جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۹
۶۰
ناگفته‌هایی خواندنی از سردار سلیمانی در عراق و شام؛

«ذله» کردن ژنرال پترائوس با جنگ روانی/ وقتی عرب‌ها حاج قاسم را «سردار اسطوره‌ای» می‌خوانند

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 394720
کسانی که در جریان امورند نقل می‌کنند در آن مذاکرات، سفیر ایران مدام اتاق را ترک می‌کرد و برمی‌گشت. کراکر می‌دنست (البته طبعا با حدس زدن) که «سردار اسطوره‌ای» در اتاق کناری است. در یک لحظه از مذاکرات، کراکر خطاب به قمی گفت: «خواهش می‌کنم به او بگویید من آماده‌ام که مستقیم با خود او جلسه داشته باشم. این هم باعث حفظ وقت من می‌شود هم او.» قمی لبخندی زد و بدون هیچ توضیحی بحث با کراکر را از سر گرفت.
«ذله» کردن ژنرال پترائوس با جنگ روانی/ وقتی عرب‌ها حاج قاسم را «سردار اسطوره‌ای» می‌خوانند
گروه بین‌الملل جهان نيوز: روزنامه مطرح الاخبار لبنان، روز چهارشنبه پرونده ویژه‌ای درباره سردار قاسم سلیمانی منتشر کرده و طی مقالاتی، به بررسی ابعاد مختلف عملکرد این سردار بزرگ پرداخته است. در یکی از مقالات این پرونده به نوع نگاه به سردار قاسم سلیمانی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی پرداخته شده بود که ترجمه آن را تقدیم کردیم (+اینجا). آنچه در زیر می‌‌خوانید ترجمه کامل یکی دیگر از مقالات این پرونده است که وجوهی تازه از عملکرد تأثیرگذار این مرد بزرگ را نماش می‌دهد:

در رسانه‌های غربی به او «شبح» می‌گویند. داستان‌هایی که دهان به دهان از او نقل می‌شود، شبیه افسانه‌ها و اسطوره‌هاست. اور ا نابغه‌ای در مسائل استراتژیک و نظامی و امنیتی می‌-خوانند. واشنگتن او را نوک پیکان مقابله با طرح‌های خاورمیانهٔ بزرگ و خاورمیانهٔ گسترده و خاورمیانهٔ وسیع و... می‌‌داند، طرح‌هایی که آمریکا خیلی آرزو داشت می‌-توانست عملیشان کند. می‌توانی سایه‌اش را پشت هر تصویری ببینی، و صدایش ر در چکاچک شمشیرهای هر نبردی بشنوی. افسری بلندپایه در سپاه پاسداران. تا چند سال پیش، افراد کمی [در جهان عرب و غرب] او را می‌شناختند. همیشه، مرد حضور در پشت پرده‌ها بود. آن موقع، و البته هنوز، با مخفی‌کاری مطلق فعالیت می‌کرد و می‌کند. خیلی کم شده که در جمعی عمومی سخنرانی کرده باشد، یا از او مطلبی رسمی نقل شده باشد یا حتی عکسش دیده شده باشد. چهره‌ای سبزه، قدی بلند و صورتی جدی. بسیار آرام. عاشق سادگی. بین مردم می‌چرخد، نه ورودش را در بوق و کرنا می‌کند نه خروجش را. عملگراست، ولی جمع نقیضین کرده، طوری که در عین عمل‌گرایی نه باعث زحمت کسی می‌شود و نه از هیچ یک از اصولش کوتاه می‌آید. اگر یک ساعت با او بنشینی گمان می‌کنی که همهٔ افراد عالم در یک نفر جمع شده‌اند، و همهٔ ساعات دهر در یک ساعت، بس که در چشم‌هایش تجربه می‌-خوانی و موعظه.

دایرهٔ نفوذش همهٔ منطقه را در بر می‌گیرد از پاکستان و افغانستان گرفته تا تونس و یمن. در سرزمین شام، او را با اسم «حاجی» می‌شناسند. محل اصلی حضورش را‌ای بسا بتوان لبنان دانست، جایی که مقاومت با هر دو شاخهٔ فلسطینی و لبنانی‌اش مسکن دارد؛ و البته سوریه، که پناهگاه طببیعی و مرکز لوجستیک این مقاومت است.

بار‌ها به لبنان و سوریه سفر کرده است، عملا در هر برههٔ حساس. و‌ای بسا بارزترینشان برههٔ جنگ ۳۳ روزه و بعد هم در زمان آغاز فعالیت‌های نظامی مخالفان در سوریه. جایی که مدتی طولانی در آن ماند و طی آن، شخصا، بسیای از نبرد‌ها را با حضور مستقیم در میدان فرماندهی ‌کرد. می‌گویند که او پایتخت امویان [دمشق] را ترک نکرد، مگر وقتی که از ثبات حکومت رئیس‌جمهور بشار اسد مطمئن شد.

ولی آوازهٔ اصلی‌اش را از عراق به دست آورده است، همانجا که مشهور شد به «شبح» ی که دائم در تعقیب نظامیان آمریکایی است. آنجا، در بین‌النهرین هم او را به اسم «حاجی» می‌شناسند. «پدر» جنبش‌های ضد صدام در دههٔ نود میلادی، جنبش‌هایی که مهم‌ترینشان «سپاه بدر» بود به رهبری آیت‌الله سید محمد باقر حکیم، و اتحادیهٔ میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی.

وقتی ماشین زمینه‌چینی آمریکا برای هجوم به عراق روشن شد، توصیهٔ رهبران ایران به احزاب شیعهٔ عراقی آن بود که بی‌طرف مانده و خود را در هجوم پیش‌رو توسط آمریکایی-‌ها دخیل نکنند. دلیل، خیلی ساده بود: آمریکایی‌ها بعد از سرنگون کردن صدام مجبورند بیایند و با شما مذاکره کنند چون جز شما جایگزینی برای حکومت عراق وحود ندارد.

جنایات صدام گسترده بود و ترس از تعویق سرنگونی‌اش فراوان. از همین رو بود که مابقی طرف‌های عراقی وارد بازی شده و در کنفرانس‌های تمهیدی این هجوم مشارکت می‌کردند، و در رأسش کنفرانس لندن.

۹ آپریل ۲۰۰۳ [۲۰ فروردین ۱۳۸۲، روز سقوط بغداد] نقطه عطفی در زندگی سردار سلیمانی بود. تنها دو روز بعد در ۱۱ آپریل، رهبر ایران آیت الله علی خامنه‌ای در اولین نماز جمعهٔ پس از سقوط بغداد، خطبه‌ای آتشین ایراد کرد و طی آن عراقی‌ها را دعوت کرد تا در مقابل اشغالگران مقاومت کنند.

از آنجا که سلیمانی «مرد عمل به تکلیف» است، سخن امام خامنه‌ای برایش به مثابه فرمان رسمی آغاز عملیات بود. او خوب می‌فهمید که آمریکایی‌های از اشغال عراق، هدفشان تهدید ایران است. اما ایرانی‌های می‌خواستند داستان را طور دیگری کنند. در این کشور همیشه تهدید‌ها را تبدیل به فرصت می‌کنند. «ما در چهارگوشهٔ عالم دنبال آمریکایی‌ها می‌گشتیم تا به آن‌ها ضربه بزنیم. حالا امروز با پای خودشان آمده‌اند.» این، زبان حال افراد ذی‌ربط به موضوع در جمهوری اسلامی بود.

با وجود این، واقعیت به این سادگی‌ها هم نبود. هدف، بیرون کردن آمریکایی‌ها از عراق بود و در عین حال، فرصت ندادن به آن‌ها برای ساخت نظامی سرسپرده به خودشان که دوباره تبدیل به قدرتی ضد ایرانی در بغداد شود. از اینجا، استراتژی‌ای شکل گرفت که نبوغ تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران این کشور [ایران] را ثابت می‌کند: زدن آمریکایی‌ها به طوری که نتوانند حس کنند اوضاعشان در عراق (ولو شده برای یک روز) استقرار و ثبات دارد. در عین حال، دادن حاشیه‌ای از زمان به آمریکایی‌ها تا بدین ترتیب، فرصتی ایجاد شده و محور مقاومت بتواند همهٔ برگه‌های تأثیر در عراق را در اختیار بگیرد و نظامی برپا کند که بتوان به عدم سرسپردگی‌اش به غرب، صد در صد مطمئن بود.

از اینجا بود که «حاجی» وارد معادله شد، افسر اجرای سمفونی ایرانی در عراق. مجال را جلوی جریاناتی که برای ساخت نظام جدید با آمریکایی‌ها کانال ارتباطی برقرار کرده بودند بازگذاشت، خصوصا در مقابل حزب الدعوة به رهبری ابراهیم جعفری و مجلس شیعی اعلا به رهبری سید عبدالعزیز حکیم. اما در عین حال و همزمان، در تشکیل جیش المهدی به رهبری سید مقتدی صدر نقش ایفا کرد، گروهی که تفنگش را به روی آمریکایی‌ها گرفته و شلیک می‌کرد.

اما این گروه، یک ارتش مردمی بود و لاجرم، نوعی هرج و مرج در آن دیده می‌شد. گذشته از آنکه برخی از افراد ناشایسته هم توانسته بودند به همین دلیل خود را داخل صفوف آن کنند. پس باید گروه‌هایی حرفه‌ای‌تر تشکیل می‌شد. به این ترتیب بود که «عصائب اهل الحق» و «حزب الله عراق» متولد شدند. این دومی، گروهی است که افراد مطلع می‌گویند بیشترین عملیات ضد اشغالگران آمریکایی را در عراق انجام داده است، خصوصا بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای در مسیر نظامیان آمریکایی.

سال ۲۰۰۷، در عراق سالی کلیدی بود: لهیب جنگ مذهبی [که متأسفانه از سال ۲۰۰۶ و خصوصا پس از انفجار در حرم امامین عسکریین علیهما السلام بالا گرفته بود] رو به سردی می‌رفت و دورهٔ دوم ریاست جمهوری جورج بوش در آستانهٔ پایان بود. در آن زمان، و به دلیل تأثیر عملکرد سردار، آمریکایی‌ها فهمیده بودند که هم‌پیمانیشان با شیعیان عراقی ممکن نیست خیلی به طول بینجامد فلذا عزمشان را جزم کردند برای تغییر «جای‌گیری-»‌هایشان در عرصهٔ عراق و متصل کردن مجدد رشتهٔ ارتباط با اهل سنت از طریق تشکیل نیروهای بیداری [الصحوات] که اشغالگران آن را تأسیس کرده و آموزش دادند تا با القاعده در غرب عراق بجنگد.
در‌‌ همان روز‌ها بود که دیدارهای معروف سفیران ایران و آمریکا در بغداد (حسن کاظمی قمی و یان کراکر) با حضور وزیر خارجهٔ عراقی هشیار زیباری برگزار شد.

کسانی که در جریان امورند نقل می‌کنند در آن مذاکرات، سفیر ایران مدام اتاق را ترک می‌-کرد و برمی‌گشت. کراکر می‌دنست (البته طبعا با حدس زدن) که «سردار اسطوره‌ای» در اتاق کناری است. در یک لحظه از مذاکرات، کراکر خطاب به قمی گفت: «خواهش می‌کنم به او بگویید من آماده‌ام که مستقیم با خود او جلسه داشته باشم. این هم باعث حفظ وقت من می‌-شود هم او.» قمی لبخندی زد و بدون هیچ توضیحی بحث با کراکر را از سر گرفت.

این، تنها اصطکاک مستقیم او با آمریکایی‌ها نبود. مطلعین می‌گویند یک بار ژنرال دیوید پترائوس (فرمانده نیروهای اشغالگر در عراق) از طریق برخی واسطه‌ها درخواست کرد با او دیدار کند. پاسخ سردار، از طریق‌‌ همان واسطه‌ها به پترائوس این بود که: «برو پیش سفیر ایران در بغداد. او هم جزو افسران من است. می‌توانی هرچه خواستی به او بگویی.»

حتی بالا‌تر از این، نقل می‌کنند که سردار ایرانی دائما با اعصاب پترائوس بازی می‌کرد. برای او، از طریق واسطه‌ها، پیغام می‌فرستاد و در آن‌ها چیزهایی به او می‌گفت که برای پترائوس عصبانی‌کننده بود. یک بار در منطقهٔ [حفاظت‌شده‌ی] الخضراء بغداد جلسه‌ای داشت. به محض خروج پیغامی برای پترائوس فرستاد و در آن برخی امور جاری در منطقه‌ الخضرا را برای پترائوس نقل کرد، به نحوی که پترائوس مطمئن شود حریفش همین الان در قلب بغداد بوده است. این بازی جنگ روانی، بالاخره ثمر خودش را نشان داد.

اوضاع همچنان همینطور بود تا آغاز سال ۲۰۱۱. آمریکایی‌ها باید طبق توافقنامه‌ای امنیتی با بغداد (سوفا) تا آخرین روز سال از عراق خارج می‌شدند. سردار سلیمانی نقشی محوری بازی کرد تا ماندن در عراق برای آمریکا تبدیل به فاجعه شود. در‌‌ همان زمان، بر عراقی‌ها هم فشار می‌آورد تا تضمین بگیرد که دم به تلهٔ موافقنامه‌ای برای ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ندهند.

ستون اصلی مخالفت بغداد با دادن مصونیت به نظامیان آمریکایی که بخواهند در عراق بمانند، همو بود. این نمایش، با پرده‌ای شیرین به پایان رسید: اشغالگران مجبور شدند با ذلت و بی‌قید و شرط از عراق بیرون بروند.

از آن زمان خبری از او در صحنهٔ عراق نبود، هر چند خودش در چند سال پس از آن صحنهٔ عراق را خالی نکرده بود. در آن سال‌ها مشغول بود به تلاش برای جلوگیری از سقوط میدان سوریه در دست نیروهای غربی یا نیروهای تکفیری.

بسیار از نقش او در بلاد شام سخن رانده‌اند، هرچند هنوز بخش اعظم آن مخفی است. [او در شام فعالیت مشغول بود] که «زلزله-فاجعه» سقوط موصل به دست داعش رخ داد. فردای‌‌ همان روز، هواپیمایش در بغداد به زمین نشست، جایی که از آن روز تقریبا به صورت دائمی محل حضورش است. اولویت‌دار‌ترین اولویت‌هایش متوقف کردن پیش‌روی داعش و جلوگیری از سقوط پایتخت عباسیان به دست مغولان عصر بود.

فتوای جهاد کفایی آیت‌الله‌العظمی سیستانی نقشی بزرگ در جمع شدن نیروهای مردمی برای مبارزه با تکفیری‌ها داشت. سردار شروع کرد به تنظیم صفوف این نیروهای دفاعی. در سازماندهی گروه‌های مسلح مدافع بازنگری کرده و سیل ادوات جنگی را در اختیار آنان گذاشت: سازمان بدر، مجلس شیعی اعلا و عصائب اهل الحق و حزب الله عراق و گردان‌های صلح [سرایا السلام] (وابسته به مقتدی صدر) و.... همچنین شروع کرد به طراحی ساختاری برای نیروهای داوطلب مردمی که فرمانده‌شان ابومهدی المهندس بود، فرماندهی عراقی‌ که همه، او را به نزدیکی‌اش به سردار سلیمان (از زمان سپاه بدر) می‌شناسند.

با مستشاران نظامی ایرانی راه افتاد، نیروهای مردمی را در مناطق مختلف توزیع کرد به شکلی که برای طرح او مناسب باشد: تقویت کمربند امنیتی پیرامون بغداد، محافظت از مراقد مقدسه در سامراء و نجف و کربلا، و شکستن محاصرهٔ آمرلی. وقتی که این طرح با موفقیت تمام شد، شروع کرد به پاکسازی صلاح الدین، سپس تکریت، سپس هیت و بعد دیالی. در کنار این‌ها بود دو نبرد مشهور جرف الصخر و جلولاء واقع شد. و حالا نیرو‌هایش رویشان به سمت الرمادی و فلوجه است....

چیزی که در این نبرد‌ها جلب نظر می‌کرد، تعداد فراوان عکس‌هایی بود که از او گرفته و منتشر می‌شد. این مسئله اتفاقی یا بی‌حساب و کتاب نبود. اصراری وجود داشت تا بر حضور او در تمام نبردهای بزرگ در بین‌النهرین تأکید شود. این پیامی بود که می‌خواست به عالم بفرستد: ما هستیم که داریم با تکفیری‌ها می‌جنگیم، نه آمریکا که هر وقت تکفیری‌ها در فشار قرار می‌گیرند برایشان از آسمان کمک می‌ریزد.

نبرد‌های او تنها منحصر به میدان عراق نیست، منحصر به میدان سوریه و یمن و غیره هم نیست. این‌ها، گوشه‌ای از حکایت‌های حاج قاسم سلیمانی است: «سردار اسطوره‌ای».

مترجم: وحید خضاب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هرروز براي سلامتيت دعا ميكنم سردار
محمود
Moldova, Republic of
مقاله ای بود چند منظوره.
ب..
باید هوشیار بود که چه کاری را در حقیقت ما انجام داده و چه چیزی را به ما نسبت می دهند...
در دام آنها نباید افتاد.
United States
پس می شود با اتکا به توان خود قدرتمند شد قابل توجه بعضی ها
یعنی واقغا تمام کسانی که مثبت دادند هر روز براش دعا می کنند؟
این همه کار رسانه ای در مورد ایشان کمی من رو نگران می کنه.
خدا این سردار بزرگ را برای اسلام نگه دار.
United States
همين طوره. واقعا چرا اين اندازه روي يك نفر مناور ميدهيم ما. ...
Iran, Islamic Republic of
مجید جان دلبندم" مانور" درسته نه "مناور"
حسین
می خام ببینم کی وجود داره به سردار چپ نگا کنه داداش
حاج قاسم یه دونه ای.وقتی یه ایرانی به نام سلمان فارسی امین ویار ویاورپیامبر خداوامام علی می شود.این رابدانید دعای پیامبر درحق سلمان درعصرحاضربه سردار سلیمانی رسید.سرداریاریاور اسلام وتشیع به حق محمدرسول الله سردار سلیمانی های زیادی به اسلام خدمت کنند.
Iran, Islamic Republic of
فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
علی.
United States
ژنرال های امریکایی بی عرضه اند . بیان یاد بگیرن.
حاج قاسم فدایی داری.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سرداری که برا آبروی اسلام میجنگد
سرداری که دوستداران زیادی در ایران دارد
سرداری که همانند دوستش که مسیح کردستان بود حالا مسیح عراق است
سرداری که جوانان ایران به عنوان الگو به او نگاه میکنند
آرزوی بنده در کنار این سردار بودن است
سردار خداقوت
Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی انشاءالله با شما قدس را هم ازاد می کنیم
United States
فان حزب الله هم الغالبون
کسی رو که خدا و امام زمان عج حمایت کنه یقینا موفقیت هاش اینچنینه
خدا حفظ کنه این سردار بی ادعا رو
صالح حسینی
بسم رب المهدی...
خدا قوت سردار...
دعای تمام مسلمانان بدرقه راهت...
خدا حفظش کنه
خدا وجود این سردار بزرگ اسلام را از بلا مصون دارد
سردار عزیز دست ماروهم بگیر
مسافر
خیلی مردی
Iran, Islamic Republic of
سربازتم سردار
United States
فدایی داری سردار پاکی ها
United States
خیلی میخوامت حاج قاسم...خراب مرامتیم
ایرانی
به این میگن ایرانی و ولایی...
خدا حفظش کنه و امثال ایشون رو زیاد کنه.
صابر
آرزو دارم در رکاب حاج قاسم سلیمانی با دشمنان خدا بجنگم
یا اباصالح المهدی ادرکنا!
مانی مانوی
باید مردم ایران برای این نعمت های بزرگی که خداوند به آنها ارزانی داشته نعمت رهبر حکیم و سرداربزرگ حاج قاسم سلیمانی یک روز را تعیین کنند و آحاد ملت در سراسر ایران نماز شکر بخوانند
حمید
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت فرمانده.....
چسبید...
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظش منه
والله خاضرم خدا از عمر من بکاهد و بر عمر و سلامتی او بیفزاید
مرمر
خدا این سردار گرانقدر و با ارزش رو برای تمام مسلمین و مظلومین جهان حفظ کنه انشالله .
کریمی
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
France
خداوند از بلایا محفوظش دارد
Iran, Islamic Republic of
خدا نگاهدارش
با نام
Latvia
درود بر تو سردار
سیمین
من اگر خدا بخواهد به زودی مادرمیشوم وبر آنم که اسم فرزندم را حاج قاسم بگذارم
رسول
Iran, Islamic Republic of
خداوندا این عزیز سر افراز و نیروهای سلحشور دیگر اسلام را موفقتر از پیش و سلامت و حفاظت بفرما.
خداوند این سردار سلیمانی را در پناه خودش حفظ کند مرد قدرتمندی است و باعث افتخار ایران اسلامی
منصور
خدایش حفظ کند برای یاری سید علی و همه مظلومان جهان
محمد امین
به خدا حاضرم 6ماه برم آموزش ببینم و به سپاه قدس ملحق بشوم و در رکاب سردار بزرگ سیدعلی خامنه ای خاج قاسم سلیمانی با داعش وصهیونیست ها و آل سعود و آل خلیفه مرتجع بجنگم و در دریای سرخ خونم غوطه بخورم و مرگ را در آغوش بکشم
علی
Iran, Islamic Republic of
بلوف نزن داداش. مطمئنم که سربازی هم نمیخای بری یا نرفتی.
سید صالح
تگر میخواهید در مورد حزب الله عراق بیشتر بدانید .

داستان کرامت مستندی از بزرگترین شکست تاریخ ایالات متحده آمریکا

بیرون کردن آمریکا از عراق با اینکه در سکوت خبری و بایکوت رسانه ای جهانی انجام شد لیکن اگر بدرستی شناخته شده و ابعاد گوناگون آن در نظر گرفته شود می توان به وضوح شکستی خفت بار و بزرگ که در تاریخ ایالات متحده بی سابقه است را دریافت.

بیرون راندن اشغالگر از عراق که محصول کارگروهی مردم، دولتمردان ونیروهای مقاومت در عراقاست جای تحلیل وبررسی بسیار دارد.

مستند حاضر تلاش دارد کتاب مجاهدتهای سربلندانه گروه کتائب حزب الله (از گروه های جهادی عراق) بین لشکر کفر و لشکر اسلام طی هشت سال اشغال عراق از سالهای2033 تا 2011 را تورقی ناچیز کند.

در این مجال کوتاه جایی برای بررسی تمام روشهای نظامی و اطلاعاتی بکار گرفته شده ضد نیروهای آمریکایی وجود ندارد چنین بود که به معرفی برخی روشها وافکار در مبارزه با آمریکا در عراق اکتفا کردیم و ان شاء الله اگر فرصتی دیگربود به معرفی دیگر روشها و تلاشها برای بیرون راندن اشغالگر از عراق می پردازیم.

کتائب حزب الله جهادی است که خود پیرو ولایت فقیه می داند واز امام خمینی به عنوان رهبر یاد می کند
برای تهیه ان مراجعه کنید به :http://armancenter.net/index.php?route=product/product&keyword=%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AA%20&product_id=537
سجاد
می توانم به جرئت بگویم حداقل بیش از 200 حاج سلیمانی در بین نیروهای مسلح به ویژه در سپاه وجود دارد که منتظر اجازه فرامین کل قوا هستند تا منافع نامشروع سلطه گران جهانی را به چالش بکشانند.
شاید بیش از1000 نفر نیروی جوان هم در کنار آنها در حال آموزش هستند تا هسته های مقاومت جنگ نامتقارن را در قلب اروپا و امریکا و در هر جای دیگر در صورت نادانی دشمنان دست بکار شوند.
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظش کنه و از گزند کینه توزان داخلی و خارجی محفوظش بداره
خداوند دشمنانش رو خوار و ذلیل کنه
علوی
Iran, Islamic Republic of
خدا این سرباز امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را حفظ کند
احمدی
با خواندن متن به هم وطن بودن با حاج قاسم افتخار و احساس غرور می کنم .
خداوند سردار بزرگ ایرانی را در پناه خود برای ایران و عراق و برای مظلومان جهان نگه دارد.
موحد
ابوالفضل علمدار
سردار ما نگهدار
جعفر میناخانی
سردار رشید اسلام حاج قاسم جان برایت دعا می کنم که خداوند بر توفیقات تو بیافزاید و از گزند دشمنان حفظ کند - افتخار مایی
ذرود بر سردار رشید اسلام
ﻋﻠﻲ
Australia
اﻧﺸﺎاﻟﻠﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻋﻤﺮﻱ ﻃﻮﻻﻧﻲ و ﺑﺎ ﻋﺰﺕ ﻧﺴﻴﺐ اﻳﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ اﻱ ﻛﺎﺵ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﻫﻢ اﺯ ﺣﺎﺟﻲ ﺩﺭﺱ اﺧﻼﻕ و ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و ﺑﺠﺎﻱ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻔﻜﺮ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑاﻳﺮاﻥ و ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ.ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ اﻭﻝ ﻗﺮاﺭ ﺩﻫﻨﺪ
ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ اﻳﺮاﻥ ﻣﺮﺩاﻧﻲ ﻣﺜﻞ اﻳﺸﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺩاﺷﺘﻪ و ﺩاﺭﺩ و اﻧﺸﺎاﻟﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ
ﺩاﺷﺖ. ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﻳﺎﺭﻭ ﻳﺎﻭﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ اﻧﺸﺎاﻟﻠﻪ
علی
دعای خیر رهبرو مومنین پشت سر ایشان است
همه مشغول عراق و لبنان و سوریه ایم اما من از خیانت داخلی برخی مسؤلین و فشار بر حضرت اقا غافل. فکر امثال ابوموسی ها و شریح ها نیستیم.
مهدی
وقتی پدر و مادر برای تربیت فرزند وقت بگذارند شخصی مثل سلیمانی بوجود می اید .
United States
با سر دار سلیمانی آسمانی خواهیم شد انشااالله
البته تحلیل من اینه که افراد زیادی دارن این موقعیت را شکل میدن ولی سردار، دارن جور رسانه ای نشدن بقیه را هم می کشند. خدا همه شان را حفظ نموده و توفیق سرداری در لشگر امام زمان عج به این سردار بزرگ عنایت فرماید.
نصر من الله وفتح قریب
حسین -ارسنجان
حاج قاسم فدایی داری
خدا نگهدار تان باشد
عزیز دلها هستی
پیروز سربلند باشی
خار چشم دشمنان هستی
برای سلامتی سردار عزیزمان صلوات
محسن
سال ها بعد در کتاب ها بجای سرداران قدیم ایران ود هخامنشی و اشکانیان و...سورنا و... خواهند نوشت ؛ "سردار قاسم سلیمانی" فرماندهی که با سپاه چریکی و ایمان های پولادین دنیا را مبهوت کرده بود.
عنوان درس : سپاه سایه ها
Iran, Islamic Republic of
فدایی داری سردار با غیرت.............