سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
معاون وزیر آموزش و پرورش:

کتب درسی بومی سازی میشود

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 395419
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی شده است که از این پس ۱۰ تا ۲۰ درصد محتوای کتاب‌های آموزشی مدارس بومی و منطقه‌ای شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان عصر امروز در سفر یک‌روزه خود به استان قزوین در نشستی با خبرنگاران این استان اظهار کرد: کتاب مستقلی به نام تفکر و پژوهش برای پایه ششم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در پایه‌های هفتم و هشتم نیز کتاب تفکر و سبک زندگی تدوین می‌شود که با کمک آن دانش‌آموزان با پایه تفکر و پژوهش آشنا می‌شوند تا بتوانند به کارهای پژوهشی ورود کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده است از این پس ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید محتوای کتاب‌های آموزشی مدارس بومی و منطقه‌ای شود؛ ضمن اینکه در کتاب فارسی، چهار درس سفید در نظر گرفته شده است تا معلمان به عنوان تولیدکنندگان برنامه‌های منطقه‌ای برای آن تولید محتوا و ارزش‌یابی کنند.

محمدیان تصریح کرد: با روند پژوهشی که وزارت آموزش و پرورش طی می‌کند، انتظار می‌رود سال ۱۴۰۲ که دوره‌ای از کتاب‌های تازه‌تألیف از سال ۸۹ به عنوان سال پایه به پایان می‌رسد، تغییر و تحول ملموسی از نظر دانشی، مهارتی و رفتاری مشاهده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: بر این اساس با تدوین کتاب‌ها و رویه پژوهشی این وزارتخانه، تفاوت معناداری در حوزه پژوهش در مدارس پیش‌بینی می‌شود و هم‌اکنون نیز طی سه سال مدت تألیف کتاب‌های تازه‌تألیف تغییر سطح آگاهی و نیز رضایت معلمان و خانواده‌ها به چشم می‌خورد.

وی در خصوص تدریس کتاب‌های کمک‌آموزشی در مدارس نیز خاطرنشان کرد: تنها آن دسته از کتاب‌های آموزشی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار دارند که در سامانه سامان‌بخشی کتاب تأیید شده باشند و برخی از کتاب‌های کمک‌آموزشی که حتی در رسانه ملی نیز تبلیغ می‌شود، مورد تأیید وزارتخانه نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: غیر از کتاب‌های درسی، معرفی و تدریس هیچ کتاب دیگری در مدارس اجباری نیست.

محمدیان بیان کرد: مدارس هوشمند در چند سال آینده به شبکه ملی مدارس ایران متصل می‌شوند و با اولویت مناطق آموزشی محروم بقیه نیز به این سامانه اتصال می‌یابند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: هم‌اکنون ۳۵ هزار مدرسه در سراسر کشور به این شبکه متصل هستند و در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم از سوی مخابرات، این وزارت آمادگی اولیه را برای اتصال بقیه مدارس دارد.

وی عنوان کرد: همچنین در نظر داریم برای ۶۰۰ هزار دانش‌آموز کشور رایانامه دانش‌آموزی راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در راستای ارتقای سطح پژوهشی و انتقال تجربیات میان ایران با دیگر کشورها، در حال حاضر با برخی کشورها تعامل و ارتباط مطلوبی داریم.

محمدیان خاطرنشان کرد: سطح آموزش و پرورش کشور در منطقه قابل قبول است و با برخی کشورهای اروپایی نیز در عرصه‌های پژوهشی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یک درصد بودجه کشور معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص دارد که در آموزش و پرورش نیز جاری است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان موضوعی جدی است و پرداختن به آن ضرورت دارد، یادآور شد: این موضوع در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و امید است تا پایان سال طرح نظام رتبه‌بندی معلمان ارائه شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: نیازمند نظام رتبه‌بندی هستیم و آموزش و پرورش نباید تنها دستگاه مشمول قانون هماهنگ نظام پرداخت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *