پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲۸
۲۸
سوگواری برای اهل بیت یا عمل به یک سنت حسنه؟!

یک پیشنهاد «یلدایی محمدی(ص)»

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 396935
پیشنهادی که با عمل به آن هم جایگاه و حرمت ائمه حفظ خواهد شد و هم ملت ایران به شادی های طولانی ترین شب سال خواهند رسید.
یک پیشنهاد «یلدایی محمدی(ص)»
گروه فرهنگی جهان نيوز- عادل پاکدل:  از دیرباز شب پایانی پاییز و شب آغازین زمستان برای ایرانیان شبی خاطره انگیز بوده است. شبی موسوم به «شب چله» یا «شب یلدا». شبی که در آن پدربزرگها و مادر بزرگها خانه را برای استقبال از فرزندان می آرایند و فرزندان و نوه ها نیز از آن سو برای دیدار بزرگان خانواده بی قرارند.

ایران کشوری با چندین هزار سال قدمت و تمدن شبی را به شادمانی می نشیند که مردمش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه ای که در آن زندگی می کنند هر یک برای برگزاری سنت های کهن آداب خاص خود را دارند.

صله رحم، دیدار با بزرگترهای فامیل، خوردن آجیل مخصوص، انار، شیرینی و هندوانه و از همه مهمتر «حافظ خوانی» و «گرفتن فال حافظ» تنها بخشی از رسم و رسومات این شب به یادماندنی است.

از آنجائیکه که صله رحم یکی از دستورات موکد دین مبین اسلام به مسلمانان است می توان نتیجه گرفت که دیدوباردید و گعده های خانوادگی در شب یلدا و باخبر شدن از احوالات بستگان به بهانه طولانی ترین شب سال، اتفاقا مورد تاکید و نظر دین مبین اسلام نیز هست.

اما امسال این شب که جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان دارد مصادف شده است با ایام پایانی ماه صفر. ماهی که در روایات به ماه غم و اندوه اهل بیت علیهم السلام تعبیر شده است.

به عبارت دیگر یکشنبه و سه شنبه (۳۰ آذر و ۲ دی) ایام رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی(ع) است. ایامی که مردم شیعه ایران قطعا زمانی را برای شادی و جشن و پایکوبی به خود اختصاص نخواهند داد و ترجیح می دهند در مراسمات عزاداری و هیئات مذهبی سپری کنند.

یک پیشنهاد «یلدایی محمدی(ص)»

اما آیا برای مردمی که هم بر آداب و رسوم خود پایبندند و هم نمی خواهند به ارادت خود از اهل بیت علیهم السلام دست بکشند، هیچ راهی نیست؟!

نگارنده برای این مهم یک پیشنهاد «یلدایی محمدی(ص)» دارد. پیشنهادی که با عمل به آن هم جایگاه و حرمت ائمه حفظ خواهد شد و هم ملت ایران به شادی های طولانی ترین شب سال خواهند رسید.

بنابر تقویم شب یلدا شب دوشنبه (یکشنبه شب) است. یعنی شب میانی بین دو شب شهادت و ایام عزاداری. اما دو شب بعد یعنی شب سه شنبه مصادف است با شب اول ربیع. شبی که ایام سوگواری به پایان می رسد و اعیاد میلاد معصومین(ع) را بشارت می دهد.

پس چه خوب است که جشن شب یلدا موکول شود به دو شب بعد که هم سابقه یک سنت دیرینه حفظ شود، هم هتک حرمت ایام عزاداری پیامبر اکرم صورت نگیرد و هم به نوعی مردم ایران آمدن ماه ربیع را به پیامبرشان بشارت دهند و اهل بهشت گردند.

نوش جانتان طعم شیرین بهشت برین الهی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از جهان به خاطر این پیشنهاد و دغدغه مذهبی اش
...
اگ دور هم جمع شن و حال و احوال بپرسن چیزی نمیشه
مهم اینه ک شادی نباشه توش
بخوردن میوه و چای فال حافظم بسنده بشه
زهرا24
United States
شب یلدا شادی کنیم یا نکنیم به خودمون ربط داره
شما حزب الهی ها به همه چیز گیر میدین که حرام نخور فلان لباس رو نپوش حالا میگین شاد نباشید چون رحلت پیامبر هست. کسی که اعتقاد نداره شاد هست و کسی که اعتقاد داره غمگین و این دو گروه هر دو حق دارن شاد یا غمگین باشن
سرور
اشتباه نکنید عزیزان تساهل و مدارا خوب است ...
امیدوارم که این طرح جهان نیوز اجرا بشه
مطلب خوبی بود
مردم
درود بر این پیشنهاد، باید رسانه دست بکار شود
مهردادبابصیرت
ای کاش به جای این جشن ها و چراغانی ها ویا این عزاداری ها و سوگواری های مذبوحانه سطح معرفت و شناختمان را نسبت به معارف اهل بیت ارتقامیدادییم خداوند این ملت را حفظ کند و به آنها بصیرت و شعورعنایت بفرماید
سعید
خیلی جالب بود ما انجام میدهیم
0735
باسلام
ما قرار گذاشتیم این پیشنهاد زیبای شما را به صورت تراکت و پیامک در ایام عزادرای اهل بیت به سمع و بصر مبارک مستمعین هیئتمان برسانیم...
پیشنهاد میکنم هیئات دیگر نیز مطلب فوق را انعکاس داده تا پیشاپیش بعضی از زمینه های فتنه گری دشمنان خنثی شود
باتشکر از آقای عادل پاکدل:ذاکر یک هیئت
0735
ضمنا با اجازه ی مقداری پیشنهاد را تغییر دادیم-به نظرم شما هم همینکار رو کنید

بنابر تقویم شب یلدا شب دوشنبه (یکشنبه شب) است. یعنی شب میانی بین دو شب شهادت و ایام عزاداری. اما جند شب بعد یعنی شب چهارشنبه وپنج شنبه مصادف است با شبهای اول ربیع. شبی که پیامبر اعظم در مورد آن می فرمایند: «کسی که مرا به اتمام ماه صفر بشارت دهد او را به بهشت بشارت می دهم»
بسیار جالب بود
منم
دور هم جمع شدن حتی در شب وفات هم اگر باشد..چه ایرادی دارد؟

میتوانید این را بگویید که خب در این دورهمی ها جشن و پایکوبی راه نیندازید!
اما لزومی به دور هم جمع نشدن نیست!!!!!
عالی
جشني نبوده است تاكنون!!!!فقط،يك رسم هم نشيني فاميلي است و صرف شام خاص..ميدونيد اگر جشني هم باشد مردم رعابت خواهند كرد،
اشتباهی مثبت دادم.
afagh
آره دقیقا ماهم همین برنامه رو داریم. پیشنهاد خوبیه
این چه پیشنهاد دور از منطقی است که میفرمایید؟
....
....مردم خودشون بهتر میدونن چی کار بکنن.
پدری که پسرکاکل زریش سال76 خودکشی کرد
گور پدر یلدا با این گرانی لجام گسیخته خریدن دوکیلو میوه از شق القمرکردن هم سخت تر است تنها دلخوشی ما گوجه بود که آنهم حالا دیگر با ازما بهتران میپلکد و اساسا گوجه برای ما قشرپابرهنه و زاغه نشین تبدیل به یک نوستالوژی شده حالا با این وضع نابسامان شب یلذا سبب میشودمردم حسرت گذشته ها رو بخورند حسرت اون روزایی که دیگه برنمیگرده واین حسرت اشک حتی سنگدلترین آدمها رو هم درمیاره و لذا چیزی به اسمش شادی موضوعیتی نداره که دغدغه این را داشته باشیم در این شب بلند سال که مصادف با رحلت جانسوز پیامبراکرم شده بی احترامی به حضرتش شود
منوچ
عجب دل خوشی دارید شماها. یلدا چیه ؟
مردم نون شب ندارن بخوردن. اون وقت بشینن دور هم چی بگن ؟ از بدبختیاشون بگن ؟
رضا
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره حکم برگزاری آیین یلدای امسال بیان کرد.

به گزارش ایسنا، متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«پرسش:

برگزای آیین شب یلدای امسال (سال 1393 ه . ش) که مواجه با دهه آخر صفر و شام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن علیهما السلام است از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

پاسخ:

سنت خوب «صله رحم» که همراه با کار خلاف شرعی نباشد از نظر اسلام مورد تایید است و در این ایام عزا، از برگزاری مجالس شاد، خودداری شود.»
خادم
سلام : شبی که پیشنهاد شده برای یلدا ، شام شهادت اربابمون امام رضا(ع) است ...
احسنت
واقعاً خسته نباشى برادر...
نيازى به اين پيشنهادات نيست و مردم عزيز ما خودشون يىبهتر از هركسى ميتونن حرمت پيامبر بزرگشون رو داشته باشن!
مهرابی
دقیقا!!!
Turkey
مثل این میمونه بگی نوروزو دوروز تاخیر بندازین ...هرچیزی سر وقت خودشه حالا مگه مردم ماتم زده میخوان چیکار کنن دور هم جمع میشن همین


شما برو مستند ماهی ها در سکوت میمیرند رو ببین مشکلات مردمو ببین اون وقت ژیشنهاد بده اگه راست میگی
حسین
پیشنهاد بهتر
بیاییم به احترام ایام و لیالی عزای ائمه علیهم السلام، به فراخورجمع کوچک و بزرگ مان، ختم قرآن در حد 30،20،15،10 و5 جزئ ختم قرآن کنیم و به روح مطهرشان هدیه کنیم...
نشر دهید