شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

حذف یارانه اقشار پردرآمد هنوز در هاله ابهام

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 400101
اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک مرکزی برای بازنگری در نرخ سود بانکی نیاز به مصوبه ندارد، ۵ سناریو با همکاری ۱۶ نهاد برای پول مجازی آماده شده است، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر سقوط ارزش یورو به پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه پانزدهم دی ماه ۱۳۹۳ به شرح زیر است:

* گزارش نامطلوب عملکرد بودجه‌ای وزارت ارتباطات/ ۷۰ درصد درآمد معلوم نیست کجا رفته است

رئیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس گفت: مردم ۲ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد کرده‌اند که به خزانه واریز شده ولی وزارت ارتباطات ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن را از خزانه نگرفته و معلوم نیست این مبلغ کجا رفته است.

محمد سلیمانی گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تاریخ ۱۰/۹/۹۳ گزارش عملکرد وزارت مذکور تا ۱۸/۸/۹۳ را در پاسخ به درخواست ۲۰/۸/۹۳ کمیسیون صنایع و معادن به این کمیسیون ارائه داده اند که این مطلب در خبر لینک فوق قابل مشاهده است.

* سقوط ارزش یورو به پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته

اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، روند نزولی را برای ارزش یورو در بازارهای جهانی رقم زده است. بر همین اساس ارزش یورو در برابر دلار به ۱.۱۸۶۵ دلار رسید که از سال ۲۰۰۶ تا کنون در بازارهای بین‌المللی بی‌سابقه بوده است. البته در معاملات بعدی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به ۱.۱۹۴۶ دلار افزایش یافت.

* ۵ سناریو برای پول مجازی آماده شد/ همکاری ۱۶ نهاد برای مقررات‌گذاری

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: با همکاری ۱۶ نهاد از جمله بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی ۵ سناریو برای پول مجازی بیت‌کوین آماده شده است.

سعید مهدیون اظهار داشت: پس از کارهای کارشناسی ۵ سناریو برای این منظور تدوین شده که یکی از آنها یا ترکیبی از آنها در شورای عالی فضای مجازی به تصویب خواهد رسید و سپس مقررات کلان و تقسیم کار تنظیم خواهد شد.

* تأمین مالی مسکن مهر مشکلی ندارد/ بازار سرمایه مسئول خروج بانکها از بنگاه‌داری است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پروژه‌های مسکن مهر از لحاظ تأمین مالی مشکلی ندارند. ولی الله سیف در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه معاون وزیر راه گفته است پروژه‌های مسکن مهر سال ۹۷ نهایی می‌شود، آیا مشکل تأمین مالی وجود دارد، گفت: پیشرفت‌های فیزیکی پروژه مرتبط با وزارت مسکن است و بانک مرکزی مدل تأمین مالی آن را تهیه می‌کند و هیچ مشکلی برای تأمین مالی وجود ندارد.

* حذف یارانه ثروتمندان در هاله‌ ابهام/ روایت‌های متناقض ۳ مقام مسئول

حذف یارانه اقشار پردرآمد از یارانه طبق قانون بر عهده دولت گذاشته شده است، اما با وجود گذشت یک‌ سال و نیم از عمر دولت یازدهم این رویداد مهم در حد شعار باقی مانده و اظهارنظرهای متفاوتی در این باره می‌شود.

بنابه این گزارش، دولت سال گذشته در اقدامی از مردم درخواست کرد که به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند، اما این طرح با استقبال بسیار کمی مواجه شد و تنها کمتر از ۵ درصد مردم از دریافت یارانه انصراف دادند که پس از آن مسئولان دولتی راهبرد خود را تغییر داده و بر لزوم اجبار برای حذف یارانه اقشار پردرآمد تأکید می‌کنند.

* شاخص کل بورس با ۴۱۸ واحد افت به ۶۸ هزار و ۲۳۲ واحد رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ادامه روند نزولی، ۴۱۸ واحد کاهش یافت و به ۶۹۸ هزار و ۲۳۲ واحد رسید. ارزش روز بازار با روند کاهنده به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد معاملات انجام شده ۴۱ هزار و ۱۴۵ فقره و ارزش معاملات امروز ۱۱۵ میلیارد تومان ثبت شد.

* بازنگری در نرخ سود بانکی نیاز به مصوبه ندارد/ با کاهش تورم بانک‌ها را هدایت می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای بازنگری در نرخ سود، سیاست نرخ سود دستوری ندارد، گفت: نیاز به مصوبه‌‌ نیست؛ بانک مرکزی هدایت می‌کند، تا واقعیت‌های تورم، اثر خود را در نرخ سود بگذارد.

ولی الله سیف در واکنش به این سوال که بنابراین شورای پول و اعتبار در بحث نرخ‌گذاری برای سود بانکی وارد نمی‌شود، گفت: قرار نیست نرخ سود دستوری تعیین شود بلکه بانک مرکزی نظام بانکی را هدایت می‌کند و اقدامی که اخیرا انجام شد، در همین جهت است.

* وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه عدم استقلال بانک مرکزی است/ لزوم همکاری دولت، بانک و بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد نیازمند همکاری بانک‌ها، دولت و بخش خصوصی هستیم، گفت: اگر بانک مرکزی استقلال داشت امروز شاهد این وضعیت در اقتصاد کشور نبودیم.

غلامحسین شافعی افزود: برخی شرایط موجود را به تحریم نسبت می‌دهند در صورتی که به دلیل راه اشتباهی که رفته‌ایم، حتی اگر تحریم هم نبود، همین وضعیت را داشتیم و در واقع تحریم موجب شد، زودتر به این وضعیت برسیم.

*موانع اصلی صادرات در دل خود وزارت صنعت است/ پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات حکم ترمز را دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اتاق بازرگانی با بیان اینکه پیمان‌سپاری ارزی برای صادرات حکم ترمز را دارد، گفت: موانع اصلی صادرات در دل خود وزارت صنعت است.

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر صنعت در مورد نیاز به مشوق‌های صادراتی گفت: من هم در جواب ایشان گفتم، موانع اصلی صادرات در دل خود وزارت صنعت است که باید برطرف شود و اینکه در بودجه ۹۴ دولت ردیفی را برای مشوق‌های صادراتی در نظر نگرفته، جای گلایه دارد.

* رئیس‌جمهور ونزوئلا: آمریکا به دنبال تخریب اقتصاد اعضای اوپک است

رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به مضرات فراوان استفاده از روش هیدرولیکی برای محیط زیست اعلام کرد که بدون شک هدف اجرای این روش، تخریب اقتصاد کشورهای عضو اوپک می‌باشد.

«مادورو» ادامه داد: آسیب زدن به کشورهای اوپک و به دست گرفتن بازار نفتی مسئله‌ای است که این روزها به شدت ایالات متحده آمریکا را مشغول خود کرده است.

* نشت گاز ترش فاز ۹ پارس جنوبی از سال گذشته و بی‌اطلاعی مسئولان

یک منبع آگاه از نشت گاز سمی و مهلک خط لوله فاز ۹ پارس جنوبی از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: مسئولان شرکت نفت و گاز پارس هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر گاز ترش استحصال شده از پارس جنوبی در دریا منتشر می‌شود که مشکلات زیست محیطی فراوانی را به بار می‌آورد.

* برگزاری دومین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی در تهران/ گاز فرآوری گوجه غیرمجاز وارد می‌شود

دومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «فرهنگ کشاورزی سالم» ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.

سیدمهدی حسینی یزدی افزود: برگزاری نمایشگاه به همت انجمن‌های واردکنندگان سم و کود ایران، تولید‌کنندگان سموم ایران و واردکنندگان بذر اصلاح شده انجام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهلول
Iran, Islamic Republic of
90 درصد خحانواده ها گفتند زير يك ميليون تومان در ماه در آمد دارند. دروغ كه حناق نيست. مگه اينجا اتيوپيه؟ خوب اين خوداظهاري ها كه دروغ رو ترويج ميده عجيجم. حالا بياين يارانه اونهايي رو كه صادق بودند حذف كنيد تا تنبيه بشند و از اين به بعد اونها هم دروغ بگن. مثل ماليات دادن خيلي ها كه به هر شكل از زيرش در ميرن جز كارمندا و كارگرها كه حقوقشون معلومه.