جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۷
معاون اول قوه قضائیه در گفتگوی ویژه خبری:

با افرادی‌که‌به‌یک‌خانواده مشهورمی‌رسیدندبرخوردشد

کسانی که فساد و خیانت کردند باید به مردم معرفی شوند
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 395252
معاون اول قوه قضاییه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح ماجرای فساد ۱۲ هزار میلیاردی پرداخته و بر لزوم تمرکز بر افزایش سرعت رسیدگی به جرائم تاکید کرد.
با افرادی‌که‌به‌یک‌خانواده مشهورمی‌رسیدندبرخوردشد
به گزارش جهان، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که درباره مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت اداری برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: حراست های بانکهای ما چه میکنند؟ حراست کل کشور چه کرده است؟

آیا در طول ۱۵ سال اخیر حراستهای خودمون رو مورد موأخذه قرار داده ایم؟ آیا بازرسی های بانکهایمان را مورد موأخذه کرده ایم؟ آیا مدیرانمان را عزل کرده ایم؟

وی افزود: ما در آسیب شناسی های خودمان به این موضوع رسیده ایم و در حال بررسی در خود دستگاه قوه قضاییه هستیم.

اژه ای گفت: متاسفانه برخی مواقع چیزی را کم و زیاد می گوییم. اگر سیاه نمایی کنیم غلط است و اگر لاپوشانی کنیم هم غلط است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این بحث فساد ۱۲ هزار میلیاردی موضوع گرفتن ۱۲ هزار میلیارد تومان از بانک نیست بلکه این حجم پول در گردش بوده است.

این موضوع بین دو بانک بوده است و چک بین دو بانک رد و بدل می شده است و وجهی نداشته است و بانک روبرو هم حق پرداخت نشده است.

وی افزود: با تخلف می آمدند و وجه چک را پرداخت می کردند و بعد از چند روز پول را بر میگردانده است و البته جرم است اما این مبلغ را گرفته و برگردانده است.

اژه ای گفت: همه خسارتها و پول ها پرداخت شده است البته جرم انجام شده است اما ماهیت قضیه گرفتند ۱۲ هزار میلیارد تومان و بردنش نیست. بلکه پولی با چند روز تأخیر جا به جا می شده است.

وی افزود: سوال ما این است که حراست ها کجا بودند که متوجه نشدند این اتفاق دارد میوفتد و باید میرفتند و برخورد میکردند؟

تشکر میکنم از رسانه ملی که در تبین مسائل میتواند نقش داشته باشد و من در حد توان خودم حاضرم کمک رسانه ملی کنیم و امیدواریم کسائل شفاف شود تا آسانتر به مردم خدمات بدهیم تا فسادها کاهش پیدا کند.

همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه ضمن تاکید بر افزایش سرعت رسیدگی به جرایم، گفت: من نمیگویم نقص قانونی نداریم به خصوص آنجایی که موضوع مجازات های نقدی مطرح میشود.

اژه ای گفت: در جایی قانونی ده سال قبل تصویب شده و برای یک جرم ۵۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است که اینها باید تصحیح شود البته برخی هم اصلاح شده است.

وی افزود: در موضوعات مرتبط با حبس و شلاق ها اگر به موقع برسیم و خوب هم رسیدگی کنیم و حکم را هم زود اجرا کنیم و ظرف یک زمان منطقی اجرا کنیم دیگر نیازی به تشدید مجازات نداریم.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در دستگاه های دولتی بسیاری از سازمان های متولی که برخی از فسادهای ما از آنجا نشأت میگیرد به درستی و در زمان خودش ورود نمیکنند.

وی افزود: برای مثال در مورد زمین خواری ما می بینیم که یک برج ۱۰ طبقه در حریم رودخانه ساخته میشود و هیچ کس آن را نمیبیند و نمی پرسد این چگونه ساخته شده است در حالی که دستگاه های متولی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند و دنبال کنند.

اژه ای گفت: در یک وزارتخانه اگر فسادی اتفاق افتاد و تکرار هم شد مسئول عالی نمیتواند بگوید من مسئولیتی ندارم و به من مرتبط نمی شود.

وی افزود: چند بار فساد بزرگ در بانکها اتفاق افتاده است؟ یک مورد آن بحث اختلاس ۱۲۰ میلیاردی در بانک صادرات بود و موارد مشابه ان در سالهای بعدی نظیر فساد ۳ هزار میلیاردی.

اژه ای گفت: بالاخره وزیر اقتصاد نمیتواند خود را کنار بکشد و بگوید به من ربطی نداشت. پس شما چه کاره بودید؟ بانک مرکزی نمی تواند بگوید من مسئول نیستم.

وی تصریح کرد: ما چه کرده ایم برای عدم تکرار این موضوعات؟ و باید بپرسیم مسئولان مرتبط چه سهمی از وقوع این فساد ها دارند؟

در آن زمان آساد کسی از مسئول بانک صادرات کسی سوال کرد؟ پرسید چرا این اتفاق افتاد؟

پرسیده شد چرا در بانک ملی و در کیش تنزیل شده است؟

رئیس بانک صادرات آن زمان الان رئیس بانک مرکزی است آیا نباید نسبت به سهم خودش به اصلاح موارد اقدام کند؟

معاون اول قوه قضاییه گفت: افرادی که به یک فامیل و خانواده مشهور می رسیدند هم آنجایی که مشخص شد و ثابت شد با آنها برخورد شد. برخی افراد در حد رده دوم و سوم نظام هم تحت تعقیب قرار گرفتند و حکم صادر شد.

وی درباره مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت اداری، با اعلام این مطلب بالا افزود: در تمام دوره ها و به خصوص رهبری مقام معظم رهبری دستگاه ها تلاش هایی کرده اند.

وی افزود: اما اینکه چند درصد موفق بوده ایم و چه انتظاری از نظام ما است متفاوت است و نمی توان مقایسه با کشورهای غربی و شرقی و حتی زمان قبل از انقلاب کرد. هر چند که در این مقایسه ها هم ما موفق تر هستیم و خیلی از فسادهایی که در نظام های غربی و شرقی است در نظام ما نیست.

وی افزود: اما زمانی که به توقعات از نظام جمهوری اسلامی بر می گردیم و موضوع برقراری عدالت می رسیم من حقیقتا می گویم که با اینکه کار زیاد شده اما نمره بالایی نمی دهیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در قوه قضاییه در طول این سالها تلاش شد بدون تبعیض و افرادی که به یک فامیل و خانواده مشهور بودند آنجایی که مشخص شد و ثابت شد با آنها برخورد شد.

برخی افراد در حد رده دوم و سوم نظام هم تحت تعقیب قرار گرفتند و حکم صادر شد.

وی افزود: افرادی در مسئولیت شهرداری تهران و در حد شهردار و معاون و حتی افراد پولدار بزرگ هم با آنها برخورد کرد و محاکمه شدند و زندانی شدند.

محسنی اژه ای گفت: به عنوان یک مسئول جز باید بگویم که در مبارزه با فساد اداری و مالی که مورد انتظار نظام است نمره خوبی نمی دهیم.

وی تصریح کرد: برنامه هایی هم برای افزایش این سطح داریم و باید مشخص شود.

وی گفت: ما یک مدیریت ضعیف و سو مدیریت هم داریم که باعث یک سری مشکلات جدی در مسائل اداری و مالی می شود و مردم زیان می بینند.

اژه ای تصریح کرد: برخی افراد با انگیزه خوب اما با استفاده از خلاهای قانونی و برای آنکه دستگاه خود را بگردانند کارهایی میکنند که فساد ساز است و برنامه ریزی برای برخورد با اینها متفاوت است.

وی افزود: البته هستند کسانی که لغزیده اند و فساد کرده اند که دستگاه قضایی در دوران آملی لاریجانی خواستند تا افراد فاسد و خائن با کسانی که سو مدیریت دارند و از خلاها استفاده میکنند تبعیض شوند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: البته موضوع پیشگیری هم اهمیت بالایی دارد که البته با یک قوه انجام نمیشود. البته در دوره اخیر ریاست جمهوری فعالیت ستاد مبارزه با فساد جلسات بهتری برگزار شده است.

وی در بحث برخورد با مفاسد هم گفت: ما تلاش میکنیم تا برخوردهایمان بدون تبعیض و بدون اغماض باشد و مجازات را اعمال میکنیم اما این را هم بگویم که یکی از راهکارهای مهم این است که هزینه فساد باید بالا برود و مردم باید مفسد را بشناسند و باید مردم بدانند که مفسد بوده است.

اژه ای افزود: بحث قانونی که دادگاه علنی برگزار می شود اما منتشر نمی شود که این موضوع صحیح نیست و باید با کسانی که فساد کردند و خیانت کردند باید معرفی شوند به مردم و باید در زمان محاکمه هم منتشر شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: مقام رهبری به واسطه زیانهایی که می تواند داشته باشد از همان اوایل دوران رهبری در جلسات متعدد نسبت به این موضوع هشدار دادند. لذا مسئله فساد در هر نظامی و به خصوص در نظام اسلامی بسیار حادز اهمیت است و اگر خدای نکرده فساد اعم از اداری و مالی به وجود بیاید می تواند نظام را آسیبب پذیر کند و می تواند راه نفوذ دشمن را باز کند.

وی ادامه داد: فساد در یک نقطه باقی نمی ماند و سرایت می کند و مثل خره قسمت های مختلف را در بر میگیرد فساد اثر وضعی دارد و اگر مسئولان و افرادی که امانت دار مردم هستند اگر الوده به فساد شوند زیانش بیشتر از افراد خارجی است.

وی گفت: فساد اگر در دستگاه حکومتی باشد مردم را بی اعتماد می کند و به خصوص در نظام اسلامی ما که سرمایه آن مردم است فساد می تواند امید و اعتماد مردم را کمرنگ کند و می تواند تولید را آسیب پذیر کند و فعالیتهای اقتصادی دچار اخلال شود.

وی افزود: فساد مسائل سیاسی را هم دچار مشکل میکند و خدای نکرده می تواند باعث حتی فروپاشی نظام شود و با توجه به اصل حفظ نظام و این مسائلی که بر شمردم ضرورت دارد که همه نسبت به ریشه کنی آن اهتمام کنند.

مقام رهبری به واسطه زیانهایی که می تواند داشته باشد از همان اوایل دوران رهبری در جلسات متعدد نسبت به این موضوع هشدار دادند که مراقب فساد باشید و در سال ۸۰ هم دستورات لازم را در قالب فرمانی دادند و هر سه قوه نظام را مسئول رسیدگی کردند.

این همایش ها خوب است و به خصوص همایشی که از طریق هر سه قوه فردا برگزار می شود.

اژه ای افزود: این همایش اهمیت بالایی دارد اما حقیقتا اگر مسائل فقط به گفتن باشد ارزشی نخواهد داشت و تاثیری هم نخواهد داشت و کافی نیست.

وی افزود: باید بیش از حرف عمل کنیم و مردم هم همین را از ما توقع دارند که بیشتر از سخن گفتن عمل کنند و اگر عمل ببینند متوجه می شوند که قول و عمل برابری دارد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم در صحنه های مختلف یار و مددکار مسئولان بوده اند و در مورد فساد هم باید کمک کنند و زمانی کمک خواهند کرد که مطمئن باشند مسئولین عزم جدی برای برخورد با فساد دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی.
Iran, Islamic Republic of
با عمل کار برآید به سخندانی و سخنرانی نیست!
Iran, Islamic Republic of
شركتهاي واگذار شده (صنايع مادر)به بخش خصوصي فاجعه هستند .فساد سيستماتيك درصورت عدم كنترل انقلاب را به طور كامل مي بلعد
م
United Kingdom
وی افزود: سوال ما این است که حراست ها کجا بودند که متوجه نشدند این اتفاق دارد میوفتد و باید میرفتند و برخورد میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟
علی1
Iran, Islamic Republic of
هرچه بگندد نمکش میزنند...
وای بروزی که بگندد نمک+ش !!!
... انگلیسی قالتاق ونامرد
م.ه و خاتمی کی قرار است... شوند امیدوارم ازتلویزیون مراسم باشکوه ... پخش مستقیم شود ...
Iran, Islamic Republic of
چرا در ایران قوانین بازدارنده ضعیف است ..؟؟؟؟؟
چرا دزدان اقتصادی روز به روز رقمها را بالاتر می برند.
چرا هیچ گاه این دزدان از کرده خود پشیمان نیستند ..
و صد ها چرای دیگر به امید روزی که ما هم ببینیم برخورد دولت مردان با اعمالشان یکی است تا در اینده پای صندق رای برویم وگر نه دیگر ...........؟؟؟
تا دوات مردان عملگرا و راستگو باشند/
نسل اول
چندین بار آقای اژه ای گفته است دادگاه ها باید علنی باشد که تاثیرات خیلی زیادی برای پیشگیری از وقوع جرم دارد اما اینکارعملی نشده است
نتيجه سياسي بازي ميشه همين.
سرور
بله! با مهدی و فائزه و فاطمه به شدت برخورد شد و همگی آزادانه می چرخند و فائزه که از فعالیتهای سیاسی منع شده است راحت جولان می دهد و سخنرانی سیاسی هم می کند و مدعی العموم هم شدیدا توجه می کند!
Iran, Islamic Republic of
به وابستگان آن خانواده مشهور چندين بار گفتيم ... بد - بد - بد ------ اگه يكبار ديگه تكرار بشه ............... ميشه دو بار .
Iran, Islamic Republic of
آقای اژه ای ، ازبازداشت اسیدپاشهاچه خبر؟؟ ...
جهرمی
از چاقوکش جهرمی چه خبر؟
قوه قضائیه باید با مسئولینی که با اخبار کذب در جامعه تنش ایجاد میکنند برخورد کند.
انشاءالله
چراغعلی
ما از خانواده پدر خوانده به علت دست گلهایی که هم پدر و فرزندان و هم همسر به آب داده اند خانواده مشهور دیگری سراغ نداریم
Iran, Islamic Republic of
خیلی راحت می گویید 12000 میلیارد بابا ما تو یک میلیون حقوقمان ماندیم نمی توانیم بشماریم
محبوبه
Iran, Islamic Republic of
مهم نظر مردمه ؛ وقتی از نظر مردم هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته و با هیچ دانه درشتی برخورد نشده چه جوری ادعا می شد با افرادی که به خانواده های مشهور می رسیدند برخورد شده است؛ حداقل یک مورد را بفرمایید ما هم خبر دار بشیم. اون چند موردی که ما میشناسیم که همین طور راست راست دارن راه میرن و هر روز هم طلبکارتر از دیروز میشن . پس معلومه افرادی که شما باهاش برخورد نکردید اونقدرها هم که فکر می کنید مشهور نبوده اند