جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۲۰

آقای روحانی مراقب باشید!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب: 400145
رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد کرده پاسدار قانون اساسی باشد؛ سوگندی که موظف به اجرای آن است و پس از ادا برای وی مسئولیت شرعی و قانونی ایجاد کرده است.
آقای روحانی مراقب باشید!
به گزارش جهان، مهدی فضائلی در جام جم نوشت: بسیاری از سخنرانی‌های رئیس‌جمهور محترم از جمله آنچه درهمایش اقتصاد ایران بیان شد، خاطرات کسانی را تداعی می‌کند که با هر نطقی حاشیه‌ها می‌ساختند و چه بهره‌ها که بیگانگان نمی‌بردند و چه فرصت‌ها که از بین نمی‌رفت.
سخنان اخیر جناب ایشان جای بسیاری برای بحث دارد که مجال برای همه آنها کافی نیست.اما یک فراز از سخنان رئیس‌جمهور محترم به حوزه سیاست خارجی و مذاکرات مربوط بود که چنین بیان شد: «تهدیدها، فرصت‌ها و منافع مشترک اساس بحث سیاست خارجی است و اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود.»

رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: «تمام مذاکرات اینگونه است که می‌خواهد پلی بین خواست طرف و خواست ما وصل شود، آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست بلکه به قلب و اراده ما وصل است».

از مغالطه‌های این بحث که بگذریم یک موضوع صریح در این سخن وجود دارد و آن این‌که «اصول و آرمان در سیاست خارجی بحث نمی‌شود.»

جناب آقای روحانی در همین همایش به نقش و مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی هم اشاره کردند و برای اجرا نشدن «همه‌پرسی»، به نوعی ابراز تأسف کردند! بگذریم که موضوع رفراندوم یک مجوز برای موارد خاص است و نه یک الزام که تفاوت این دو برای اهل نظر روشن است.

در اصل پنجاه و نهم قانون اساسی آمده است: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به‌تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

در این کلمه دقت شود: «ممکن است» و نه باید! ضمن این‌که مسیر تصویب رفراندوم هم روشن شده است. اما در حوزه سیاست خارجی که به‌دلیل اهمیتش یک فصل مستقل در قانون اساسی یعنی فصل دهم به آن اختصاص پیدا کرده است ماجرا ممکن است و می‌توان و امثال آن نیست؛ بلکه تعابیر کاملا صریح و تکلیفی است تا جای هرگونه ابهام و اما و اگر را ببندد.

به این سه اصل از چهار اصل مربوط به سیاست خارجی توجه کنید. (اصل ۴ به موضوع پناهندگی مربوط می‌شود واز موضوع خارج است)

دراصل۱۵۲ آمده است: سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ بر اساس‏ نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏ جویی‏ و سلطه‏ پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏ جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی‏کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏‌های سلطه‏ گر وروابط صلح‏ آمیز متقابل‏ با دول‏ غیر محارب‏ استوار است‏.

و دراصل‏ ۱۵۳ تصریح شده: هر گونه‏ قرارداد که‏ موجب‏ سلطه‏‌بیگانه‏ بر منابع طبیعی‏ و اقتصادی‏، فرهنگ‏، ارتش‏ و دیگر شئون‏ کشور گردد ممنوع‏ است‏.

و بالاخره اصل‏ ۱۵۴ که با صراحت بیشتری به «آرمان» اشاره شده آن هم در فصل سیاست خارجی: جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه‏ بشری‏ را آرمان‏ خود می‌داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ می‌شناسد؛ بنا بر این‏ در عین‏ خودداری‏ کامل‏ از هر گونه‏ دخالت‏ در امور داخلی‏ ملت‌های‏ دیگر، از مبارزه‏ حق‏‌طلبانه‏ مستضعفین‏ در برابر مستکبرین‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‌کند.

حال این پرسش را از رئیس‌جمهور داریم که آیا نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه، عدم‌تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر، جلوگیری از هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه شود و... از نظر شما منافع است یا آرمان؟ ما اینها را آرمان می‌دانیم ومنافع جمهوری اسلامی را درهم تنیده با این آرمان‌ها، البته با حفظ واقع بینی.

ثانیا توجه به اینها آیا فقط درمغز و قلب است یا اتفاقا درست پای میز مذاکره؟ آیا می‌شود نتیجه مذاکره‌ای احیانا سلطه‌پذیری یا موجب سلطه بر منابع طبیعی‏ و اقتصادی‏، فرهنگ‏، ارتش‏ و دیگر شئون‏ کشور گردد و بعد مدعی شویم منافع کشورحفظ شده است؟در سیاست خارجی «گاهی» ممکن است «شرایطی» پیش آید که کوچک‌ترین عقب‌نشینی ولو در حد یک سانتریفیوژ، مصداق سلطه‌پذیری باشد و گاهی تعطیلی کل غنی‌سازی هم مصداق آن نباشد. این‌که امروز آیا جزو گاهی هست یا نه و شرایط چگونه است، بحث مستوفی و مستقلی را می‌طلبد که در مقام طرح آن نیستیم.

اگر امروز افتخار می‌کنیم در دفاع مقدس یک متر از خاک جمهوری اسلامی ایران در تصرف دشمن باقی نماند و پیکر مطهر صدها رزمنده و مجاهد فی سبیل‌الله به زمین افتاد تا چنین اتفاقی نیفتد آیا با این منطق نمی‌شد شهید و مجروح نداد و برخی مناطق در تصرف دشمن باقی می‌ماند ومی‌گفتیم مگر تمامیت ارضی کشور با یک شهرمرزی ازبین می‌رود؟

رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد کرده پاسدار قانون اساسی باشد؛ سوگندی که موظف به اجرای آن است و پس از ادا برای وی مسئولیت شرعی و قانونی ایجاد کرده است.

جناب آقای روحانی! مراقب مشاورین خود باشید!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
نمردیم و رییس جمهور حقوقدان هم دیدیم...
این جناب هر وقت حرف میزنه...
Iran, Islamic Republic of
احسنت حق مطلب را ادا كردي
رضا
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور حقوقدان به دلیل مشغله زیاد، در این چند ساله فرصت ....نداشته اند.
مصطفی
متن سخنرانی ایشون توسط یه عد ه ... تهیه میشه
Iran, Islamic Republic of
قبول ؛ متن سخنرانی ایشان توسط یه عده ... تهیه میشه . اما آقای روحانی که دکتر است و میتونه ببینه و تجزیه و تحلیل کنه که چه چیزی را داره میخونه . الا اینکه بگوییم با زور و تهدید علی رغم میل باطنیش داره این مطالب رو میخونه که باید گفت وا اسفا .
محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور چرا از همه ی قانون اساسی فقط این بندهای موردپسند خودتون رو اشاره می کنید چرا برای اجرای این اصول از قانون اساسی اقدامی نمی کنید:
اصل 3 ـ
3 ـ آموزش و پرورش و تربيت بدني رايگان براي همه‌، در تمام‌سطوح و تسهيل و تعميم آموزش عالي‌.
5 ـ طرد كامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب‌.
13 ـ تامين خودكفايي در علوم و فنون صنعت و كشاورزي و امورنظامي و مانند اينها.
اصل 8 ـ در جمهوري اسلامي ايران دعوت به خير، امر به معروف‌و نهي از منكر وظيفه‌اي است همگاني و متقابل برعهده مردم نسبت‌به يكديگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت‌. شرايط وحدود و كيفيت آن را قانون معين مي‌كند. «و المومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر»
اصل 9 ـ در جمهوري اسلامي ايران آزادي و استقلال و وحدت وتماميت ارضي كشور از يكديگر تفكيك‌ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه‌دولت و آحاد ملت است‌. هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد به نام‌استفاده از آزادي به استقلال سياسي‌، فرهنگي‌، اقتصادي‌، نظامي وتماميت ارضي ايران كمترين خدشه‌اي وارد كند و هيچ مقامي حق‌ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزاديهاي مشروع‌را، هر چند با وضع قوانين و مقررات‌، سلب كند.
اصل 40 ـ هيچ‌كس نمي‌تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به‌غير يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد.
اصل 43 ـ براي تامين استقلال اقتصادي جامعه و ريشه‌كن‌كردن فقر و محروميت و برآوردن نيازهاي انسان در جريان رشد، باحفظ آزادگي او، اقتصاد جمهوري اسلامي ايران براساس ضوابط زيراستوار مي‌شود:
1 ـ تامين نيازهاي اساسي‌: مسكن‌، خوراك‌، پوشاك‌، بهداشت‌،درمان‌، آموزش و پرورش و امكانات لازم براي تشكيل خانواده‌براي همه‌.
2 ـ تامين شرايط و امكانات كار براي همه به منظور رسيدن به‌اشتغال كامل و قراردادن وسايل كار در اختيار همه كساني كه قادر به‌كارند ولي وسايل كار ندارند، در شكل تعاوني‌، از راه وام بدون بهره‌يا هر راه مشروع ديگر كه نه به تمركز و تداول ثروت در دست افراد وگروههاي خاص منتهي شود و نه دولت را به صورت يك كارفرماي‌بزرگ مطلق درآورد. اين اقدام بايد با رعايت ضرورتهاي حاكم بربرنامه‌ريزي عمومي اقتصاد كشور در هر يك از مراحل رشد صورت‌گيرد.
3 ـ تنظيم برنامه اقتصادي كشور به صورتي كه شكل و محتوا وساعات كار چنان باشد كه هر فرد علاوه بر تلاش شغلي‌، فرصت وتوان كافي براي خودسازي معنوي‌، سياسي و اجتماعي و شركت‌فعال در رهبري كشور و افزايش مهارت و ابتكار داشته باشد.
4 ـ رعايت آزادي انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به كاري معين وجلوگيري از بهره‌كشي از كار ديگري‌.
5 ـ منع اضرار به غير و انحصار و احتكار و ربا و ديگر معاملات‌باطل و حرام‌.
6 ـ منع اسراف و تبذير در همه شؤون مربوط به اقتصاد، اعم ازمصرف‌، سرمايه‌گذاري‌، توليد، توزيع و خدمات‌.
7 ـ استفاده از علوم و فنون و تربيت افراد ماهر به نسبت احتياج براي‌توسعه و پيشرفت اقتصاد كشور.
8 ـ جلوگيري از سلطه اقتصادي بيگانه بر اقتصاد كشور.
9 ـ تأكيد بر افزايش توليدات كشاورزي‌، دامي و صنعتي كه نيازهاي‌عمومي را تامين كند و كشور را به مرحله خودكفايي برساند و ازوابستگي برهاند.
حقوق دان
به نظرم این تاکتیک روحانیست برای آماده کردن خود در مقابل سیل اعتراضات مردم به عملکرد بی تدبیرانهء دولت در مساله هسته ای که دقیقا پیش بینی رهبری مبنی بر بی ثمر بودن مذاکرات درست از آب درآمد
با پیشنهاد غلط و دشمن شاد کنه رفراندم که میداند مورد پذیرش واقع نمیشود میخواهد در آینده بگوید که ای مردم ، من میخاستم این را با شما به رای بگذارم ولی نگذاشتند این کار را بکنم !!!
كوروش
United Kingdom
جناب آقاي روحاني خيلي مراقب قول وعمل خود باشيد ،ضمنا توصييه اكيد دارم تاريخ اسلامخصوصا جريانات مربوط به زمان حضرت علي عليه السلام امام حسن وامام حسين عليهماالسلام را چند بار مرور كنيد ،همچنين به ديدار رهبري معظم زياد شرفياب شويد وبا حضرتش مرتبا تجديد بيعت نمائيد،خيلي هم مواظب اطرافيانت باش ،سرنوشت ديگران براي ما عبرت هاي خوبي است ،نكندما مايه عبرت ديگران شويم......اين را گفتم قربة الي الله.
بی شناسنامه ی بیسواد متوهم جهنمی
Iran, Islamic Republic of
آقای این هم اصل 55قانون اساسی است:اصل 55 ـ ديوان محاسبات به كليه حسابهاي وزارتخانه‌ها،مؤسسات‌، شركتهاي دولتي و ساير دستگاههايي كه به نحوي ازانحاء از بودجه كل كشور استفاده مي‌كنند به ترتيبي كه قانون مقررمي‌دارد رسيدگي يا حسابرسي مي‌نمايد كه هيچ هزينه‌اي ازاعتبارات مصوب تجاوز نكرده و هر وجهي در محل خود به مصرف‌رسيده باشد. ديوان محاسبات‌، حسابها و اسناد و مدارك مربوطه رابرابر قانون جمع‌آوري و گزارش تفريغ بودجه هر سال را به انضمام‌نظرات خود به مجلس شوراي اسلامي تسليم مي‌نمايد. اين گزارش‌بايد در دسترس عموم گذاشته شود.
چرا رئیس جمهور مواظب مشاوران خود باشد؟...
Iran, Islamic Republic of
خودش............ نه مشاورش........
Iran, Islamic Republic of
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
مهسا
انرژی هسته ای خیلی خوبه به شرطی که باعث فقر و فلاکت مردم نباشه , بد نیست به مناطق محروم شهراتون یه سر بزنید, پای درد دلشون بشینید و ببینید به خاطر این همه تحریم به چه فقر و فلاکتی افتادن که دیگه از سر شکم سیری شعار ندید
Iran, Islamic Republic of
استقلال از اصول و شعارهای اصلی است....
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني به تو اجازه داده شد با آمريكا مذاكره كني براي چه؟
خوشبيانه فكر مي كنيم و مي گوييم: براي آنكه تصور مي كردي و يا تو را به اين تصور واداشتند كه با كدخداي خيال خود اگر مذاكره كني تحريم برداشته مي شود و مشكلات اقتصادي يكي پس از ديگري برچيده مي شود. در توجيه مردم براي راي دادن به خود حتي يك برنامه نيم بند اقتصادي هم ارائه نكردي و بدون آنكه براي گشايش اقتصادي تدبيري فناورانه داشته باشي، تمام اميد خود را به مذاكره با دشمن شماره يك ملت و رسيدن به راه حل مرضي الطرفين بستي!
آقاي روحاني تنها چيزي كه به تو اجازه اش داده نشده اين است كه تو بخواهي و سعي كني مذاكرات را بهانه اي براي فشار به ملت بزرگ ايران و ايجاد ترك و شكاف در سد مستحكم آنها و وادار كردن ملت استوار و با اراده به دست برداشتن از آرمان هاي خود است. مواظب باش كه از مجوز خود سوء استفاده نكني، هرگز ملت بزرگ ايران اسلامي براي پيگيري منافع دشمن به تو مجوز نداده است!
متین
گل گفتی ، احسنت .
با سلام واحترام
خداوند بزرگ را شاكريم كه بعد از دولت نهم ودهم رسانه ها يادگرفته اند كه استدلال كنندوسوگند رئيس جمهور را تحليل نمايند.
و این از نعمت وجود ریاست جمهور باتدبیری مثل آقای روحانیست
Turkey
احسنت عالی بود .