پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

برترین مردمان تاریخ از زبان امام سجاد (ع)

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 392100
استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به ثبت ۱۶۶۱ روایت از امام سجاد(ع) ابراز داشت: صحیفه سجادیه به تواتر به دست ما رسیده است، یعنی ده‌ها و صدها نفر صحیفه سجادیه را برای ما نقل کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صحیفه سجادیه یکی از آثار معنوی شیعیان است که به مشهور به زبور آل‌محمد(ص) است و با زبان دعا از سوی امام زین‌العابدین(ع) الگویی عملی برای زندگی ارائه می‌دهد، با این وجود یکی از سؤالاتی که درباره زندگانی چهارمین ستاره آسمان ولایت و امامت مطرح می‌شود، این است که آیا امام سجاد(ع) فقط در دوران ۳۴ ساله امامتشان به دعا اکتفا کردند و فعالیت‌های دیگری نداشتند، برای دریافت پاسخ این سؤال با آیت‌الله نجم‌الدین طبسی استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم گفت‌وگو کردیم.

* صحیفه سجادیه به دست امام باقر(ع) مکتوب شد

وی با اشاره به اینکه اصل صحیفه سجادیه در اختیار امام صادق(ع) بوده است، افزود: وقتی پسر زید خواست با واسطه نسخه‌ای از صحیفه سجادیه را به مدینه برساند، امام صادق(ع) به واسطه فرمود: بیا نسخه‌ای که در دست من است با نسخه‌ای که در دست تو است، مقابله کنیم، که نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم بود، امام(ع) فرمود: امام سجاد(ع) این نسخه را برای پدرم دیکته کرده است، با این وجود صحیفه سجادیه دست به دست به ائمه و پیروانشان رسیده است، این میراث بسیار عظیم و گنجینه ارزشمند که توسط امام باقر(ع) به امر امام سجاد(ع) تدوین شد، این گونه نبوده است که طی دوران مهجور باشد.

* صحیفه سجادیه افتخار شیعه است

آیت‌الله طبسی با تأکید بر اینکه صحیفه سجادیه به تواتر به دست ما رسیده است، خاطرنشان کرد: یعنی ده‌ها و صدها نفر صحیفه سجادیه را برای ما نقل کرده‌اند، صحیفه سجادیه زبور آل محمد(ص)، افتخار شیعه و افتخار ائمه بوده است، وقتی مرحوم آیت‌الله العظمی نجفی زمانی نسخه صحیفه سجادیه را برای یکی از علمای مصر فرستادند، وی جواب داد: حیف که این کتاب آخر عمری به دست من رسید، اگر در جوانی و ابتدای آن زمانی که توان و قدرت داشتم، به دستم می‌رسید، شرحی مشروح و مبسوط بر او می‌نوشتم.

* تربیت ۲۲۰ شاگرد از سوی امام سجاد(ع)

وی با اشاره به دوران امامت امام سجاد(ع) و شرایط سخت آن امام همام در آن روزگار ابراز داشت: امام توانست در سخت‌ترین شرایط نه تنها صحیفه را بیان و نشر دهند، بلکه اساس اسلام را حفظ کردند، اگر از زوایه دیگر به تاریخ زندگانی آقا امام زین‌العابدین(ع) نگاه بیندازیم، می‌بینیم در این دوران این بزرگوار با تربیت بیش از ۲۲۰ نفر توانستند فرهنگ ناب محمدی(ص) و اسلام اصیل را در این سی و اندی سال امامت خودشان به مردم معرفی کنند.

*۱۶۶۱ روایت از امام سجاد(ع) به یادگار مانده است/ثبت ۴۲۰ روایت فقهی

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ده‌‌ها روایت از سیدالساجدین(ع) در مسائل مختلف نظیر اصول عقاید، اخلاق، فقه، علم، توحید، نبوت، امامت،و معاد، مهدویت و ... به یادگار مانده است، به تعداد برخی از این روایات اشاره کرد و گفت: مجموع روایات بالغ بر ۱۶۶۱ روایت از امام زین‌العابدین(ع) به دست ما رسیده است؛ مثلاً درباره ارزش علم ۵ روایت، توحید ۱۱ روایت، نبوت ۲۰ روایت، امامت ۲۵ روایت، مناقب و فضائل اهل بیت(ع) ۹۵ روایت، راجع به کرامات خود حضرت(ع) ۸۱ روایت، امام زمان(عج) و مهدویت ۱۹ روایت، مقام و فضایل شیعه و پیروان مکتب اهل بیت(ع) بیش از ۱۰ روایت، قرآن (اهمیت و فضایل آن) ۹۱ روایت به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: درباره ایمان ۷۹ روایت، دعا ۱۸۰ روایت، مناظرات ۱۱ مناظره و احتجاج، در ارتباط با فقه (از طهارت تا حدود و دیات) ۴۲۰ روایت ثبت شده است که به طور مثال؛ در طهارت ۱۲ روایت، نماز ۶۵ روایت، اقتصاد و معیشت ۱۵ روایت، روزه ۱۹ روایت، زکات ۲۱ روایت، آداب سفر ۹ روایت، حج ۴۷ روایت، زیارت (آداب زیارت) ۱۷ روایت، جهاد ۲۴ روایت، نکاح ۲۹ روایت، طلاق ۳، تربیت اولاد و آداب زندگی، معاشرت با اولاد ۱۴ روایت، زینت و تجمل ۴۷ روایت، حقوق حیوانات ۱۱ روایت، آداب سفره و خوردن و آشامیدن ۲۴ روایت، احکام بردگان ۵ روایت، احکام صید ۹ روایت، قضا و شهادت ۴ روایت، قسم خوردن ۵ روایت، حدود و دیات ۶ روایت، وصیت ۸ روایت، میراث ۱۰ روایت، آداب تدفین و احکام اموات ۳۵ روایت و در ارتباط با مواعظ و نصیحت ۱۸۸ روایت و معاد هم روایات متعددی داشتند.

* امام سجاد(ع) مرز بین اسلام اصیل و اموی را مشخص کرد

آیت‌الله طبسی با اشاره به شرایط خفقان و فشار بر شیعیان در عصر امامت امام سجاد(ع) بیان داشت: حکومت جبار اموی پس از حادثه عاشورا، واقعه خونین حره را راه انداخت، مدینه پیامبر(ص) را به آتش کشید، به نوامیس مردم تجاوز کرد،- کاری که داعش‌ بیش از این انجام نمی‌دهد- کعبه را به آتش کشیدند، در چنین دورانی حضرت(ع) با ظرافت و سیاست خاص توانست پیروانش و مکتب اسلام را حفظ کنند و یک مرزبندی میان اسلام اصیل و اسلام اموی را انجام دهد.

* برترین مردمان تاریخ چه کسانی هستند+پاسخ امام زین‌العابدین(ع)

وی در ادامه به یک حدیث مهدوی از امام زمان(عج) اشاره کرد و افزود: امام سجاد(ع) می‌فرماید: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیْفِ أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً»؛ مردم زمان او که معتقد به امامت وى هستند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان‌ها بهترند، زیرا خداوند درجاتی از عقل و فهمى به آن‌ها داده که غیبت در نزد آن‌ها حکم مشاهده را دارد! خداوند آن‌ها را در آن زمان مثل کسانى می‌داند که با شمشیر در پیش روى پیغمبر-علیه دشمنان دین- پیکار کرده‌‏اند، آن‌ها مخلصان حقیقى و شیعیان راستگوى ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان به دین خدا می‌خوانند.

استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد(ع) در این روایت بیان می‌کنند که معتقدان به امام زمان(عج) و منتظران ظهور ایشان(عج) عاملی است که موجب می‌شود، مردمان این عصر، برترین مردمان هر دوران باشند، زیرا خداوند به آن‌ها معرفت، بینش، آگاهی و بصیرتی عطا کرده است که دوران غیبت امام زمان(عج)برای این افراد حکم دوران حضور و شهود دارد، یعنی همان گونه که اگر امام حضور داشتند،‌ از ایشان تبعیت می‌کردند، در خاتمه از تمام کسانی که در ارتباط زندگی درخشان امام سجاد(ع) کتاب نوشتند و قلم‌فرسانی کردند و روایات این بزرگوار را جمع‌آوری کردند، توفیقات روزافزون و عنایات خداوند تعالی مسألت می‌کنیم، بالاخص مرحوم آیت‌اللله عطاردی که با تألیف دو جلد کتاب به نام «مسند امام زین‌العابدین(ع)» خدمت بزرگی کرد، برای وی طلب علو درجات و مغفرت می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *