چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۱۳
آخرین اظهارات مسؤولان درباره حذف پردرآمدها؛

دولت برای یارانه‌ نقدی برنامه ندارد/ لزوم پرهیز از محافظه‌کاری برای تراز کردن درآمد-هزینه‌ هدفمندی

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 391209
چندگانگی اظهارات مقامات دولتی درباره سرنوشت یارانه‌ نقدی همچنان محل اختلاف در پرداختن یا نپرداختن آن به نیازمندان و غیرنیازمندان است.
دولت برای یارانه‌ نقدی برنامه ندارد/ لزوم پرهیز از محافظه‌کاری برای تراز کردن درآمد-هزینه‌ هدفمندی
گروه اقتصادی جهان نيوزدر ظاهر قرار است این رویه اظهارگونه به سیر تسلسل خود ادامه دهد و از آن نتیجه‌ای متقن به دست نیاید که دولت تصمیم داشته باشد آن را اجرایی کند. در این باره سخنان محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور قابل توجه است که گفته تکلیف حذف یارانه‌ها سال آینده روشن می‌شود.

شریعتمداری با بیان اینکه دولت قصد تضعیف قدرت خرید طبقه فرودست و متوسط جامعه را ندارد، خاطرنشان کرد: تلاش دولت برای افزایش قدرت خرید در جامعه است که این سیاست ادامه خواهد داشت.

شریعتمداری درباره سیاست دولت در زمینه پرداخت یارانه و آخرین وضع حذف یارانه ثروتمندان اظهار داشت: درباره بحث یارانه‌ها باید بگوییم دولت از ابتدا یک نگاه اندیشمندانه و عالمانه به این قضیه داشته است چراکه تردیدی نیست پرداخت یارانه به تمام اقشار جامعه به طور هدفمند که میراث دولت گذشته بود از اساس غلط است. وی ادامه داد: دولت در این زمینه از تصمیم عجولانه و شتابزده خودداری کرده و نهادهایی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را مسؤول کرده‌ایم که با دقت به این موضوع توجه کنند و در سال ۱۳۹۴ با توجه به اینکه به‌طور طبیعی طبق ماده ۲۱ قانون ۹۳ منقضی می‌شود برنامه سیاست دولت در این زمینه مشخص شده و با یک بررسی کارشناسانه سیاست جدید دولت در این زمینه مشخص می‌شود.

شناسایی پولداران در ماه‌های‌ آینده


در همین حال علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از شناسایی اغنیا در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها براساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد. ربیعی با بیان اینکه یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک حذف خواهد شد، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آینده درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم.

ربیعی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل فقدان بانک اطلاعات به همه مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما با تشکیل بانک اطلاعات این مشکل برطرف خواهد شد و تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها براساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم بی‌عدالتی با تصمیم‌گیری‌های‌مان همراه شود.

وی با اعلام اینکه ۵ تا ۶ میلیون فرد پُردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد، اضافه کرد: ما در اجرای برنامه یارانه ۷ میلیون نفر فقیر را شناسایی کرده‌ایم، ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک میزان این ۷ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیته شناسایی خانوارها خبر داده و اعلام کرده است که این وزارتخانه براساس بانک اطلاعاتی پیشنهاداتی را به مجمع سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌دهد البته با تشکیل بانک اطلاعاتی صرفاً بحث شناسایی و حذف یارانه‌بگیر پردرآمد را در دستور کار نداریم.  براین اساس رئیس‌جمهور دستور داده است که وزارت تعاون ظرف ۲ ماه، دستگاه‌هایی که می‌توانند در تشکیل بانک اطلاعاتی همکاری داشته باشند را معرفی کند و به تایید هیأت دولت برسد. شاید این دستور آغازی برای اجرای جدی تکالیف یارانه‌ای دولت براساس قانون بودجه باشد.

میدری با اشاره به تشکیل کمیته شناسایی خانوار ادامه داد: براساس مصوبه دولت قبل بانک اطلاعات و مسؤولیت نگهداری بانک اطلاعات به‌عهده سازمان هدفمندی است و مسؤولیت دهک‌بندی گروه‌ها و حذف دهک‌ها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. وی بیان کرد: این کار در شورایعالی رفاه به دولت پیشنهاد شد و رئیس‌جمهور دستور دادند که ظرف مدت ۲ ماه وزارت تعاون دستگاه‌هایی را که می‌توانند در تشکیل بانک همکاری داشته باشند معرفی کند و به تایید هیأت دولت برسد.

به گفته میدری به‌گونه‌ای اطلاعات افراد را برای تشکیل بانک اطلاعاتی از دستگاه‌ها کسب می‌کنیم که حریم خصوصی آنها محفوظ بماند طوری‌که اطلاعات خودرو را کسب می‌کنیم، شماره پلاک، رنگ ماشین و شاسی را دریافت نمی‌کنیم و صرفاً سال ساخت ماشین و نام آن را دریافت می‌کنیم و به حریم خصوصی مردم احترام می‌گذاریم.

نما: یارانه نقدی ۴۷ تایی شد


یارانه نقدی در حالی چهل و پنجمین مرحله واریز را هم پشت سرگذاشت که در آستانه ۴ سالگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز تفکیکی بین متقاضیان نیازمند و پردرآمد وجود ندارد. از آذر سال ۱۳۸۹ تا آبان امسال ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت یارانه نقدی در ۴۵ مرحله ۴۷ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند با این توضیح که اختلاف در تعداد مراحل و دریافت به زمانی برمی‌گردد که در اوایل اجرای فاز اول چهار یارانه نقدی در دو مرحله ادغام و واریز شده بود.

گزارش عملکرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ۶ ماه ابتدایی امسال نشان داد که در مجموع حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده که ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به اصلاح قیمت‌ها و ۶۶۰۰ میلیارد تومان هم ناشی از ردیف یارانه‌ای قانون بودجه سالانه در یارانه نان، انرژی و کالاهای اساسی است. این درحالی است که در این مدت بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی بین خانوارها شده است.

از سوی دیگر و در گزارش عملکرد تبصره ۲۱ قانون بودجه ۱۳۹۳مربوط به قانون هدفمندی تنها بخش اجرایی نشده بند «و» یعنی تعیین سقف درآمدی برای اختصاص یارانه نقدی به متقاضیان نیازمند و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد بود؛ هرچند دولت راه‌های مختلفی برای ورود به حذف یارانه‌بگیران ثروتمند را بررسی کرد اما هنوز به طور جدی به آن وارد نشده و از اظهارات مقامات دولتی اینگونه به نظر می‌رسد که مسیر اصلی برای غربالگری چندان در دسترس نیست اما با توجه به تراز نبودن درآمدها و هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که دولت با وجود سختی‌های پیش‌رو با تسریع در روند بررسی‌ها، بدون هیچگونه تعارف و ملاحظه‌ای نسبت به حذف بی‌نیازان از یارانه ۴۵ هزار تومانی اقدام کند.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جلوی این حرکت اشتباه اقتصادی باید در زمان دولت مهرورز دهم گرفته می شد هنوز که سنگ بنای ان گذاشته نشده بود
بابا کسی از محمود و دولتش انتظاری نداشت اما اینا...
United States
اتفاقا انتظارات زیادی بود
لیلا
اره یارانه ثروتمندان رو نمیتونه قطع کنه اما میتونه زوجهای جوان رو عوضش یارانه نده چون تو سیستمش نبودن. الکی دروغ گفتن که زوجهای جدید موقع ثبت نام یارانه تو لیست خانواده هاشون نباشن تا تو فرصت بعد بگن ثبت نام کنن اما بعد این همه وقت هیچ کاری نکردن و به ما یارانه ندادن. ظاهرا زوجهای جوان ثروتمندترین قشر جامعه هستن که به راحتی قابل تشخیص بودن و حذفشون کردن. این است دولت راستگویان!!!!
سیروس
خیلی ها هم به دلایلی نتوانستند در مرحله دوم ثبت نام کنند و بعنوان انصرافی تلقی شده و یارانه شان هم قطع شده و دستشان هم به هیچ جا بند نیست! دولت هم گفته بود در آ ینده نزدیک سیستم یارانه ها را باز می کند ،اینکار هم انجام نداده اند.فرمانداری هم رفتیم گفتند تلفنی از سازمان هدفمندی پیگیری کنید! حالا چکار باید کنیم؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هيچي هرچي فحش و بد بيراه بلديد .........
SAABER
Canada
اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه پاسخ دهند
....
حمیدرضا رسولی
یکی از انتقاداتی که دولتمردان فعلی از دولت قبلی می کردند همین پرداخت ناعادلانه یارانه نقدی بود و آن را به عنوان اهرمی برای کسب محبوبیت و یا اخذ آرای مردم توسط اجرا کنندگان آن تلقی می کردند ولی اکنون پس از گذشت بیش از 15 ماه دولتمردان امروز و منتقدان دیروز طرح مذکور قدمی در جهت تایید اظهارات و انتقادات گذشته خود برنداشته اند که ادامه چنین وضعی مطمئناً باعث کمرنگ شدن اعتماد و اطمینان مردم به آنان خواهد شد اینکه چگونه ممکن است دولتی که لقب تدبیر و درایت را با خود یدک می کشد و در شرایطی که به خاطر کسری بودجه ناشی از پایین آمدن قیمت نفت همچنان عاجز و درمانده از شناسایی افراد متول و بی نیاز است!!!!شاید دولتمردان فعلی به دلیل نزدیک شدن انتخابات مجلس از اجرای چنین طرح مهمی استنکاف می کنند تا شاید از این رهگذر و به خیال خام خود سبد آرای مردم به نفع خود را پر بار تر از انتخابات قبلی کنند! اگرچه واگذاری سبد کالای آنان جهت ارائه به نیازمندان و محرومان جامعه با شکست مواجه شده است!!!!!
با این روندی که آب و برق و گاز را افزایش قیمت میدهند تا یکی دو سال آینده دیگه یارانه ای تو جیب ملت باقی نمی ماند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تازه كجاشو ديدي ؟؟‌بنا دارند آب و برق و گاز را هم مثل سيمكارتهاي اعتباري مقدار آب و برق و گازي كه هر مشترك در طول ماه نياز داره ماه قبلش پيش خريد كنه تا هروقت شماره اشتراك شما در سازمان مربوطه بهر ميزان شارژ شد اونوقت مي توانيد از آب يا برق و يا گاز بهره مند بشي . سوخت را چكار كردند ؟؟ براي آب و برق و گاز هم يك كارت صادر مي كنند مثلا" ماهي 60 كيلوات يارانه ايي و مابقي آزاد حساب ميشه . شيطون عليه العنه پيش اينها كم آورده رفته پيش خدا شكايت كرده .
باش تا صبح دولتت بدمد
كاين هنوز از نتايج سحر است !!!!؟
خدایا عاقبت به خیر کن
همین
غفاری
Iran, Islamic Republic of
دولت برای چه چیزی برنامه دارد که برای یارانه‌ نقدی برنامه داشته باشد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت براي چي برنامه داره ؟؟؟