پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

طراحی اولین پهپاد موشک گریز دنیا در ایران

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 399860
محققان بسیجی کشور موفق به طراحی نخستین پهپاد موشک‌گریز دنیا در ارتفاع ۸ هزار متری شدند که نام پهپاد ثارالله بر آن گذاشته شده است.
به گزارش جهاهن به نقل از فارس، محقق بسیجی مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به پیشرفت روزانه پهپادها و در مقابل آن افزایش قدرت موشکی برای انهدام آنها، پهپاد موشک گریزی طراحی و ساخته شد که برای اولین بار در دنیا می‌تواند از موشک‌های حرارتی و موشک‌های هوا به هوا فرار کند و هیچ موشکی نمی‌تواند تا نزدیکی ۲۵۰ متری این پهپاد برسد.

حسن اکبری‌لایق با اشاره به اینکه این پهپاد با سیستم گمراه کننده پهپاد می‌تواند سریعا شتاب گرفته و از موشک فرار کند، افزود: این فناوری برای اولین بار بر روی یک پهپاد ۴ کیلویی طراحی شده است.

تجزیه اتوماتیک در صورت فرود در مکان ناامن

این نخبه بسیجی ادامه داد: با توجه به کارایی پهپادها در بخش فناوری اطلاعات و شناسایی و کمک به مناطق زلزله‌زده و حفظ محیط زیست، این پهپاد در صورت وجود مشکل فنی در هنگام پرواز از سامانه ایمنی استفاده کرده و تا ۴۰ دقیقه می‌تواند به مکان امنی فرود بیاید و اگر این مکان در منطقه مشخص شده ما نباشد به صورت اتوماتیک تجزیه شده و از بین می‌رود.

اکبری‌لایق با اشاره به اینکه طول بال‌های این پهپاد ۱۷۳ سانتی متر و وزن آن ۴ کیلوگرم است گفت: سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در زمان پرواز معمولی از جمله ویژگی‌های این پهپاد است.

وی ادامه داد: در همین حال شتاب لحظه‌ای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مدت زمان پرواز بدون سامانه ایمنی یک ساعته مداوم و یک ساعت < font="">و چهل<> دقیقه با سامانه ایمنی از دیگر ویژگی‌های این دستاورد ایرانی است.

اوج‌گیری برای فرار از موشک تا ارتفاع ۸ هزار متر

به گفته وی بالاترین ارتفاع در اوج‌گیری برای فرار از موشک توسط پهپاد موشک گریز ایرانی ۸۰۰۰ متر است که در هنگام فرود با سامانه محافظ تعادل فرود می‌آید و در زمان‌های ضروری نیز با حالت سقوط آزاد به ارتفاع ۱۰۰ متر رسیده و به صورت عمودی فرود می‌آید که لغزش‌های ناشی از فرود با سیستم محافظ به حداقل می‌رسد.

قابلیت استتار با محیط پروازی در مقابل چشمان لیزری و مادون قرمز در شب

اکبری لایق در مورد مزایای این پهپاد به عنوان اولین پهپاد موشک گریز دنیا خاطرنشان کرد: مصرف سوخت کم، کاملا بومی بودن، قابل تجزیه در محیط زیست، سقوط آزاد برای فرود و حفظ تعادل در کمترین زمان و طی کردن بیشترین سرعت در بالاترین ارتفاع در کنار نقشه‌برداری و فیلمبرداری و قابلیت استتار با محیط پروازی برای جلوگیری از شناسایی توسط چشم لیزری و مادون قرمز در شب از جمله مزایای این محصول است.

وی افزود: این پهپاد ثارالله نامگذاری و با هدف نمایش اقتدار علمی ایران به دنیا با حمایت‌های سپاه عاشورا و سپاه ناحیه مرند و بخش‌های تحقیقاتی و دفاعی اجرا شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به اون آقای مشاور بگید این پهباد موشک گریز آبگوشت بزباش است یا قرمه سبزی ؟!!