سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

‫تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به کجا رسید؟‬

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 399553
در حالی که نمایندگان مجلس اعلام کردند تا نیمه آبان گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به مجلس ارائه می شود اما گرد فراموشی بر پرونده تحقیق و تحفص ریخته شد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه شهدای ایران؛ نزدیک دو سال پیش بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دلیل برخی شکایات و اعتراضات مردمی از بنیاد شهید و همچنین آشکار شدن برخی‌ اختلاس‌ها، از جمله ماجرای ۱۷۰۰ میلیارد ریالی و انتقال آن به خارج از کشور، تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس شورای اسلامی را کلید زدند.

اما بنیاد شهید از‌‌ همان آغاز ‌‌زمزمه طرح تحقیق و تفحص، تلاش کرد آنگونه که برخی از نمایندگان مجلس گفتند، با فرستادن برخی معاونت‌ها‌ی خود به مجلس شورای اسلامی و رایزنی با نمایندگان، از انجام این طرح جلوگیری کنند که با مخالفت و مقاومت نمایندگان طرح روبه‌رو شد.

ممنوع المصاحبه بودن اعضای کمیته تحقیق و تفحص

۲ سال از آغاز این طرح گذشته است و در تمام این مدت اعضای گروه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران ممنوع المصاحبه بوده و همگی پاسخ را به نتیجه گزارشات اعلام شده به هیئت رئیسه مجلس موکول کردند. تنها موضوعی که صدای نمایندگان را به رسانه ها رسانید بالا بودن میزان تخلفات از حدس و گمان و انتظار نماینده های مجلس بود که به دلیل شانیت بنیاد شهید و امور ایثارگران امکان اعلام آن وجود ندارد.

نقطه پایان کار تحقیق و تفحص

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت و عضو هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود ۳ ماه پیش درباره آخرین وضعیت این تحقیق و تفحص اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مرحله جمع‌بندی است تا به زودی گزارش را به مجلس ارائه کنیم.

وی البته تاکید کرده است که پیش از قرائت این گزارش در صحن علنی، جزئیات بیشتری قابل طرح نیست.

گزارشی که قرار بود نیمه آبان به مجلس ارائه شود

افضلی فرد یکی دیگر از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفته است:تخلفات بیشتر در حوزه مالی، اداری و اجرایی بوده و توانسته‌ایم تاکنون به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه به زودی گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به مجلس ارایه خواهد شد،‌ تصریح کرد: بخشی از این گزارش مربوط به اصلاح رویه‌هایی است که در بنیاد شهید به کار گرفته شده و نسبت به آن انتقاداتی وارد است و بخش دیگر آن به تضییع حقوق افراد ارتباط دارد لذا باید به قوه قضاییه ارسال شده تا مسئولان قبلی بنیاد شهید نسبت به آن پاسخگو باشند.

وی یادآور شد: بخشی از این گزارش که باید از سوی قوه قضاییه بررسی و منجر به صدور حکم شود قادر به ارایه در صحن علنی مجلس نیست اما سایر مواردی که جنبه عمومی‌تر دارد و نیاز به صدور حکم نیست در صحن قرائت خواهد شد.

وی همچنین در خصوص زمان ارائه گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران به مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از نیمه اول آبان ماه گزارش جمع بندی شده به مجلس ارائه می شود.

رحماندوست: با خبر شده ام که قرار است گزارش به هیئت رئیسه تقدیم شود

رحماندوست نماینده ایثارگر مجلس آبان ماه سال جاری در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در خصوص جزئیات اعلام گزارش تحقیق و تفحص گفت: بنده در تیم تحقیق وتفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور ندارم اما اطلاع پیداکردم که گزارش نهایی طرح تحقیق و تفحص تا دو هفته آینده به مجلس ارائه می شود.

خبری از گزارش تیم تحقیق و تفحص نیست

بنا بر این گزارش ۲ سال از کار گروه تحقیق و تفحص گذشته و تاکنون هیچ نماینده ای از جزئیات این تحقیق و تفحص حرفی نزده و حتی گزارش آن که قرار بود حداکثر تا نیمه آبان در مجلس قرائت شود، بعد از گذشت ۲ ماه همچنان مسکوت مانده است. در این میان اما دیدارهای مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعضای کمیسیون های مختلف مجلس برگزار می شود و مشخص نیست در پس همکاری و تعامل بیشتر مجلس با بنیاد شهید موضوع خاک خوردن پرونده سنگین تحقیق و تفحص هم مطرح می شود یا خیر؟!

در این میان اما جامعه ایثارگری کشور چشممان به مجلس است تا وضعیت فسادهای اقتصادی صورت گرفته در بنیاد شهید و امور ایثارگران را مورد بررسی قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی وضع خیلی خرابه؟
...