جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

کاهش بهای نفت،کسری بودجه عمان

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب: 399355
سلطان نشین عمان اعلام کرد این کشور در بودجه عمومی سال ۲۰۱۵ با کسری بودجه ای معادل شش میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار مواجه است.
به گزارش جهان، واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه خبرداد:سلطان نشین عمان امروز بودجه عمومی سال ۲۰۱۵ را ارائه کرد که حدود شش میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار کسری داشت. اینکه این کشور حوزه خلیج فارس با کسری بودجه مواجه می شود نشان می دهد کاهش بهای نفت بر این کشور نفت خیز ، اما غیر عضو در سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) ،تاثیر گذاشته است.

وزارت دارایی سلطان نشین عمان امروز اعلام کرد هزینه های عمومی در بودجه سال ۲۰۱۵ حدود ۳۶ میلیارد و نیم دلار پیش بینی شده است که نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود چهار و نیم درصد افزایش نشان می دهد . بر اساس این گزارش میزان درآمدهای کشور در این بودجه نیز ۳۰ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که نسبت به سال پیش یک دهم درصد کاهش نشان می دهد.

این میزان کسری که برای بودجه عمومی سلطان نشین عمان پیش بینی شده است ۲۱ درصد کل درآمدهای عمومی و هشت درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد.این مسئله از آنجامهم است که سلطان نشین عمان یک میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.

هزینه های جاری، ۶۸درصد کل هزینه های عمومی را در این بودجه به خود اختصاص داده است . بعد از هزینه های عمومی ، سرمایه گذاری ها با ۲۳ درصد کل هزینه های عمومی را در بودجه سال جدید به خود اختصاص داده است. وزارت دارایی سلطان نشین عمان تاکید کرد در تخصیص اولویت های بودجه ،بخش های اجتماعی کشور در اولویت هستند.

در بخش دیگراز گزارش وزارت دارایی سلطان نشین عمان تصریح شده است با توجه به آنکه درآمدهای نفتی حدود ۷۹درصد درآمدهای بودجه ای این کشور را تشکیل می دهد مسقط مجبورشده است برای جلوگیری از بی ثباتی اقتصادی و مالی تدابیر اقتصادی و مالی ریاضتی به اجرا گذارد.

با این حال ،وزارت دارایی سلطان نشین عمان تاکید کرد اجرای این اقدامات و تدابیر ریاضتی تاثیر آنچنان منفی بر زندگی روزمره مردم ، خدمات اجتماعی و اشتغالزایی نخواهد گذاشت.
این وزارتخانه خاطر نشان کرد یارانه های دولتی برای محصولات و خدماتی که مردم زیاد به آنها نیاز دارند در بودجه امسال نیز پیش بینی شده است و دولت حدود هشت درصد از کل درآمدهای بودجه امسال برای یارانه نیازهای اولیه و خدمات مصرفی مردم اختصاص داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *