارم و این دو سال آخر را قبول ندارم!

وی تصریح کرد: مراقب باشبم به اسم دین به سمت تحجر نرویم و به نام مقابله با تحجر نیز با ارزش‌های دینی ستیزه نکنیم. ببینیم تعبیر مارهای خوش خط و خال که امام برای برخی متحجرین به کار بردند، چه شد؟ اما تلویزیون به این مسائل نمی پردازد. امام از چه کسانی خون دل خورد، اینها باید معلوم باشد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد بر اساس قرائت امام است،تأکید کرد: این مسیر(مبارزه با تحجر) فدایی می‌خواهد؛ امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید نگفت می‌خواهم فدا شوم، اما در مقابل تحجر این سخن را گفت؛ لذا باید به تحجر به عنوان یک نقطه حساس و خط قرمز توجه کرد.

در این مراسم همچنین به پاس حمایت های یادگار امام از فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، لوح تقدیری به وی اهداء شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه آزاد و ولش، شکار چی زدی؟
به خدا تو را دوست داريم و در كنار رهبرمان براى اسلام مفيد مى خواهيم
حرف درستى است
درود بر سيد حسن
چه عجب جهان يك بار از اين سيد مطلب خوب زدى
محمد
کجا نیست ؟تملق اپیدمی شده
شما هنوز از خواب پا نشدی . دروغگویی و تملق تو خون این دانشگاه نهادینه شده.
حتما" باید تو صحبت هایش راجع به هاشمی هم یک مطلبی رو بگه وگرنه نمیشه !!!
کار از تملق در دانشگاه آزاد گذشته است طبق خاطرات رییس قبلی دانشگاه آزاد کسی که با رییس دانشگاه کار داشته مرسوم بوده که مانند احترام به امامزادگان دنده عقب از خدمت رییس مرخص شود تا گردی بر خاطر خطیر رییس ننشیند .
Iran, Islamic Republic of
تحجر این است که قانون امام را شوری نگهبان امام را راه امام را فراموش کنیم و وقتی همه به ان لگد می زنند سکوت کنیم
Iran, Islamic Republic of
این فضا در دوران جاسبی شکل گرفته است اما وهم اکنون بدست راننده اتوبوس این دانشگاه که 47هزار مسافر (کارمندان دانشگاه )را یدک می کشد بصورت رسمی وقانونی مثل دوران محمدرضا شاه درواحدهای دانشگاهی وسازمان مرکزی دانشگاه درحال تشدید تملق ورئیس ومرئوسی هستند ودولت تهدید کارکنان دانشگاهی از طرف ایشان شکل گرفته است که با این بهانه حقوق انها افزایش داده نشود وارعاب وتهدید را بعنوان ابزار درجهت منافع خود بکار می برند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کجای کار برادر....
امام از دست کسانی خون دل خوردند که امروز متاسفانه شدند سوپر انقلابی؟! ورهبر معنوی امثال جهان نیوز؟!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
به نام دین نباید به سمت تحجر رفت و از طرف دیگر به دوستانتان یاد آور شوید به نام توسعه هم نمی توان به سمت لیبرالیسم رفت و آن را اسلام مالی کرد.
Iran, Islamic Republic of
"نمی‌شود گفت «امام تا سال ۱۳۶۶» را قبول دارم و این دو سال آخر را قبول ندارم!"

پس چرا آقاي سيد حسن و دوستانشان مواضع و سخنان صريح امام خميني سال 67 و سال 68 را ناديده ميگيرند . برخورد شديد حضرت امام با آقاي منتظري و بيتش چرا مورد توجه منسوبان حضرت امام قرار نگرفته است؟!! چرا نزديکان آقاي منتظري و همان کساني که بدترين توهين ها را به امام و سيد احم آقا مي کردند،‌الان جزو حواريون سيد حسن شده اند؟
این فرمایش که تیتر شده به دلیل ایجاد توازن با حرکت استقبال از خاتمی در حرم امام صورت گرفته
شیخی به زن فاحشه گفتا مستی, هر لحظه به دام دگری پابستی.
گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم, اما تو خود چنين كه می‌نمایی هستی
Latvia
خوب این که گفتی اساسا تو مملکت موج می زنه مثلا..ا ..گفته
Iran, Islamic Republic of
فضای تملق و کاسه لیسی درهمه نهادهاوادارات و ارگانهای ایران نهادینه شده است و برخی ازافراد بوسیله تملق و کاسه لیسی، به مقامات عالیه دست پیدامیکنند . وقتی درکشوری به جای توجه به تخصص و شایستگی افراد ، به ظواهرونوع پوشش و نمازوروزه ریایی افراد توجه شود ، کشوربه سوی نابودی پیش میرود و صداقت و یگرنگی ازبین میرود .
Iran, Islamic Republic of
فضای ریاکاری و تملق خیلی وقت است که درکشورحاکم شده است و فقط مختص به دانشگاه آزاد نیست و دست بوسی و یقه بستن و چفیه بستن و درخفاهزاران خلاف انجان دادن سبب گسترش شدید ریاکاری و بی اخلاقی و سخن چینی درکشورشده است و باعث رانده شدن افراد بی ریاوشایسته به حاشیه شده است .
اراکی
امام از دست فتنه گرانی که لباس نفاق را بر تن کرده بودند و خود را نزدیک به او نشان میدادند و در عوض آخورشان در کشورهای انگلیس و آمریکا و اسراییل بود خون دل خورد . همان هایی که چهره پلیدشان در فتنه 88 روشن شد و نقاب نفاقشان کنار رفت . همان کسانی که در مقابل شعار و استراتژی جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر میدادند . همان کسانی که در مقابل امام که افق انقلاب را یاری ونجات مستضعفین و سپردن پرچم به دست امام زمان عج تعیین کرده بود دعدغه آب و نان و ایجاد رفاه در کشور را مطرح میکردند و در سال 88 شعار نه غزه و نه لبنان سردادند . همان هایی که در مقابل امام که ولایت فقیه را ولایت رسول الله میدانست و پشتیبانی و اطاعت از آن را اوجب واجبات اعلام کرد شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سردادند . همان کسانی که در سایه خون شهیدان وقتی به پست و مقام رسیدند دغدغه اصلیشان برقراری رابطه با امریکا ، امریکایی که امام اورا شیطان بزرگ نامید قرار گرفت . هم اونایی به ظاهر انقلابی و در باطن دغدغه پر کردن جیب های خودشان از بیت المال را داشته و دارند . همو نایی که فتنه گران و آشوبگران و هتاکان به مقدسات و امام را مردم خدا جو مینامیدند . همونایی که در مقابل شعار مردمی انرژی هسته ای حق مسلم ماست و تاکید رهبری نظام به اقتصاد مقاومتی و ضرورت حفظ استقلال این کشور چشمشان به چراغ سبز آمریکا و امید واهی به لغو تحریمها دارند و....
حاج حسن آقای عزیز بهتره بدونید حقوق و مزایاهای نجومی که شما و همون آدمایی که با تملق و چاپلوسی از دانشگاه آزاد باصطلاح اسلامی دریافت میکنند از شهریه هایی است که امثال من دانشجو با زحمت و تلاش شبانه روزی در گرما و سرما آنرا فراهم میکنیم
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
ایکاش نوه گرامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه)فکری هم بحال موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) میکردندو عناصر افراطی را از این موسسه می راندند،تا خدای ناکرده این موسسه الوده به تفکرات باندی وجناحی نشود وباعث شود نوه محترم امام راحل بیشتر در قلب ما نفوذ کنند وبا دیدن شما یاد امام راحل در دل ما زنده شود.ان شاءالله
عجب نکته ای :
امام وقتی با شاه و سپس با آمریکا و صدام جنگید نگفت می‌خواهم فدا شوم، اما در مقابل تحجر این سخن را گفت؛ لذا باید به تحجر به عنوان یک نقطه حساس و خط قرمز توجه کرد.
...احسنت.
تو فعلا نکلیفتو با فتنه و سران فتنه معلوم کن بعد بیا به ما که عاشق و فدایی امام زمانمان بودیم و هستیم درس امام راحل شناسی بده
ملت
آقای سید حسن اینجارا خوب آمدی کسا نیکه دل امام را خون کردند مثل منتظری واونهایی که امام را مجبور کردندقحطنامه را امضا کند چرا این همه توهین به اندیشه امام عکس امام هیچ عکس العملی نشان ندادی ولی دفاع از بد حجاب کردی
رهبرکبیرانقلاب می فرمایند:«آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد… ما نمى‏توانیم و اسلام نمى‏خواهد که زن به عنوان یک شى ء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام مى‏خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمى‏دهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند.»

(صحیفه نور؛ ج‏۵؛ ۲۹۴)
Romania
البته در همه ادارات و شرکتهای دولتی این تملق هست و بخاطر همین سیستم هرگز پیشرفتی حاصل نشده و نمیشه مخصوصا در این دولت که تبعیض و پارتی بازی و فامیل سالاری بیداد میکنه و ترکیب تنملق شده
Iran, Islamic Republic of
این لوح تقدیر هم در راستای همان چاپلوسی و تملق بوده است
شبنم
سیدحسن خمینی قدم در راه امام راحل گذاشته و متاسفانه یک عده تندر و بیسواد به دنبال ترورشخصیت ایشان اند
فرهاد
اغر بخیر چقدر شعورت رشد کرده
شکوفه
سیدحسن خمینی بزرگترین انسان جهان است و بالاترین ضریب هوشی را درایران دارد
شما اونجا چکاره هستید؟
روزین اسدی
سیدحسن خمینی محبوب ترین فرد ایران نزدسیدعلی خامنه ای است خداوند بر طول عمر و عزت ایشان بیفزایدکه به معنی حقیقی کلمه حکیم است ما مفتخریم که انسان بزرگ و متفکر و ژف اندیشی چون سیدحسن خمینی درمیان آخوندهای سالوس و مرتجع و بیسواد ما وجود دارد که خداوند از برکت امثال سیدحسن خمینی که ازکبریت احمر کمیاب ترند عذابش را برسرما نازل نمیکند خداوند از تقصیرات ملت ما بگذردکه قدر انسان های بزرگ و نابغه مون رو نمیدونیم و کفران نعمت میکنیم
نیوشا
سیدحسن خمینی به تنهایی یک امت است الطاف خفیه و جلیه الهی شامل حالش شود که واقعا بنده صالح خداست
محمد
جهان کامنت ها را چرا نمی گذاری؟ ماییم وهمین جهان
Iran, Islamic Republic of
امام در زمان حیات مبارکشان مقام معظم رهبری را برای بعد از خود در نظر گرفته بودند . این را هم همه شماها و دوستان و بزرگترهایتان قبول دارید یا .....