کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خبر وزیر از ارتقای خدمات در بیمارستان‌ها

13 آذر 1393 ساعت 17:40

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرف ۵ الی ۶ ماه آینده شرایط در بیمارستان‌ها به نحوی تغییر پیدا می‌کند و خدمات در بیمارستان‌‌های دولتی ارتقا می‌یابد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در یازدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها پیش از ظهر امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به حوزه سلامت کشور گفت:‌ طبق برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز ۲۰ ساله که میانه راه هستیم از برنامه‌ها فاصله داریم.

وی با اشاره به شاخص‌ها در نظام سلامت گفت: یکی از این شاخص‌ها کاهش مرگ‌ومیر است که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۴۷ نفر فوت می‌کردند که در سال ۹۰ این آمار به ۲۲ نفر رسید که البته علی‌رغم اقدامات انجام شده ما در منطقه رتبه هفتم را کسب کرده‌ایم.

هاشمی تصریح کرد: مرگ‌ومیر شیرخواران نیز در سال ۷۹ از هر هزار نفر ۷۹ نفر بود که این آمار هم‌اکنون به ۲۶ نفر رسیده است و رتبه ما در منطقه ۱۴ است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:‌ امید به زندگی ایرانیان در سال ۱۳۳۵، ۳۷.۵ سال بود که در این سال‌ها امید به زندگی افزایش خوبی را پیدا کرده است و آقایان ۷۲ سال و خانم‌ها ۲ الی ۳ سال بیشتر عمر می‌کنند و رتبه ما در منطقه ۱۱ است و البته عمر همسایگان ما چند سال بیشتر است.

وی بیان داشت: از نظر هزینه و پول نیز کشور ما با سایر کشورها قابل قیاس نیست و در این زمینه نیز ما رتبه ۱۷ را داریم.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود هزینه پرداختی از جیب مردم در بخش درمان به ۳۰ درصد برسد، گفت: علی‌رغم اینکه در سال سوم برنامه پنجم توسعه قرار داریم مردم همچنان ۷۰ درصد را پرداخت می‌کردند که با روی کارآمدن دولت یازدهم اقدامات خوبی در بخش پرداختی از جیب مردم انجام شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:‌ براساس آمار ۸.۵ تا ۱۰ میلیون نفر از حاشیه‌نشینان و اتباع خارجی هستند که اگر برنامه‌ها درست اجرا می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد.

هاشمی گفت: دولت یازدهم و به ویژه شخص رئیس جمهور تأثیر ویژه‌ای را بر حوزه سلامت داشته و از این جهت مایه خرسندی است.

وی گفت: خوشبختانه قوه مقننه و قوه قضاییه نیز به موضوع سلامت توجه ویژه‌ای را دارند و امیدواریم این عنایت و توجه ادامه داشته باشد و سایر جریانات سیاسی نیز از موضوع سلامت حمایت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از اقداماتی که دولت یازدهم از ابتدا به آن تأکید داشت اجرای طرح تحول سلامت بود که در این طرح بر هزینه درمان و برقراری عدالت نسبی تأکید شده بود و برای تدوین این طرح کارهای زیادی صورت گرفت.

وی گفت: پس از دو هفته از مسئولیتم شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد و با توجه به تجربیات دوره‌های قبلی و کشورهای موفق طرح تحول سلامت تهیه و سامانه‌هایی برای پایش و نظارت بر این طرح تعریف شد.

هاشمی بیان داشت: در چنین طرح‌هایی همیشه نیازمند به یک سامانه نظارتی هستیم و اگر در طرح هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر نیز از چنین سامانه‌هایی استفاده می‌شد هم‌اینک دچار مشکلات عدیده‌ای نمی‌شدیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به پوشش بیش از ۷ میلیون از افراد فاقد بیمه در کشور گفت: طبیعی است بهداشت مقدم بر درمان است و باید آرامش نسبی ایجاد شود در این زمینه برای نخستین‌بار همه ایرانیان که حدود ۷ میلیون نفر فاقد بیمه بودند توسط وزارت رفاه بیمه شدند و هم‌اکنون ۶۵ درصد از این افراد دفترچه‌های خود را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: از آغاز فعالیت بنده در وزارت بهداشت شاهد کمبود دارو و تجهیزات بودیم که در آن زمان مشاهده می‌شد که اینگونه وسایل و داروها با چندین برابر فروخته می‌شد که اقداماتی برای از بین بردن این واسطه‌گری‌ها صورت گرفت.

هاشمی در ادامه به افزایش تعداد پزشکان متخصص و عمومی اشاره کرد و گفت: تعداد متخصصان دو برابر شد و پزشکان عمومی را افزایش دادیم که البته درآمد آنها نیز تغییر پیدا کرد ضمن اینکه با یک برنامه‌ریزی دقیق از کشیک متخصص در بیمارستان‌ها استفاده کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعمیرات و تجهیزات بیمارستان‌ها گفت: تخت‌های قدیمی جابه‌جا و تخت‌های جدید جایگزین آنها شده و اورژانس‌ها وضعیت بهتری پیدا کردند و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۵ الی ۶ ماه دیگر شرایط به نحوی تغییر پیدا کند و خدمات در بیمارستان‌های دولتی ارتقا یابد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از کلینیک‌های تخصصی در شهرهای بزرگ گفت: ۷ هزار پزشک متخصص در ۵۸۵ کلینک دانشگاهی به کار گرفته شد.

هاشمی به آمار زایمان طبیعی و سزارین اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سازمان طبیعی به صورت رایگان انجام می‌شود ضمن اینکه سزارین نیز در حال کاهش است که البته امیدواریم این روند با سرعت بیشتری انجام شود که البته کار بسیار سختی است چرا که یک طرف مراجعین و طرف دیگر پزشکان هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه‌اندازی آمبولانس هوایی اقدام دیگری از سوی وزارت بهداشت بود که در ابتدا ما یک بالگرد هم نداشتیم و در این زمینه با کمک ارتش ۱۶ پایگاه اورژانس هوایی ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ در بیمارستان‌ها نیز با توجه به افزایش حجم کاری پرستاران تمهیداتی در نظر گرفته شد که البته در این زمینه نیز با توجه به کمبود نیرو همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

هاشمی افزود: اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت به گونه‌ایی بوده که به اذعان مراجع تقلید و ائمه جماعات مراجعات مردمی کاهش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: گروه ویژه‌ای نیز از سوی رئیس جمهور برای نظارت بر طرح تحول سلامت تعیین شده است.

وی در ادامه به گام بعدی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: رفع اشکالات طرح پزشک خانواده در دو استان پایلوت و همچنین پوشش ۳۵۰ قل دارو، خدمات دندانپزشکی و تولید واکسن ۵گانه از اقدامات دیگر وزارت بهداشت در این بخش بود که پیش‌بینی می‌شود طی ۲ سال آینده در بخش واکنس ۵ گانه به خودکفایی برسیم.

هاشمی گام سوم اقدامات را در بازنگری ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود:‌ با اجرای این برنامه قیمت خدمات به صورت واقعی تعیین شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه یازدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها بیان داشت: امیدواریم در سال آینده نیز با همکاری مجلس و دولت اعتبارات خوبی در حوزه سلامت پیش‌بینی شود.

وی از رسانه‌‌ها خواست با درج برخی اخبار روی اعصاب مردم راه نروند و اخباری را منتشر کنند که باعث نشاط جامعه شود.

هاشمی عامل مرگ ایرانیان را جنگ، تصادف، بیماری‌های قلب و عروق، خورد و خوراک (میزان روغن و نمک) و فشار خون و سرطان دانست و گفت:‌ آمار سرطان در ایران ثابت مانده و نباید مردم را ترساند.


کد مطلب: 394773

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/394773/خبر-وزیر-ارتقای-خدمات-بیمارستان-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com