پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴

جان کری: ایران به تعهدات خود پایبند بود اما تحریم‌ها نیز پابرجا ماند

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب: 393004
وزیر خارجه آمریکا گفت: در آن زمان «برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت در حال پیشرفت بود»، اما برنامه مشترک اقدام توانست ذخایر اورانیوم ۲۰درصد این کشور را به صفر برساند، ساخت نیروگاه اراک را متوقف کرده و بخشی از برنامه این کشور را به عقب بازگردانده است.
جان کری: ایران به تعهدات خود پایبند بود اما تحریم‌ها نیز پابرجا ماند
به گزارش جهان، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، در جمع خبرنگاران حضور یافت.

وی در ابتدای این نشست به تمجید و تقدیر از دیگر وزرای خارجه، «کاترین اشتون» نماینده اتحادیه اروپا تقدیر کرد. وی همچنین همتای ایرانی خود تمجید کرد و گفت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران «سخت» و با «حسن نیت» و «جدیت» کار کرد تا این مذاکرات به نتیجه برسد.

جان کری با بیان اینکه شایعات مطرح در خارج از مذاکرات می‌تواند به روند گفت‌وگوها لطمه بزند، گفت: «ما باید به تلاش، به خصوص در میان مذاکره‌کنندگان در زمینه جزئیات ادامه دهیم.»

وی افزود: «ما بسیار سخت و طولانی کار کردیم، نه فقط در روزهای گذشته، بلکه در ماه‌های گذشته، تا به توافق جامعی برسیم، که نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پاسخ گوید. این کار زمان‌بر است و از حساسیت بالایی برخوردار است.»

وی افزود: «در روزهای اخیر در وین، ما پیشرفت واقعی و چشم‌گیری داشتیم و دیدیم که ایده‌های جدیدی ظهور کرد، به همین جهت هم بود که ایران و گروه ۱+۵ مشترکا مذاکرات را ۷ ماه تمدید کردیم تا ظرف ۴ ماه به چارچوب توافق سیاسی دست یابیم.... در پایان چهار ماه، اگر به توافقی نرسیدیم، آنگاه بررسی می‌کنیم که باید چطور ادامه داد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پیش از توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، گفت در آن زمان «برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت در حال پیشرفت بود»، اما برنامه مشترک اقدام توانست ذخایر اورانیوم ۲۰درصد این کشور را به صفر برساند، ساخت نیروگاه اراک را متوقف کرده و بخشی از برنامه این کشور را به عقب بازگردانده است.

وی با بیان اینکه «قرار نیست برای همیشه پشت میز مذاکره باشیم»، گفت «اکنون زمانی نبود که بخواهیم مذاکرات را رها کنیم... ما به زودی، در دسامبر بار دیگر دیدار کرده و سخت تلاش می‌کنیم تا این روند را پیش ببریم.»

کری افزود: «هدف ما در این مذاکرات محرمانه نیست، هدف ما سیاسی نیست، ایدئولوژیک نیست، بلکه یک هدف عملی و دست یافتنی است. گروه ۱+۵ که البته همیشه در همه موارد هم نظر نبوده‌اند، در این مسئله هم عقیده‌اند که یک توافق پایدار، توافقی است که تمام مسیرهای ایران برای رسیدن به مواد ساخت بمب را مسدود کند، توافق پایدار توافقی است که امکان شفافیت و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بدهد. در مقابل، توافق تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با هسته‌ای ایران را لغو می‌کند.»

وی با تصریح بر اینکه قطعا مذاکرات شاهد پیشرفت بوده است، گفت اطمینان دارد طرفین در مسیری قرار دارند که می‌تواند به یک توافق دست یابند. کری افزود: «این توافق، مانند هر توافق دیگری، به خصوص آن‌هایی که مرتبط با مسائل امنیتی است، در توافق، بحث اعتماد مطرح نیست، بلکه بحث راستی‌آزمایی است.»

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه «جهان هنوز سوالات جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد»، گفت تنها راه حل این است که ایران گام‌هایی بردارد که نشان دهد برنامه این کشور صرفا صلح‌آمیز است. وی در این مورد گفت: «ما می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شوند... می‌خواهیم مردم ایران به گشایش اقتصادی که می‌خواهند، برسند. اما جهان هنوز سوالات جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد. برای آنکه تحریم‌ها برداشته شود، ایران باید گام‌هایی برای پاسخ دادن به آن سوالات بردارد.»

جان کری در ادامه به مسئله موضع کنگره در قبال مذاکرات پرداخت و گفت دولت آمریکا همواره مشورت و رایزنی فشرده‌ای با کنگره داشته است و حالا خواهان حمایت کنگره از تمدید است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که کنگره «هوشمند باشد و زمان بیشتری برای مذاکره به ما بدهد.»

وی سپس خطاب به «بدبین‌ها به مذاکرات»، گفت: «یک سال قبل هم بسیاری می‌گفتند که توافق نقض می‌شود و ایران به توافق پایبند نمی‌مانند و رژیم تحریم‌ها از میان می‌رود، اما حالا چه اتفاقی افتاد؟ توافق نقض نشد، ایران به تعهدات خود پایبند ماند و رژیم تحریم‌ها نیز پابرجا ماند.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات ادامه یافت و اینکه آیا اخبار منتشر شده مبنی بر پرداخت ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار به ایران صحیح است یا نه، گفت: «می‌خواهم بگویم که ما پیشرفت کرده‌ایم و می‌خواهیم مذاکرات ادامه پیدا کند... در ماه‌های آتی توافق سال گذشته ادامه می‌یابد و تعهدات نیز بر اساس آن خواهد بود و چیزی فراتر از آن توافق صورت نمی‌گیرد.»

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *