جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

چرا آمریکا می‌خواهد با ایران به توافق برسد؟

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 393563
باراک اوباما در ماههای آتی جدال سختی با اعضای کنگره و لابی صهیونیستی خواهد داشت، اوباما به توافق با ایران نیاز دارد و تمدید در مجموع اتفاق خوبی برای مذاکرات نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه شبکه تلویزیونی المنار، طی مطلبی به گفت‌و گوهای هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ پرداخته است.

المنار می‌نویسد: به رغم گذشت مهلت مذاکرات و بی نتیجه ماندن آن، اما نشانه‌های قوی وجود دارد که در صورت وجود اراده سیاسی، رسیدن به یک توافق ممکن است، اما تمدید دوباره هفت‌ ماهه مذاکرات به همان اندازه خوش‌بینی‌ها، شک و تردید‌هایی را درمورد به ثمر نشستن مذاکرات بر می‌انگیزد.

پس از یک سال از تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ ، طرف آمریکایی اعتقاد دارد در عرض ۳ الی ۴ ماه آینده به توافق در زمینه ی فنی برسیم، اما نکاتی در این جا باید مد نظر قرار بگیرد

- هر دو طرف نسبت به نتیجه رسیدن مذاکرات جدی هستند و از سوی مقامات دو کشور بارها بدان تأکید شده است.

مذاکره کنندگان بر این موضوع از ابتدا تأکید داشتند که یک توافق سیاسی می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند. اما اراده سیاسی به اندازه‌ای نبود که طرفین بتوانند در مهلت تعیین شده به توافق برسند، طرف ایرانی نیز بسیار سعی دارد تا به توافق رسیده و تحریم‌ها برداشته شود

سؤال این ‌جاست که چه چیزی باعث شده است تا آمریکا به رغم خشم هم پیمانان خود یعنی اسرائیل و برخی کشورهای عربی، بازهم به دبنال توافق در مذاکرات باشد؟

ابتدا اینکه، آمریکا در شکست برنامه هسته‌ای ایران از طریق تحریم‌ها با شکست مواجه شده است و همچنین می‌داند اقدامی نظامی نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

دوم اینکه، آمریکا نمی‌تواند در قالب ۵+۱ برای همیشه اقدام کند و همچنین در بازگشت دوباره پرونده هسته‌ای به شورای امنیت نیز ناکام خواهد بود، چرا که روسیه و چین با این موضوع مخالفت خواهند کرد. از سویی دیوار تحریم‌ها نیز ترک برداشته و ایران در حال حاضر امکانات گسترده‌ای برای برقراری روابط اقتصادی با کشورهای مورد نظر خود دارد.

موضوع بعدی اینکه آمریکا در حال حاضر خود را مقابل روسیه در اوکراین می‌بیند و از این رو نمی‌خواهد همزمان با دو کشور مهم و تأثیر گذار که تولید کننده نفت نیز هستند درگیر شود.

با عملیات گروه تروریستی داعش در عراق و اقدام ائتلاف آمریکایی علیه آن، نبود هیچ گونه توافقی با ایران کار را برای آمریکا در مبارزه با داعش سخت کرده است. حضور ایران در نبرد علیه داعش ضروری است، وجود ایران در کنار بشار اسد نقش مهمی را به تهران در مبارزه با داعش داده است و آمریکا می‌خواهد از ورای توافق هسته ای از ایران در پرونده های منطقه استفاده ببرد.

اما در انتهای این بخش باید گفت که آمریکا برای خود توجیهاتی دارد تا در انجام توافق با ایران تأخیر ایجاد کند. واشنگتن می‌ترسد که با برداشتن تحریم‌های ایران، دیگر نتواند از اهرم تحریم‌ها در فشار بر ایران در دیگر پرونده‌ها بهره ببرد.

از خطرات تمدید مذاکرات یکی اینکه به لابی اسرائیلی اجازه می‌دهد تا وقت بیشتری برای جلوگیری از توافق در دست داشته باشد. اسرائیل هیچ‌گونه حقوق هسته ای برای ایران قائل نیست و اعتقاد دارد که تمام تأسیسات هسته‌ای ایران برچیده شود و غنی سازی اورانیوم به کلی متوقف شود.

از سوی دیگر، باراک اباما با تمدید مذاکرات در وضعیت سختی قرار گرفته است و باید هفت ماه دیگر فشارهای کنگره‌ جمهوری خواهان کنگره را برای عدم تصویب تحریم جدید علیه ایران را تحمل کند.

همچنین با تمدید، مذاکرات با خطر بازگشت جمهوری خواهان به کنگره مواجه خواهد بود، در گذشته بارها اعضای جمهور یخواه کنگره سعی داشتند طرح‌هایی برای افزایش تحریم ایران ارائه دهند که با مقاومت دولت مواجه شده است.

از سویی نیز تمدید مذاکرات زمان بیشتری را به طرفین برای رسیدن به یک نتیجه مرضی الطرفین می‌دهد و عموما با تمدید مذاکرات طرفین می‌توانند بهتر از خواسته‌های خود کوتاه بیایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
United States
عدم توافق با ایران وبه طبع آن جنگ احتمالی ایران وآمریکا با تحریک اسراییل غاصب وجنایتکار میتواند جرقه جنگ سوم جهانی باشد که اولین قربانی بحقش اسراییل غاصب است که اجازه صلح را از جهان گرفته.