پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
آیت الله اراکی در نشست خبری:

وحدت منشاء قدرت و اقتدار است

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 399674
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: کنفرانس، با حضور ۳۰۰ تن از علما و نخبگان ۶۹ کشور جهان و ۳۰۰ تن از نخبگان و علمای داخلی در ۱۷ تا ۱۹ دی برگزار می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست خبری بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بعدازظهر امروز شنبه ۱۳ دی ماه با حضور اصحاب رسانه در موزه شهدای دفاع مقدس برگزار شد.

آیت الله اراکی در این نشست گفت: امیدواریم با کمک اهالی و اصحاب رسانه ها با انعکاس دقیق رویدادهای هفته وحدت گامی موثر در مسیر وحدت جامعه اسلامی و امت مسلمان و وحدت جریانهای فعال در جهان اسلام برداریم. امروز شرایطی که بر جهان و جهان اسلام حاکم است مسئله وحدت مسلمین و وحدت جامعه اسلامی را به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین راه حل مشکلات جامعه بشری و جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: اصولاً وحدت برای همه جوامع منشأ قدرت و اقتدار است و در توان ملت ها برای حل مشکلات و بالا بردن استعدادها و توانایی های آنها در برخورد با مشکلاتشان در مقابله با پیچیدگی های شرایط اثرگذار است. در شرایط کنونی حوادث جهان اسلام و منطقه، آنچه که پیرامون ما اتفاق می افتد با همه شرایط جهانی و منطقه ای در ارتباط است و رویدادهای منطقه ما را نمی شود از رویدادهای جهانی جدا کرد. همگان مشاهده کردند که نا امنی در سوریه و عراق و افغانستان در حد و مرزهای این کشور متوقف نمی شود. امروز جهان، تبدیل به دهکده واحدی شده است که حوادثی که در هر جای آن رخ می دهد به سایر نقاط تسری پیدا می کند. امنیت ما هم درامنیت همه این کشورهاست.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: یکپارچگی، منشأ امنیت کشورهاست و می تواند ملت ها را در مقابله با جریانهای افراطی و تروریستی که امروز تهدیدی برای امنیت جهان و پیشرفت حاکم بر ارزشهای جوامع بشری است کمک کند. امروز با پدیده افراطی گری و تروریسمی که ریشه در این افراطی گرایی دارد و پدیده ای که با متلاشی و پراکنده شدن ملت ها مواجه است این مسئله هویت ملت ها را با خطر مواجه می کند. ملتی که هویت خود را از دست دهد عزم و اراده ملی اش از بین خواهد رفت. توان هر ملتی بستگی به میزان عزم و اراده آن ملت در مقابله با مشکلات است. اگر عزم جوامع بشکند ملت ها دچار شکاف هویتی می شوند و ملت ها دچار از خود شکنندگی می شوند.

وی در مورد برنامه های هفته وحدت گفت: کنفرانس وحدت اسلامی طی سه روز ۱۷ تا ۱۹ دی ماه ۱۵ تا ۱۷ ربیع الاول دی برگزار خواهد شد و از جمله برنامه های کنفرانس امسال دیدار شخصیتهای تقریبی با مقام معظم رهبری و شرکت در نماز جمعه در کنار برنامه های متنوعی است که در نظر گرفته شده است.

وی یادآورشد: ما علاوه بر برگزاری خود کنفرانس، جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) را داریم و بسیاری از جشن هایی که در داخل کشور برگزار می شوند مورد حمایت و پشتیبانی ما هستند. در تهران جشن میلاد پیامبر(ص) در آستان مقدس مرقد امام(ره) در شب جمعه هفته آینده برگزار می شود. همچنین برنامه ای در قم به مناسبت جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) برگزار می شود. دو جشنواره شب شعر فارسی و عربی داریم. شب شعری عربی در خوزستان هم خواهیم داشت. رونمایی از سلسله کتابهای احادیث مشترک بین شیعه و سنی داریم که به‌وسیله پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی که در قم برای اولین بار انجام گرفته ارائه می شود. همه احادیثی که از پیامبر(ص) روایت شده و در منابع شیعه و سنی مشترک است در این کتاب گردآوری شده است و در ۶۲ جلد این کار علمی بزرگ صورت گرفته است.

آیت الله اراکی تصریح کرد: کنفرانس وحدت اسلامی امسال با حضور بیش از ۳۰۰ تن از شخصیت های بزرگ جهان اسلام از خارج کشور و همین تعداد از داخل کشور برگزار می شود. در خلال این کنفرانس تشرف حضور مقام معظم رهبری را خواهیم داشت. در شب میلاد پیامبر(ص) برنامه های جشن ویژه ای با حضور میهمانان در مرقد امام (ره) را داریم. ۹ کمیسیون با موضوعات مختلف داریم. از ویژگی های کنفرانس وحدت اسلامی امسال این است که علاوه بر علما از اقشار مختلف مردم از جمله نخبگانی ازتجار و بازرگانان تقریبی، دانشگاهیان جهان اسلام، احزاب مقاومت منطقه، جوانان فعال تقریب، بانوان فعال جهان اسلام در عرصه تقریب، را داریم. به تناسب این نخبگان کمیسیون های ویژه این نخبگان را خواهیم داشت. از دیگر برنامه کنفراس امسال، برگزاری نشست کمیته مساعی حمیده است که گزارشی از برنامه ای آینده آن ارائه خواهد شد و برنامه آینده آن بررسی و به شورای عالی مجمع تقریب ارائه و پس از تصویب اجرا خواهد شد.

وی افزود: میهمانان ما از ۶۹ کشور از سراسر جهان دعوت شده اند و امیدواریم شاهد یک کنفرانس موفق باشیم. از شخصیت های بزرگ تقریب در این کنفرانس با حضور شخصیت های طراز اول مملکتی تجلیل به عمل خواهد آمد. از جمله از ۳ تن از شخصیت های بزرگ جهان اسلام امام موسی صدر و آیت الله واعظ زاده نخستین دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، علامه شیخ سعید بلال شعبان، عالم بزرگ اهل سنت لبنان که نقش مؤثری در زمینه تقریب در جهان اسلام و مخصوصا لبنان داشته است تجلیل به عمل خواهد آمد. نمایشگاه های متعددی در اثنای این کنفرانس برگزار خواهد شد. آثار نهادهایی که در این خصوص فعالیت کرده اند عرضه خواهند شد. امیدواریم از فیلم ارزشمند محمد رسول الله(ص) رونمایی کنیم. در روز جمعه با حضور میهمانان در نماز جمعه شرکت می کنیم و بار دیگر پیمان ناگسستنی بین علمای شیعه و سنی را تجدید می کنیم.

آیت الله اراکی درآخر این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در مورد سوالی درباره مقابله این مجمع با تکفیری ها و داعشی ها گفت: موضع گیری های این مجمع در این خصوص خیلی روشن و واضح بیان شده است. در اعلامیه ها و بیانیه هایی که در این راستا داده ایم بطور کلی همه حرکت های افراطی و تفرقه برانگیز شیعی و سنی را محکوم کرده ایم. معتقدیم حرکت های افراطی چه از سوی شیعه و چه سنی ها از طرف رژیم صهیونیستی حمایت و پشتیبانی می شوند و امروز پشتیبانی رژیم صهیونیستی از داعش و جبهه النصره مخصوصا در حرکت های مسلحانه بر همگان روشن شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *