پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

داوران ضد ایرانی درباره قاب تصویر عکاسان داخلی قضاوت می‌کنند!

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 396297
مدیر ارتباطات و رسانه انجمن عکاسان ایران در پاسخ به پرسش از آخرین تصمیمات آن انجمن درباره ترکیب داوران مسئله‌دار، گفت: ترکیب داوری سیزدهمین دوسالانه عکس تغییر نکرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، درب انجمن عکاسان ایران همچنان بر همان پاشنه می‌گردد. ۲۸ آبان ماه بود که خبرگزاری فارس در گزارشی به حضور سه عکاس ایرانی فعال در عرصه‌های هنری ضدایرانی و پرحاشیه در ترکیب داوران اعتراض کرد.

در آن گزارش یادآور شدیم که اهم مشکلات و مسائلی که این سه داور ایرانی با آن درگیر هستند، چیست اما از جزئیات اسامی و حواشی سخنی در میان نیامد؛ به این امید که مسئولان محترم اقدامات لازم را اعمال نمایند.

حال و پس از گذشت ۲۵ روز از اولین اخطار، بخش‌های تازه‌ای از این روند نفوذ که با استفاده از غفلت نهادهای مسئول و البته لابی هماهنگ کننده انجمن عکاسان پیش رفته است را بررسی می‌نماییم.

جریان از این قرار بود که در پی برگزاری «سیزدهمین دوسالانه عکس ایران» شورای سیاستگذاری این دوسالانه، «گوهر دشتی» را به عنوان یکی از داوران بخش عکس هنری و همچنین «نیوشا توکلیان» و «نادر داوودی» را به عنوان داوران بخش خلاقانه انتخاب کرد!

از انتشار برخی از تصاویری که در ادامه از فعالیت حرفه ای و هنرمندانه داوران این دو سالانه میبینید عذرخواهی می کنیم:

گوهر دشتی

عکس از «گوهر دشتی»
در مجموعه موهن «زندگی امروز و جنگ»

در ادامه پیگیری روند فعالیت‌های این افراد گفت‌وگویی با محمد مهدی رحیمیان، مدیر ارتباطات و رسانه و یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران انجام شد. وی ضمن تأکید بر اینکه ترکیب داوری دوسالانه تغییری نکرده است، اظهار داشت: قبل از نهایی شدن فهرست اسامی داوران، از طریق دایره حقوقی انجمن عکاسان ایران، جستجو کردیم تا ببینیم بنا به دلایلی این افراد پرونده قضایی دارند یا خیر؟ در این مسئله با هیچ موردی در بین داوران و اعضای هیئت مدیره مواجه نشدیم. در ضمن انجمن ما که نهاد دولتی نیست و قرار نیست این داوران استخدام شوند؛ لذا انجمن فقط عملکرد آنها را در حوزه نظری و فعالیت‌های علمی بررسی کرده و تخصص این افراد مهم بوده است.

مجموعه عکس نا امیدی جوانان ایرانی
اثر «نیوشا توکلیان»؛ نمایش این مجموعه در نیویورک

مجموعه عکس نا امیدی جوانان ایرانی
اثر «نیوشا توکلیان»؛ نمایش این مجموعه در نیویورک

مجموعه عکس نا امیدی جوانان ایرانی
اثر «نیوشا توکلیان»؛ نمایش این مجموعه در نیویورک

عکس‌ نیوشا توکلیان
از اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸

وی در خصوص انتخاب و ادامه فعالیت افرادی مثل گوهر دشتی، نادر داودی و نیوشا توکلیان در این دوسالانه، گفت: این امکان وجود ندارد که تمام جزئیات فعالیت افراد را استخراج کنیم، ضمن اینکه باید از سوی مراجع قضایی منع فعالیت آنها صادر شود تا ملاکی برای ما باشد.

عکس‌های نادر داوودی در صفحه فیسبوک

عکس از «نادر داوودی» در تمسخر رحلت آیت‌الله دهشت

رحیمیان افزود: از طرفی دیگر ما نهادی هستیم که با انتخابات جامعه عکاسی و زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنیم. لذا وزارت کشور باید به شکل محرمانه به ما اعلام کند که با این افراد در این حوزه‌ها فعالیت نکنید. البته این ابلاغ مشروط بر این است که در چارچوب اساس‌نامه مصوب باشد. در مجموع ما باید از یک سو به کسانی که به ما رأی دادند، پاسخگو باشیم و از سویی دیگر پاسخگوی وزارت کشور باشیم.

بر اساس این گزارش، «سیزدهمین دوسالانه عکس ایران» یکی از برنامه‌های انجمن عکاسان ایران با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و موزه‌ هنرهای معاصر است که از اردیبهشت سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد و قرار است پس از داوری آثار در هفته جاری و انتخاب نهایی در ۲۷ آذر ماه، آثار برگزیده نهایی اطلاع‌رسانی شود.

بنا به این گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در رویه ای تناقض آمیز، از سوی سخنگوی رسمی خود ابتدا قول پیگیری و برخورد لازم را داد و بعد از مدتی با لابی‌های انجام شده کار به توجیه حضور داوران ضدایرانی و بدسابقه مزبور کشید. (این گزارش را ببینید)

شایان ذکر است بعد از انتشار گزارش هشدارآمیز خبرگزاری فارس تماس‌های متعددی از سوی افراد وابسته به این انجمن با گروه هنر اداره کل فرهنگی برقرار شد که تلاش‌هایی بود برای پاک کردن صورت مسئله هرچند توجیه‌ها و تهدیدات انجام شده راه به جایی نبرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *