پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سند ملی ورزش کشور تدوین می‌شود

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 391859
نماینده دبیرخانه شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: سند ملی ورزش کشور تدوین اولیه شده و در استان‌هایی به منظور دریافت نظرات و تکمیل شدن ارائه می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صدیقه کعبی‌زاده شامگاه دوشنبه در نشست هم‌اندیشی شورای راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان اظهار کرد: در سند ملی ورزش کشور نگاه جدیدی به مدیریت ورزش شده و نقش حاکمیتی وزارت ورزش و جوانان نیز دیده شده است.

وی افزود: در این سند سهم همه دستگاه‌ها دیده شده و هر دستگاهی در ورزش شریک می‌شود تا ورزش توسعه یابد و کانون‌های بحران نیز شناسایی و در این راستا ۷ حکم قانونی تاکنون استخراج شده است.

کعبی‌زاده با اشاره به وضع موجود ورزش کشور تصریح کرد: در تدوین سند از برخی مطالب نظام جامع به عنوان سند بالادستی استفاده شده و نگاه جزیره ای و فقدان هم افزایی به علت تقسیم کار طولی، اهداف مستقل، رویکرد قهرمانی و غیر پایدار، رویکرد کمرنگ سلامتی، رویکرد حرفه‌ای غیرمتوازن، کمرنگ شدن ارزش‌ها در ورزش کشور و کمبود زیرساخت‌ها در بخش نیروی انسانی، سخت افزار و نرم افزار وضع موجود ورزش در کشور است.

وی اضافه کرد: ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ۷۵ میلیون نفری کشور فعالیت ورزشی دارند و ۶۰ میلیون نفر در کشور ورزش نمی‌کنند در حالی‌که در توزیع نرمال باید ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هفته‌ای سه جلسه فعالیت منظم داشته باشند و انتظار داریم با اجرایی شدن سند ملی این تعداد ۶۰ میلیون نفر را به ۴۰ میلیون نفر برسانیم.

کعبی‌زاده به ضرورت تدوین سند ملی ورزش اشاره کرد و گفت:معنویت در ورزش دچار اختلال شده و اقبال عمومی از انجام فعالیت‌های ورزشی مطلوب نیست و رویکرد واحد ورزش در کشور وجود ندارد و به علت فقر حرکتی شاخص‌های سلامتی نامطلوب است و به این علت باید سند ملی ورزش تدوین شود.

نماینده دبیرخانه شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: محورهای سند ملی ورزش کشور شامل مواردی مانند هم افزایی در فعالیت‌های شرکای ورزش، تامین سلامت عموم مردم، پوشش همه ابعاد و بخش‌های ورزش کشور، قابلیت احصاء برنامه‌های راهبردی و برنامه های عملیاتی از سند، شفاف‌سازی نقش دولت در حوزه‌های مختلف ورزش کشور و امکان تقسیم کار ملی و تشریک مساعی در اجرای اقدامات اساسی می‌شود.

کعبی‌زاده تاکید کرد: همزمان با توسعه ورزش سلامت محور شاهد افزایش ورزشکاران و رونق اقتصاد ورزشی هستیم و رویکرد کلان سند نیز سلامت محور و معنویت ساز است.

وی افزود: این سند در اختیار اعضای شورا قرار میگیرد تا نظرات ارائه شود و انتظار ما از استان‌ها نیز این است که زمینه‌های مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، اقشار و اصناف برای توسعه ورزش سلامت محور فراهم شود.

کعبی‌زاده تصریح کرد: ضمانت اجرایی این سند مصوبه هیئت دولت است و براساس دو برنامه ششم و هفتم نوشته می‌شود.

وی اظهار کرد: فرآیند کار باید مورد نظارت و کنترل قرار گیرد در این راستا کارگروه کنترل و نظارت نیز تشکیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *