سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۵

رویداد عجیب در مجلس؛ حذف ستون‌های کمیسیون تلفیق!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 400148
الیاس نادران، رضا عبداللهی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدقسیم عثمانی، جعفر قادری، علی‌محمد احمدی، احمد توکلی و هادی قوامی از عضویت در کمیسیون تلفیق بازماندند.
رویداد عجیب در مجلس؛ حذف ستون‌های کمیسیون تلفیق!
به گزارش جهان، در اقدامی عجیب در خانه ملت، تمامی اقتصاددانان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، از عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ بازماندند.

در جلسه عصر یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ۹ نفر از ۲۹ عضو این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ انتخاب شدند.

بر این اساس، سید سعید زمانیان دهکردی، غلامرضا تاجگردون، قاسم عزیزی، عزت الله یوسفیان ملا، اسماعیل جلیلی، رجب رحمانی، احمد امیرآبادی فراهانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی به عنوان منتخبان کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون تلفیق معرفی شدند.

رخداد قابل تامل و بی‌سابقه، حذف تمامی اقتصاددانان برجسته و نمایندگان مجربی است که در کمیسیون برنامه و بودجه عضو هستند. بدین ترتیب، الیاس نادران، رضا عبداللهی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدقسیم عثمانی، جعفر قادری، علی‌محمد احمدی، احمد توکلی و هادی قوامی از عضویت در کمیسیون تلفیق بازماندند.

سوابق و سطح تحصیلات افراد انتخاب‌نشده با افراد منتخب، قابل مقایسه نیست.

به عنوان مثال، الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران در سه دوره اخیر مجلس در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در سطح نایب رئیسی یا به عنوان یک عضو موثر حاضر بوده است. او در سال‌های اخیر از نواب رئیس کمیسیون‌های تلفیق بودجه‌های سنواتی بوده است.

احمد توکلی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی شاید تنها نماینده فعلی مجلس باشد که در اولین دوره مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه بود و در سالیان اخیر نیز از موثرترین نمایندگان در کمیسیون تلفیق محسوب می‌شد. او در دوره‌های هفتم و هشتم نیز ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را عهده‌دار بود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم استاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز چند سال ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق را بر عهده داشته است. محمدقسیم عثمانی هم شاید تنها نماینده مجلس باشد که تحصیلات آکادمیک در حوزه بودجه‌ریزی دارد. جعفر قادری، علی‌محمد احمدی و هادی قوامی نیز از اساتید اقتصادی کشور هستند که در دو دوره اخیر در مجلس بوده‌اند.

رضا عبداللهی هم چندین دوره رئیس کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس بود و چندین سال نیز ریاست کمیسیون تلفیق بودجه را عهده‌دار بوده است. عبداللهی که ۷ دوره متوالی در مجلس حاضر بوده و بیشتر این دوران را هم در کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه گذرانده، از مسلط‌ترین نمایندگان مجلس به مسائل بودجه‌ای محسوب می‌شود.

در مقابل، افراد انتخاب‌شده از کمیسیون برنامه و بودجه، هیچ یک تحصیلات آکادمیک در حوزه اقتصاد ندارند؛ از لحاظ تجربه حضور در مجلس به شدت در سطح پایین‌تری هستند و از لحاظ تجربه مدیریتی خارج از مجلس نیز فقط تاجگردون است که در دولت اصلاحات مدتی در سازمان مدیریت مشغول به کار بود.

انتخابات عصر یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به حذف تمامی اقتصاددانان موثر این کمیسیون انجامید، شاید ناشی از نقش اثرگذار این اقتصاددان‌ها در جلوگیری از تصویب طرح‌ها و پیشنهادات منطقه‌ای، غیرملی و سلیقگی برخی نمایندگان حین بررسی بودجه‌های سال‌های اخیر باشد.

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار ما به دست آورده، فضای کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه عصر یکشنبه به گونه‌ای بوده که برخی از اقتصادیون کمیسیون با اطلاع از تصمیمات قبل از جلسه، از نامزدی برای عضویت در کمیسیون تلفیق انصراف داده و آنهایی هم که نامزد شده بودند، رای نیاورند.

چهره‌های اقتصادی مجلس در دوره‌های اخیر همواره تا آنجا که می‌توانستند از طرح و تصویب پیشنهادات غیرعلمی برخی نمایندگان در حین بررسی لوایح بودجه سنواتی جلوگیری می‌کردند. به همین دلیل، این نمایندگان که عمدتا پیگیری وعده‌های انتخاباتی خود را از طریق گنجاندن در جداول بودجه پیگیری می‌کنند، دل خوشی از نمایندگان اقتصاددان که نگاه کلان به بودجه‌ریزی دارند، ندارند.

به عنوان مثال، یکی از اساتید اقتصادی بسیار مجرب دانشگاه تهران که چند دوره نماینده مجلس بود، در خاطرات خود گفته است در جلسات کمیسیون تلفیق، برخی نمایندگان پیشنهاد می‌دادند رقم ۲ درصد بودجه نفت برای کمک به مناطق محروم را به ۳ یا ۴ درصد افزایش دهیم یا چند درصد از حساب ذخیره ارزی به این موضوع اختصاص دهیم تا پروژه‌های عمرانی شهرهای آنان را هم پوشش دهد.

او گفته است در جلسات کمیسیون تلفیق با توضیح فراوان درباره عواقب اینگونه دست‌اندازی‌ها به منابع نفتی، مانع تصویب چنین طرح‌هایی می‌شد. به گفته او، برخی نمایندگان مطلع نبودند که یک درصد بالا و پایین کردن برخی ارقام در بودجه، چه اثرات ناگواری بر شاخص‌هایی چون پایه پولی، نقدینگی و تورم به جای می‌گذارد؛ آنها فقط به دنبال اجرای طرح‌های عمرانی شهر و منطقه خود بودند بدون این که به عواقب وخیمی که گریبان کل کشور را می‌گیرد، فکر کنند.
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
شما که اینهمه از این آقایان تعریف میکنید پس چرا وضع اقتصاد ما این است؟
Iran, Islamic Republic of
خوب راست گفتن چرا باید فقط پول نفت برای تهرانخرج بشه و بقیه از دور نگاه کنن.اتفاق مبارکیه اونا چند سال بودن چه گلی به سر بودجه زدن
این بنده خداهایی که گفتید و این همه ستون بودند ، میشه بفرمایید چه کاری تا حالا انجام دادند.
باورکنید ستون هایی که شما میگید ما مردم هستیم چون فشار روی ما هست .
Iran, Islamic Republic of
این واقعیت نشان می دهد که:
اولا قانونی که اجازه می دهد فرد فاقد تخصص و تجربه بر فرد متخصص و مجرب ترجیح داده شود، اشکال دارد و باید اصلاح شود؛
ثانیا رای اکثریت ملاک خوبی برای یک حکومت مبتنی بر مصالح عمومی نیست. حتما باید ملاکهایی که لزوم رعایت آنها بدیهی است قبل از مراجعه به رای اکثریت اعمال شوند و رای اکثریت بدون توجه به این ملاکها اعتباری نداشته باشد.
مردم
به قول روحانی بیسوادها....