پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روایت لس‌آنجلس تایمز از مواضع هسته‌ای اصلاح‌طلبان

پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 400598
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با استناد به اظهارات اخیر «صادق زیباکلام» و «احمد شیرزاد» نوشت که اصلاح‌طلبان ایران از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ناخشنودند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» در گزارشی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نوشت که اصلاح‌طلبان از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ناخشنودند.

این روزنامه آمریکایی سپس به سخنرانی روز یکشنبه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اشاره کرد که در یک کنفرانس اقتصادی ابراز تأسف کرده است که «اقتصاد در انزوا از باقی جهان نمی‌تواند توسعه یابد».

این گزارش با اشاره به این اظهارات نوشت، روحانی اولین رئیس‌جمهور ایران نیست که درباره کارشکنی‌های مجلس و دیگر بخش‌های دولتی همچون قوه قضائیه‌ و سرویس‌های امنیتی گله‌مند است.

این گزارش سپس ادامه داد در کنفرانسی که ماه دسامبر در دانشگاه تهران برگزار شد نشان داد که اصلاح‌طلبان به شدت از هزینه‌های مخرب جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران انتقاد دارند.

لس‌‌آنجلس‌تایمز به نشستی اشاره کرد که در ماه دسامبر در دانشگاه تهران با حضور صادق زیباکلام٬ احمد شیرزاد و داود هرمیداس باوند و در نقد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برگزار شده بود.

صادق زیباکلام در این نشست گفته بود «موضوع هسته‌ای» بیشتر از جنگ هشت ساله ایران با عراق به کشور ضربه وارد کرده و احمد شیرزاد هم اظهار کرده بود که از «چاه هسته‌ای آبی در نمی‌آید.»

این روزنامه آمریکایی با استناد به حرفهای شیرزاد و زیباکلام نوشت که مفسران غربی برای مدتها بر این فرضیه پایبند بودند که مسیر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از حمایت پایدار مردم ایران برخوردار است ولی در حال حاضر انتقاد از این برنامه توسط نمایندگانی از یک حزب پرطرفدار و محبوب ایران (اصلاح‌طلبان) گواهی بر بنیان متزلزل موضع هسته‌ای مقامات ایرانی است.

طبق این گزارش، برخلاف اصولگرایان، اصلاح‌طلبان تأکید دارند که پیوستن به نظم بین‌المللی و اقتصاد جهانی نیازمند به وجود آوردن محدودیت‌هایی برای برنامه هسته ای است.

این گزارش سپس به نقطه‌نظر جنبش فتنه موسوم به «جنبش سبز» اشاره کرد و نوشت، در سال ۲۰۰۹، این جنبش خواستار یک رویکرد عملگرایانه برای دیپلماسی هسته‌ای شدند و به هزینه‌های مسیر تقابلی ایران اشاره کردند.

لس‌آنجلس تایمز سپس ادامه داد که «عبدالله نوری» وزیر کشور سابق ایران نیز در سال ۲۰۱۲ تأکید کرده بود: «ما نباید مشکلات مردم را نادیده بگیریم و اجازه دهیم یک موضوع (هسته‌ای)، هرچند خیلی مهم باشد، تمامی منافع ملی ما را تهدید کند».
این گزارش در حالی منتشر شده است که بسیاری از نظرسنجی‌ها از مردم ایران نشان می‌دهد، علیرغم فشارهایی که تحریم‌های غرب به زندگی مردم ایران وارد آورده‌ است، آنها همچنان برنامه هسته‌ای را یک غرور ملی می‌دانند.

طبق نظرسنجی تلفنی گالوپ شهروندان ایرانی، ۸۵ درصد آنها گفته‌ بودند که تحریم‌های بین‌المللی به زندگی آنها ضربه زده است اما در عین حال ۶۸ درصد اعلام کرده‌اند ایران با وجود تحریم‌ها همچنان باید به برنامه اتمی ادامه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *