جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گرمارودی: حماسه بایددرخون باشد نه درشعر

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 394352
عصر امروز مراسم رونمایی از کتاب «از سنگ ناله خیزد» با حضور محمدعلی مجاهدی، علی موسوی گرمارودی، حاج علی آهی، حاج اکبر بازوبند، سید جواد هاشمی، قاسم صرافان و شاعرانی دیگر برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدعلی موسوی گرمارودی در مراسم رونمایی از کتاب «از سنگ ناله خیزد» با بیان اینکه حماسه جزو لاینفک خون‌نامه کربلا است، گفت: همان‌طور که استاد مجاهدی تأکید کردند حماسه باید در خون شاعر باشد تا به زبان او نشت کند، بنابراین تعهد التزام صفت شاعر است نه صفت شعر.

وی گفت: سعدی که جزو اولین‌ها است و اثری همچون بوستان دارد اما چون حماسه در خونش نیست نتوانسته همچون فردوسی در این عرصه بدرخشد بنابراین با اینکه بوستان یک کتاب جهانی است اما حماسه در خون سعدی نیست و او در این جهت شکست خورده است.

این شاعر و محقق زبان فارسی تأکید کرد: البته بوستان سعدی روی سر ما جا دارد اما وقتی فردوسی ناله می‌کند بسیار متفاوت است با آنچه سعدی می‌گوید چون حماسه در خون فردوسی است.

گرمارودی با توصیه به شاعران جوان اظهار کرد: این تذکر استاد مجاهدی را جدی بگیرید و سعیتان بر این باشد که حماسه صفت خود شاعر باشد نه صفت شعر او.

وی در ادامه این مراسم بخشی از سروده‌های خود با موضوع امام موسی‌بن جعفر(ع) و شیخ مفید را قرائت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *