پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

واکنش شورای خلیج فارس به تمدیدمذاکرات

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب: 393365
وزیر خارجه قطر در بخشی از نشست وزارتی شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کرد که نمی‌شود ترتیبات امنیتی در منطقه در جریان باشد و اعضای شورای همکاری از آن جدا باشند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به منظور آمادگی برای کنفرانس دوحه (۹ و۱۰ دسامبر) سه‌شنبه (دیروز) یک نشست در سطح وزرای خارجه، در دوحه برگزار کردند. ریاست این کنفرانس را «خالد بن عطیه» وزیر خارجه قطر بر عهده داشت.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی قطر «قنا»، خالد بن عطیه در پایان نشست اعلام کرد که مسئله فلسطین، سوریه و اوضاع عراق و یمن در صدر گفت‌وگوها قرار داشت. در این نشست موضوعات مشترک دولت‌های عضو شورای همکاری در سطوح مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود که شورای همکاری بر مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی تاکید کردند. وی سپس اعلام کرد که وحدت اعضای شورای همکاری موضوعی سرنوشت‌ساز است و همه اعضا به این موضوع واقفند و برای آن تلاش می‌کنند.

خالد بن عطیه در پاسخ به سؤالی درباره موضع شواری همکاری، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفت: اعضای شورای همکاری قبلا هم از توافق اولیه بین ایران و گروه ۵+۱ و امکان حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرده بود. وی افزود که ما با حق هر دولت در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای موافقیم و همزمان خواستار عدم وجود سلاح هسته‌ای نه فقط در ایران بلکه در کل خاورمیانه هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافق احتمالی به پایان آنچه وی آن را کشمکش هسته‌ای در منطقه نامید، منجر شود. خالد بن عطیه ادعا کرد که «ممکن نیست در منطقه ترتیباتی امنیتی در جریان باشد، و کشورهای عضو شورای همکاری یک طرف آن نباشند. این مسئله‌ای روشن است».

وزیر امور خارجه قطر همچنین گفت، اقداماتی که گروه ۵+۱ در این خصوص انجام داده است، گام‌هایی روشن است برای اطمینان از این که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و «ما دائما در جریان اتفاقاتی که در این خصوص روی می‌دهد هستیم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *