جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۳

دلایل افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۱
کد مطلب: 395841
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با صدور اطلاعیه ای در خصوص دلایل افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری توضیحاتی ارایه کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این اطلاعیه در واکنش به انتشار مطالبی در برخی سایت ها مبنی براینکه 'نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را برای هزینه در انتخابات بالا برد' منتشر شده است.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱ - افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری ناشی از سه عامل است:

* برخی از تعهدات دولت قبل بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان که بخشی از آن منجر به صدور رای دادگاه و محکومیت پرداخت از سوی نهاد ریاست جمهوری شده است.

* قانونمند نمودن پرداخت حقوق و دستمزد برخی کارکنان نهاد، تعداد نیروی انسانی نهاد ریاست جمهوری در دولت قبل از ۱۶۲۷ نفر به ۳ هزار و ۹۲۳ نفر افزایش پیدا کرده بود. هم اکنون هم که تعدیل نیروی انسانی صورت پذیرفته، تعداد کارکنان نهاد به ۳ هزار و ۱۷۳ نفر رسیده است. برای پرداخت بخشی از حقوق این پرسنل، در گذشته از روش های غیرشفاف و بعضا غیرقانونی استفاده می شد که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ تلاش شد ضمن شفاف سازی از ردیف های قانونی استفاده گردد. به همین منظور ۴۵۰ میلیارد ریال پادار شده است تا پرداخت ها به صورت قانونی انجام شود.

* براساس جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۹۴، تعداد ۲۲ ردیف مستقل ذیل نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را دریافت می کنند از جمله فرهنگستان های علوم، زبان، علوم پزشکی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی قشم و... لذا در هرگونه مقایسه بین اعتبارات دستگاه های اجرایی، باید صرفا اعتبارات خود دستگاه ها را با هم مقایسه نمود نه اعتبارات دستگاه های ذیل آنها را. به علاوه هرگونه مقایسه باید بین اعتبارات همسان و همگون صورت گیرد این در حالی است که در مقایسه انجام شده به نادرست از مقایسه جمع کل اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای و اختصاصی سال ۹۴ با اعتبارات صرفا هزینه ای سال ۹۳ مقایسه شده که اساسا از بنیاد این مقایسه غلط و نادرست می باشد. آنچه بطور شفاف در متن جدول شماره ۷ ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ آورده شده گویای این واقعیت است که اعتبار هزینه ای ردیف ۱۰۱۰۰۰ ردیف بودجه هزینه ای نهاد ریاست جمهوری در سال ۹۳ معادل ۵۵۰ میلیارد ریال می باشد که در سال ۹۴ به ۶۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. یعنی حدود ۲۰ درصد افزایش دارد نه ۸۲ درصد.

۲ - در ارتباط با کاهش اعتبارات پژوهشی، نکات زیر به اطلاع می رسد:

اعتبارات هزینه ای فصل توسعه علوم و فناوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ بیش از ۴۱ درصد افزایش یافت و سهم آن از ۱.۶ درصد در کل اعتبارات ملی استانی به ۲ درصد افزایش یافت. از طرف دیگر اعتبارات برنامه پژوهش های کاربردی نیز حدود ۱۲ درصد افزایش یافت. همچنین اعتبارات پژوهشی شرکت های دولتی حدود ۸ درصد افزایش یافت.

۳ - در خصوص ادعای کاهش یارانه نقدی نان و یارانه انرژی باید گفت که هیچکدام از موارد ادعا شده کاهش پیدا نکرده بلکه محل تامین آن تغییر یافته است. پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه ها، جمع نیازمند ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع می باشد که در بند ب تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ منظور شده است. بنابراین فقط محل تامین آن از بودجه عمومی به منابع بند ب تبصره ۲۱ تغییر یافته است.

۴ - چنانچه در سال جاری برغم اینکه رشد اعتبارات هزینه ای حدود ۱۱ درصد بوده ولی دولت سعی کرد اعتبارات آموزش و پرورش را بالغ بر ۲۰ درصد رشد دهد. همچنین در حوزه علم و فن آوری ضمن توجه به همه زمینه ها، اعتبارات تامین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی را بالغ بر ۶۰ درصد رشد داده است. در زمینه هایی مانند امور اشتغال نیز یک هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان اختصاص یافته است و برای تامین مسکن زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار نیز اعتبار مورد نیاز برای این اقلام و نیز اصلاح و بازسازی بافت های فرسوده در حد ۱۳۰۰ میلیارد تومان پادار گردید. برای فصل فرهنگ و هنر نیز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، اعتبارات عمرانی ۴۳.۳ درصد رشد داده شد و اعتبارات هزینه ای مورد نیاز پادار شده است. چنانچه در همین شرایط سخت، اعتبار مورد نیاز پرداخت بدهی دولت به صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان نیز پادار شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرونی
همه اش ماست مالی و توجیه کردن رفتار و متهم کردن دولت قبل .
شهروند
France
اقای معاون لطفا بگید چرابعضی دستگاهای دولتی بیست درصد افزایش حقوق درسال جاری را اجرانکرده؟
Iran, Islamic Republic of
سند و مدرک لطفا؟ همونطوری که از دولت سند و مدرک میخواید شما هم واسه گفته هایتان سند و مدرک ارائه بدید نه اینکه اتهام بزنید