جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۱
۶۵
آیا این‌بازی همانقدرثمربخش است‌که دولتی‌ها تصورمی‌کنند؟

جهت اطلاع رئیس جمهور؛ کاسبان واقعی تحریم اینها هستند

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب: 399937
نگاهی ولو از سر اجمال به گفتمان اقتصاد سیاسی دولت و جریان‌های نزدیک به آن در ۲سال گذشته، آشکارا به ما می‌گوید این گفتمان «تحریم‌پایه» بوده است.
جهت اطلاع رئیس جمهور؛ کاسبان واقعی تحریم اینها هستند
به گزارش جهان، مهدی محمدی در وطن امروز نوشت: در واقع دولت – و به دنبال آن جریان اصلاح‌طلب - تقریبا تمام مبارزات سیاسی و پروژه‌های رسانه‌ای خود را بر پایه مفهوم تحریم بنا کرده است و هنوز هم، هر زمان که کار به رویارویی با رقبا می‌رسد، نخستین مفهومی که به میان بحث می‌دوانند مفهوم تحریم است.

به یک معنا اگر کسی در جست‌‌وجوی دال مرکزی گفتمان اعتدال باشد، تحریم مناسب‌ترین مفهومی است که به آن خواهد رسید. این مفهوم، تاکنون به مثابه کلیدی عمل کرده است که دولت تصور می‌کند با آن می‌توان هر در بسته‌ای را گشود یا اگر نشد، تخریب کرد.

بقیه مفاهیم اصلی هم که دولت در حوزه عمومی از آن تغذیه می‌کند، به یک معنا خروجی‌های این اصطلاح است. به عنوان نمونه تلاش برای یکسره فسادآلود نشان دادن کارنامه دولت‌های نهم و دهم بر دروغگویی سیستماتیک درباره نحوه مدیریت تحریم در این دو دولت استوار شده است. حتی وقتی کار به مواجهه با برخی نهادهای انقلابی می‌رسد دولت ابایی ندارد با بی‌انصافی تمام به گونه‌ای سخن بگوید که گویی این نهادها سر و سری با کسب و کار ناشی از دور زدن تحریم دارند. منتقدان دولت کاسبان تحریم خوانده می‌شوند. گفته می‌شود هدف مذاکرات هسته‌ای هم در اصل لغو تحریم‌هاست نه حفظ فناوری هسته‌ای، چرا که آنگونه که رئیس‌جمهور دیروز گفت «آرمان‌های ما به سانتریفیوژها متصل نشده است».

مفاهیم بنیادینی مانند اقتصاد مقاومتی و استقلال هم به تحریم گره‌زده شده است. به ما می‌گویند اقتصاد ما زمانی مقاومتی است یا زمانی واقعا مستقل هستیم که تحریم نباشیم. رئیس‌جمهور دیروز حتی به ما آموخت معنی جدید واژه انزوا هم تحریم شدن به سبب مقاومت در موضوع هسته‌ای است. و آخر از همه، مفاهیم روزمره اقتصادی مانند رشد، تورم و توسعه هم به عنوان خروجی‌های وضعیتی در نظر گرفته می‌شود که تحریم‌ها برچیده شده باشد.

ملاحظه می‌کنید که در نظام فکری و ادبیات سیاسی دولت، واژه تحریم و مشتقات آن جایگاهی بسیار ویژه دارد. دولت حسن روحانی نه فقط می‌خواهد از طریق مقدم داشتن لغو تحریم بر حفظ هر نوع سرمایه استراتژیکی مانند برنامه غنی‌سازی و مانند آن، مذاکرات خود با کشورهای غربی را به سرانجام برساند بلکه تصور می‌کند اینجا نقطه‌ای است که می‌تواند حریفان سیاسی خود را هم‌ گیر بیندازد، دچار تنگنا کند و هر مبارزه سیاسی یا رسانه‌ای را از آنها ببرد.

پیش‌فرض همه این بحث‌ها هم این است که جریان انقلابی و رویکردها و روش‌های آن در مذاکرات هسته‌ای و اساسا نوع نگاه آن به مفاهیمی مانند استقلال، آرمان‌های انقلابی، قدرت ملی و ارتباط با جهان خارج است که کشور را در گرداب تحریم‌ها فرو برده است. برنامه سیاسی آقای روحانی آشکارا این است که با مقصر‌سازی تفکر انقلابی و مقاومتی در موضوع اعمال تحریم‌ها، اولا آنها را مقابل افکار عمومی قرار بدهد و همان جا نگه دارد و ثانیا با گره زدن راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور به مفهوم «خروج از انزوا» و «لغو تحریم» نتیجه بگیرد مخالفت با امتیازدهی در موضوع هسته‌ای به معنای مخالفت با بهبود معیشت مردم است.

سخنان مکرر آقای رئیس‌جمهور در این زمینه هیچ تردیدی باقی نگذاشته که قصد دارند این راه را تا انتها بروند، چرا که هم زمین زیر پای خود را محکم می‌بینند و هم آینده مسیر را تضمین شده. سوال این است که آیا واقعا این بازی همانقدر ثمربخش است که دولتی‌ها تصور می‌کنند؟

در ادامه این مطلب آمده است:‌ اساسا بانیان تحریم‌های اقتصادی از قطعنامه ۱۹۲۹ به بعد، انقلابیون مدیریت‌کننده پرونده هسته‌ای نبوده‌اند بلکه مقصر اصلی در این میان کسانی هستند که روند راهبردی تغییر محاسبات غرب را –که در حال نتیجه دادن بود- مختل کرده و آمریکا را متقاعد کردند اگر تحریم‌ها را با دیگر گزینه‌های فشار تلفیق کند در زمانی کوتاه قادر خواهد بود محاسبات مردم و حاکمان در ایران را یکسره تغییر داده و به نفع خود دگرگون کند. از این منظر، تمرکز بر موضوع تحریم و تبعات آن، اتفاقا سست‌ترین تکیه‌گاهی است که دولت می‌تواند بر آن تکیه کند. امروز زمان طلبکاری نیست. آقای دکتر روحانی اگر به دنبال مقصران واقعی وضعیت فعلی و علاج بنیادین مساله است، بهتر است «سرچشمه‌های طمع غرب در ایران» را کور کند نه اینکه نیمی از وزارتخانه‌های خود را و بیش از نیم بدنه اجرایی دولت خود را به حامیان کسانی بسپارد که انتهای سال ۸۸ به واشنگتن رفتند و التماس کردند خواهش می‌کنیم ملت ما را تحریم کنید! اگر امروز آقای روحانی اندک سرمایه‌ای در اختیار دارد که آن را روی میز بگذارد و در ازای آن امتیاز بخواهد، محصول مقاومت آنهایی است که اجازه ندادند پروژه شکنجه اقتصادی ملت ایران به نتیجه برسد نه آنها که خود مسبب تحریم‌ها شدند، بعد با سر دست گرفتن آن تحریم‌ها به محیط گفتمانی انتخابات ۹۲ شکل دادند، پس از آن به بهانه لغو تحریم به جان سرمایه‌های راهبردی کشور در حوزه هسته‌ای افتادند و حالا هم نقشه ریخته‌اند از طریق بالا و پایین کردن تحریم‌ها انتخابات آینده را ببرند.

اگر کسی حقیقتا در پی کاسبان تحریم می‌گردد که همان متقاضیان و بانیان و مدافعان تحریم هستند، آدرسی بهتر از این نخواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


... تازه به دوران رسیده
روحانی ازخدا بترس ...
Iran, Islamic Republic of
شما باید از خدا بترسید که خون ملت را در شیشه کرده‌اید و...
مهراوه
خون ملت را کسانی درشیشه کردند که فتنه 88رارقم زدندو خس وخاشاک هارو فرستادندتااموال مردم راخراب کنند
Romania
خاوريتون كجاست؟
اینها اینهااا
چون ایشون ناراحت شده. از خدا نترس
Iran, Islamic Republic of
اگر از خدا میترسید.....
Iran, Islamic Republic of
روحانی خودش مهمترین...هست...
اگر بهانه تحریم نبود او با چه ویژگی و توانایی حداقلی امکان رییس جمهور شدن داشت؟!!!

...
حساب
اگه تو خدا رو قبول داری خودت بترس
صحبتهای دیروز جناب روحانی واقعا عجیب بود! تعبیر دلخواه دشمن از نتیجه تحریم ها به مشام میخورد!!
تمام مشکلات و تحریمهای ملت ایران به خاطر چرخش چند عدد سانتریفیوژ نیست اتفاقا به خاطر آرمانها و اصولی است که داشته و دارد و خواهد داشت وگرنه آرمان خاک گرفته در ذهن و قلب و بدون نمود بیرونی که اثری ندارد چراکه آرمان بدون قدرت و استقامت ضربه ای به ظلم و استبداد نمیزنند!
آقای روحانی! به رای هایی که به شما داده شده با سفسطه پاسخ ندهید. امانتدار خوبی باشید و نگذارید عده ای کاسب منافع آمریکا و غرب شما را به بازی بگیرند! این ملت حالا خوب فهمیده که ریشه مشکلات اقتصادی چهار پنج سال اخیر از گور فتنه گران و حامیان فتنه سال88 بلند می‌شده.
Iran, Islamic Republic of
روحانی دیگه مچکر نیستیم...
هادي هفتكلي
حرف متين و حقي كه متأسفانه گوش شنوايي براش توي دولت فخيمه آقاي روحاني نيست.اين نيز بگذرد.
دشمن آرمان های امام راحل و شهدا
روحانی فاین تذهبون؟
جواب
فعلا که امثال شما گذشته....
fz
Iran, Islamic Republic of
مگر سانتریفیوژی هم کار می کند؟
فردا هم می گوید آرمانهای ما با موشک های دور برد
گره نخورده و شاید هم بگوید آرمانهای ما با آزادی سران فتنه گره خورده !
...
احسنت
دیدید حاج حسن چی فرمودند؟ ...
بسیار خوب و دقیق تحلیل شده و در حقیقت اصل مطلب همین است
مجید اعتمادی
...تحت عنوان مسائل اقتصادی به دشمن خواسته یاناخواسته علامت داد که تحریمهای شما اثر گذاشته است ...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بهتر است «سرچشمه‌های طمع غرب در ایران» را کور کند نه اینکه نیمی از وزارتخانه‌های خود را و بیش از نیم بدنه اجرایی دولت خود را به حامیان کسانی بسپارد که انتهای سال ۸۸ به واشنگتن رفتند و التماس کردند خواهش می‌کنیم ملت ما را تحریم کنید! اگر امروز آقای روحانی اندک سرمایه‌ای در اختیار دارد که آن را روی میز بگذارد و در ازای آن امتیاز بخواهد، محصول مقاومت آنهایی است که اجازه ندادند پروژه شکنجه اقتصادی ملت ایران به نتیجه برسد نه آنها که خود مسبب تحریم‌ها شدند، بعد با سر دست گرفتن آن تحریم‌ها به محیط گفتمانی انتخابات ۹۲ شکل دادند، پ
Iran, Islamic Republic of
افرین بسیار عالی و صحیح است.
دقیقا با نظر شما بنده موافقم. چرا که این دولت به هیچ عنوان به دنبال عملی کردن واقعی اقتصاد مقاومتی نبوده و اهل کار و تلاش واقعی و جهادی نمی باشد. بلکه به دنبال هوچی گری و فرار رو به جلو و گرفتن ماهی از آب گل آلوده عملکرد اواخر دولت دهم بوده و دقیقا به دنبال ایستادن در مقابل نظرات رهبری می باشند.
United States
مثلا دولت قبلی که کلی حمایتش کردید چی بود و چیکار کرد
یکم خجالتم بد نیست
Iran, Islamic Republic of
اون كلید نداشت
امیری
...
دائم در حال بهانه گیری
خداوند بر دلهای انان قفل نهاده
...
Indonesia
دوست عزیز گرچه با نظرات شما در خصوص این دولت و ماهی گیری آن از تور تحریم موافقم ولی خود شما نیز کم مخالف... ..نکرده ای
United States
...
شماها فعلا امثال ب.ز.. هاتون رو یه فکری کنید
آقای روحانی تحریم ها به توصیه ....اجراشد!!به اونها بگین رفعش کنن
سوابق افراد حاضر دراین دولت برای مردم مشخص است ...
وقت شناس
بنظرمی رسدریس جمهورمحترم همه موانع ومشکلات دولت دراموراجرای ومذاکرات هسته ای رابه گردن فلان نهادخاص ویا پایبندی ملت انقلابی براصول اعتقادی ،انقلابی وارزشی خودکه ادامه راه امام رحمه الله وشهدای عزیز میباشدانداخته آقای ریس جمهورملت ماتاقیام قیامت حاضراست علیرغم مشکلات اقتصادی وتنگی معیشت مردم که عمدتاناشی ازضعف عملکرد مسئولین ودولت وبرخی رانت خواران ومفسدان اقتصادی است همچنان به سیاست داخلی وخارجی و شعارها وآرمانهای مقدسی که بپای آن خون دادیم یارانه بدهیم.شهدای ماباخون وجان عزیزشان به سیاست داخلی وخارجی که حفظ عزت ووزیربارزورنرفتن وتداوم راه اهل بیت است یارانه دادن .لطفا این همه با لفافه وکنایه صحبت نکنیدلطفا درست ببینیدلطفا درست قضاوت کنیدلطفاشرایط جهان راببینید که خون شهداواستقامت این ملت باعث شدکه واژه مقاومت حسینی ونام حسین دردنیاوکشوراهای اسلامی طنین اندازشد لطفا جملات امام رادرخصوص آینده این نظام واسلام درسراسرجهان مرورکنید.لطفا...........
آقای روحانی باید از 15 ماه مذاکره بی حاصل با امریکا و غرب و افزایش تحریمهای ظالمانه درس عبرت بگیرد و بداند هرچی ما عقب نشینی کنیم دشمن به جلو می آید.
آرمان ما ذلت ناپذیری و تسلیم زور نشدن و مقاومت تا پیروزی است .
اجماع جهانی و همراهی قدرتهایی که دوست ما بودند با قطعنامه ها ؛ بعد از غنی سازی 20 درصدی اتفاق افتاد . اگر همین تعلیق غنی سازی 20 درصدی را که الان انجام دادیم ، قبل از تصویب قطعنامه ها انجام داده بودیم میتوانستیم روسیه و چین را متقاعد کنیم که با قطعنامه ها همراهی نکنند . آن موقع تحریمها را دست کم گرفتید و حالا خیال میکنید که میشود گناه بی سیاستی خودتان را گردن دیگران بیندازید .
Iran, Islamic Republic of
نرود میخ اهنی در سنگ
8 سال مملکت و با مدیریت... به سمت فقرو بیکاری بردید در حالی بیشترین دلارهای تاریخ و درامدهارو داشتید فکر میکنید ...
حاجی
قصد حمایت ازز دولت احمدی را ندارم ولی فرق دولت قبل با الان این بود که با زرنگی نفت حدود 70 دلار را به 150 دلار رساند با کمی انصاف خدماتش هم بی نطیر بود فتنه که امد به کار مشکل کشور شروع شد ولی کینه شتری امثال شما نمیخواهد واقعیت را قبول کند ضمنا مثل روز از اولش هم مشخص بود این دولت مرد این میدان نیست چرا که تئوریک فکر میکنه نه عملگرا
محسن
Iran, Islamic Republic of
ایشان آنزمان هم که رئیس شورای امنیت ملی ایران بودند خط قرمزشان نرفتن پرونده به شورای امنیت بود ...
Iran, Islamic Republic of
چراسانسور می کنید این حقیقتی است که مردم باید بدانند
Iran, Islamic Republic of
بسيار عالي بود اما حيف كه شما هم دردام همين اصلاح طليان ودرراس انها اقاي ه... افتاديد ...
محمد
رحمت به شیری که نویسنده خورده
متن خوبی بود تشکر
واقعا تشکر کلیشه ای نیست
محسن
آخه یکی نیست به آقای روحانی بگه که شرافت این ملت نیز ، به رفع تحریمها هم گره نخورده ، که این بحث به آمال و آرزو این دولت تبدیل شده است .
...
Iran, Islamic Republic of
یه آقایی هست، قبلا تحت پوشش کمیته امداد بوده، الان مالک بانک... میباشه !
یه آقایی هم بوده رئیس دفتر فلان رئیس جمهور بوده، الان مالک کارخانه خودروسازی و ... میباشه !
یه آقای دیگه ای بوده که تا 84 کارمند دولت بوده و هیچ نداشته. الان مالک 34 تا شرکت و پالاشگا و... می باشه !
...
(بدون شرح)
کاملا مستدل و منطقی و مثل همیشه دقیق و بدون عیب ای کاش گوشی برای شنیدن می بود
انرژی اتمی بازیچه این و آن برای کسب وجهه نیست، انرژی اتمی ضرورت هر ملتیست در دوران پس از اتمام سوخت فسیلی و دارندگان چرخه سوخت برای تولید انرژی اتمی به خارج از مرزهای خود وابسته نخواهند بود بلکه با در اختیار داشتن این قدرت انحصاری به وزن تاثیرگذاری بر دیگر نقاط جهان خواهند رسید
مملی
.... آقای روحانی صرفاً با یک شعار دهان‌پرکن اقتصادی به رقابت آمد و متأسفانه رأی گرفت.....
آیا در پرونده اصلاحاتیون بجز خیانت و غربزدگی شدید چیز دیگری میبینید؟
بازم به اصلاحاتیون که یه چیزی تو پروندشون هست
....
کارشناسان ارشد سازه
خدا شاهد است که حرف دل ما را زدید.
از سایت شما می خواهیم روی شخصیت قالیباف و عملکرد جهادی تلاش بیشتری انجام دهید.
امیدوارم در انتخابات بعد نتیجه داشته باشد
انشالله
فرهنگی
استراتژی شما هم مدام گفتن فتنه و فتنه گر میباشد و چیز دیگری در چنته ندارید.
... دوجلدکتاب بخون به جای این حرفا
پاسخ
شما که بار کتاب دارید چه گلی به سر مملکت زده اید؟
Iran, Islamic Republic of
بر فرض محال هم که چیزی نداشتیم.. لا اقل عزت و شرف و غرور مملکت رو به حراج نذاشته بودیم
آفرین
تکبیر
رسول
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی استعداد ویژه ای در عقب نشینی ...دارد که نمونه ان را در سعد اباد و اخیرا در توافق ژنو دیدیم.
...
ایول
شما هم در افراط در دنیا سرآمدید
این به اون در
حاجی
شنیدن حق تلخه مگر غیر از اینه بوده است ...
امان از طاغوت
United Kingdom
دشمن اینقدر احمق نیست که دو نفر به ش بگند بیا حالا تحریم کن اونم بگه باشه....
امید
.... زنده باد خاتمی سید اولاد پیغمبر خودم وخانواده ام فدای قدم خاتمی
محمود
... که مخالف دخالت شریعت در حکومت باشد ....
سعید
با تحلیل ارائه شده کاملا موافقم ....
یاسر
... ..این از ادبیان سخنرانیش معلومه ..انگار داره واسه بچه مدرسه ای صحبت میکنه
محمد
هرچی این آقا (جناب روحانی) ازاحمدی نژاد در مورد سخنرانیهاش انتقاد کرد خودش که بدتر میکنه لااقل اون بنده خدا از موضع قدرت حرف میزد. والا تو این دو سال هر بار که ایشون حرف زده یه جورایی از موضع ضعف بوده.
نمیدانم روحانی با این حرفها چه چیزی رو میخواد ثابت کنه نمی دونه که از مردم دور میشه وبه دشمن نزدیک
nima
مشكل اينجاست اونا در بين مردم نيستند براي همين نمي‌تونن درك كنن بعضي‌هاشون حرص و طمع مال دارند براي همين به سياست مي‌يايند وگرنه هدفي ندارن