سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۶
۳۲
محمدرضا عارف:

اجازه نمی‌دهیم یک گروه خاص اصلاح‌طلبان را مدیریت کند/خاتمی بگویدمنظورش‌ازتعامل‌باحاکمیت چیست؟

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 396544
فكر مي‌كنم ديگر مساله كناره‌گيري من مطرح نشود اگر مشاهده كنيم كه اين كار براي مديريت كردن يك جناح سياسي است هرگز اجازه نخواهيم داد يك جناح را گروهي مديريت كنند
اجازه نمی‌دهیم یک گروه خاص اصلاح‌طلبان را مدیریت کند/خاتمی بگویدمنظورش‌ازتعامل‌باحاکمیت چیست؟
به گزارش جهان، محمدرضا عارف چهره سرشناس اصلاح طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به درخواست خاتمی از حضور در انتخابات انصراف داد، در گفت و گو با روزنامه اعتماد اظهارات جالبی در مورد فضای فعلی سیاسی کشور و انتخابات مجلس دهم بیان کرده است.

وی مدعی است دیگر اجازه نخواهد داد یک گروه خاص جناح اصلاح طلبان را مدیریت کنند. او از اجماع و همگرایی با اصولگرایان هم سخن به میان آورده و مدعی شده ۱۰ درصد از کرسی های مجلس دهم باید بین اصلاح طلبان و اصولگرایان مشترک باشد.

در زیر می توانید بخش هایی از گفت و گوی عارف با روزنامه اعتماد را بخوانید:

آقاي خاتمي در اين ماه‌هاي اخير چندباري مساله تعامل با حاكميت را مطرح كرده‌اند. چه اتفاقي افتاده است كه ايشان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد با حاكميت تعامل كرد؟ آيا اين تعامل در گذشته وجود نداشته است؟

شما از آقاي خاتمي بايد منظور اصلي شان را بپرسيد. اما معتقدم اصلاح‌طلبان بخش اصلي نظام محسوب مي‌شوند. اين حرف به اين معناست كه ما اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از دو تفكر اصلي درون نظام وجود داريم كه ممكن است نامش هر چه باشد، چپ باشد يا راست باشد. هر چه هست تفكر اصلاحات، تفكر درون انقلاب است. بنابراين تعامل با ديگر جريان‌هاي سياسي درون نظام معنا پيدا مي‌كند. تعامل براي نزديك شدن دو جناح قابل طرح است و براي نزديك شدن ديدگاه‌ها به‌همديگر لازم و ضروري است.

آيا تعامل با حاكميت به اين معنا نيست كه اصلاح‌طلبان نقش اپوزيسيون خود را پذيرفته‌اند؟

بر اين باورم كه تفكر اصلاحات عين تفكر انقلاب اسلامي است و اصلاح‌طلبي در ذات انقلاب است؛ تفكر اصلاحات هيچگاه در جايگاه اپوزيسيون قرار نمي‌گيرد و همواره به عنوان يك جريان در درون نظام مطرح است.

جنابعالي بارها به اين مساله اشاره كرده‌ايد كه اصلاح‌طلبي هويت انقلابي دارد و اصلا نمي‌توان آن را از نظام منفك كرد اما مي‌بينيم كه در تمامي اين ١٧ سال براي همين جريان درون نظام، اتفاقاتي مي‌افتد كه ناگوار است.

بله به اين باورم. ما بايد با ساز و كار قانوني و دموكراسي رقابت درون نظام را بپذيريم. متاسفانه به اين دليل كه در سياست كشور، بعضا اخلاق رعايت نمي‌شود و ساز و كار همكاري و هم افزايي را خوب بلد نيستيم، به حذف رقيب مي‌پردازيم و نمي‌خواهيم بپذيريم كه رقيب وجود دارد و ما حق حذف رقيب را نداريم. من شخصا به جمله زنده باد مخالف معتقدم. اينكه مخالف مي‌تواند مارا به چالش بكشد باعث مي‌شود كه عملكرد ما بهتر شود. اميدوارم با توجه به فضاي جديد كشور، هر دو جناح از اتفاقات سال‌هاي گذشته درس بگيرند و در يك فضاي صميمي به رقابت بپردازند. بايد بدانيم كه هيچ يك از دو جناح درون نظام حذف شدني نيستند.

شما به عنوان فردي كه جغرافياي ذهني اصلاح‌طلبان را مي‌دانيد و خودتان هم نسبت به برخي تندروي‌ها در گذشته انتقاد داريد فكر مي‌كنيد دوباره اجازه بازيگري سياسي به اصلاح‌طلبان مفروض بر تحقق اين فرضيات داده خواهد شد؟به نظر جنابعالي اصلاح‌طلبان چگونه مي‌توانند از ديوارهاي آهنيني كه مقابل‌شان براي كنشگري سياسي قرار دارد، عبور كنند؟ به واقع اصلاح‌طلبان با چه روش و منشي مي‌توانند با كساني كه اصلاح‌طلبان را فتنه‌گر مي‌دانند و مي‌نامند وارد تعامل و گفت‌وگو شوند؟

جناح رقيب به همه اصلاح‌طلبان فتنه‌گر نمي‌گويد. اميدوارم در فضاي سياسي خوبي كه امروز در كشور وجود دارد، دو جريان اصلي كشور با تعامل و همدلي و با در نظر گرفتن مشتركات و اهداف مهم نظام بتوانند با همديگر همكاري صميمانه‌يي داشته باشند و در يك فضاي خوب به رقابت بپردازند و به همين منظور من مساله اجماع درون اصلاحات و ائتلاف با گروه رقيب را در انتخابات سال آينده مطرح كردم اگر ما بتوانيم از ٣٠٠ كرسي مجلس، ١٠ درصد آن يعني حدود ٣٠ كرسي را ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مشترك كنيم، اين ٣٠ نماينده محور تفاهم و همدلي در مجلس خواهند شد.

فكر مي‌كنيد مجوز بازيگري سياسي براي اصلاح‌طلبان با توجه به حوادث ٨٨ داده شود؟

چرا داده نشود. من كانديداي رياست‌جمهوري در سال ٩٢ بودم. ملاك عمل همگان بايد قانون باشد، همه بر اساس قانون عمل كنيم. اگر قانون اعمال شود همه نفع مي‌برند.

به اعتقاد شما تحصن مجلس ششم يك اشتباه استراتژيك از سوي اصلاح‌طلبان بود؟

بله. قطعا بايد جلوي چنين رويكرد و اتفاقاتي را بگيريم. بايد درون نظام و با سازوكارهايي كه درون نظام انديشيده و طراحي شده است عمل كنيم و من مطمئنم با بهره‌گيري از اين رفتار، در هيچ موردي به بن بست نمي‌رسيم.

سه اولويت اصلي‌اي كه در مجلس بايد نهادينه و پيگيري شود از منظر شما چيست؟

ما هنوز برنامه راهبردي را نهايي نكرده‌ايم. بايد برنامه مشخص و راهبردي را با توجه به اولويت‌هاي كشور ارايه كنيم. اما آنچه مي‌توانم بگويم اين است كه براي اجرايي شدن آن، تعامل، تفاهم و همدلي با مردم و ديگر جريانات سياسي لازم است.

الان آقاي خرازي حزب ندا را راه‌اندازي كرده‌اند، كساني كه در سازمان مجاهدين و حزب مشاركت بودند تشكيلات نداي ايرانيان را راه‌اندازي كردند كه موج مخالفت زيادي در اصلاحات بر‌انگيخت اما در زمان پويش اميد كه شما راه‌اندازي كرديد مخالفت‌ها بسيار كمتر بود. اين مخالفت‌ها چه علل و عواملي داشته است؟

شخصا از هر تشكيلاتي كه ايجاد شود استقبال مي‌كنم. جريانات سياسي و اجتماعي بايد براي ماندگاري خود تلاش كنند. بنياد اميد ايرانيان و پويش اميد براي تاثيرگذاري و ماندگاري تلاش مي‌كنند.

برخي از نسل اولي‌ها معتقدند كه جوانان اصلاح‌طلب بايد در مقام پياده نظام باشند و ما به عنوان ژنرال اصلاحات!

بنده كاملا مخالف اين نوع نگاه هستم. من به عنوان يك استاد وقتي اجازه مي‌دهم دانشجوي دكتراي من فارغ‌التحصيل شود كه احساس كنم از نظر علمي از من استاد پيشي گرفته است. در واقع من خودم را پل عبور جوان‌ترها مي‌دانم نه اينكه آنها را دنباله‌روي خود بدانم. همين نگاه را هم در فضاي سياسي دارم. بايد پل عبور و پيروزي جوانان شويم.

اين نگاه شما تا چه حد در شوراي مشورتي آقاي خاتمي و شوراي هماهنگي اصلاحات وجود دارد؟

نمي‌دانم. فقط مي‌دانم كساني كه با من كار مي‌كنند اين نگاه را دارند.

مشخص‌ترين نقطه افتراق شما با اين دسته از اصلاح‌طلبان كجاست؟

ما با كساني‌كه به گفتمان اصلاحات معتقدند اختلاف اساسي نداريم.

آيا مي‌پذيريد كه كمي با بزرگان اصلاح‌طلب رودربايستي داريد؟

بله

فكر نمي‌كنيد اين مساله سدي در مقابل اهدافي كه پيش‌بيني كرده‌ايد، باشد؟

من فرهنگي را قبول دارم كه در آن بزرگ‌تر جايگاه خاص خود را دارد و هيچ‌گاه با بزرگ‌تر چالشي مهم نداشته‌ام، اميدوارم اين نگاه سدي براي ما نباشد!

آيا براي انتخابات مجلس با آقاي ناطق هم هم‌انديشي كرده‌ايد كه چه مدلي را مي‌توان پيگيري كرد؟

خير، با آقاي ناطق تاكنون در مورد انتخابات مجلس صحبتي نكرده‌ام.

با آقاي هاشمي چطور؟

با ايشان هم درباره انتخابات هنوز حرفي نزده‌ام.

پس اين بحثي كه مطرح مي‌شود كه مثلث عارف، خاتمي، هاشمي آيا وجود دارد؟

اين ايده برخي دوستان است. بالاخره به يك رويكرد اجماعي و مشخص در مورد نحوه مديريت انتخابات خواهيم رسيد.

پتانسيل بالقوه اين ائتلاف سه نفره مي‌تواند بالفعل شود؟

زمينه آن وجود دارد.

اگر دوستان اصلاح‌طلب شما نخواهند كه عارف باشد، چه مي‌كنيد؟ باز هم حرف بزرگان را گوش مي‌كنيد؟ اگر گوش كنيد و بپذيريد چه پاسخي براي هواداران‌تان خواهيد داشت؟

فكر مي‌كنم ديگر مساله كناره‌گيري من مطرح نشود به اين دليل كه شرايط تغيير كرده است. اما به‌طور خلاصه اين را بگويم كه اگر بر اساس سازو‌كار منطقي و درستي تصميم‌گيري شود اين تصميم را مي‌پذيريم اما اگر مشاهده كنيم كه اين كار براي مديريت كردن يك جناح سياسي است هرگز اجازه نخواهيم داد يك جناح را گروهي مديريت كنند. جوانان و هواداران من در گذشته هم ظرفيت و درك و شعور بالاي خود را نشان داده‌اند كه دغدغه اصلي آنها پيشرفت و تعالي كشور عزيزمان ايران است.

من فكر مي‌كنم شما يك موقعيت جديدي پيدا كرده‌ايد كه ممكن است خيلي از اصلاح‌طلبان چنين موقعيتي نداشته باشند. اگر سر بزنگاه انتخابات بخواهند عنان اين سازمان سياسي جديد كه شما ايجاد كرده‌ايد را واگذار كنيد، آيا شما اين خواسته را مي‌پذيريد؟

به‌نظرم چنين اتفاقي هرگز نمي‌افتد. اما همان‌طور كه بارها گفته‌ام بنده در مقابل خرد جمعي تسليم‌ام اما در مقابل مديريت شدن يك جريان مي‌ايستم.

منبع: روزنامه اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی اصغر
اجازه نمیدی که یک گروه خاص اصلاح طلبان را اداره کنند چون خود عالیجناب به تنهایی داره اداره میکنه
اصغری
فدای یه تار موی عالیجناب که خار چشم و استخوان در گلوی مخالفانش میباشد
ناشناس
صهیونیست ها که ازش خیلی راضی اند
رقیه مرادی
عارف جان به خاطر قدرت از رفیق شفیقت خاتمی که در فتنه گری هم دستی بر آتش داشته عبور کردی؟
عبور که نکرده! اینها استاد تاکتیکهای فریبند. از این حرکتهای زیک زاکی تا خود انتخابات، بسیار خواهیم دید.
Iran, Islamic Republic of
خاتمی دستی بر آتش نداشته بلکه خودآتش بوده.
خداییش پست و مقام ارزش این همه جارو جنجال نداره
قریشی
اشتباه نکن. آنقدر پست و مقام برای عده ای شیرین بوده و هست که حاضر بودند در مقابل ائمه و اولیاء الله بایستند و ایسنادند و می ایسنتد و به راحتی همه چیز خود را فدای پست و مقام می کنند.
پس چرا شب و روز داد و بیداد و قیل و قال میکند
Iran, Islamic Republic of
ایشون سست عنصر هستن فردا تکذیب میکنن
جناب آقای عارف اول تکلیف خودت را باسران فتنه مخصوصا با آقای خاتمی روشن کن آنوقت مردم تصمیم می گرند که به کی رای بدهند.هر کس از اصلاح طلبان تکلیف خود را به طور شفاف با سران فتنه روشن نکند از نظر ما مردم برانداز است نه اصلاح طلب.
Iran, Islamic Republic of
همه تون سو ته یه کرباسید و فتنه گر
ک.م
آقای عارف شما که در روز روشن در مراسم 16 آذر.. می بندید از کدام طیف اصلاحات هستین؟ بدلی یا واقعی؟ سران اصلاحات شما را قبول ندارند!!
Iran, Islamic Republic of
فرمان برکناری از انتخابات ریاست جهوری توسط خاتمی حتما خرد جمعی بوده نه تصمیم فردی.
عمار
Iran, Islamic Republic of
مواظب ... باشید ایشان مثل میر حسین تو آب نمک خوابیده بیدار بشه بدتر از موسویه
سرور
اگر چنین پتانسیلی داشت هاشمی و لاریجانی یقینا حسن روحانی را به وی ترجیح نمی دادند.
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای عارف خواهشمندم برای روشن شدن این گفتمان به اصطلاح اصلاح طلبی به سوالات اینجانب صادقانه پاسخ دهید1-مبنای فکری واهداف این گفتمان چیست؟2-با توجه به اینکه جنابعالی خود را هماهنگ با قانون میدانید،عملکرد افرادی که خود را اصلاح طلب میدانندودر فتنه 88نهایت بی قانونی را مرتکب شدند را توجیه وتبیین فرمایید.3-این گفتمان به اصطلاح اصلاح طلبی طیف گسترده ای از معاندان ،قانون ستیزان،ضد انقلاب ،وسکولارهای دواتشه را در بر میگیرد برای تطهیر خود وبرائت از انان چه استدلالی دارید؟4- افرادی نظیر خاتمی ،مهاجرانی گنجی ،حجاریان،سازگارا چه نسبتی با این گفتمان دارند؟5- گروهکهایی نظیر منافقان ،بهائیان،وسایر گروهکهای فرصت طلب که در فتنه 88فعالیتشان محرز بودو کف خواسته شان براندازی بودارتباطشان با این گفتمان چیست وچرا خود را به ان می چسبانند؟
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما چه کاره‌ هستید که دیگران را بازجویی می‌کنید؟
....
ایرانی
به توچه که کیه اینم مثل من بیسواده ، جهنمیه ، تازه به دوران رسیده و صدها صفاتی که رئیس جمهور محبوبتان نصیب ما کرده حتماً سئوالاتی داره که جوابش براش خیلی مهمه و دلواپسه چند صباح دیگه است که خدایی ناکرده نوکران آمریکایی فکر خرابکاری در مملکتش رو دارند
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
چیه به مذاقتان خوش نیامد ؟مگر همین شماها نبودید که می گفتید دانستن حق مردم است،شعارهای تیتیش مامانی میدادید و از دموکراسی حرف میزدید،اینهمه روزنامه متمایل بشماها چاپ می شه دریغ از ذره ای روشنگری ،خوب این اصلاح طلبی برای من سوالی به بلندای عمر این به اصطلاح گفتمان است که فقط شعارش بوده ولی خروجیش هیچی باید بدانم چرا اسرائیل سنگ اصلاح طلبها را به سینه میزنه وبراشون کف می زنه ،باید بدانم چرا خاتمی که رئیس این دولت بوده چرا با جرج سوروس صهیونیست ملاقات داشته چشم بسته وکر هیچ چیزی رو قبول نمی کنم.
همه کاره مملکت اینان
شووٓر ننت
،،،،،،،،، اُفتاااااد
حسین
من وقتی اینا و حرفاشون رو می بینم از خنده روده بُر میشم. اینا اجازه گریه و خنده اشون هم دست هاشمیه
حالا میان برای ما قمپز در می کنند!!!!!
یعنی فک می کنند ملت اینقدر بی عقل و... ان؟!
رضا
حقا که اصلاح طلب قلابی هستی، برادر من اصلاح طلبان واقعی دشمن نظام جمهوری اسلامی هستند و از گفتنش هم ابایی ندارند، مگر اینکه مشی منافقانه شان این اجازه را به آنها ندهد. شما هم اگر واقعا علاقه ای به امام و نظام جمهوری اسلامی داری حداقل بگو من مستقل هستم!
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
سلام اقا رضا
خودتو ناراحت نکن اینا همشون از یه قماشند
...
باقر
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر عارف خواهش می کنم بیشتر از این خود را ... مردم نکنید،حتی شما در انتخابات نتوانستید،کاندیداتوری خود را حفظ کنید.با فرمان نامریی استوانه عزل شدید.
یادم نمیره توی جریان انتخابات میگفت من کنار نمیرم و این شایعه اصولگراهاست
شخصی که از خودش کوچکترین ارده ای نداره لایق مدیر شدن نیست
ما مردم هميشه اصلاح طلب ها را ديکتاتور مي دانيم همه اصلاح طلب ها ديکتاتور هستند اعم از ندا و ... چرا که همواره در طي 8سال رياست جمهوري خاتمي و بخصوص در اين ده سال اخير اوج ديکتاتور بودن اين ها را ديده ايم . اينها خودشان را نيز اگر لازم بدانند مي کوبند و تخريب مي کنند و به هم رحم نمي کنند چه برسد به سايرين يعني ملت و دیگران.
سرایانی
...ولا همه از یک قماشن و بس
مصطفیالف
Iran, Islamic Republic of
تیتر شما منصفانه نیست. گویی که آقای عارف در مقام پرسش از آقای خاتمی است. ولی حقیقت این است که آقای عارف در مقام پاسخ به خبرنگار است.
بهلول !!؟؟
منظورش فقط، كولى دادن به خائنينه ، خيالت راحت باشه !!!
سیستانی
اصلاحات زمانی که ازشعارهای اصیل انقلاب فاصله گرفت ودرهای حزب رابرروی هرننه قمری بازگذاشت تا بتواندسیاهی لشکری داشته باشد،قافیه راباخت!اقایان زمانی که بایددربرابربرخی ازشعارهای انحرافی تولیدخارج موضع مخالف میگرفتند،سکوت کردند!امیدداشتنددراینده خطشان راازرقاصه وضدانقلاب جداسازند!امانتوانستندودردام قدرت طلبی غرق شدند!