پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۶
ماجرای تغییر نام صحن حضرت زهرا(س) در نجف؛

رقابت ایرانیان و دیگر کشورها در بازسازی عتبات/ عنایت ویژه رهبر انقلاب به ستاد بازسازی عتبات

پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 395810
در نهایت در یکی از جلساتی که خدمت آیت الله سیستانی بودم این موضوع را مطرح کردم و گفتم: «آقا! خودتان می دانید که حضرت زهرا در مدینه غریب است و ما دوست داشتیم صحنی به نام ایشان در جوار حرم حضرت امیر داشته باشیم. اگر شما چیزی می دانید که ما از آن بی خبریم بفرمایید...
رقابت ایرانیان و دیگر کشورها در بازسازی عتبات/ عنایت ویژه رهبر انقلاب به ستاد بازسازی عتبات
گروه فرهنگی جهان نيوز: عمر رژیم منحوس صدام که به پایان رسید، آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ عراق دو حکم حکومتی مهم داد؛ اول اینکه همه نمادهای شیعه که در زمان حکومت بعثی ها در عراق برداشته شده بود به جای خودش بازگردد و دوم اینکه هر آنچه در زمان صدام اضافه شده بود حذف شود.

این اقدام آیت الله سیستانی فرصتی فراهم ساخت تا به گفته علیرضا فداکار مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف، ایوان نجف و اشعاری که به زبان فارسی در مدح امیرالمونین (ع) سروده شده اما در زمان صدام حذف شده بود دوباره به جای اصلیش بازگردانده شود.

۴۰ سال از حکومت صدام بر عراق گذشت و در این مدت نه تنها کاری برای توسعه و بازسازی عتبات و عالیات انجام نگرفت بلکه رژیم بعث عراق سعی در حذف آثار متعلق به شیعیان و ایرانی ها داشت. بعد از سقوط رژیم بعث، عاشقان اهل بیت بازسازی اماکن متبرکه را آغاز کردند و صحن و بارگاه حضرت امیر(ع) که تا پیش از آن از صحن برخی امامزادگان هم کوچکتر بود را گسترش دادند.

از سویی دیگر کار ساخت صحن بزرگ حضرت زهرا (س) با وسعتی بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع را آغاز کردند؛ صحنی که گرچه قرار است تا دو یا سه سال آینده افتتاح شود اما این روزها، زائران حسینی را در خود پناه داده است.

اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در عراق بهانه ای شد تا خبرنگار اعزامی جهان نيوز گفتگویی با علیرضا فداکار مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف داشته باشد. او می گوید آرزوی همه آنهایی که برای ساخت صحن زهرا (س) شبانه روز زحمت کشیدند این است که افتتاح این صحن به دستان مبارک حضرت صاحب الزمان (عج) انجام شود. فداکار در این گفتگو از ماجرای جالب نام گذاری صحن حضرت زهرا (س) و عنایات رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیستانی به اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات می گوید.

قربت حرم امیرالمومنین در رژیم بعث


مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات به غربت حرم ائمه (ع) در عراق و به خصوص حرم حضرت امیر (ع) در نجف در دوران صدام اشاره می کند، می گوید: بعد از سقوط رژیم بعث سیل جمعیت برای زیارت عتبات و عالیات روانه عراق شد و بعد از آن هرساله خیل عاشقان بیشتر و بیشتر می شد اما در این میان زائران با مشکلات زیادی مواجه بودند؛ تا جایی که آب لوله کشی حرم مطهر حضرت امیر از طرق تانکر های بزرگ آب تامین می شد.

فداکار این را هم گفت که اولین اقدام ستاد بازسازی عتبات و عالیات تامین ضروریات حرم و زائران بود و امروز فرق ما ایرانی ها با برخی ها این است که روزگاری آنها آب را بر روی ائمه (ع) بستند و ما آب بهداشتی در اختیار زوار قرار می دهیم.

او معتقد است عشق و علاقه خاصی بین شیعیان ایران و اهل بیت وجود دارد و مردمی که جان و مالشان را در راه اهل بیت فدا می کنند تا کنون از هیچ کمکی برای ساخت و بازسازی عتبات عالیات دریغ نکرده اند.

تفاوت سرنوشت امام خمینی (ره) و صدام حسین


مسئول ستاد بازسازی عتبات و عالیات در نجف به ماجرای عاقبت " حق" و "باطل" اشاره می کند و می گوید سال ۱۳۹۱ میلادی "حسین کامل" داماد صدام به حرم اباعبدالله رفت و با جسارت و غرور خاصی خطاب به حضرت گفت "انت حسین و انا حسین" و حرم را به توپ بست که ۴۰۰ زائر شهید شدند.

بعد از این جنایت حسین کامل به اردن فرار کرد و در نهایت با وساطت و امان دادن از اردن برگشت. صدام هم گفت من کاری با او ندارم و هرچه مردم تصمیم بگیرند. مردمی که از این جنایت داماد صدام خشمگین بوند "حسین کامل" را اعدام کردند و جسدش را با ماشین های زباله به بیرون از شهر منتقل کردند تا خوراک سگ های ولگرد شود. این ماجرا تمام شد و چندین سال بعد صدام اعدام شد و اینبار اقوام حسین کامل جسد صدام را بیرون کشیدند و بر پیکرش شلاق زدند.

فداکار در ادامه می گوید: سرگذشت صدام و خانواده اش در حالی است که ما هر سال علاوه بر کشورخودمان در عراق هم برای امام خمینی (ره) سالگرد ارتحال میگیرم و سال گذشته این مراسم در عراق به شکل گسترده ای برگزار شد تا آنجا که بین نجف و کربلا پر بود از بنرها و عکس های حضرت امام خمینی (ره) و این بیانگر حقانیت امام و شهدای ماست.

رقابت ایرانی ها و خارجی ها در بازسازی عتبات


فداکار در ادامه اشاره ای هم به سختی ها و مشکلات ستاد در کشور عراق اشاره می کند و می گوید اینطور نیست که ما به راحتی بتوانیم در عراق فعالیت کنیم؛ رقبایی از کشورهایی مثل هند، افغانستان و کویت تلاش فراوانی کردند تا این پروژه ها و بازسازی عتبات را در اختیار بگیرند اما با لطف اهل بیت (ع) بازسازی عتبات در اختیار ایرانی ها است و مردم ما با نذر و نذوراتشان خشت خشت حرمین شریفین را بازسازی کرده و توسعه می دهند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات در نجف، با اشاره به اینکه طرح توسعه شهری نجف هم قرار است بر اساس طرح توسعه حرم امیر المومنین انجام می شود، گفت: برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) بیش از ۵۰ جلسه در ایران و عراق با حضور مهندسین به نام دو کشور برگزار شد تا اینکه نقشه طرح توسعه حرم حضرت امیر به اتمام رسید و امروز وجه تمایز صحن حضرت زهرا در مقایسه با سایر صحن های دیگر ائمه این است که از تجربیات مدینه و مشهد برای ساخت این صحن استفاده شده است.

ماجرای تغییر نام صحن حضرت زهرا (س)

فداکار می گوید بعد از جلسات مختلف در خصوص نامگذاری صحنی که در جوار حرم امیر المومنین در حال ساخت است قرار شد تا این صحن به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری شود، اما وقتی به عراق آمدیم، مسئولان این کشور تصمیم گرفته بودند تا نام این صحن به نام حضرت هادی (ع) نامگذاری شود. چهار ماه بر سر این موضوع بحث کردیم تا اینکه در نهایت به معاون استاندار نجف گفتم در دیدار با آیت الله سیستانی این موضوع را مطرح کند که او پاسخ داد من جرات چنین کاری را ندارم.

در نهایت در یکی از جلساتی که خدمت آیت الله سیستانی بودم این موضوع را مطرح کردم و گفتم: «آقا! خودتان می دانید که حضرت زهرا در مدینه غریب است و ما دوست داشتیم صحنی به نام ایشان در جوار حرم حضرت امیر داشته باشیم. اگر شما چیزی می دانید که ما از آن بی خبریم بفرمایید "علی راسی" "علی عینی" اما اگر راهی دارد با نام بی بی موافقت کنید که ایشان فرمودند هیچ اشکالی ندارد؛ شما ایرانی ها در ساخت و بازسازی عتبات از ما جلو تر هستید». این شد که در نهایت این صحن به نام مبارک حضرت زهرا (س) نامگذاری شد.

فداکار این را هم گفت که با وجود ارادت زیاد شیعیان به حضرت زهرا (س) جالب است که هیچ صحنی در حرم مطهر اهل بیت به این اسم نامگذاری نشده بود تا اینکه این نام مبارک به صحنی که در جوار حرم امیرالمومنین قرار دارد اختصاص داده شود.

پیام امیرالمومنین (ع) در عالم رویا

مسئول ستاد بازسازی عتبات و عالیات به معجزات و عنایات اهل بیت در جریان بازسازی عتبات و ساخت صحن حضرت زهرا (س) هم اشاره می کند و می گوید: برخی کارکنان ستاد در نجف اشرف خواب حضرت امیر المومنین را دیدند که در حال بازدید از ساخت صحن حضرت زهرا (س) بودند و ایشان در خواب به دوستان فرموده بودند زحمات شما را جبران می‌کنیم.

فداکار همچنین به جلسه ای که اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات در محضر رهبرانقلاب داشتند اشاره کرد و گفت که در این جلسه ایشان به حال نیروهای ستاد که در عتبات عالیات مشغول به کار هستند غبطه خوردند و گفتند کارهایی که شما انجام دادید و برنامه هایی که برای آینده دارید قابل تقدیر است.

نذورات مردمی از هزار تومان تا شش میلیارد


مسئول ستاد بازسازی عتبات در نجف اشرف با بیان بیشتر منابع مالی این ستاد از جمع آوری نذر و نذورات مردم تامین می شود و کار ستاد یک کار مردمی است، گفت: در طول این چند سال کمک های مردمی از هزار تومان داشتیم تا فردی که شش میلیارد برای ساخت و بازسازی عتبات نذر کرده بود.

فداکار در پایان این را هم گفت که ستاد بازسازی در تمام شهرستان های کشور ستاد دارد و مردم حتی می توانند نذوراتشان را به حساب های ۱۱۰ بانک ملی، ملت و تجارت برای ساخت و بازسازی عتبات در اختیار ستاد بازسازی عتبات و عالیات قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پدری که پسرکاکل زریش سال76خوکشی کرد
Iran, Islamic Republic of
الهم صل علی محمد وال محمد
یا فاطمه بنت نبی
فهیمه
امیدواریم به موازات بازسازی عتبات عالیات معرفت به اهل بیت پیامبراکرم و امام حسین هم بازسازی شودو بامعارف اهل بیت هم زوارآشناشوند و زندگی راستین را پیداکنند
آفرین به این معرفت ، جهان اسلام در همه مقاطع زمانی نیازمند شناخت و معرفت مسلمین به حقیقت دین بوده و هر چه که لطمه و صدمه دیده از عدم این شناخت و معرفت بوده است ، زیرا اگر شناخت و معرفت در دین نباشد ، خرافات به سرعت جای آن را میگیرد.
زینب
Iran, Islamic Republic of
برای حضرت مادر ضریح میسازیم
و دست فرشچیان طرح می زند آن را

ان شاالله مدینه
بنيادى
خدايا ! چه رقابت زيبايى. ازهمه قبول باشه