پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۱
۲

فاجعه خطرناک در دانشگاه آزاد/ کسی جلودار تخلفات ما نیست!

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب: 398833
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: ظاهراً مدیران دانشگاه آزاد تصور می‌کنند کسی جلودار تخلفات آن‌ها نیست و ضمناً قادر خواهند بود دانشجویان را با مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرف کنند.
فاجعه خطرناک در دانشگاه آزاد/ کسی جلودار تخلفات ما نیست!
به گزارش جهان، قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی مخالف توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور نبوده و به ویژه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات معتقدند این تحصیلات باید به طور روشمند، علمی و متوازن توسعه یابد، گفت: ارکان افزایش جذب دانشجو، توسعه علمی و گسترش فضای دانشگاهی، آموزشی و نرم‌افزاری باید بر اساس یک توازن و تناسب صورت گیرد.

وی مشکل دانشگاه آزاد را قانون‌گریزی برشمرد و با یادآوری لزوم صدور مجوز از سوی شورای گسترش وزارت علوم برای ایجاد رشته محل‌های جدید افزود: متاسفانه در دانشگاه آزاد صرفا با یک تفاهم کلی و نه حتی توافق بدون کسب مجوز از این شورا بیش از ۱۲۰۰ رشته محل جدید برای مقطع دکتری ایجاد شده است که ۷۵۰ رشته محل جدید اصلاً مجوز ندارند و تاکنون نیز مستندی در این باره ارائه نکرده‌اند.

جعفری با اشاره به حضور ۱۰ هزار استاد در دانشگاه آزاد طبق آمار، گفت: به گفته مسئولین دانشگاه آزاد هم اکنون ۵۰۰ هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند و این یعنی به ازای هر استاد ۵۰ دانشجو.

وی ادامه داد: هر رساله ۲۰ واحد است و سؤال اینجاست که هر استاد در طول یک سال چند رساله می‌تواند با دانشجو بگیرد؛ با این آمار نتیجه می‌گیریم که به نظام علمی کشور با این روند ضربه وارد شده است و حتی مدرک‌فروشی به بهانه توسعه علمی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این کار به عنوان یک فاجعه خطرناک نام برد و گفت: فرض کنید این ۱۰ هزار استاد بتوانند در مقاطع ارشد و دکتری تدریس کنند حال سؤال اینجاست آیا توزیع بین رشته‌ای آنان صحیح صورت گرفته است؟

وی افزود: ما در بعضی رشته‌ها استاد مازاد داریم و در برخی رشته‌های دیگر فاقد استاد هستیم؛ همین امر در خصوص واحدها نیز صادق است و موضوع مهمتر این است که آیا اساساً هر کس مدرک دکترا گرفت، بلافاصله می‌تواند در مقطع تحصیلات تکمیلی تدریس کند؟

جعفری خاطرنشان کرد: هر کسی که PHD می‌گیرد دست کم تا ۴ سال فقط قادر به تدریس در مقطع کارشناسی است و باید پرسید آیا توسعه رشته‌محل‌هایی که دانشگاه آزاد از آن سخن می‌گوید شامل افزایش تعداد استادها و فضا و امکانات آموزشی هم می‌شود یا نه؟

وی از تلاش دانشگاه آزاد برای راه‌اندازی یک هژمونی قدرت و رسانه به منظور اثبات این مطلب که منتقدان دانشگاه آزاد، مخالف توسعه علمی کشور هستند، خبر داد و گفت: آیا جذب ۱۲ هزار دانشجوی دکتری در یک سال کارشناسانه است؟ آیا قانون در این زمینه مراعات شده و بر اساس مجوز، جذب این تعداد دانشجوی دکتری انجام شده است؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ ظاهراً مدیران دانشگاه آزاد تصور می‌کنند با این هجمه رسانه‌ای که راه می‌اندازند دیگر کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد و ضمناً قادر خواهند بود دانشجویان را با مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرف کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این نوع رفتار را بدترین معامله با علم عنوان کرد و با اشاره به اینکه این کار وجه‌المصالحه قرار دادن علم برای منافع گروهی است، گفت: فردا کمیسیون، میزبان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با هدف پاسخگویی به دغدغه‌های علمی و رئیس دانشگاه آزاد به‌منظور پاسخگویی به پرسش‌های اعضای کمیسیون در مورد روند جذب دانشجوی دکتری است.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Finland
ضمن مخالفت شدید با مدرک فروشی و پدیده دکتری پروری دانشگاه آزاد، عبارت

"هر کسی که PHD می‌گیرد دست کم تا ۴ سال فقط قادر به تدریس در مقطع کارشناسی است "

متاسفانه نشان دهنده کم اطلاعی و سطح پائین دیدگاه گوینده آن است. ضمن اینکه چنین چیزی تاکنون در نظام آموزش عالی ایران وجود خارجی نداشته است و بیشتر به طنز شبیه است.
علی
United States
دانشگاه آزاد را در چند جمله خلاصه میکنم
محل تجمع اساتید بازنشسته دانشگاههای دولتی
محل انباشت سرمایه در دست افراد...