جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

بررسی نظریه غرب‌زدگی جلال آل احمد

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 398021
اسماعیل آذر از تألیف کتاب «نظریه‌های مدرن پسا استعماری و غرب زدگی جلال آل احمد» خبر داد و گفت:‌ در این کتاب بر اساس نظریه ادواردسعید به بررسی نظریه پسااستعماری و غرب‌زدگی جلال آل احمد پرداخته‌ام.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، امیراسماعیل آذر شاعر و استاد دانشگاه از تألیف کتاب «نظریه‌های مدرن پسا استعماری و غرب زدگی جلال آل احمد» خبر داد و گفت:‌ پس از سال‌های ۱۹۷۰ که کشورهای مستعمری استقلال خود را بازیافتند،‌ کشورهای استعمارگر همچنان از طریق مبانی فرهنگی مانند موسیقی، مد، لباس، آرایش و... تلاش کردند که آن‌ها را تحت سلطه فرهنگی خود قرار دهند. جلال آل احمد به این سلطه فرهنگی توجه داشته است و بنده در این کتاب با محوریت نظریه ادوارد سعید، دیدگاه و جایگاه جلال آل احمد را تبیین کرده‌ام.

وی ادامه داد:‌ اگر چه خوشبختانه کشور ما ایران هیچ گاه مستعمره نبوده است،‌ اما آثاری که پسااستعمار از خود به جا می‌گذارد، کم و بیش گریبانگیر ما هم شده است. آثاری مانند انواع موسیقی وارداتی، انواع مد خاص در موی سر، لباس،‌ انواع ماشین، زبان و.... به نظر می‌رسد این کتاب را هر ایرانی باید بخواند چرا که درخواهد یافت چگونه بیگانگان در کشورش نفوذ کرده و می‌خواهد تمام آداب و سنن و شخصیت معنوی او را مصادره کند.

آذر تصریح کرد: ادوارد سعید در نظریه خود از دو نفر یکی جلال آل احمد و دیگری علی شریعتی به عنوان افرادی که در ایران در مبازره با استعمار تلاش کرده‌اند‌، نام می‌برد. جلال به عمق دردهای فرهنگی جامعه که نتیجه تهاجم فرهنگی است،‌ پی برده بود‌ و قدرت بیان آن را داشت و از این نظر در تاریخ ما قابل احترام است.

آذر گفت:‌ من در این کتاب نظریه غرب‌زدگی جلال آل احمد را با محوریت دیدگاه ادوارد سعید بررسی کرده‌ام،‌ به نقدهای وارد بر مفهوم غرب‌زدگی جلال پاسخ داده و تلاش کردم نگاه جامعی به این موضوع داشته باشم که از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *