جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۹
۶۳
در شب سالگرد حماسه مردمی ۹ دی؛

مسؤولان نشریه محلی رفسنجان به دلیل بازخوانی مواضع هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ احضار شدند!

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 398992
همزمان با شعارهای مقامات دولت یازدهم در لزوم وجود نقد و حمایت از آزادی بیان، رویدادهای تامل برانگیز در گوشه و کنار کشور رخ می دهد که بر تردیدها نسبت به صحت ادعای دولتمردان می افزاید.
مسؤولان نشریه محلی رفسنجان به دلیل بازخوانی مواضع هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ احضار شدند!
به گزارش خبرنگار جهان نيوز، در جدیدترین نمونه آن جمعی از جوانان فعالان اجتماعی و رسانه ای در شهرستان رفسنجان به دلیل انتشار گزارش تولیدی یک خبرگزاری رسمی، متحمل فشار و تهدید زیادی از سوی مسؤولان امنیتی شده‌اند؛ تنها به دلیل اینکه این گزارش شامل نقدهایی درباره عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی بوده است!

در این زمینه،‌ یکی از تهیه کنندگان ویژه نامه نشریه «نذیر» در گفتگو با خبرنگار جهان نيوز اظهار داشت: با توجه به برنامه برگزاری مراسم سخنرانی دکتر قدیری ابیانه در شهر رفسنجان، قرار شد نشریه ای هم در راستای آگاهی‌بخشی و بصیرت افزایی درباره مسائل سیاسی کشور تهیه و به عنوان ضمیمه رایگان شماره ۳۷۸ نشریه "نذیر" دارای مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، منتشر شود. با توجه به اینکه بخش اعظم این ضمیمه غیرتولیدی بوده است، دوستان ما اغلب محتوای آن را از سایر رسانه ها و خبرگزاری های تهیه کردند. در این میان یک گزارش از خبرگزاری تسنیم هم درباره مواضع آقای هاشمی در فتنه ۸۸ در ضمیمه منتشر شد. روزشمار حماسه ۹ دی و عکس شهدای فتنه از دیگر مطالب این ضمیمه بود.

مطلبی که در این ویژه نامه منتشر شد در جهان نيوز نیز بازنشر گردید:

گام به گام با هاشمی رفسنجانی در سال88:

نامه بدون سلام به رهبر انقلاب / امیدواری به رابطه با آمریکا / درخواست برای آزادی زندانیان فتنه


وی با اشاره به رویدادهای پس از توزیع نشریه «نذیر» و ضمیمه رایگان آن،‌ عنوان کرد: به دنبال توزیع نشریه، تماس های حراست اداره ارشاد سپس پیگیری های شورای تأمین شهرستان و اداره‌کل اطلاعات استان آغاز و تاکید شد که این ضمیمه غیرقانونی بوده است. آنچنان که یکی از مسؤولان استان به ما گفت، یک دادستان وزارت در یکی از ادارات کل به دادستان رفسنجان نامه نوشته که افراد دخیل در انتشار این ضمیمه دستگیر شوند.

این فعال رسانه ای افزود: مسؤولان در ادامه چند نفر از دوستان از جمله من و مدیر مسؤول نشریه نذیر را احضار کردند. مدیر مسؤول در پرس‌وجوها عنوان کرد که "تقریبا همه مطالب این ضمیمه و از جمله مطلب مورد اشاره شما در نقد عملکرد آقای هاشمی، غیر تولیدی و کپی شده از خبرگزاری های کشور است و اگر منع قانونی داشته باشد باید با منتشر کننده اصل آن برخورد شود. هر چند که این مطلب در راستای دیدگاه ما بوده و حاضریم از آن دفاع کنیم. همچنین هفته نامه نذیر هم دارای مجوز است و به طور مرتب منتشر و توزیع می شود."

وی با اشاره به فشارها و تهدیدات مسؤولان با وجود پاسخ مستند به ابهامات آنان، گفت: ساعت ۱۷ روز دوشنبه با من تماس گرفتند که تا ساعت ۱۹ خود را به ما معرفی کنید. من هم با توجه به گرفتاری شخصی، عنوان کردم که امکان مراجعه تا دو ساعت دیگر برای من وجود ندارد. در پاسخ گفتند که اگر مراجعه نکنید، شما را دستگیر می کنیم. من هم گفتم، شما به وظیفه خود عمل کنید. بار دیگر از ما خواستند که ساعت ۸ صبح روز سه شنبه مراجعه کنیم که ما باز هم امتناع کردیم. البته پس از توصیه یکی از مسؤولان، ساعت ۱۱ مراجعه کردیم.

وی اظهار داشت:‌ در این جلسه دو موضوع مطرح شد. نخست ادعای غیرقانونی بودن ضمیمه نشریه نذیر که با توجه به مستندات ما اساسا صحت نداشت و توزیع آن کاملا قانونی بود و حتی در صفحه اول ضمیمه هم قید شده بود که این ضمیمه رایگان نشریه نذیر است. ایراد دوم آنان این بود که محتوای مطلب نقد آقای هاشمی، ایراد دارد. آنها مدعی اند که آقای هاشمی پس از فتنه ۸۸ حکم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را از رهبر معظم انقلاب گرفته و رهبری نمی خواهند درباره هاشمی این گونه سخن گفته شود و شما بر خلاف نظر رهبر انقلاب و مصالح نظام عمل می کنید و کارتان می تواند اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی باشد! پاسخ دادم که تحصیلات من در رشته حقوق است و به قوانین کاملا آشنا هستم و این ادعای شما نادرست است.

این فعال انقلابی در شهرستان رفسنجان افزود: بازجویان معتقد بودند که توزیع این ویژه نامه موجب ایجاد تنش در شهرستان و بروز اختلافات شده است و می شود!

وی با بیان اینکه «البته در طی این تحقیقات و بررسی ها به ما بی احترامی نشد» در عین حال عنوان کرد: یکی دیگر از دوستان هم که فرزند شهید است، احضار و به اتهام دست داشتن در توزیع نشریه، تا نیمه شب اجازه مراجعت پیدا نکرد. همچنین یکی از طراحان نشریه و حتی راننده آژانسی هم که نشریه را از چاپخانه کرمان به رفسنجان آورده بود، تا نیمه شب تحت نظر مسؤولان مربوطه بودند.

به گفته این فعال رسانه ای «به نظر می رسد از نظر آقایان ـ که در کلام یکی از مسؤولین هم بیان شده بود ـ انتشار و توزیع این مطالب به دلیل اینکه در شهر رفسنجان و زادگاه آقای هاشمی انجام شده ایراد دارد و گرنه اگر در شهرهای دیگر بود مشکلی نداشت!»

وی افزود: جای تأسف دارد که فائزه هاشمی در همین رفسنجان به مسؤولان توهین و جسارت می کند یا مهدی هاشمی و حسین مرعشی و دیگر فتنه گران در این شهر جلسات متعدد دارند و در راستای اهداف خود بدون هیچ مشکلی سخنرانی می کنند اما یک بچه مذهبی که با مجوز قانونی در راستای آگاهی بخشی جامعه حرکت می کند، اینچنین احضار می شود و تحت فشار و تهدید قرار می گیرد. به گفته خودشان قرار بود شب گذشته حتما مرا دستگیر کنند اما بنا به ملاحظاتی این کار را انجام ندادند.

گفتنی است آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در دی ماه سال گذشته، گفته بود: کسانی که از بیان حقایق می ترسند ازسانسور در رسانه ها استفاده می کنند.

همچنین آقای هاشمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ در اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد گفته بود: هیچ کشوری از سانسور و تحمیل افکار به مردم و دانشجویان به جایی نمی‌رسد. قطعاً هر کسی به هر جا رسیده، از فضای آزاد بوده است. «فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» را باید تابلوی محیط های دانشجویی کرد. از «لااکراه فی‌الدین» آزادی بیان و رفتار و کردار برداشت می‌شود، نه خفقان.

با توجه به این رویدادهای تامل برانگیز به نظر می رسد، ضروری است آقای هاشمی در راستای شعارهای زیبایی که در سال های اخیر درباره لزوم وجود نقد و انتقاد در جامعه سر داده است، رسما از مسؤولان بخواهد خفقان شهر رفسنجان را پایان دهند؛ خفقانی که یادآور فضای بسته سیاسی و رسانه ای دولت سازندگی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای داد از رفسنجان
توفیقی از قزوین
حاج اقا که چهره ازادی طلبی دارند از برخورد با ماهواره وعدم نمایش خواننده و خانمهای خوش چهره در تلویزیون انتقاد فرمودند حالا از چند مطلب در نشریه محلی براشفته می شوند؟! دادگاه م ه هم که بماند
Iran, Islamic Republic of
عليرغم ميل مخالفان هاشمي با قدرت و هوشياري به راه خود ادامه ميدهد و شكستهاي بعدي مخالفان هاشمي سنگينتر خواهد بود
خوشحال باش به از نگاه تو پیروزی های هاشمی...
نه بابا از کی تا حالا؟
ادامه بده تا به قیامت برسیم ببینیم چی به چیه
یسنا خانم
دم این بچه ها گرم که عقداخوت باکسی نبسته اندو تعصب جاهلی ندارند و فقط به سمت حق غش میکنند نه منافع مادی و دنیایی
Iran, Islamic Republic of
چی بگیم؟
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدا،مثلا ایشون رییس جمهور در سایه هستنا !!!!!!!!!! یکی نیست بهشون بگه ،بابا اینا مواضعه خودشه،یعنی اینقدر بده؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
کلا توجه کردید که این شهر هم به خاطر ایشون به مشکل می خوره دائما؟
انتقاد از حاج آقا در رفسنجان ممنوع!
در کل ایران هم ممنوع
معمولا آنهایی که شعار آزادی می دهند عملشان آزادمنشانه نیست. این دم خروس است دیگر
Iran, Islamic Republic of
همینطور اعتدال و...
جناب آقای علوی التماس دعا داریم.
با توجه به اتفاقات سراوان و سخنان اقای ترکان:
گروهبان مصلحی ریگی می گرفت
ژنرال علوی امنیت رو به سیستان برگرداند؟..؟
...
جوادی تهران
Iran, Islamic Republic of
البته حقایق در باره دیگران نه افشای حقایق در باره خودشان به دیگران رای بدهید تقلب است به هشمی رای بدهید دموکراسی است منطق انها این جور ی است
Iran, Islamic Republic of
جواتي جان خودشو ناراحت نكن
مينابي
Iran, Islamic Republic of
سياست پسته خندان
همشهری
واقعا برای مسولان شهر رفسنجان متاسفم
اخه این ..... ارزش حمایت ندارد
وسلام
United States
با توجه به مطالبی که مدتهاست در رسانه ها از جمله در سایت جهان نیوز علیه رفسنجانی منتشر میشود...
یییییی
دو سال قبل که سفرش کنسل شد، فشار اوردن به بسیجی ها. به وبلاگنویسی که نوشته بود به اینجا نیا. سال قبل روز قبل از سفرش مدیرکل اطلاعات عوض شد. امجد رفت و جباری اومد. معاونین هم عوض شدن.
همه چی زیر سر جدیدی هاس
مواضع ايت الله هاشمي کاملا صحيح و مورد تائيد است. ...
معلومه!!!!
تب
Norway
مگر مواضع هاشمی اینقدر بد بوده که از انتشارش می ترسند؟
Italy
...چقدر متزلزل و بی‌ثبات است و چگونه چشم‌انداز ..را پیش روی خود می‌بیند…
بعضی میگند آزادی بیان باید باشد تا آبروی مخالفان سیاسی ما ریخته شود نه اینکه کسی به ما بگوید بالای چشمان شما ابروست !!!!! ما که عیبی نداریم
Netherlands
مسئولین دولتی فکر کنند حضور میلیونی مردم در پنجمین سالگرد 9 دی که تعجب تمام رسانه های بین المللی را برانگیخته و به گفته یکی از آنها به صورتی عجیب به نظر می آمد که حضور مردم حتی باشکوهتر از خود 9 دی 88 بود به چه دلیل است آیا مردم احساس خطر نکرده اند که دیروز با این گستردگی بی سابقه و باور نکردنی به صحنه آمده اند و هرکجا همایش یا مراسمی بود باشکوهترین شکل ممکن را داشت؟
چی مصرف میکنی؟؟توهمت خیلی زیاده
حتی همین سایت جهان یه عکس از راهپیمایی تو استان ها و مهمتر از همه در تهران دیروز منتشر نکرد و در هرجا ( به جز رشت و تبریز)که این مراسم برگزار شد تماما در سالن های همایش باتعداد محدود بود و همه سایتها از جمله همین سایت و حتی صدا و سیما تنها مجبور به بازخوانی حوادث 88 شدند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا در شهر کرمان در سالن برگزار نشد و خیلی هم شلوغ یود وهمینطور همدان ولی اطلاع رسانی درستی نشد ...به لطف دولت راستگویان.
محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
مرغ همسایه غازه...
محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
میترسم تا چند سال دیگه اصلا صحبت و نقد از فتنه 88ممنوع شود...چون بازخوانی فتنه متاسفانه موجب سر افکندگی خیلی از سابقون انقلاب می شود.
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
اقامحسن این قسمت رو خوب امدی .درست زدی توخال(چون بازخوانی فتنه متاسفانه موجب سر افکندگی خیلی از سابقون انقلاب می شود. (1420331)
خوارزمی
به کوری چشم دشمنان ، هاشمی در قلب ما جای دارد.
سلام بر هاشمی
تهرانی
آره جون خودت!!!
اهبر
Iran, Islamic Republic of
مگر انتقاد از رفسنجانی کجا آزاد است
Iran, Islamic Republic of
توی جهان نیوز... آزاده
حیف وقت ندارم مگرنه یه تحلیل آماری آماده می کردم از اینکه جهان نیوز چقدر مطلب زد آقای رفسنجانی گذاشته
تحلیل باشه طلبت، اول غلط املاییت را درست کن!!(ضد)
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
مجید دلبندم اون ضد هست نه زد ،...
محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
...،این که نذیر بوده یا نظیر چه دردی رو دوا میکنه،بعدشم غیر از نقل سخنان و مواضع و نامه های هاشمی در دوران انتخابات و فتنه چیز دیگری نقل نشده که این همه نگرانید یعنی نقل تاریخ هم ممنوعه، ................
جهان نیوز درود بر تو
شایان
هاشمی وآل هاشمی آزادند...
نام نشريه نظير بوده نه نذير
می گن امنیتی همینه دیگه
United States
امروزه در بین مسئولان کشور بیشترین تحمل نسبت به انتقادات را در آقای هاشمی میبینیم و انتقادات فراوان و بدون ممانعت رسانه ها از جمله سایت شما دلیلی بر آن است . قبلا هم مشابه این کامنت را فرستادم و منتشر نکردید . نمیدانم چه چیزی در این کامنت به نظرتان غیر قابل انتشار آمد .
Iran, Islamic Republic of
سعه صدر رسانه ای هیچ کس مثل احمدی نژاد نیست
مجیداعتمادی
بعیدمیدانم قضات شریف دراین مورد حکم یا برگه کتبی داده باشند ...
خدایا عاقبت مارو ختم به خیر کنه
عامل فتنه و فساد و گرداننده فتنه ۸۸ .. می باشد!
محسن
Iran, Islamic Republic of
من موندم چرا نوبت هاشمی میشه خیلی چیزا ممنوعه،مثلا انتقاد،آزادی بیان،وصیت نامه امام،نقل تاریخ،بازخوانی حوادث،شفافیت اقتصادی،جوانگرایی،محاکمه آقازادگان و... ودر عوض خیلی چیزا برای ایشون مشکلی نداره سانسور،خفقان،جعل تاریخ،نقل خواب،تعریف بیگانگان،اشرافیت زدگی،آزارد بودن آقازاده ها و...
علی - رفسنجان
جای بسه تاسفه که مسئولین امنیتی بازیچه عده ای می شوند
یک اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
مخالفان نالان - هاشمی خندان
هادی
Germany
آزادی بیان فقط برای آقازادگان و مافیای اشراف زادگان است ، فقیر فقراء باید خفقان بگیرند .. ...
این دولت هم ادامه دهنده راه دولت هاشمی میباشد چه ازنظر سیاست های اقتصاد لیبرالی که باعث له شدن مردم خواهد شد و چه از نظر خفقان سیاسی رسانه ای !
به این میگن فضای امنیتی و خفقان سیاسی .
هشدار ، هشدار !! فتنه گران در صدد بازگشتند
طاهرخانی
بله کشور را به آشوب کشیدند نباید به آنها بگویی بالا چشمتان ابروست ؟؟؟
خیانت شاخ و دم که ندارد...
سلام
جهت اطلاع حضرتعالي به عرض مي رساندهفته نامه اي كه اقدام به چاپ ويژه نامه 9دي در رفسنجان كرده بود هفته نامه
رفسنجان به مدير مسئولي رياحي بوده نه هفته نامه نذير
لطفا اصلاح فرمائيد
اعلام شكايت مدير مسئول نذير...
ايراني
شنيده ايت كه ميگن خدا هيچ يك از بنده هايش را از بالا به پايين نياره ، بخاطره اينه كه تحملش سخت و حتي غير ممكنه ، حالا اين عزيز تحمل از دست دادن قدرت قبلي خودش را نميتونه تحمل كنه .كه نتيجه اش اينه كه مي بينيد .
United States
عجب!!! جهان جان شما هم از فضای امنیتی داری انتقاد میکنی؟ ....
شهروندی از رفسنجانم
France
نگرانم نگرانه:گرسنگی ،فهشا به دلیل فقر،تبعیض،طلاقهایه زیاد از حد ،انواع مریضیها یی که مواد غذایی غیر استاندارد ایجاد مکند،جوانان آموزش ندیده بی مهارت،ضعفهایه شدید فرهنگی.هرج ومرج بازار هستم نه اینگونه حرفها.. ....
موج
احسنت! حرف دل همه ما روزدید