پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
سجادی، مناجاتی و جلالی چه گفتند؟

برگزاری مراسم بزرگداشت پرویز دهداری

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب: 394647
مراسم بزرگداشت زنده‌یاد پرویز دهداری با حضور برخی پیشکسوتان فوتبال برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت مرحوم پرویز دهداری در روز معلولان با حضور پیشکسوتان فوتبال و برخی هنرمندان در محل بهزیستی نرگس برگزار شد. در این مراسم نصرالله سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌یی وزارت ورزش و پیشکسوتانی چون مهدی مناجاتی، ضیاء عربشاهی، احمدرضا عابدزاده، مجید جلالی و شاه‌حسینی، رییس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و عزیزمحمدی رییس پیشین سازمان لیگ حضور داشتند.

در این مراسم مهدی مناجاتی، مربی اسبق تیم ملی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم پرویز دهداری گفت: وقتی من ۱۲ یا ۱۵ سال داشتم منزل مرحوم دهداری در مسیر مدرسه ما قرار داشت. من با ایشان آشنا و از سوی او به تیم ملی دعوت شدم. بعد از آن هم به عنوان دستیار در خدمت ایشان بودم و بعد از چند سال طبق درخواست ایشان، سرمربی تیم ملی شدم. زمانی که برای گرفتن حکم سرمربی‌گری با من تماس گرفته شد، به ورزشگاه امجدیه یا همان شیرودی رفتم که دفتر فدراسیون در آنجا قرار داشت. یادم است که آقایان پهلوان، نصرالله سجادی و خبیری در دفتر حضور داشتند و نامه‌ای به من دادند که همان حکم سرمربی‌گری تیم ملی بود. من بلافاصله بعد از گرفتن حکم، به منزل مرحوم دهداری رفتم و وقتی آنجا رسیدم همسر ایشان به من گفت آقای دهداری منتظر تو است. ایشان وقتی من را دیدند به من گفتند منتظرت بودم و اگر نمی‌آمدی شاگرد من نبودی.

وی افزود: امیدوارم روح آن مرحوم شاد باشد. ما هرچه داریم از ایشان داریم و افتخار می‌کنیم که معلمی مثل مرحوم دهداری داشتیم. ایشان الگوی اخلاق و زندگی ما بودند و ما در این وضعیت اخلاقی که فوتبال‌مان دارد، به بزرگانی مثل ایشان نیاز داریم.

معاون وزیر ورزش و جوانان نیز درباره خصوصیات اخلاقی مرحوم دهداری خاطرنشان کرد: خوشحالم که در خدمت این جمع هستم. من با آقای دهداری ارتباط نزدیکی داشتم. ایشان الگوی جامعه ورزش و فوتبال ما بود و ما واقعا فقدان افرادی مثل ایشان را که الگوی اخلاقی بودند، در فوتبال احساس می‌کنیم.

سجادی افزود: در سال ۶۵ – ۶۴ که من در فدراسیون فوتبال بودم از آقای دهداری خواستم مدیر تیم‌های ملی ما بشوند. آقای دهداری با ما هیچ گونه قراردادی نبستند و به خاطر کمک به تیم ملی حتی یک ریال هم پول نگرفتند. مرحوم دهداری به هیچ عنوان دنبال شهرت نبودند.

وی در این باره ادامه داد: او برای اولین بار ما را به المپیک توکیو ۱۹۶۴ برد. کاری که ما سالهاست نتوانسته‌ایم با تیم ملی امیدمان انجام دهیم. او کاپیتان تیم ملی بود، سرمربی پرسپولیس و هما نیز بود و همه مسیرها را طی کرده و یک قهرمان واقعی بود.

سجادی اظهار کرد: اعزام ما به بازی‌های آسیایی مقارن با جنگ تحمیلی بود. آقای دهداری وقتی در رختکن با بچه‌ها صحبت می‌کرد به آن‌ها می‌گفت که شما هم مثل سربازهایی هستید که دارند برای وطن خود می‌جنگند. شما هم باید در زمین بجنگید.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مرحوم دهداری شخصیتی واحد داشتند افزود: ایشان هرچه بر زبان می‌آوردند، همان را عمل می‌کردند و رفتارشان چه در خانه، چه سر زمین تمرین و چه در جامعه یکسان بود.

در ادامه این مراسم مرتضی عزیزمحمدی با بیان این که آنچه که از انسان بر جای می ماند منش پهلوانی، جوانمردی و کار خیر است، گفت: آقای دهداری الگوی بزرگ اخلاقی ورزش و فوتبال ما بود و می‌بینید کسانی که در کنار ایشان زندگی کرده‌اند و مرحوم دهداری الگوی اخلاقی آنها بوده است، امروز خود به عنوان الگوی اخلاقی شناخته می‌شود.

رییس سابق سازمان لیگ افزود: زمانی که زلزله بم رخ داد احمدرضا عابدزاده برای کمک به بم رفت. آقای مناجاتی که هم شاگرد و هم دستیار مرحوم دهداری بوده است، همیشه در کار خیر آماده بوده است و دیدید که در زمان زلزله آذربایجان برای کمک رسانی به مردم زلزله زده سریعا دست به کار شد.

مجید جلالی هم با ابراز خرسندی از حضور در مراسم بزرگداشت مرحوم دهداری با بیان این که مرحوم دهداری به اخلاق و تحصیل بیش از هر چیز اهمیت می‌دادند گفت: زمانی که من ۱۹ سال داشتم، هم به عنوان بازیکن و هم مربی شاغل بودم. در آن زمان وقتی پیش مربی خودم رفتم از او خواستم تا یک نفر را به عنوان الگوی اخلاقی من در کار مربیگری به بنده معرفی کنند و او آقای رنجبر، حسن حبیبی و پرویز دهداری را به من معرفی کرد. من از او پرسیدم که بین این سه نفر چه کسی بهتر از همه هست؟ بعد از مدتی که کار مربیگری را انجام دادم مدیر تیم ما به من گفت که مرا به امجدیه دعوت کرد و گفت آقای دهداری با تو کار دارد.

وی افزود: وقتی آقای دهداری را ملاقات کردم، ایشان به من گفتند که باید به عنوان مربی تیم ملی با تیم به اردوی بوشهر بروی. من به آن مرحوم گفتم که تازه در دانشگاه قبول شده‌ام و رفتنم به اردو باعث می‌شود که از کلاس‌هایم عقب بمانم. مرحوم دهداری به من گفتند که برو به درست فکر کن و من همانجا متوجه شدم که بزرگ‌ترین الگوی ورزشی من آقای دهداری می‌تواند باشد.

سرمربی تیم فوتبال سایپا با اشاره به این که آنچه که درباره خصوصیات آقای دهداری گفته می‌شود همگی درست است، ولی کافی نیست، ادامه داد: مرحوم دهداری حلقه مفقوده فوتبال ماست و ما باید ایشان را به نسل امروز فوتبال معرفی کنیم. آنچه می‌تواند در این زمینه موثر باشد، چاپ یک کتاب درباره خصوصیات اخلاقی مرحوم دهداری است، چرا که مربیان جوان به یک الگوی اخلاقی نیاز دارند و ما با این صحبت‌های خودمانی نمی‌توانیم ویژگی‌های اخلاقی آن مرحوم را در فوتبالمان اشاعه بدهیم.

در پایان این مراسم مسابقه فوتبال نمادیی با حضور ضیاء عربشاهی و جمعی از هنرمندان با کودکان کم‌توان مجموعه بهزیستی نرگس برگزار شد. احمدرضا عابدزاده هم با حضور در جمع کودکان کم‌توان مجموعه با آنها عکس یادگاری گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *