سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۲۰

'خاتمی و احتمال خلق یک اتفاق تازه میان اصلاح‌طلبان'

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 391406
به سخن دیگر اینکه بر اساس شواهد گفته شده، آن اتفاق تازه و مطلوب احتمالاً مزاجی خواهد داشت مثل اینکه آقای خاتمی (به‌صورتی که قابل قبول برای نظام اسلامی نیز باشد) قصد خواهد کرد تا از زوایای مهمی از فتنه سال ۸۸ (بویژه بحث تقلّب و اغتشاشات) ابراز عذرخواهی کند و از آنها تبرّی بجوید.
به گزارش جهان، ایسنا به تازگی مصاحبه مبسوطی با احمد سلامتیان، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل سازمان منحلّه مجاهدین انقلاب اسلامی انجام داده است.

در بخشی از این گفت‌وگو به مفهومی با عنوان «خلق یک اتفاق تازه در میان اصلاح‌طلبان با موضوع رابطه آنها با حاکمیت» اشاره شده و سلامتیان هم با نام بردن از آقای خاتمی، پیرامون آن توضیحاتی داده است.

در قسمت اشاره شده از گفت‌وگوی مذکور در ایسنا می‌خوانیم:

«(احمد سلامتیان) در ارزیابی خود از رابطه اصلاح‌طلبان با حاکمیت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اتفاق تازه‌ای در این راستا در میان اصلاح‌طلبان خلق شود؟ گفت: وقتی صحبت از اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان می‌شود ، به این معنی است که این طیف، نظام را قبول دارند ودر چارچوب آن فعالیت می‌کنند. این دسته بر این نکته توجه دارند که اشکالاتی که وجود دارد، را از طریق مسالمت‌آمیز و ارائه راه حل‌ها حل کنند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان در چارچوب نظام و با نظام کار می‌کنند و همانطور که آقای خاتمی هم نشان داده تلاش می‌کنند رابطه‌شان با حاکمیت مستحکم‌تر شود تا از پتانسیلی که دارند بتوانند بیشتر در جهت سازندگی استفاده کنند»

فارس در این باره نوشته است: دقیقاً و به ضرص قاطع نمی‌توان گفت که منظور ایسنا و توضیحات آقای سلامتیان پیرامون «خلق یک اتفاق تازه میان اصلاح‌طلبان با موضوع رابطه آنها با حاکمیت» چیست؟! اما بر اساس صحبت‌های چندی قبل آقای خاتمی مبنی بر «ضرورت حذف بدبینی‌های نظام نسبت به اصلاح‌طلبان» و همچنین اظهارات مدتی بعد وی مبنی بر «لزوم شناخت خط قرمز‌ها و اعلام مرزبندی هویتی توسط اعضای اردوگاه اصلاحات» و ایضاً صحبت‌های مؤکد یکی از چهره‌های مبرّز اصلاحات مبنی بر «عذرخواهی» و «جدّیت برای لحاظ شدن دغدغه‌های مقام معظم رهبری» به نظر می‌رسد که آن اتفاق تازه می‌تواند رخدادی شبیه به رأی دادن عذرخواهانه آقای خاتمی در انتخابات مجلس نهم باشد.

رخدادی که نخستین منصه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پس از مدعاهای آنها در سال ۸۸ و رخدادهای آن سال محسوب می‌شد اما اصلاح‌طلبان آنرا تحریم کردند و فقط آقای خاتمی بود که با انداختن رأی خود به صندوق در حاشیه شهر تهران، بعنوان لیدر اصلاحات تلاش کرد پیام‌های خاصی را با این کار خود القا کند.

به سخن دیگر اینکه بر اساس شواهد گفته شده، آن اتفاق تازه و مطلوب احتمالاً مزاجی خواهد داشت مثل اینکه آقای خاتمی (به‌صورتی که قابل قبول برای نظام اسلامی نیز باشد) قصد خواهد کرد تا از زوایای مهمی از فتنه سال ۸۸ (بویژه بحث تقلّب و اغتشاشات) ابراز عذرخواهی کند و از آنها تبرّی بجوید.

صحبت‌های آقای سلامتیان نیز در تشریح مفهوم اشاره شده و در پاسخ به مفهوم مورد اشاره خبرنگار، به شدت کلی هستند اما فی‌الواقع می‌توان تأکیدات وی مبنی بر فعالیت اصلاح‌طلبان در چارچوب نظام و تلاش آقای خاتمی برای استحکام بخشی به رابطه با حاکمیت نظام،‌ را نوعی ایما و اشاره برای پیوستن به جریانات و چهره‌های موافق عذرخواهی آقای خاتمی ارزیابی کرد.

گفتنی است که در همین رابطه و در اقتفای صحبت‌های مهم آقای خاتمی مبنی بر ضرورت حذف بدبینی‌های نظام نسبت به اصلاح‌طلبان، تنی چند از روزنامه‌نگاران جوان اصلاح‌طلب نیز در یادداشت‌ها و تحلیل‌های خود از مفاهیمی مثل «کنش‌های اعتمادافزا» و یا «کلیدی که قفل فعالیت‌های اصلاح‌طلبان را باز می‌کند» یاد کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یه مرده سیاسی که انقدر شلوغ کاری نداره
اصلاح طلبان بدخیم همینجورین
United States
ایشون از حرکات براندازانه خود و رفقاش در سال 88 اعلام برائت کرده؟؟؟
ول کنید این مهره سوخته و مرده سیاسی رو
نامبرده ربطي به مجاهدين انقلاب ندارد بلكه آن محمد سلامتي دبير آن بوده است. لطفا دقيق نر اطلاع رساني كنيد.
اینها همش حرکتهای تاکتیکی است که مجلس را قبضه کنند.

این جماعت سابقه خوبی ندارند و از هیچ خباثتی علیه نظام دریغ نمی‌کنند.
ناشناس
خوب مشکل شما چیه ؟ مگه این همون چیزی نیست که میخواستید ؟
خیر. توبه گرگ مرگه. نفاق یعنی همین؛ از هر طرفی که باد بیاد، بادش می دن. یه روز می گن ما خط امامی هستیم و ظاهرا از امام هم جلو می زنن، اما وقتی زمینه را مهیا دیدن، با سوروس و CNN و BBC هم داستان می شوند. قبول بازگشت افساد طلبان برانداز به نظام، ساده لوحی سیاسی نیست، خریت سیاسی است.
Serbia
ظاهرا باز دوباره ابوسفیان و معاویه در آستانه فتح مکه تصمیم به مسلمان شدن گرفته اند....
Iran, Islamic Republic of
اصلا چرا ایسنا با این ........... مصاحبه کرده؟؟؟!!!
خلق تازه
تاببینیم خلق تازه اش همانندفتنه برای مردم زحمتی داردیاقبول شکست رسمی ازاین مردم است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
خاتمی در خلق فتنه انگیزی و خیانت از تبحر خواصی برخوردار است
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز
با عرض سلام و احترام باید عرض کنم که اصلاح طلبان یک غلط بزرگ / خیانت بزرگی انجام داده اند
و نمی خواهند تاوان آن را بدهند. اگر تاوان آن را بدهند و جریمه شوند و توبه کنند ، مردم از سر تخسیرات آنها گذشت خواهند کرد .
هادی
United States
خیلی از مردم که ظاهرا شما از طرف مردم نیابت داری!!!! طرفدار آقای خاتمی بوده و هستند. پس لطفا از طرف همه مردم نظر نده
دمت گرم که خوب جوابشو دادی زنده باد خاتمی
تخسیرات!!!!!!!!!!
نمی خواد از سر تخسیرات ما بگذرید.
آن وقت بهتان می گویند بی سواد بدتان می آید.
اصلاح طلب پشیمان
Iran, Islamic Republic of
ما یک بار با تناب خاتمی به چاه افتاده ایم برای 77نسلمان هم بس است از سایت جهان نیوز خواهش می کنم عکس این اقای ....(خاتمی ) را دیگر منتشر نکند
خسارتی که به کشور و مردم از فتنه 88 وارد شد از خسارت 8 سال جنگ تحمیلی بیشتر بود پس گناه خاتمی و سایر فتنه گران با یک عذرخواهی قابل گذشت نیست و محاکمه و مجازات ضروری میباشد.
محاکمه و مجازات خاتمی و موسوی و کروبی بدلیل تهدید امنیت ملی و به آشوب کشیدن کشور و لطمه زدن به چهره نظام مطالبه اکثریت مردم است و انشاءالله که محقق شود.
همایون
United States
اگر من و شما جرمهای مشابه دار و دسته خاتمی را کرده بودیم الان کجا بودیم، سر دار، درسته؟ پس مرگ بر سران فتنه