جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۳

برائت‌عجيب کارگردا‌ن‌سفارشی از بابک‌زنجانی

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 399985
تاکید فراوان سیدی بر «مستقل بودن» نیز از آن نکات جالب و عجیب است که صرفاً در ایران می‌تواند رخ دهد و معلوم نیست این کارگردان که عملاً سرمایه فیلم خود را از طرف یک سرمایه دار دریافت کرده، چگونه می‌تواند خود را مستقل بداند؟
برائت‌عجيب کارگردا‌ن‌سفارشی از بابک‌زنجانی
سرويس فرهنگی جهان نيوز: هومن سیدی کارگردان جوان سینمای ایران که این روزها با فیلم «سیزده» در اکران سینماها حضور دارد، در مصاحبه‌های اخیرش خود را کارگردانی مستقل دانسته و از «بابک زنجانی» سرمایه گذار فیلمش تلویحاً اعلام برائت کرده است.

به گزارش جهان، این کارگردان جوان که سال گذشته فیلم «سیزده» را با سرمایه گذاری «بابک زنجانی» ساخته، اخیراً در گفت و گویی اعلام کرده است: «یک بار به خاطر سیزده اعتماد کرده‌ام و با آسیبش مواجه شده‌ام. فکر می‌کردم بابک زنجانی فقط اسپری می‌سازد اما بعداً فهمیدم نمی‌سازد! چرا باید به خاطر اینکه این آقا تحریم است فیلم من از جشنواره برلین کنار گذاشته شود؟ من چرا به خاطرش آسیب بخورم؟ سعید سعیدی (تهیه کننده) چرا باید آسیب بخورد؟ امیر جعفری چرا باید به دردسر بیفتد؟ در این وضعیت اگر بخواهم دخترم را شوهر بدهم به این اندازه تحقیق نمی‌کنم.»

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست چه زمانی این فیلم به جشنواره برلین قرار بوده راه پیدا کند که به خاطر بابک زنجانی از شرکت در این رویداد عقب مانده است؟! حتی مشخص نیست این فیلم قرار بوده در کدام بخش از جشنواره برلین حضور یابد؟

تاکید فراوان سیدی بر «مستقل بودن» نیز از آن نکات جالب و عجیب است که صرفاً در ایران می‌تواند رخ دهد و معلوم نیست این کارگردان که عملاً سرمایه فیلم خود را از طرف یک سرمایه دار دریافت کرده، چگونه می‌تواند خود را مستقل بداند؟ طبق آنچه این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود، زنجانی خود نیز صاحب سرمایه نبوده و پول حاصل از فروش نفت و منابع دولتی را صرف فعالیت‌های اقتصادی خود می‌کرده است.

این روزها بابک زنجانی در زندان است و مسئولان در حال رسیدگی به اموال و دارایی‌های او هستند و قطعاً او در زندان به این رسانه‌ها دسترسی ندارد تا از میزان قدرشناسی سینماگرانی که با سرمایه وی فیلم ساز شدند با خبر شود اما بد نیست این کارگردان جوان به رسم قدر شناسی و جلب اعتماد دیگر سرمایه گذاران احتمالی سینما هم که شده، درصدی از دستمزد خود را به عنوان بدهی‌های بابک زنجانی، به حساب‌های اعلام شده از سوی دولت واریز نماید تا مراتب قدرشناسی خود از سرمایه گذار فیلم اولش و نیز سرمایه گذاری که قرار بود زمینه ساخت فیلم دوم وی را نیز فراهم نماید، ابراز کند. اگر هم علاقه ای به گل‌ریزان برای زنجانی ندارد، بهتر است به جای طرح نکاتی همچون: «فکر می‌کردم زنجانی اسپری می‌سازد»، سکوت کرده و با به جا آوردن حق «نان و نمک» مانع از آن شود که دیگر سرمایه گذاران سینمای ایران، از جماعت سینماگر تصور انسان‌هایی قدرناشناس را داشته باشند چرا که اگر بابک زنجانی نبود، سیدی نیز امکان ساخت فیلم مورد علاقه‌اش را نداشت و قطعاً نمی‌توانست جایزه فیلم خود را به حجه الاسلام حسن روحانی اهداء نماید.

بد نیست در اینجا ذکری از «علی عطشانی» کارگردان فیلم «نقش و نگار» کنیم؛ فیلمی که با سرمایه مستقیم بابک زنجانی ساخته شد و عطشانی در مقام رعایت حق «نان و نمک»، درباره زنجانی گفت: «آقای زنجانی در شرایطی به این کار ملحق شد و آن را به سرانجام رساند که اگر حضور ایشان نبود ممکن بود این فیلم به سرانجام نرسد. آدم سیاسی نیستم و کاری هم به مسائل سیاسی ندارم، اما بابک زنجانی را انسانی بسیار شریف با دلی پاک می دانم. من ایشان را به عنوان سرمایه گذار فیلمم شخصی بسیار خوب دیدم. او با تمام سرمایه گذارانی که طی این سال‌ها با آن‌ها کار کردم تفاوت عمده ای در اخلاق و منش دارد. برایشان آرزو می‌کنم مشکلاتشان زودتر حل شود و خودشان برای پیش برد کارهای بعدی حضور داشته باشند.»
منبع: سينما پلاس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یکی ایشون مستقل است یکی هم هانیه توسلی و بهاره رهنما و فاطمه معتمد آریا. یعنی اعضای ثابت میتینگ های تبلیغاتی اصلاحات
همچنین آقای پرویز پ که به نوعی همه سینمایی ها را واردبازی اصلاحات میکنه البته با ژست ارزشی!
یسنا خانم
به خاطرهمین رفتارو کردارته که ....
Iran, Islamic Republic of
اگه ایشون جایزه اش رو به روحانی نمی داد هم نمک نشناس حسابش می کردید یا با بصیرت و فهیم.