جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۹
حماسه‎ آفرینی مردم در اربعین و پشتیبانی دولتی که نشد

آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائران را رها کرده است!؟

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 396432
آنچه که به هیچ وجه انتظار آن نمی‎رفت رها شدگی شرایط مرزی در طرف ایران است. در حالی که با وجود تبلیغات گسترده سازمان حج و ستاد اربعین انتظار می‎رفت امکانات مناسبی در مرز ایران برای این زائرین فراهم شده باشد تا امکان استراحت، اسکان، تغذیه و سپس اعزام به شهرهای خود را داشته باشند، زائرین به محض ورود به ایران تنها با یک ایستگاه صلواتی که نان توزیع می‎کند روبرو می‎شوند!
آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائران را رها کرده است!؟
گروه جامعه جهان نيوز ـ شوق و اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین امسال موجب حضور بیش از یک و نیم میلیون ایرانی در کشور عراق شده، این در حالی است که آمار غیر رسمی رقمی بالغ بر دو میلیون نفر را نیز برآورد می‎کند، اما با این حال و در شرایطی که این حضور میلیونی قابل پیش بینی بود، عملیات بازگشت این حجم عظیم زائر تقریبا به حال خود رها شده است و این موضوع مشکلاتی را خصوصا برای خانواده‎هایی که در این مراسم شرکت کرده بودند ایجاد کرده، این در حالی است که پیش از ایام اربعین در تبلیغاتی گسترده راه اندازی ستاد دائمی اربعین با حضور ۲۸ دستگاه و نهاد اعلام شده بود.

بنا بر گزارش میدانی خبرنگاران رجانیوز در شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و مرز مهران، در شرایطی که هنگام ورود زائرین به کشور عراق، به دلیل وجود موکب‎های پذیرایی از زائرین در این کشور، تقریبا بحران خاصی در اسکان و تغذیه این حجم عظیم زائر وجود نداشته است، اما با فرارسیدن روز اربعین و تجمع تمامی صاحبان موکب‎های بین راه در شهر کربلا، عملا این امکانات در مسیر بازگشت برچیده شده و زائرین برای بازگشت با مشکلاتی مواجه شده‎اند.

این در حالی است که مهمترین مشکل زائرین ایرانی در این روزها، یافتن وسیله نقلیه برای بازگشت‎ به مرزها و عموما مرز مهران در استان ایلام است. به نحوی که کمبود وسایل نقلیه موجب شده تا رقم کرایه وسایل از نجف، کاظمین و کربلا تا مرز مهران و شلمچه به شدت افزایش یابد.

اما نکته مهمتر آن است که به دلیل شرایط خاص مرز مهران در سمت کشور عراق، وسایل نقلیه در حوالی بدره یعنی ۲۰ کیلومتری مرز اقدام به پیاده کردن مسافران نموده اند که طی این مسافت ۲۰ کلیومتری و رسیدن به نقطه صفر مرزی تنها با پای پیاده میسر بوده و همین امر برای خانواده‎ها بسیار دشوار و مشکل ساز شده است.

اما آنچه که به هیچ وجه انتظار آن نمی‎رفت رها شدگی شرایط مرزی در طرف ایران است. در حالی که با وجود تبلیغات گسترده سازمان حج و ستاد اربعین انتظار می‎رفت امکانات مناسبی در مرز ایران برای این زائرین فراهم شده باشد تا امکان استراحت، اسکان، تغذیه و سپس اعزام به شهرهای خود را داشته باشند، زائرین به محض ورود به ایران تنها با یک ایستگاه صلواتی که نان توزیع می‎کند روبرو می‎شوند!

نزدیک ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران متوقف شده و با ادعای عدم وجود سوخت، انتقال زائرین به شهرهای مبداء را متوقف کرده‎اند و این در حالی است که وسایل نقلیه کافی برای انتقال سریع زائرین از مرز مهران به شهر مهران و طی مسافت تقریبا ۵ کیلومتری نیز در نظر گرفته نشده است.

این در حالی است که البته نیروی انتظامی توانسته با مدیریتی مناسب، موانع موجود برای ورود و خروج زائرین را به آسانترین وجه ممکن تسهیل کند، اما با این حال، موضوع پذیرایی، تغذیه و سپس انتقال این حجم زائر از مرز مهران به سمت شهرهای مبداء موضوعی است که مشخص است برای آن تدبیر جدی نشده است.

در حالی که برای عملیات حج تمتع با آمار کمتر از صد هزار زائر، سازمان حج و بسیاری از مجموعه‎ها با حجم بزرگی از امکانات بسیج می‎شوند، مشخص نیست این رهاشدگی برای حضور نزدیک به دو میلیون زائر ایرانی در کربلا چه سببی دارد.

به نظر می‎رسد حضور فوری وسایل نقلیه در مرز مهران برای انتقال زائرین به شهرهای مبداء، تامین سوخت اتوبوس‎ها و حل کردن مشکل ساعت رانندگی مجاز رانندگان اتوبوس و از سوی دیگر برپایی سریع و فوری چادرهای اسکان و پذیرایی برای این زائرین، تا حدودی می‎تواند این مشکلات را حل کند.

در کشور عراق نیز ایجاد هماهنگی و اعزام اتوبوس برای زائرین باقی مانده از فوری‎ترین اقداماتی است که لازم است هر چه زود تر از سوی مسئولین ذی ربط پیگیری شود.

این در حالی است که حضور گروه‎ها و هیات‎های داوطلب مردمی هم برای خدمت به زائرین بازگشته از سفر کربلا می‎تواند کمک بزرگی به انتقال آنها به موطن خود باشد.

در شرایطی که ستاد اربعین با تبلیغات گسترده از آمادگی خود برای ساماندهی به وضعیت مرزها و ورود و خروج زائرین خبر داد، شرایط این روزهای مرزهای کشور از واقعیت دیگری حکایت دارد، چنانکه فرمانده سپاه استان ایلام گفت:مدیریت بازگشت زائرین در همه بخش‌ها بر عهده سپاه است.

سردار سید صادق حسینی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در گفتگو با ایلام بیدار اظهار کرد: کار بازگشت زوار حسینی از روزهای گذشته در مرز مهران آغاز شده و در حال حاضر خودروهای باری، سواری و مسافربری مهم‌ترین نیاز مرز مهران برای انتقال زوار به داخل کشور است.

وی ادامه داد:سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با تامین ۳۵۰ دستگاه اتوبوس و با به کارگیری انواع کامیون‌های باری، تویوتا سواری، تریلی و کامیون حمل و نقل نیرو، ۵۰ دستگاه مینی‌بوس اقدام به انتقال زوار از مرز مهران به داخل کشور کرده است.

حسینی تاکید کرد:در بخش تامین موادغذایی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است و مقادیر قابل توجهی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار پرس غذا در استان پخت و از طریق بالگرد به مرز مهران منتقل شده تا در اختیار زوار حسینی قرار گیرد.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام افزود: توزیع آب معدنی و آب تانکری از دیگر اقداماتی است که توسط سپاه در اختیار زوار اربعین حسینی در مرز مهران قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه برخی مسئولین فقط به انجام مصاحبه پرداختند، تصریح کرد:سپاه امیرالمومین(ع) در میدان عمل قرار گرفته و مدیریت بازگشت زوار از مرز مهران به داخل کشور را به خوبی اجرایی کرده است.

حسینی گفت: در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که بخش عمده‌ای از کار حمل و جابه‌جایی زوار و تامین آب و تغذیه آنان توسط سپاه تامین شده و مدیریت بازگشت زوار در همه بخش‌ها بر عهده سپاه است.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام عنوان کرد: تامین سوخت خودروهای سنگین اعم از اتوبوس، کامیون در دو بخش خارج مرز یعنی از کوت تا بدره در داخل خاک عراق و داخل کشور در شهرستان مرزی مهران نیز بر عهده سپاه می باشد و به خوبی آن را تامین کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی برای من جالبه.. وقتی اون خانم نخبه ایرانی و البته بی حجابِ ترک وطن کرده و ساکن کانادا.... مقامی کسب میکنه... جناب روحانی با هول و ولا بهش تبریک میگه و او هم حسابش نمیکنه..
اونقت این قیامت برپا شده و این آقا زبان باز نکرده...

این رفتارها نشان دهنده خیلی چیزهاست.. که همگان به خوبی میفهمند
حسین
واقعا برای مسئولان ایرانی متاسفم
در عراق همه امکانات رفاهی رایگان بود. و موجود.
اما در ایران خیلی وضعیت خراب بود
من ساعت 20 شنبه (روزاربعین) از مرز مهران وارد شدم، با یک بیابان و جاده بدون روشنایی و انبوهی از زائران که مجبور بودند پیاده به سمت مهران حرکت کنند مواجه شدم.
وانت و موتور و برخی ماشینهای شخصی در فاصله زیاد از پایانه مرزی مشغول بردن مسافران بودند با قیمتهای گزاف. در حالیکه در مسیر شاهد بودیم اتوبوسهای واحد خاموش در کنار مسیر پارک شده بودند.
اما فردا که دوستانمان رسیدند، راضی بودند. و با اتوبوسها تا مهران رفتند.
سوال اینجاست که مسئولان ما خواب بودند؟ یعنی نمی دانستند که صدها هزار زائر از بعد از ظهر اربعین به کشور بر می گردند؟
ربیعی از شیراز
به راستی که تو این سفر من معنی جمله اگر سپاه نبود کشور هم نبود برای من تداعی شد.به خدا من شاهد بودم بچه های سپاه با تمام وجود به زائران خدمت می کردند تویوتاهای پلاک سپاه همگی داشتن مسافر انتقال می دادند،آب و پذیرایی می کردند اما انگار به جز سپاه هیچ کسی دیگه ای در آنجا وجود نداشت.نهادهای دولتی ظاهرا فقط نظاره گر بودند.درود بر بچه های مخلص سپاه.خدا نگهدارتان
رضا
مسئولان رو ول کن بابا این صدا و سیما چقدر تبلیغ میکرد
Iran, Islamic Republic of
بیت المال برای همه مردم است و هیچ کس حق ندارد از آن برای گروهی خاص استفاده کند ...آنها که برای زیارت میروند باید با پول خود بروند و بیایند ...قیام امام برای ایجاد حق و در جهت عدالت بود به نام زایر امام نمی توان بر هدف امام پا نهاد و از بیت المال که حق 78 میلیون نفر است برای 2 میلیون نفر استفاده کرد ....حلال محمد صل الله حلال است تا قیامت و حرام محمدصل الله حرام است تا قیامت ...پس اول دین را بشناس و با معرفت زیارت کن نه این که به نام زایر امام شهید حق را باطل و باطل را حق جلوه دهید...جهان نیوز هم حلال حرام سرش نمیشه و فقط ظاهر سازی و فریبکاری...منتشر هم نمیکنه
بد نیست این دوستمون ایام اربعین یه سر به کربلا بزنه !!!!!!
مسعود
واقعا بعضی چقدر کج فهمند
خدایی پارسال ستاد متاد نبود این مشکلات هم نبود
امسال صبح روز بعد اربعین خسته و کوفته با پاهای تاول زده رسیدیم مرز مهران تازه متوجه شدیم خبری از ماشین نیست و ستاد به اصطلاح اربعین تصمیم گرفته زائران خسته . پنج کیلومتر تا پارکینگ اتوبوس ها باید پیاده بزن.
خوشمزه تر اینجا بود که این فلاکت ما رو با هلیکوپتر از بالا نگاه می کردن!!
حق ماموریت هایی که می خوابید بگیرید حرامتون باشه!!
مهدی
من صبح زود یکشنبه فردای اربعین تو مرز مهران بودم. متسفانه تا حدود ساعت هشت و نیم خبری از مسئولین و حتی یه کارمند ساده برا پرسش نبود. حدود ساعت هشت و نیم چند تا مینی بوس سپاه اومدن تو مسیر پایانه مرزی تا مهران. متاسفانه به هیچ عنوان مساغر سوار نمی کردن و میگفتن که هنوز دستور نرسیده؟؟؟ بعدش هم ما بهشون اصرار کردن گفتن ماشین ها پولیه و تا کرمانشاه 35هزار تومن میگیرن اون هم با پلاک سپاه! یه جناب سرهنگ سپاهی رو تو پایانه اتوبوس های مهران پیدا کردیم که ظاهرا مسئول هماهنگی اتوبوس ها بود بهش گفتیم, قسم خورد که از بالا بخشنامه اومده که از مردم باید پول بگیریم....... . واقعا اگه همچین بخشنامه ای هم باشه کرایه مهران تا کرمانشاه با مینی بوس 35هزار تومنه؟ ضمنا شماره پلاک مینی بوس ها هم موجوده.
بنده هم ساعت 19روز شنبه اربعین وارد مهران شدم و مواردی را که زایرین گفتند تایید میکنم اصلا برای ما قابل انتظار نبود که با این وضعیت بلا تکلیفی مواجه شویم
من که شخصا وقتی اوضاع به هم ریخته مرز رو دیدم و مجبور شدم یه شب توی سرما توی مرز بخوابم کلی ته دلم مسئولان دولتی رو نفرین کردم.
ان شاالله امام حسین علیه السلام جواب کم کاری مسئولین دولتی رو بدهد
مجید
من ساعت 1 نیمه شب شنبه از مرز مهران وارد ایران شدم. وقتی از گیت خارج شدم واقعا شکه شدم.
حتی یک ماشین نبود. میگفتند باید تا ترمینال که حدود 5 کیلومتری مرز است پیاده بروید. حتی یک روشنایی نبود.
زن و بچه مردم در بیابان سرد و بی نور آواره بودند. واقعا تاسف آور بود که با زائر اباعبدالله اینطور رفتار شد.
بعد از 5 کیلومتر پیاده روی تازه رسیدیم به اتوبوس های مجانی (1000 تومانی) که تنها به اندازه 2 چهارراه مردم را می آوردند تا به مهران برسند.
در مهران هم مردم زیادی بودند که با التماس از اتوبوسها میخواستند سوارشان کنند و با رفتار توهین امیز و یا دندان گردی رانندگان مواجه میشدند.
از مهران تا شیراز 100,000 تومان.
از مهران تا تهران بین 120,000 تا 180,000 تومان.
آقای زاکانی را در قبرستان وادی السلام دیدم گفتند پیش بینش شده 5 میلیون زائر بیاید.
پس کسی نمیتواند بگوید نمیدانستیم و غافلگیر شدیم. هرچند زائران از چند روز پیش از کشور خارج شده بودند و آمار مشخص بود.
واقعا بی تدبیری دولت تدبیر و نا امید کردن مردم توسط دولت امید هرچند جای تعجب نداشت ولی تاسف بار بود.
سیستانی
همه زایران حضورپررنگ برادران سپاه رادرکربلا ومرزهای ایران شاهدبوده اند.پس ازسپاه،هلال احمرواقعازحمت کشیدندوخداخیرشان دهد.اگراشکالاتی بوده،بایدبرای سال اینده درس عبرت باشد.قبول کنیم که حجم بالای جمعیت گاهی کنترل راازبین میبرد!
Iran, Islamic Republic of
بنده هم از عمق جانم برای مسئولین ایرانی متاسفم که به اندازه پشیزی برای زائر امام حسین علیه السلام ارزش قائل نشدند و با چشم خودم دیدم که چه بلایی در مرز مهران و در فاصله یازده کیلومتری مرز تا مهران به سر مردم آمد . از اتوبوسهایی که برای چاپیدن مردم آمده بودند و راه اتوبوسهای صلواتی را گرفته بودند بگیر تا نظارت صفر و یا بهتر است بگویم عدم نظارت مسئولین بر حمل و نقل زائران که به وضوع به چشم می خورد . برای لحظاتی برای ایرانی بودن خودم تاسف خوردم ولی با کمی تامل به این موضوع که ما زائر اباعبدالله هستیم و جواب ما با خود آقاست کمی آرام شدم ولی این از قصور مسئولین چیزی را کم نمی کند .
Iran, Islamic Republic of
به نظرم برای بازگشت زائران کربلا برای سالهای آینده ستادهای مردمی تشکیل بشه تا خود مردم رایگان و بدون کمک دولت ! این کار رو به بحو احسنت انجام بدن.
با سلام
واقعا متاسفم
بی نظمی در مرز ایران در اوج بود
حتی در لحظه ورود ما از سپاه نیز خبری نبود
يك ايلامي
لطفاً سياه نمايي نكنيد من يك شهروند ايلامي هستم خدا ميداند كه مردم ايلام و مهران براي زائران تا چه اندازه زحمت كشيده اند به طوري كه بدون اغراق در هر يك كيلومتر يك ايستگاه صلواتي مردمي با پخش چاي و غذاهاي نذري از اكباب گرفته تا انواع خواركي ها از زائران استقبال مي كنند اكثر هموطنان هم كه از مرز مهران راهي شهرهاي خودشون مي شوند همه از مردم ايلام تشكر مي كنند جالب است بدانيد يك خانم ايلامي دستبند خودش رو به ارزش 12000000تومان براي كمك به اطعام و اسكان زائران امام حسين اهدا كرده همه ي اينها از سوي مردم مديريت شده، بايد از مهمان نوازي ايلامي ها واقعاً تشكر كرد كه با وجود عدم زير ساخت هاي مناسب كه به لطف دولت هاي گوناگون صورت گرفته! در حق زائران امام مظلوم مان سنگ تمام گذاشتند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
در تایید حرف دوست عزیزمون همینو بگم ایلام طبق اعلام و آمار رسمی مسئولان محرومترین استان ایرانه
سید
سلام
ما ساعت ده شب روز یکشنبه وارد مرز مهران شدیم الحمدلله اتوبوسها ما را تا مهران رساندند اما جلوی چشمهای نیروهای نظامی و انتظامی کرایه اتوبوسها 3تا 4برابر شد مثلاکرایه قم که کمتر از 30هزار بود از 100تا 120 فروخته شده بود وقتی زائران خسته و درمانده با زن و بچه اعتراض میکردند راننده های اتوبوس میگفتند میخاین سوار نشین!!!و نیروهای نظامی میگفتند دست مانیست!!!خدا رو شکر خوب گوش زائران پیاده حسینی بریده شد!!!نوش جان زائران!!!برای اونا بد نشد پیش آقاشون بیشتر عزیز شدند اما خدا به داد مسوولین و نظارت کننده های محترم پشت میز نشین از همه جا بیخبر برسه که این جوری داره به مردم ظلم میشه امان از یک عکس العمل مناسب!!!
البته باید از شهرداری تهران بابت قراردادن اتوبوسهاش برای حمل نقل از مرز تا مهران و سپاه و بسیج بابت تهیه جا و مکان در نظم در شهر تشکر کرد دولت کجای کار بود والله اعلم!!!