کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در شب سالگرد حماسه مردمی ۹ دی؛

مسؤولان نشریه محلی رفسنجان به دلیل بازخوانی مواضع هاشمی رفسنجانی در سال ۸۸ احضار شدند!

10 دی 1393 ساعت 9:45

همزمان با شعارهای مقامات دولت یازدهم در لزوم وجود نقد و حمایت از آزادی بیان، رویدادهای تامل برانگیز در گوشه و کنار کشور رخ می دهد که بر تردیدها نسبت به صحت ادعای دولتمردان می افزاید.


به گزارش خبرنگار جهان نیوز، در جدیدترین نمونه آن جمعی از جوانان فعالان اجتماعی و رسانه ای در شهرستان رفسنجان به دلیل انتشار گزارش تولیدی یک خبرگزاری رسمی، متحمل فشار و تهدید زیادی از سوی مسؤولان امنیتی شده‌اند؛ تنها به دلیل اینکه این گزارش شامل نقدهایی درباره عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی بوده است!

در این زمینه،‌ یکی از تهیه کنندگان ویژه نامه نشریه «نذیر» در گفتگو با خبرنگار جهان نیوز اظهار داشت: با توجه به برنامه برگزاری مراسم سخنرانی دکتر قدیری ابیانه در شهر رفسنجان، قرار شد نشریه ای هم در راستای آگاهی‌بخشی و بصیرت افزایی درباره مسائل سیاسی کشور تهیه و به عنوان ضمیمه رایگان شماره ۳۷۸ نشریه "نذیر" دارای مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، منتشر شود. با توجه به اینکه بخش اعظم این ضمیمه غیرتولیدی بوده است، دوستان ما اغلب محتوای آن را از سایر رسانه ها و خبرگزاری های تهیه کردند. در این میان یک گزارش از خبرگزاری تسنیم هم درباره مواضع آقای هاشمی در فتنه ۸۸ در ضمیمه منتشر شد. روزشمار حماسه ۹ دی و عکس شهدای فتنه از دیگر مطالب این ضمیمه بود.

مطلبی که در این ویژه نامه منتشر شد در جهان نیوز نیز بازنشر گردید:

گام به گام با هاشمی رفسنجانی در سال88:

نامه بدون سلام به رهبر انقلاب / امیدواری به رابطه با آمریکا / درخواست برای آزادی زندانیان فتنه


وی با اشاره به رویدادهای پس از توزیع نشریه «نذیر» و ضمیمه رایگان آن،‌ عنوان کرد: به دنبال توزیع نشریه، تماس های حراست اداره ارشاد سپس پیگیری های شورای تأمین شهرستان و اداره‌کل اطلاعات استان آغاز و تاکید شد که این ضمیمه غیرقانونی بوده است. آنچنان که یکی از مسؤولان استان به ما گفت، یک دادستان وزارت در یکی از ادارات کل به دادستان رفسنجان نامه نوشته که افراد دخیل در انتشار این ضمیمه دستگیر شوند.

این فعال رسانه ای افزود: مسؤولان در ادامه چند نفر از دوستان از جمله من و مدیر مسؤول نشریه نذیر را احضار کردند. مدیر مسؤول در پرس‌وجوها عنوان کرد که "تقریبا همه مطالب این ضمیمه و از جمله مطلب مورد اشاره شما در نقد عملکرد آقای هاشمی، غیر تولیدی و کپی شده از خبرگزاری های کشور است و اگر منع قانونی داشته باشد باید با منتشر کننده اصل آن برخورد شود. هر چند که این مطلب در راستای دیدگاه ما بوده و حاضریم از آن دفاع کنیم. همچنین هفته نامه نذیر هم دارای مجوز است و به طور مرتب منتشر و توزیع می شود."

وی با اشاره به فشارها و تهدیدات مسؤولان با وجود پاسخ مستند به ابهامات آنان، گفت: ساعت ۱۷ روز دوشنبه با من تماس گرفتند که تا ساعت ۱۹ خود را به ما معرفی کنید. من هم با توجه به گرفتاری شخصی، عنوان کردم که امکان مراجعه تا دو ساعت دیگر برای من وجود ندارد. در پاسخ گفتند که اگر مراجعه نکنید، شما را دستگیر می کنیم. من هم گفتم، شما به وظیفه خود عمل کنید. بار دیگر از ما خواستند که ساعت ۸ صبح روز سه شنبه مراجعه کنیم که ما باز هم امتناع کردیم. البته پس از توصیه یکی از مسؤولان، ساعت ۱۱ مراجعه کردیم.

وی اظهار داشت:‌ در این جلسه دو موضوع مطرح شد. نخست ادعای غیرقانونی بودن ضمیمه نشریه نذیر که با توجه به مستندات ما اساسا صحت نداشت و توزیع آن کاملا قانونی بود و حتی در صفحه اول ضمیمه هم قید شده بود که این ضمیمه رایگان نشریه نذیر است. ایراد دوم آنان این بود که محتوای مطلب نقد آقای هاشمی، ایراد دارد. آنها مدعی اند که آقای هاشمی پس از فتنه ۸۸ حکم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را از رهبر معظم انقلاب گرفته و رهبری نمی خواهند درباره هاشمی این گونه سخن گفته شود و شما بر خلاف نظر رهبر انقلاب و مصالح نظام عمل می کنید و کارتان می تواند اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی باشد! پاسخ دادم که تحصیلات من در رشته حقوق است و به قوانین کاملا آشنا هستم و این ادعای شما نادرست است.

این فعال انقلابی در شهرستان رفسنجان افزود: بازجویان معتقد بودند که توزیع این ویژه نامه موجب ایجاد تنش در شهرستان و بروز اختلافات شده است و می شود!

وی با بیان اینکه «البته در طی این تحقیقات و بررسی ها به ما بی احترامی نشد» در عین حال عنوان کرد: یکی دیگر از دوستان هم که فرزند شهید است، احضار و به اتهام دست داشتن در توزیع نشریه، تا نیمه شب اجازه مراجعت پیدا نکرد. همچنین یکی از طراحان نشریه و حتی راننده آژانسی هم که نشریه را از چاپخانه کرمان به رفسنجان آورده بود، تا نیمه شب تحت نظر مسؤولان مربوطه بودند.

به گفته این فعال رسانه ای «به نظر می رسد از نظر آقایان ـ که در کلام یکی از مسؤولین هم بیان شده بود ـ انتشار و توزیع این مطالب به دلیل اینکه در شهر رفسنجان و زادگاه آقای هاشمی انجام شده ایراد دارد و گرنه اگر در شهرهای دیگر بود مشکلی نداشت!»

وی افزود: جای تأسف دارد که فائزه هاشمی در همین رفسنجان به مسؤولان توهین و جسارت می کند یا مهدی هاشمی و حسین مرعشی و دیگر فتنه گران در این شهر جلسات متعدد دارند و در راستای اهداف خود بدون هیچ مشکلی سخنرانی می کنند اما یک بچه مذهبی که با مجوز قانونی در راستای آگاهی بخشی جامعه حرکت می کند، اینچنین احضار می شود و تحت فشار و تهدید قرار می گیرد. به گفته خودشان قرار بود شب گذشته حتما مرا دستگیر کنند اما بنا به ملاحظاتی این کار را انجام ندادند.

گفتنی است آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در دی ماه سال گذشته، گفته بود: کسانی که از بیان حقایق می ترسند ازسانسور در رسانه ها استفاده می کنند.

همچنین آقای هاشمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ در اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد گفته بود: هیچ کشوری از سانسور و تحمیل افکار به مردم و دانشجویان به جایی نمی‌رسد. قطعاً هر کسی به هر جا رسیده، از فضای آزاد بوده است. «فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» را باید تابلوی محیط های دانشجویی کرد. از «لااکراه فی‌الدین» آزادی بیان و رفتار و کردار برداشت می‌شود، نه خفقان.

با توجه به این رویدادهای تامل برانگیز به نظر می رسد، ضروری است آقای هاشمی در راستای شعارهای زیبایی که در سال های اخیر درباره لزوم وجود نقد و انتقاد در جامعه سر داده است، رسما از مسؤولان بخواهد خفقان شهر رفسنجان را پایان دهند؛ خفقانی که یادآور فضای بسته سیاسی و رسانه ای دولت سازندگی است.


کد مطلب: 398992

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/398992/مسؤولان-نشریه-محلی-رفسنجان-دلیل-بازخوانی-مواضع-هاشمی-رفسنجانی-سال-۸۸-احضار-شدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com