جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵

پیشنهاد دولت برای دریافت عوارض ازبزرگراه‌ها

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 395986
دولت در تبصره جدید لایحه بودجه ۹۴ دریافت عوارض از بزرگراه ها را پیشنهاد داده است تا علاوه بر آزادراه‌ها، از این پس از بزرگراه‌ها هم عوارض دریافت شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دولت در تبصره جديد لايجه بودجه ۹۴ دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها را پیشنهاد کرده است که در صورت رای مثبت نمایندگان مجلس، علاوه بر آزادراه‌ها از بزرگراه‌های کشور هم عوارض دریافت می‌شود که البته این عوارض ممکن است در بزرگراه های مختلف یکسان نباشد و شرایط خاصی برای آن در نظرگرفته شود.

براین اساس بر پایه تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه، راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد که البته تاکنون قانون، اجازه ساخت بزرگراه‌ها را به بخش خصوصی نداده است و همیشه دولت سرمایه گذار ساخت این پروژه‌ها بوده به همین جهت مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند دریافت عوارض از بزرگراه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند و این پروژه‌ها را رونق بیشتری ببخشد.

به گفته عباس آخوندی تصويب اين تبصره مي‌تواند موجب جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي مشاركت و اجراي طرح هاي بزرگ اين وزارتخانه در بخش هاي مختلف همچون راه آهن، بنادر، جاده ها و حتي فرودگاه ها و ورود بخش خصوصي در حوزه ساخت بزرگراه ها شود.

وي با تاكيد بر اينكه راهكار اتمام پروژه‌هاي مهم بزرگراهي متوقف شده، تصويب لايحه بودجه ۹۴ در مجلس است، گفته است: در لايحه بودجه سال آينده پيش بيني شده كه با حمايت بخش خصوصي بزرگراه‌ها تكميل و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي از محل عوارض مسترد شود.

براساس این گزارش، تاکنون دریافت عوارض فقط از آزادراه‌ها انجام می‌گرفته است و از آنجاییکه بخش خصوصی بصورت مشارکتی وارد ساخت پروژه‌های آزادراهی می‌شود بنابراین دولت برای جبران سرمایه گذاری انجام شده، دریافت عوارض را تعیین کرده است تا بخش خصوصی بتواند در مدت زمان مشخص، سود لازم را به دست بیاورد.

البته از سه سال گذشته نرخ عوارض آزادراه ها افزایشی نداشت اما در سال جاری دولت با افزایش نرخ عوارض آزادراه ها موافقت کرد بطوریکه علاوه بر آزادراه های مشارکتی، عوارض آزادراه های دولتی هم افزایش یافت.

برمبنای این مصوبه، نرخ عوارض دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین با مصوبه شورای اقتصاد به دو برابر افزایش یافت که نرخ عوارض خودروهای سواری در این دو آزادراه از ۲۵۰ به ۵۰۰ تومان، وانت و مینی بوس از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسید. همچنین عوارض کامیون‌های دو محور و تریلی در دو آزادراه دولتی قم - تهران و کرج - قزوین از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ تومان و کامیون‌های سه محور و تریلی به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

بنابراین، درصورت موافقت مجلس با این تبصره، دولت علاوه بر آزادراه ها از بزرگراه ها هم عوارض دریافت می کند و این درآمد را برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی هزینه می کند اما باید دید که رانندگان و مسافران چه استقبالی از این افزایش هزینه ها می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احتمالا بزرگراه راهم به اقوام ودوستان واکذار کنند
دریافت عوارض از سنگ معدنیها که خوب بود پیشنهاد می شود از پیاده روها هم کمی دربودجه لحاظ شود
امیر
قربون دولت برم درامدزایی غیر نفتی میخواد بکنه دیگههه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
نظر دولت چیه در مورد اخذ عوارض از خوابیدن در حیاط منرل در فصل تابستان؟
ازنفس کشیدن مردم چرا عوارض گرفته نمیشود درامد خوبی دارد وجز صادرات غیر نفتی هم میشود .تازه خام فروشی هم نیست .باید از بچه دار شدن مردم هم مالیات گرفت تا چرخ بچربد نه بچرخد