پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

رانت میلیاردی پروازهای چارتری

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب: 395441
در حالی بر اساس قانون فروش بلیت هواپیما به‌صورت چارتری ممنوع است که شرکت‌های هواپیمایی داخلی بدون هیچ مانعی پروازهای خود را به‌ صورت چارتر به‌خصوص در ایام پیک سفر به آژانس‌های مسافرتی واگذار می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور ۲۵۷ مجوز پروازی به عتبات به منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما گفته بود:‌ با توجه به اینکه نرخ بلیت در مسیرهای خارجی تابع مقررات نرخ‌گذاری داخلی نیست، اما تذکر لازم به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر نظارت بر سیستم فروش داده شده است.

وی با بیان این‌که در همین راستا به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی ضمن نظارت مستمر بر شبکه فروش خود و خودداری از فروش پروازهای مذکور به صورت چارتری، طی بخشنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به درج لیست نرخ پروازهای مذکور روی سایت شرکت مربوطه کرده است.

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی بی توجه به بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری پروازهای خود را به‌صورت چارتری در اختیار آژانس‌های هوایی قرار می‌دهند.

نتیجه این اقدام نیز فروش سه تا چهار برابر بلیت هواپیما به مردمی است که چاره‌ای جز خرید بلیت‌های چارتری ندارند. نمونه بارز این اتفاق در هفته‌های اخیر برای پرواز تهران-نجف روی داده است، پروازی که قیمت رسمی رفت و برگشت آن حدود ۶۵۰ هزار تومان است، اما به دلیل آن‌که شرکت‌های هواپیمایی آنرا به‌صورت چارتری به آژانس‌های هواپیمایی واگذار کرده‌اند قیمت پرواز مذکور از مرز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز عبور کرده است.

بر اساس این گزارش با نزدیک شدن به اربعین حسینی سیر صعودی قیمت بلیت پرواز به نجف شدت گرفت تا جائیکه شنبه هفته جاری نرخ پرواز رفت و برگشت تهران-نجف رکورد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را ثبت کرد.

برخی فعالان بازار دلیل این افزایش را تقاضای بالا برای سفر به عتبات عالیات می‌دانند و با استناد به همین مسئله به مردم پیشنهاد خرید بلیت‌های چارتری را می‌دهند.

البته در این بین گزینه دیگری نیز به جز "چارتر" پیش روی خریداران نیست، چراکه به گفته مدیران آژانس‌های هوایی شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های گذشته پرواز برخی مسیرهای خود از جمله پروازهای نجف را به‌صورت چارتری به آژانس‌ها واگذار کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، گرچه متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری مدعی نظارت بر شرکت‌های علمکرد هواپیمایی از طریق بخشنامه‌ها و دستورالعمل تاکید دارد، اما واقعیت این است که در این بخش حق مردم همواره نادیده گرفته شده است.

نابسامانی‌های کنونی بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور می‌تواند متاثر از دو مقوله باشد؛ یا سازمان هواپیمایی کشوری بر این بازار طبق آنچه مدعی است نظارت دارد ولی شرکت‌های هواپیمایی وقعی نمی‌نهند و این‌گونه شده که در این بخش هر کسی ساز خود را می‌زند.

یا این‌که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی بازدارندگی لازم را ندارد و این ضعف به نابسامانی‌ها پس از متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما دامن زده است. همه این اتفاقات دست به دست داده تا یک رانت میلیاردی در پروازهای چارتری شکل گیرد که عده‌ای حاضر نیستند از منافع آن چشم‌پوشی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *