جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

توضیح خانواده شهیدهمت درباره جمع‌آوری کتاب «همت»

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 394565
فرزند شهید همت ضمن گلایه از انتشار کتاب «همت» شامل زندگی نامه داستانی شهید همت گفت: با همکاری برخی نهادها از انتشار مجدد چنین کتاب کذبی ممانعت می‌کنیم.
توضیح خانواده شهیدهمت درباره جمع‌آوری کتاب «همت»
به گزارش جهان؛ مهدی همت فرزند شهید همت در گفت‌وگو با فارس پیرامون جمع آوری کتاب «همت» شامل زندگی نامه داستانی شهید همت اظهار داشت: اکثر مطالب این کتاب کذب و ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است و برای انتشار کتاب «همت» از خانواده اجازه‌ و تائیدی گرفته نشده است.

فرزند شهید همت در ادامه پیرامون این مطلب که این روزها اعلام می‌شود چاپ دوم این اثر با ویرایش و اصلاح خانواده منتشر خواهد شد، ابراز داشت: این موضوع هم صحت ندارد و ما کتاب را اصلاح نکرده‌ایم و حتی ویراست دوم هم منتشر نخواهد شد.

وی اضافه کرد: ما با کل کتاب مشکل داریم، البته طی سال‌های گذشته کتاب‌های فراوانی درباره شهید همت نوشته شده که برخی دارای نقاط ضعف و برخی دارای نقاط قوت بوده‌اند اما هیچ یک مروج دروغ و اشتباه نبوده‌اند.

همت در پاسخ به اینکه روایت کتاب داستانی است آیا بر این اساس هم نمی‌توان برخی موارد را عنوان کرد، توضیح داد: وقایع مندرج در کتاب صحیح نیستند، بر این اساس دستور جمع‌آوری آن را صادر کردیم.

وی افزود: از طریق دوستان وارد عمل شدیم تا مانع از توزیع کتاب شویم اما تلاش‌های دوستان هم به جایی نرسید و در ادامه از طریق یکی از نهادهای حقوقی مقابل توزیع را گرفتیم و حتی کتاب را جمع آوری کردیم، اجازه چاپ دومی هم به نویسنده نخواهیم داد و از نویسنده اثر شکایت خواهیم کرد.

فرزند شهید همت با بیان این که این اثر کاملا دروغ است گفت: در نگارش اثر منفعت شخصی نویسنده دخیل بوده و مطالب آن کذب است.

مهدی همت با تاکید بر اینکه آثار این حوزه باید مجوز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را داشته باشد و سپس مجوز وزارت ارشاد را اخذ کند، گفت: کتاب «همت» که شامل زندگی نامه داستانی شهید همت است چنین مجوزی نداشته است.

وی در پایان از مجلس درخواست کرد قوانینی تدوین کنند که شاهد چنین مشکلات و نشر اکاذیب نباشیم.

این گزارش اضافه می‌کند، دو روز پیش رسانه‌ها خبر از جمع‌آوری کتاب «همت» شامل زندگی نامه داستانی شهید همت منتشر کردند که واکنش های وسیعی در بر داشت.

چرایی جمع آوری کتاب نارضایتی خانواده شهید همت اعلام شده بود که محمد عزیزی نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون این موضوع و جمع آوری کتاب اظهار بی اطلاعی کرد.

اما این مسئله در نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم مطرح شد که وی اینگونه گفت: چه کسی کتاب را جمع کرده است؟ کسی نمی‌تواند خودسرانه کتابی را جمع کند. این کار باید مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی توضیح داد: گاهی وقتی یک کتاب منتشر می‌شود قطعا مراحل قانونی را طی کرده است و اجازه نشر دارد، پس توزیع می‌ شود، اما با برخی اظهار نظرهای دیگران نمی‌توان مانع از توزیع کتاب شد.

نوش آبادی ادامه داد: کتاب شهید همت مجوز گرفته است و بعد منتشر شده، ولی خانواده، دوستان و یا دیگران می توانند به کتاب‌ نقدهایی داشته باشند، ما پیشنهاد می کنیم اگر کسی نسبت به کتاب مجوز گرفته شده اعتراضی دارد باید به نویسنده منتقل کند، تا در چاپ‌های آتی با نظر او تغییرات اعمال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرمر
وقتی وزارت ارشاد از کاری شدیدا عصبانی میشه باید مطمئن شد اون کار درست و بجا و مناسب بوده ، دقیقا مثل جمع اوری این کتاب . افرادی مثل شهید همت برای ما ایرانیها قداست خاصی دارند و هیچ نویسنده ای حق نداره بخودش اجازه بده و هر مطلبی رو با اسم چنین بزرگانی چاپ و توزیع کنه
Iran, Islamic Republic of
همت متعلق به همه است آنرا درانحصار خانواده نکنید
Germany
انحصار؟ خانواده خودش کتاب رو مطالعه نکرده و تایید نکرده توزیع شده... به این کار چه میگویید؟ اون هم وقتی ممکن است خیلی از ماها از طریق این کتاب شخصیت و رفتار ایشون رو بشناسیم