سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

چه کسانی اصلاحات را منحرف کردند؟

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 394098
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه ملی‌ مذهبی‌ها و طیف منتظری باعث ایجاد انحراف در جریان اصلاحات شدند، گفت: امثال امثال سحرخیز، حجاریان و جلائی‌پور واقعیات دل خود را می‌گویند. ملی مذهبی‌ها بحث امام‌زدایی را به جان اصلاحات انداختند.
چه کسانی اصلاحات را منحرف کردند؟
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، درباره اظهارات عیسی سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات که اظهار داشته :«خیلی‌ از اصلاح‌طلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند» گفت: من نمی‌گویم که حرف‌های سحرخیز درست است، این سخنان از دید ما محکوم است ولی این یک واقعیت است که برخی از اصلاح‌طلبان اعتقادی به امام (ره) ندارند.

وی اضافه کرد: برخی در جامعه وجود دارند که اسم اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند ولی تفکرات امام (ره) را قبول ندارند و می‌گویند آن تفکرات کهنه شده است.

* آغاز پروژه امام زدایی در حزب مشارکت

زارع فومنی با اشاره به ریشه‌های فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از خط امام (ره)، بیان داشت: یادم است زمانی که در حزب مشارکت ـ در حال حاضر منحل شده است ـ بودم مباحثی در این باره که ما چطور می‌توانیم با این نظام، کشور و قانون جدال کنیم، مطرح می‌شد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به برخی سخنرانی‌های عیسی سحرخیز در حزب منحله مشارکت، ابراز داشت: وقتی به کنگره‌های این حزب می‌رفتیم، دیدگاه‌هایی وجود داشت که تفکر امام(ره) کهنه شده و ما باید با تفکرات نو حضور پیدا کنیم. نباید این حقیقت را کتمان کرد که سحرخیز سخنران چنین کنگره‌هایی بوده و طبیعی است که امروز این فرد مواضع خود را به این شکل بیان کند.

* منتظری مطرود امام(ره) بود اما با او مرتب دیدار کردند

زارع فومنی با اشاره به کمرنگ شدن خطوط قرمز برای اصلاح‌طلبان در دوره اول ریاست جمهوری خاتمی، اظهار داشت: در حالیکه آقای منتظری مطرود امام(ره) بودند، اعضای احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین مرتب با وی دیدارهایی داشتند.

وی ادامه داد: در آن زمان این سؤال مطرح بود که چرا کسانی که مدعی پیروی از خط امام(ره) هستند، به صورت مرتب با آقای منتظری دیدار می‌کنند این رفتار نشان دهنده این مطلب است که این افراد از ابتدا هم امام(ره) را قبول نداشتند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تصریح کرد: کسانی که آن ایام سعی داشتند خود را پیرو امام (ره) معرفی کنند به دنبال سوءاستفاده از نام امام (ره) بودند تا به مقاصد دیگر خود برسند.

* آغاز حذف تفکرات امام (ره) در دولت اصلاحات

زارع فومنی با اشاره به برخی‌خواسته‌های نامشروع برخی از احزاب اصلاحات در دولت آقای خاتمی تصریح کرد:‌ زمانی که برخی احزاب اصلاح‌طلب دیدند به منافع خودشان مثلاً ماجرای تلاش برای تغییر قانون اساسی، تشکیل شورای رهبری و ... نرسیدند به طور علنی‌تر تلاش کردند تا تفکرات امام (ره) را به قول خودشان روانه موزه‌ها کنند.

وی با ذکر این نکته که بحث امام زدایی از سوی ملی مذهبی‌ها در جریان اصلاحات بسط و گسترش پیدا کرد گفت: تفکرات منافقانه و سوءاستفاده‌گری که در داخل جریان اصلاحات ایجاد شده بود در ایجاد انحرافات موثر بود.

زارع فومنی اضافه کرد: این افراد و گروه‌ها به دنبال تغییر بودند و فکر می‌کردند چون خاتمی رئیس‌جمهور است نظام باید عوض شود.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در ادامه با طرح این موضوع که آیت‌الله منتظری نامه‌ای به آقای خاتمی می‌نویسد و به او می‌گوید شما ۲۰ میلیون رای آورده‌اید و بروید نزد رهبری و بگویید من رای مردم را دارم و باید رهبر باشم، افزود: این نامه مصداق یک تلاش برای براندازی نرم است.

* طیف منتظری و ملی مذهبی دلیل منحرف شدن راه اصلاحات

وی برهمین اساس افزود: ملی‌ مذهبی‌ها و طیف منتظری باعث انحراف جریان اصلاحات شدند چراکه راه اول اصلاحات مسیر درستی بود، کروبی و امثال این‌ها مدافع نظام بودند، حتی اگر در دیدگاه‌ها مشکلی بود در دیگر موارد بحثی وجود نداشت.

زارع‌فومنی با اشاره بر اینکه تند روی ها امروز برخی از اصلاح‌طلبان محصول کار طیف منتظری و ملی مذهبی‌هاست به نفوذ تفکرات لیبرالی ونئولیبرال‌ها به اردوگاه اصلاحات اشاره کرد و گفت:‌ اصلاح‌طلبان هیچ وقت با نظام بد نبودند بلکه کسانی که در جریان اصلاحات نفوذ کردند باعث شدند مسیر این جریان عوض شود.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات معتقد است امثال سحرخیز، حجاریان و جلائی‌پور واقعیات دل خود را گفته‌اند و اصلاح‌طلبان نباید از این اتفاق ناراحت شوند چراکه آنها ماهیت پلید خود را آشکار کردند.

زارع‌فومنی با اشاره به هشدارهایی که در گذشته نسبت به این افراد و جریان‌ها مطرح کرده بود، گفت: ما پیش‌تر به دوستانمان خبر از این انحراف‌ها داده بودیدم اما کسی باور نمی‌کرد ولی امروز حرف‌های ما به واقعیت تبدیل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حزب مردمی اصلاحات مسیر خود را از این جریانات جدا کرده‌ و برخلاف اظهارات برخی از اصلاح‌طلبانی که می‌گویند باید تفکرات امام (ره) را به موزه بسپاریم ما به دنبال احیای عملی تفکرات امام (ره) هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *