جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۵
۳۷
فرمانده کل سپاه:

سپاه نیاز به واردات را برطرف می‌کرد و برخی واردکنندگان به همین دلیل از مخالفان سپاه شدند

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 396537
سرلشکر جعفری با یادآوری پایان جنگ و تجارب ذی‌قیمت حاصل از آن برای کشور گفت: نیازهای پس از جنگ و خسارت‌های زیاد جنگ موجب ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی شد.
سپاه نیاز به واردات را برطرف می‌کرد و برخی واردکنندگان به همین دلیل از مخالفان سپاه شدند
به گزارش جهان، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، با بیان اینکه پس از جنگ، سازندگی در عرصه‌های مختلف در کشور نیاز اصلی بود و از طرفی تحریم‌های اقتصادی در آن دوره که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود کشور را با مشکل روبه‌رو کرده بود، گفت: نیاز به سازندگی هم به‌واسطه جنگ بروز کرد هم به‌دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها که از قبل از انقلاب وجود داشت و کشور را به‌شدت نیازمند توسعه در عرصه‌های مختلف کرده بود.

سرلشکر جعفری با اشاره به اینکه در طول ۸ سال جنگ نیز توجه به این زیرساخت‌ها امکان‌پذیر نبود و از طرفی جنگ هم مشکلاتی را به وجود آورده بود، افزود: کشور باید به‌سرعت به‌سمت پیشرفت و جبران خسارت‌های ناشی از جنگ حرکت می‌کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: در دنیا هم در این شرایط، بهترین عامل کمک به کشور نیروهای مسلح هر کشوری است و در کشور ما هم سپاه با توجه به نقش تعیین کننده‌ای که در جنگ داشت به‌ویژه در حوزه مهندسی آماده خدمات‌رسانی بود.

وی گفت:‌ سپاه با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین‌آلات مهندسی و نیروهای مجرب که در اختیار نیروهای مهندسی رزمی سپاه بود و تجربه و ساختار گسترده وارد عرصه سازندگی شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: بیش از ۱۰ گروه مهندسی با هزاران دستگاه و ماشین‌آلات که در طول جنگ تهیه شده بود در اختیار سپاه قرار داشت و این توان عظیم برای سازندگی کشور نمی‌توانست در انبارها خاک بخورند و کاری انجام ندهند.

سرلشکر جعفری گفت: با نظر دولت وقت و با مجوز مقام معظم رهبری سپاه پاسداران، حدود ۲۵ سال پیش با امکانات خود وارد عرصه سازندگی شد.

وی افزود:‌ دشمنان چون نمی‌خواستند کشور پیشرفت کند و سازندگی در کشور صورت گیرد هرگونه اقدامی را در این زمینه انجام می‌دادند و این در حالی بود که نیاز به ورود نیروهای اعتقادی و انقلابی به این عرصه و کمک به دولت ضروری بود.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه ورود سپاه به عرصه سازندگی در راستای قانون اساسی صورت گرفت، اضافه کرد: با یاری خدا سپاه نقش خوبی در عرصه سازندگی ایفا کرد و تاکنون هم نقش تعیین‌کننده داشته است.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ‌ورود سپاه در عرصه سازندگی با نظرات متفاوتی روبه‌رو بود از جمله اینکه، مخالفین نظام به‌طریقی ورود سپاه به این عرصه‌ها را نگران‌کننده می‌دانستند.

وی با بیان اینکه برخی نیروهای دلسوز نظام این‌گونه مطرح کردند که سپاه عرصه را برای پیمان‌کاران بخش خصوصی تنگ می‌کند، تأکید کرد: با وجود این سپاه پاسداران با توجه به تجربه و توانمندی‌هایش لازم بود که وارد این عرصه شود چرا که سپاه با توجه به نوآوری و خلاقیت‌هایش، محدودیت‌های اعمال شده را می‌توانست دور بزند و با اتکای به نیروهای متعهد داخلی فعالیت کند که در آن دوره این نگاه در برخی پیمانکاران خصوصی وجود نداشت.

وی گفت: سپاه با اقدام‌های ابتکاری تحریم‌هایی را که در این عرصه درباره محدودیت در حوزه تجهیزات بروز می‌کرد مرتفع می‌کرد، اما با این کار واردات محدود می‌شد و برخی واردکنندگان به همین علت جزو مخالفان سپاه قرار می‌گرفتند.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: نگاه قرارگاه سازندگی سپاه این طور بود که طرح‌های کلان و ملی را با دولت قرارداد می‌بست و به‌عنوان مجموعه بزرگ پیمانکاری طرف مقابل دولت می‌شد، اما در عمل سپاه بسیاری از شرکت‌های خصوصی را به کار می‌گرفت.

وی گفت: در واقع سپاه مدیریت می‌کرد و شرکت‌های بخش خصوصی را که هم‌اکنون تعداد آنها به بیش از چهار هزار شرکت می‌رسد و در قرارگاه سازندگی با سپاه کار می‌کنند و رضایت هم دارند به همکاری می‌گرفت.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: قرارگاه سازندگی امکان ادامه فعالیت در عرصه‌های بزرگ را دارد و این در حالی است که در برخی طرح‌ها که پیمانکاران دیگر فعال هستند وقتی پولی از جانب دولت پرداخت نمی‌شود پیمانکاران با مشکل مواجه می‌شوند و کار متوقف می‌شود.

فرماندهی کل سپاه با تصریح اینکه اکنون خود دولت هم اقرار دارد که قرارگاه سازندگی سپاه ضربه‌های بودجه‌ای و پولی وارده به دولت را می‌گیرد و با توانمندی داخلی پروژه‌ها را جلو می‌برد، افزود: ابهاماتی که در دولت جدید درباره ورود سپاه به عرصه سازندگی وجود داشت پس از استقرار دولت و با بررسی و ارزیابی طرح‌هایی که انجام شده بود رفع و نیاز به حضور سپاه در این عرصه‌ها بیشتر احساس شد.

وی گفت: هم‌اکنون سپاه بسیاری از طرح‌هایی را که پیمانکاران خارجی از ادامه آنها سر باز زده ناقص رها کردند، با توان در حال اتمام آنهاست و اجازه نداده این پروژه‌ها تعطیل شوند.

سرلشکر جعفری به نقش تعیین‌کننده سپاه در حفاظت از انقلاب و دفاع از ارزش‌های انقلاب و تمامیت ارضی کشور اشاره کرد و گفت: این نقش سپاه برای دولت و دشمن آشکار و تعیین‌کننده است، چون سپاه در عرصه‌های فرهنگی، سازندگی، امنیتی و دفاعی مأموریت مصوب و ابلاغی دارد و هدف اصلی و نقش اصلی سپاه در حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است.

وی گفت: آنچه دشمنان به‌ویژه آمریکا و اسرائیل غاصب از آن ناراحت هستند همین انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مواضع انقلابی مردم ما و نظام اسلامی و پایبندی به اصول انقلاب و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اصول و عقاید دینی ما که سپاه در آنها پیشتاز است دشمنان را نگران کرده است.

وی گفت: این تهمت‌ها طبیعی است و زمینه یکی از این تهمت‌ها، حضور سپاه در عرصه‌های اقتصادی است.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور با حضور در عرصه‌های اقتصادی متفاوت است، چرا که سپاه به‌هیچ‌وجه در فعالیت‌هایی چون داد و ستد بازاریابی، تجارت و صادرات و واردات فعالیت نمی‌کند.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: سازندگی با فعالیت اقتصادی متفاوت است و سپاه هم مأموریت دارد که در عرصه سازندگی حضور داشته باشد.

وی گفت: محرومیت‌زدایی، فعالیت عمرانی در بخش‌های مرزی و امنیتی کشور و نقاط ناامن،‌ آبرسانی در نقاط ناامن عرصه‌هایی است که فقط سپاه می‌تواند حضور داشته باشد.

سرلشکر جعفری افزود: طبیعی است که دشمنان برای تشدید مخالفت‌های‌شان عرصه دیگری را بهتر از حضور سپاه در عرصه‌های سازندگی نمی‌یابند و حرکت‌های برنامه‌ریزی شده صورت می‌دهند.

وی گفت: به همین دلیل است که وقتی مسئله‌ای در کل کشور مطرح می‌شود رسانه‌های گسترده ضدانقلاب به‌سرعت آن را دامن می‌زنند و در صورتی که مسئولان که این موارد را مطرح می‌کنند اقرار می‌کنند که منظورشان سپاه نیست.

سرلشکر جعفری افزود: دشمنان تلاش می‌کنند که تقابل بین دولت را با سپاه مطرح کنند و این جزیی از عملیات روانی و فضاسازی دشمنان ماست.

فرماندهی کل سپاه درباره نقش قرارگاه سازندگی در پیشرفت کشور، گفت: مردم به‌خوبی یادشان هست که چند سال پیش به‌شدت کشور نیاز به گاز و برداشت از میادین مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت.

وی افزود: در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌سرعت در حال برداشت از میادین بودند شرکت‌های پیمانکار خارجی به‌دلیل تحریم‌های فعالیت در این پروژه‌ها را نیمه‌کاره رها کردند و کارها متوقف شد.

فرماندهی کل سپاه گفت: در چنین شرایطی سپاه برای ادامه کار با اتکا به توانمندی‌های داخلی اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: سپاه با سازماندهی و مدیریت متخصصان داخلی و پذیرش ریسک‌پذیری بالا در این عرصه فازهای ۱۵ و ۱۶ را با تمام توان به بهره‌برداری رساند و ثابت کرد که ما هم می‌توانیم.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: در چنین شرایطی بود که برخی شرکت‌های دیگر هم اعلام آمادگی برای فعالیت در این عرصه کردند.

فرماندهی کل سپاه اضافه کرد: اجرای طرح‌های گازی و بهره‌برداری از فازهای ۱۵ و ۱۶ بدون اتکا به تجهیزات خارجی و با اتکا به توانمندی‌های داخل کشور صورت گرفت و هم‌اکنون تأمین حجم بسیار زیادی از گاز کشور مدیون همین دو فاز است.

وی گفت: تأمین نیاز گاز کشور و نبود مشکل در زمستان امسال به‌دلیل فعال شدن همین دو فاز است.

سرلشکر جعفری افزود: بدون تردید در پروژه‌های سدسازی، راه‌آهن کشور، توسعه بزرگراه‌ها و بسیاری از تونل‌های آبرسانی و انتقال گاز و نفت اگر سپاه وارد نشده بود در کشور شاهد این میزان خدمات ارائه شده به مردم نبودیم.

فرماندهی کل سپاه گفت: هم‌اکنون سپاه قادر به اجرای طرح‌هایی در کشورهای دیگر است و برخی از کشورهای دوست و همراه، به‌دنبال سپردن قراردادها به سپاه هستند.

سردار سرلشکر جعفری تأکید کرد: سپاه به‌عنوان فرزند انقلاب و مردم آماده ادامه خدمت به این آب و خاک و خدمت به نظام اسلامی است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توفیقی از قزوین
اگر باید که باید به خودکفایی و استقلال برسیم پس به فرمایش امام خامنه‌ای وظیفه داریم جهادی وارد عرضه اقتصاد و فرهنگ شویم و این همان راه وروش سپاه بوده که جواب داده و مطمئنا ندای مخالفت با این روش یا از روی نادانی است یا دشمنی با نظام وگرنه پاکدستی و سختکوشی چیزی نیست که باعث نگرانی کسی باشد
...دیوید....
این حرف ها رو به روحانی بگویید که ملت رو وابسته تر کرده به بیرون
منظورتان.. چیست
کاش برای حل معضلات اقتصادی و مدیریتی تفکر جهادی حاکم میشد نه اینکه مدام شرایط اقتصادی رو گره بزنیم به تحریم ها ، اینهایی که همش میگن تحریم ها مملکت رو قفل کرده چون تفکر جهادی ندارند و برای مدیریت آنها باید همه چی روتوش شده و راحت و روان باشد! ابتکار مرده!
United States
لطفا تفکر جهادی را تعریف کنید تا امثال من دهاتی هم بفهمیم .
ج س همدانی
Iran, Islamic Republic of
اگر سپاه در راه سازی وارد نمی شد آمار تلفات جاده ای دو برابر کنونی بود
سپاه در تامین آب و گاز شهرها تلاش زیادی کرده است
فقط می گم خدا قوت و اجرتان با خدا
Iran, Islamic Republic of
سردار عزیز... شما نباید از اراجیف برخی که کینه‌های عمیق دارند را جدی بگیرید
محمد رهنما
اگر سپاه نبود کشور هم نبود
درود بر بینش والای رهبر کبیر انقلاب و جانشین بر حقش امام خامنه ای
رمز موفقیت سپاه در بکارگیری اصول معنوی در تمام زمینه ها و اقدامات است.
Iran, Islamic Republic of
آنها کاری ندارند جز اینکه ناتوانی‌های اقتصادی و سیاسی‌ خود را به گردن دولت قبل بیاندازند
جهاد اقتصادی
سیاح
Iran, Islamic Republic of
سپاه در جهاد اقتصادی هم موفق می شود به شرطی که دولت سنگ اندازی نکند!
سپاه توانمند خدا قوت
دبير جاد
Iran, Islamic Republic of
اگر همين بچه هاي سپاه و بسيج لب مرز نبودن معلوم نبود زائرين امام حسين کي به شهر هاشون مي رسيدند.
سلام بر بازوي پر توان رهبري
علی
سلام و خسته نباشید به تمامی برادران زحمت کش قرارگاه حضرت خاتم الانبیاص . انشاء الله که خداوند پشت و پناهشان باشد .
سردار عاشقتیم
جانم فدای رهبر عزیزم و خاک پای دلاور مردان سپاه اسلام را توتیای چشمم
میکنم.درود بر این سلحشوران که به حق بازوی این نظام و انقلاب هستند.بازویی پر توان و قدرتمند.دوست و دشمن قدرت و عظمت و ایثارگری این نهاد مقدس و انقلابی را تحسین میکند و به نقش عظیم آن در تعاملات ملی و بین المللی و موازنه قدرت اذعان و اعتراف دارند.اگر نهادی مانند سپاه در کشور ما تاسیس نشده بود تا بحال آمریکا و اسراییل و اذنابشان بارها این کشور را مورد تهاجم قرارداده بودند.این تدبیر مبارک حضرت امام عزیزمان بود که این شجره طیبه را کاشت و آنرا پروراند و اکنون با درایت و حمایتهای رهبر عزیز تا اعماق این خطه ی زر خیز ریشه دوانده و استوار شده است.
درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و درود بر فرمانده ی مقتدر و بصیر آن و درود بر همه ی جان برکفان این نهاد مبارک
سپاه فرزند برومند انقلاب وخاری درچشم دشمنان است.ایکاش همه نهادها رو از اول انقلاب پایه گذاری میکردیم.
مسعود
متاسفانه حتی خیلی از ارگان با همکاری نکردن با بسیج سازندگی دارند جلوی اقتصاد مقاومتی و میگیرند
من امسال در یکی از استان های شمالی طرحی رو شروع کردم در زمینه صنایع تبدیلی به نوعی که توی هر خونه با یه فضای کوچیک خیلی خانم های خانه دار میتونستند درامد متناسبی رو کسب کنند و به نوعی شعار هر خانه یک کارخانه رو میشد اجرا کرد
ولی متاسفانه بعضی ارگان ها با ندادن مجوز های حداقلی باعث شدند که نتونم این طرح رو عمومی کنم و جالب اینجاست که این ارگان ها با بسیج تفاهم نامه بسته بودند در ابتدای سال ولی حالا زیر حرف های خودشون زده اند


فعلا در حال کامل کردن طرح خودم و همچنین اماده میشم برای روزی که تمام این حرف هام رو رسانه ای کنم اون وقت باید دید این ارگان های دولتی میتونند آخر سال حرفی بابت اینکه در سال مدیریت جهادی انجام داده اند یا نه
Iran, Islamic Republic of
سپاه خار چشم دشمنان اسلام است .
اگر سپاه نبود کشور هم نبود .
فرمانده شجاع و دلاور از گفته گرگهای در لباس میش غمین مباش که یگانه ملجاء و پناهگاه و نقطه امید تمامی محرومین و مستضعفان عالمی . درود خدا بر شما و ایمان نابتان ، درود خدا بر فرمانده عظیم الشأنتان مقام معظم رهبری ، درود خدا بر شهدایتان، لعن و نفرین ابدی خدا بر دشمنانتان ، آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل و نوکران نشان دار و بی نشان داخلی و خارجیتان . اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
به درک که مخالف شدند
امیر
United States
بخدا مدیران سپاهی در هرجا که باشند بازدهی کارشان بیشتر و کارمندان احساس راحتی و امنیت بیشتری میکنند مثلا شرکت نفت که حالا پر شده از مدیران مدعی و همیشه طلبکار نفتی قدیمی که فکر میکنند نفت ارثیه پدرشونه
... اصلا اینطوری نیست
نه بابا!
امیر
هیچ کس به قطار ایستاده سنگ نمیزنه
Iran, Islamic Republic of
...مصلا را تمام كنند
سید محسن
با سلام هر مسئولیتی را نیروهای سپاه در هر کجابه عهده گرفتند خوب جواب داد...
ممنون از بردارن سپاه ...
بی انصافی نکنید نقش جهاد سازندگی را در جنگ و سازندگی نادیده نگیرید. باید جهاد سازندگی احیا گردد
احسان
بی انصافی نیست یسج سازندگی راه انداختن که جهاد سازندگی احیا شود
Iran, Islamic Republic of
ملاك راي ملت است ...
منصور
Iran, Islamic Republic of
خدادشمنان رهبر وسپاه راخاروذلیل کند
سید
خدا قوت
امين الرعايا
سردار عزيز
.. بزركترين خطر را نابود كرديد..
United States
سردار تشکر بابت زحمات شما
فقط این را بدونید که کسان زیادی به سایتهای این جنینی سر نمی زنند این منفی ها هم مال دوستان خودتان است که مخالف هستند والا اگر می آمدند زیر منفی ها گم می شدید
ناصر
آواز دهل از دور خوش است...
Romania
یعنی واردات هم باید توسط سپاه انجام شود ؟ در دهه اول انقلاب ، سپاه کسانی بودند که هیچ چیز برای خودشان نمیخواستند و همه چیزشان را هم برای مردم میدادند اما بعد از رفتن محسن رضایی ، به تدریج طوری رفتار میکنید و حرف میزنید که انگار همه چیز کشور باید مال سپاه باشد