جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۲۰
یک منبع مطلع در گفت و گو با «جهان»:

باز هم مهارت خلبان ایرانی، جان ۳۱۰ مسافر را نجات داد/ معضل اصلی، عدم مدیریت است نه تحریم!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 399988
یک خلبان ایرانی پنجشنبه گذشته توانست هواپیمای ایرباس-۳۰۰ شرکت «ایران ایر» را با یک موتور و ۳۱۰ مسافر به سلامت بر زمین بنشاند.
باز هم مهارت خلبان ایرانی، جان ۳۱۰ مسافر را نجات داد/ معضل اصلی، عدم مدیریت است نه تحریم!
گروه جامعه جهان نيوز ـ روز پنجشنبه یازدهم دی ماه، همزمان با آغاز امامت حضرت مهدی(عج) و سال نو میلادی یک هواپیمای ایرباس-۳۰۰ هواپیمایی ایران ایر که به دلیل نقص فنی در یکی از موتورها با مشکل مواجه شده بود، سرانجام با مهارت خلبان، موفق شد حدود ۳۱۰ نفر از مسافران این پرواز را به سلامت در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشاند.

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار جهان نيوز، با اعلام این خبر و با اشاره به مشکل بوجود آمده در این پرواز گفت: «حدود ۲۹۳ مسافر در این پرواز حاضر بودند که به همراه مهمانداران و خدمه پرواز، این جمعیت به حدود ۳۱۰ نفر می رسید. این بدان معناست که هواپیما از حداکثر ظرفیت و وزن برخوردار بوده است.»

وی در ادامه توضیحات خود در مورد این حادثه می گوید: «زمانی که هواپیما حدود ۱۲۰ مایل (۲۰۰ کیلومتر) از تهران دور شده بود، خلبان متوجه نقص فنی در یکی از موتورها می شود تا حدی که این موتور به دلیل خالی شدن روغن بطور کامل از کار می افتد. البته باتوجه به مهارتی که خلبان از خود نشان می دهد و با عنایت به دستورالعمل های فنی، اجازه سوختن موتور را نمی دهد و بلافاصله به فرودگاه مهرآباد اعلام خطر و درخواست فرود اضطراری می کند.»

این کارشناس فنی هواپیمایی با اشاره به دشواری حفظ هواپیما با یک موتور و با ظرفیت بیش از ۳۰۰ مسافر یادآور شد: «وقتی یک موتور هواپیما از کار می افتد، علاوه بر اینکه هواپیما یک موتور ندارد و باید تنها با موتور دیگر آن را کنترل کرد، خرابی همان یک موتور نیز موانع زیادی بر سر راه کنترل هواپیما ایجاد می کند. به عبارت دیگر مشکلات خلبان در این مواقع دوچندان می شود.»

هنر خلبان ایرانی در کنترل هواپیما با یک موتور

این منبع آگاه در ادامه به خونسردی خلبان نیز اشاره می کند و بر همین اساس می گوید: «یکی از اتفاقات خوبی که در این پرواز افتاد، تسلط روانی خلبان بر اوضاع بود. قطعا خلبان هم یک انسان است و به واسطه خطری که در کمین اوست و با آن دست و پنجه نرم می کند، دچار استرس، اضطراب، افت فشار خون و سایر مشکلات جسمی و روحی می شود، اما اگر خلبانی بتواند با غلبه بر تمامی این احساسات، آرامش را به خدمه پرواز و مسافران منتقل کند، به جرات باید گفت هنرمندی به خرج داده است.»

تمام این اتفاقات ماجرایی است که طی حدودا ۴۰ دقیقه (از آغاز پرواز و فرود اضطراری) به وقوع پیوست. اتفاقی که می توانست یک فاجعه اجتماعی در کشور به بار آورد.

تصور کنید، غروب پنج شنبه خبر سقوط یک هواپیمای مسافربری شرکت ایران ایر، در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد: «هواپیمای ایرانی با بیش از ۳۰۰ مسافر سقوط کرد»

بلافاصله پس از انتشار این خبر مسؤولان سه قوه برای پیگری دلایل سقوط و... بسیج می شدند. رسانه های بیگانه بار دیگر فرصتی می یافتند برای تحقیر صنعت هواپیمایی ایران و تجاوز به حریم اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ملت ایران. بیش از ۳۰۰ خانواده ایرانی عزادار می شد و هزار و یک اثر روحی و روانی دیگر که حتی می توانست تا مدتها شرکت های هواپیمایی را نیز با عدم استقبال مسافران مواجه کند.

اما اکنون به لطف الهی این اتفاق به وقوع نپیوسته و ۳۰۰ مسافر این پرواز بدون آنکه «آب در دلشان تکان بخورد» و با قبول این توجیه که یک نقص فنی کوچک در پرواز بوجود آمده، به سلامت بر باند فرودگاه مهرآباد بر زمین نشستند.

چرا «ایران‌ایر» از خلبان خود تقدیر نکرد؟!

حال وظیفه شرکت ایران ایر در قبال خلبانی که توانسته با خونسردی و مهارت مثال زدنی، ناجی جان بیش از ۳۰۰ مسافر این پرواز شود چیست؟ آیا تقدیر و تشکر (حتی به اندازه اهدای یک لوح تقدیر) شایسته تلاش این خلبان نیست؟

پس چرا بعد از گذشت نزدیک به پنج روز از این حادثه، هیچ خبری در رسانه ها مخابره نشده است؟ چرا «ایران‌ایر» قدر نیروهای باتجربه، نخبه و ماهر خود را نمی داند؟ مگر نه این است که تشویق یکی از اصلی ترین اصول مدیریتی برای تقویت انگیزش کارکنان و کارمندان یک اداره و سازمان است؛ اما انگار «ایران ایر» از این اصل مهم و حیاتی در سازمان خود غافل شده است؟! اینکه بسیاری از خلبانان توانمند کشورمان بار سفر به سایر کشورها بستند، گویای ضعف در مدیریت منابع انسانی در شرکت های هواپیمایی ماست.

معضل اصلی در صنعت؛ عدم مدیریت است نه تحریم!

این کارشناس فنی صنعت هواپیمایی که در گفت و گو با جهان نيوز به شرح ماوقع رخ داده پرداخته بود، در پاسخ به این سؤال که چنین اتفاقاتی در صنعت هواپیمایی تا چه اندازه به موضوع تحریم های بی رحمانه غرب علیه ایران ارتباط دارد، گفت: «نمی خواهم بگویم تحریم ها بی اثر است اما ملت ایران نیز با تحریم بیگانه نیستند. آنها بیش از سی سال است که از سوی غربی ها و دشمنان جمهوری اسلامی ایران در تحریم هستند اما نکته ای که بیش از وجود تحریم ها می تواند به صنعت هواپیمایی ما ضربه وارد کند، عدم وجود مدیریت صحیح در این حوزه است. به عبارت دیگر نبوغ جوان ایرانی آنقدر بالا هست که بتواند هر تحریمی را دور بزند و اسیر بن بست های سیاسی نشود اما دردی که این روزها به جان جامعه صنعتی ما افتاده، عدم مدیریت است که بیش از تحریم به آن ضربه وارد می کند.»

ایرانی ها با امضای توافقنامه ژنو، فریب غربی ها را خوردند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امضای توافق نامه ژنو توانست کمکی به صعنت هواپیمایی ما بکند یا خیر، خاطر نشان کرد: «متاسفانه تیم مذاکره کننده ما در خصوص بندی که در مورد برداشتن تحریم قطعات هواپیما در توافقنامه ژنو ذکر شده، فریب خوردند. بر اساس این توافقنامه غرب متعهد شده است که تحریم قطعات هواپیمای پیش از سال ۱۹۷۹ برداشته شود. این دقیقا همان تاریخ سال انقلاب ماست. یعنی تنها تحریم هواپیماهایی برداشته شده که قبل از انقلاب وارد کشور شده است و ما امروز به غیر از چند فروند محدود از این هواپیماها در ناوگان هوایی کشور نداریم. یعنی عملا غرب هیچ گام مؤثری در صنعت هوایی برای ملت ایران برنداشته است.»

بعد از توافقنامه ژنو، کار ما از قبل هم سخت‌تر شد

این کارشناس صنعت هواپیمایی که بیش از ۲۵ سال در این حوزه فعالیت دارد، در ادامه با اشاره به دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ اذعان داشت: «به عقیده من اگر توافقنامه ژنو هم صورت نمی گرفت هیچ اتفاق خاصی نمی افتاد کما اینکه پیش از امضای این توافقنامه کار برای حل مشکلات صنعت هوایی بسیار راحت تر از امروز بود چراکه در گذشته ما براحتی می توانستیم تحریم را دور بزنیم اما امروز به واسطه یک توافقنامه ای که عملا هیچ ارزشی ندارد، اجازه دور زدن تحریم ها را نیز نداریم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاید بجای کاسه تحریم کاسه امید مذاکره کننده گان ترک برداشته !!!
رونیکا
ای کاش یک خلبان مجرب و ...
یاد اون سریال طنزه افتادم ملکی ایرلان تو بهترین مالی....
ایران ایر تقدیر نکرد شما هم نمی توانستید لااقل اسم این خلبان را بنویسید؟
United States
اسم بیارن که از نون خوردن بندازنش. البته این عزیزان از نون خوردن نمی افتن و با حقوق بسیار بالاتر جذب ایر لاین های خارجی می شوند.
Romania
ببخشید عدم خرید نفت هم واسه خاطر سو مدیریت اشت.
نداشتن قطعات هواپیما بدلیل سو مدیریت است.
اتفاقا ما هم معتقدیم خود تحریمها هم به دلیل سو مدیریت است!
....
Iran, Islamic Republic of
فغان که کاسه ی زرین بی نیازی را
گرسنه چشمی ما کاسه ی گدایی کرد
كارشناس بين الملل
دولت ..با اين مذاكرات راه به جايي نخواهد برد!جز اينكه عزت ايران را به زير سوال ببرد!
...
کیه که قدر این عزیزان رو بدونه؟
چند روز دیگه هم کلا این قضیه فراموش میشه.
ک.م
سلام

بارک ا. به این خلبان شجاع

و البته هزاران بارک ا. به آنان که گفتند تحریم ها ترک خورده و اقتصاد و هواپیمائی و ... گل و بلبل شده است!!

واقعا خجالت آور است!!
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
صنعت هواپیمایی ایران را می توان در یک جمله خلاصه کرد"همیشه پای یک خلبان در میان است"
و این جمله در دو مورد مصداق دارد:
1)این جمله وقتی صادق است که هواپیمایی با 200 ، 300 مسافر- خدای ناکرده- سقوط کند، مثل واقعه سقوط هواپیمای _فوق پیشرفته!!_ سی 130 که حامل 39 خبرنگار و 45 نفر نظامی بود و واقعه های سقوط نظیر آن که به کشته شدن هموطنانمان می انجامد و همیشه و باید تأکید کنم همیشه پس از بررسی جعبه سیاه - اگر پیدا شود- معلوم می شود که اشتباه خلبان باعث وقوع این حادثه شده و خلبان هم نیست که از خودش دفاع کند.
2) در مواقعی هم که مهارت خلبانان عزیز کشورمان علیرغم همه بی مسئولیتی ها و بی مدیریتی ها مسئولین و تحریم های ظالمانه قطعات هواپیما، مانع می شود که جان چندین نفر از هموطنانمان به خطر بیفتند، باز هم با بی مهری و کم لطفی همین مسئولین مواجه می شود
و اینجاست که باید گفت:"همیشه پای یک خلبان در میان است"
United Kingdom
به نام خدا
شک نکنید متاسفانه اگر این هواپیما خدای ناکرده سقوط می کرد مقصر خلبان شناخته می شد.
سلام
عزيزم بايد هر روز تقدير بكند!دولت از خجالت ايران اير در امده و دهها هواپيما براى او خريده است !!
بله..! این کارشناس گفت میتوانستیم به راحتی نحریم ها را دور بزنیم. یعنی قطعات کم کارکرد تر را 10 برابر گرانتر از واسطه ها بخریم. دمش گرم عجب ترفندی
علیرضا
United States
بالاخره این راه بهتر از اینه که حالا به همون قطعات حتی با ده برابر قیمت دسترسی نداریم

یعنی به نظر شما شرایط فعلی بهتره که اجازه دور زدن تحریم ها را هم نداریم؟!
واقعا که
ایرونی
بعنوان یک هموطن از اقدام متبحرانه این خلبان ماهر ایرانی که به خواست خداوند مانع از بروز یک فاجعه شدند تشکر میکنم. ولی...
ولی باید بگم برای هواپیمایی هما واقعا متاسفم. انصافا بدترین وبی کیفیت ترین خدمات برای این شرکته هواپیماییه که متاسفانه روزبروز بیشتر میشه. باید از مدیران ایران ایر پرسید آیا جان صدها مسافر هیچ ارزشی برای شما ندارد؟ آیا اگر خانواده شما در این پرواز بودند اینگونه برخورد میکردید؟ اصلا خودتون از پروازهای شرکت خودتون استفاده میکنین یا از ترس سراغ شرکت بهتری میرین؟
.... تيم مذاكره كننده!
Iran, Islamic Republic of
وقتی از کار افتادن یک موتور هواپیما از نظر شما یک نقص فنی کوچک است. . . .
شماها رو نمیشه از خواب بیدارتون کرد چون خودتونو به خواب زدید.
صبوري
درود بر اين انسان شجاع
رضا
این آقا مثل اینکه در ایران زندگی نمیکند تحریم نفس همه را گرفته است